صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۶۲۱۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3753 دوشنبه 13 آبان ماه 1392

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3753 دوشنبه 13 آبان ماه 1392

سرمقاله

به مذاکرات خوش‌بین نیستم

فرا رسیدن مناسبت تاریخی و بسیار مهم 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، فرصت مغتنمی برای مسئولان و مردم ایران و مسئولان و مردم کشورهای دنیا بود تا واکنش اصلی نظام را در قبال بحث مهم گفت‌وگوهای هسته‌ای و مسائل مربوط به آن، به‌ویژه جایگاه آمریکا در این قضیه، از زبان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر معظم انقلاب شاهد باشند. معظم‌له روز گذشته در دیدار بسیار پرشور هزاران تن از دانشجویان و دانش‌آموزان، درباره ارتباط این روز با آمریکا و همچنین آن بخش از مسائل مهم جاری کشور که آن هم در ارتباط با آمریکا است، بیانات بسیار مهمی را ایراد کردند. در زیر به دو نکته قابل‌توجه این دیدار اشاره می‌شود که حامی پیام داخلی و خارجی است:

1- «به مذاکره خوش‌بین نیستم»؛ در دوره جدید، آمریکایی‌ها با هدف تصرف تمام نقاط کلیدی منازعه طولانی با ایران، مشتاقانه به مذاکره روی‌ آوردند تا به‌گمان خود، به‌یکباره تمام ارکان قدرت، مشروعیت، محبوبیت و جایگاه جهانی ایران را فرو ریزند و به کابوس قدرتمندی به‌نام مقاومت و استکبارستیزی ایران در برابر شیطان بزرگ پایان دهند؛ از این رو ذوق‌زده و شتاب‌زده به پای میز مذاکره آمدند و پس از اینکه ذائقه‌شان از یکی دو اتفاق شیرین شد، به‌ناگاه دستشان را رو کردند و به تکرار ادبیات گذشته پرداختند، غافل از آنکه در تصور در اختیار گرفتن تمام بازی دچار توهم شده‌اند. آن‌ها زمانی متوجه اصل ماجرا شدند و فهمیدند ظاهراً چیزی تغییر نکرده که در داخل، واکنش‌های هوشمندانه‌ای صورت گرفت و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در عین دادن تذکرات مشفقانه به مسئولان، از کلیت تلاش آن‌ها حمایت کردند و مهم‌تر از همه اینکه در دیدار فوق، کلیدواژه‌ای که آمریکایی‌ها را بسیار می‌آزارد و بازی آن‌ها را خراب می‌کند، یعنی «به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم» و «به مذاکرات خوش‌بین نیستم» را تکرار کردند. این عبارات کوتاه که بسیار حساب‌شده و دقیق بیان شد، پتک سنگینی بر سر آمریکا بود و پشتوانه‌ای ذی‌قیمت برای دستگاه دیپلماسی که باید در فرایند مذاکرات، حداکثر بهره‌ را از آن ببرد.

2- شور و هیجان در سردادن فریاد مرگ بر آمریکا؛ آمادگی فوق‌العاده جوانان حاضر در این دیدار - که به نوعی نمایندگان شایسته میلیون‌ها جوان ایرانی محسوب می‌شوند - برای سردادن فریاد «مرگ بر آمریکا» با هر بهانه‌ای و «الله‌اکبر» در تأیید بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که دال بر مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکا بود، حاکی از عمق شناخت نسل حاضر از ماهیت آمریکا و کینه‌ای که از آن به دل دارند و بی‌تأثیر بودن تبلیغات و هیاهوهای اخیر است. این اتفاق شورآفرین نیز بخش دیگری از سرمایه ملی است که دست دیپلمات‌های ایران را در مذاکرات، پرتر و واقعیت‌های استکبارستیزی ایرانیان را پررنگ‌تر عرضه می‌کند.

ترجمه

     رژیم نامشروع صهیونیستی و شعار مرگ بر آمریکا

گروه ترجمه - روزنامه جروزالم‌پست 4 نوامبر 2013 (13آبان) به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در مورد رژیم صهیونیستی و نیز راهبردهای صهیونیست‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: رهبر ایران با بیان اینکه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] «رژیمی غیرقانونی و نامشروع» است، راهبرد «تهاجم با لبخند» کشورش را مخدوش کرد. این اظهارات رهبر ایران که در صفحه توئیتری منتسب به وی منتشر شد، درست چند روز پیش از دور دوم گفت‌وگوها در ژنو میان ایران و گروه 1+5 مطرح می‌شود. حتی پیش از این موضع‌گیری، نخست‌وزیر اسرائیل در آغاز نشست هفتگی کابینه خود گفت که ایران «به طور علنی و مستقیم» خواستار نابودی اسرائیل است. وی گفت: «ایران همچنان برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کند و هدفش را تغییر نداده است؛ شاید روش تغییر کرده، اما هدف بدون تغییر باقی مانده و ایدئولوژی خود را تغییر نداده است.»

در ادامه مقاله آمده است: آقای نتانیاهو اظهار داشت: «مشخص است که فشار بر رژیم ایران باید ادامه یابد... فشار، آن‌ها را به میز مذاکره آورده است. من متقاعد هستم که اگر فشار حفظ شود و از آن کاسته نشود، ایران توانمندی‌های هسته‌ای نظامی خود را رها می‌کند و در صورتی که فشار کاهش یابد، ایران به سوی این هدف حرکت خواهد کرد. ما به تضمین عدم تحقق این اتفاق متعهد هستیم.» یاکوف امیدور، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، در آخرین روز ریاستش در دفتر خود گفت که «ایران تهدید وجودی مشخص برای اسرائیل به شمار می‌رود... اسرائیل باید هر آنچه می‌تواند، برای ریشه‌کنی آن تهدید صورت دهد؛ در صورت امکان، از طریق گفت‌وگوها و در غیر این صورت، از طریق سایر ابزارها.»

در پایان مقاله آمده است: رهبر ایران با اشاره به رسوایی آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از متحدان و رقبای خود گفت که امروز سفارت‌خانه‌های آمریکا در کشورهایی که نزدیک‌ترین متحدانش هستند، لانه‌های جاسوسی خوانده می‌شود؛ این موضوع به معنای این است «انقلابی‌های جوان ما سی سال جلوتر هستند.» درست پنج روز پیش از آغاز گفت‌وگوها با غرب، این اظهارنظرها منعکس‌کننده بحث شدید داخلی در ایران در مورد این نشست‌هاست. رهبر ایران از یک سو پیامی دوگانه و تا حدی متناقض در مورد عدم اعتماد به گفت‌وگوکننده‌های آمریکایی می‌دهد و از سوی دیگر، به گفت‌وگوها با آمریکا انتقاد نمی‌کند و گفت‌وگوکنندگان را «سازش‌کار» نمی‌خواند. در صفحه توئیتر منتسب به رهبر ایران آمده است که «گفت‌وگوکنندگان ما وظیفه‌ای دشوار برعهده دارند و کسی نباید این افراد را تضعیف کند.» همچنین رهبر ایران در صفحه توئیتر آورده است که در مورد نتیجه گفت‌وگوها خوش‌بین نیست و حتی اگر این گفت‌وگوها به شکست بینجامد، این موضوع، خوداتکایی ایران را افزایش خواهد داد.

اخبار و تحلیل‌ها: مقامات رژیم صهیونیستی در آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای و اعلام رضایت آمریکایی‌ها از مذاکرات، عصبانی شدند ولی پس از گفت‌وگوی مقامات آمریکا با آن‌ها درباره محتوای مذاکرات، آرام گرفتند؛ اما ادعاهای گذشته‌شان را تکرار می‌کردند و زمانی که از بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و مواضع ایشان متوجه شدند مدیریت هوشمندانه‌ای بر برنامه مذاکرات ایران حاکم است و ایران بازی را از دست نداده، دوباره عصبانی شدند و به یاوه‌گویی و اعمال فشارهای مختلف روی آوردند.

اخبار

کشف کامیون‌های حامل مواد شیمیایی به مقصد سوریه!

 رئیس ستاد ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از گشتی‌های فرماندهی تیپ سوم منطقه «یشیلجه» نزدیک مرزهای ترکیه و سوریه دو روز قبل، سه کامیون حامل مواد شیمیایی را توقیف کرد. این سه کامیون به سوی سوریه در حال حرکت بودند. در این بیانیه آمده است: نیروهای گشتی ارتش ترکیه پس از بی‌توجهی رانندگان این سه کامیون به فرمان ایست، به سوی کامیون‌ها که در حال حرکت به طرف مرز سوریه بودند، تیراندازی کردند. بر اساس این بیانیه، پس از تیراندازی به لاستیک این سه کامیون، رانندگان و سرنشینان آن‌ها پیاده شدند و به سوی خاک‌ سوریه گریختند و نیروهای ارتش توانستند یک نفر از آن‌ها را دستگیر کنند. پس از بازرسی محموله این سه کامیون، بیست کیسه پنجاه کیلویی حاوی گوگرد در آن‌ها کشف شد. در این سه کامیون همچنین بشکه‌هایی مهر و موم شده وجود داشت که ماهیت ماده داخل آن مشخص نیست، به همین دلیل، این بشکه‌ها برای بررسی، به کمیته تخصصی مواد شیمیایی و بیولوژیکی و تشعشعات هسته‌ای ارسال شد.

اخبار کوتاه

      

 گزارش‌های رسیده موثق حاکی از آن است که مدعیان اصلاحات با قصد دور زدن مجلس شورای اسلامی سعی دارند با فشار بر وزرایی که توانسته‌اند از مجلس رأی اعتماد کسب کنند، افراد مورد نظر خود را که دارای سوء‌سابقه در فتنه سال 88 هستند، در سطوح معاونت وزیر و مدیر کلی منصوب کنند. در همین راستا، وزیر علوم در پی کسب رأی اعتماد مجلس، میلی منفرد را معاون آموزش و توفیقی را معاون مشاور وزیر در وزارت علوم معرفی کرده است. این در حالی است که نمایندگان، به دلیل مشارکت این افراد در فتنه 88 صلاحیتشان را برای فعالیت در وزارت علوم رد کرده بودند. در همین زمینه، نمایندگان مجلس، وزیر علوم را برای توضیحات به مجلس فراخواندند.

اخبار و تحلیل‌ها: اگرچه رأی نیاوردن افرادی که برای وزارت به مجلس معرفی می‌شوند به معنای فقدان صلاحیت آن‌ها برای سایر مناصب نیست؛ اما با توجه به اینکه رأی اعتماد نگرفتن دو نفر منصوب از مجلس در ارتباط با مواضع آن‌ها در فتنه بود، مجلس نباید آن را نادیده بگیرد.

 به‌تازگی نیروهای ضد انقلاب در تلاشند کمپینی را با عنوان «گفت‌و‌گو درباره انرژی اتمی» که با ایده اولیه شیرین عبادی و چند نفر از فعالان حقوق زنان شکل گرفته، راه‌اندازی کنند و با طرح مسائل فرعی، افکار عمومی را از مسئله اصلی دور سازند و با بی‌اهمیت خواندن مسئله هسته‌ای، فشار را برای تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان افزایش دهند! گفتنی است گزارشگران بدون مرز، بنیاد برومند و چند سازمان دیگر در حال پیگیری این قضیه هستند.

 این روزها، روند رو به ازدیاد انتصاب برخی مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی که تابعیت دوگانه دارند(!)، به معضل تبدیل شده است. پیش از این، در جریان فرار محمود خاوری، مدیرعامل اسبق بانک ملی که تابعیت کشور کانادا را نیز داشت، موضوع مدیران دو تابعیتی در مجلس داغ شد اما خیلی زود فروکش کرد. گفتنی است برخی افراد که دارای تابعیت دوگانه هستند، به‌تازگی در سمت‌های بسیار حساس گمارده شده‌اند. این مدیران اکنون در حوزه ریاست‌جمهوری، وزارت نفت و برخی وزارت‌خانه‌های کلیدی دیگر مشغول به کار هستند!

اخبار و تحلیل‌ها: با توجه به محتوای این خبر و پیامدهای سوء احتمالی آن، لازم است مجلس، بحث گذشته را که ظاهراً به سرانجام مشخص نرسید، دنبال کند تا این موضوع مهم از لحاظ قانونی تعیین تکلیف شود.

 آقای قالیباف در ساختمان لادن به دیدار آقای احمدی‌نژاد رفت. در این دیدار صمیمی که حدود دوساعت به طول انجامید، مسائل مهم سیاسی، اجتماعی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و هر دو نفر با مرور خاطرات گذشته، به رفع کدورت‌ها پرداختند. شهردار تهران در پایان این دیدار، از احمدی‌نژاد خواست مشکلات و موضوعات شهری و اجتماعی را که مردم در مراجعات شخصیشان به وی می‌دهند، به او ارجاع دهد تا به صورت ویژه آن‌ها را پیگیری کند.

 وزیر امور خارجه آمریکا در حالی به عربستان سعودی سفر کرده است که بر اساس اخبار رسیده، هدف «جان کری» از این سفر، در واقع فراهم کردن مقدمات لازم برای جانشینی شاهزاده «محمد بن‌نایف بن‌عبدالعزیز آل‌سعود» وزیر کشور سعودی، به جای «ملک عبدالله بن‌عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه فعلی و بیمار عربستان است.

 یک خبرگزاری وابسته به دولت، صبح امروز با قرار دادن مطلبی در پایگاه اینترنتی خود با عنوان «تبلیغات عجیب صداوسیما»، به رویکرد ضد استکباری رسانه ملی انتقاد کرد. این خبرگزاری در ادامه مطلب خود با حمله به ائمه جمعه، آن‌ها را افراد تندرو خواند که به‌دنبال تخریب دولت هستند! این خبرگزاری که ظاهراً برای زیر بار نرفتن مسئولیت انتشار این مطلب، آن را به نقل از یک پایگاه اینترنتی دیگر نقل کرده، پا را فراتر می‌گذارد و درحالی که به تخریب رسانه ملی و ائمه جمعه می‌پردازد، روز ۱۳ آبان، «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» را، مراسمی نمایشی عنوان می‌کند که هرساله به صورت نمادین با حضور تعدادی از دانش‌آموزان برگزار می‌شود!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات