مشاور سیاسی مرکز مطالعات سیاسی مریدیان در آمریکا گفت مقامات ایران در فن مذاکره استادی بی نظیر هستند. خالد صفوری در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه از واشنگتن گفت: بدون تردید ایرانی ها مذاکره کنندگان توانمند و درجه یکی هستند و در درجه نخست مانوردهندگانی زبردست و کاربلد می باشند. به همین علت کشورهای غربی و آمریکا به رغم شکست دورهای قبلی مذاکرات با ایران ، به گفتگو با این کشور همچنان ادامه می دهند. طرف آمریکایی یک هفته پیش به ایران پیشنهاد روابط سری داد. ایران از آمریکا می خواهد هفت میلیارد دلار از دارایی های ایران را که از بیش از سی سال قبل و از زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران تاکنون بلوکه شده است آزاد کند. در واقع آمریکا نمی تواند تحریم هایی را که سازمان ملل متحد علیه ایران وضع کرده است به طور یکجانبه لغو کند. بنابراین آمریکا بدون اجازه بین المللی نمی تواند دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کند. من معتقدم آن گونه که گفته می شود نزدیکی و بهبود واقعی در روابط ایران و آمریکا رخ نداده است. یک تماسی صورت گرفته است و به این علت مهم است که تاکنون بین روسای جمهور دو کشور تاکنون تماسی برقرار نشده نبود. آمریکا تلاش می کند متحد اسراییلی خود را متقاعد کند که ارتباط واشنگتن با تهران در نهایت امر به سود اسراییل است زیرا هدف از این تماس ها توقف برنامه هسته ای ایران است. به رغم همه این موارد ایران هنوز برنامه هسته ای خود را متوقف نکرده است.گزینه دیگری مانند گزینه نظامی علیه تهران همچنان وجود ندارد. بنابراین گزینه سوم در دستور کار قرار گرفته و آن تحرکات دیپلماتیک است. من معتقدم که فضایی از بی اعتمادی بر روابط ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد ولی خب آمریکا و اتحاد جماهیر شوری سابق در جریان جنگ سرد چهل پنجاه سال بدون هیچ اعتمادی نسبت به یکدیگر رابطه داشتند. دو طرف در خفا علیه یکدیگر توطئه گری و مانع تراشی می کردند ولی در ظاهر با همدیگر رابطه داشتند. این سیاست بر روابط ایران و آمریکا نیز حاکم است. طرف ایرانی در پی خریدن وقت است و تا جایی که امکان دارد می خواهد برنامه هسته ای خود را تکمیل کند قبل از این که امتیازات واقعی بدهد. من معتقدم که ایرانی ها امتیازات محدودی خواهند داد و روند مذاکرات طول خواهد کشید. مقامات اسراییلی به آمریکا هشدار می دهند. ایران تجربه های زیادی و باارزشی تاکنون کسب کرده است. اسلوب آمریکا در صدد حمله نظامی جدید نیست و همه این امور به سود ایران است. آمریکا برای حل بحران سوریه نیز به ایران نیاز دارد. ایران در بسیاری از موارد برای آمریکا و اهداف آمریکا اهمیت راهبردی دارد و کاخ سفید می داند بدون حضور و همکاری با ایران نمی تواند برخی از اهداف ضروری مد نظرش را محقق کند. آمریکا در افغانستان نیز به ایران نیاز دارد. آمریکا برای حفظ وضع موجود در افغانستان نیازمند ایران است. آمریکا از آن بیم دارد به محض خروج از افغانستان در سال دو هزار و چهارده ، امور از کنترلش خارج شود. بنابراین به همکاری نزدیک همسایگان افغانستان و در راس آن ها ایران نیاز شدیدی دارد.