تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۶۲۸۳۲

ملاقات هاشمی و خاتمی در 14 خرداد


ماجرای کمیته سه نفره اصولگرایان که هدف عملیاتی‌اش حصول وحدت این جریان سیاسی در انتخابات مجلس است، مانند پرونده ادغام‌ها شده است، پیچیده و پر از تناقض. دیروز نخستین و مهم‌ترین خبر را حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم اعلام کرد و گفت که کمیته 3 نفره اساسا طراحی جریان انحرافی بوده است. سه عضو این کمیته عبارتند از عسگراولادی، ولایتی و حداد عادل و جلسه‌ای که منجر به تشکیل این کمیته شد، با پیشنهاد عسگراولادی برگزار گردید. مصباحی‌مقدم همچنین گفت که عمر این کمیته تمام شده و قرار است کمیته 7 نفره تشکیل شود. باهنر هم این خبر را به نوعی دیگر تایید کرد و گفت چون این کمیته احساس مسئولیت نمی‌کرده، قرار است کمیته 7 نفره تشکیل شود. در همین حال، حمیدرضا ترقی در گفت‌وگویی اعلام کرد که کمیته 6 نفره تشکیل شده است. پیش از این هم اعلام شده بود که قرار است آیت‌الله مهدوی‌کنی و یزدی به جمع سه نفره اصولگرایان بپیوندند. دیروز اما حجت‌الاسلام سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز این خبر را تکذیب کرد. آیت‌الله احمد خاتمی هم گفت که دو نفر دیگر از جامعه مدرسین به این جمع سه نفره خواهند پیوست. انبوه اظهارنظرها درباره کمیته سه نفره در حالی صورت می‌گیرد که سه عضو این کمیته، در طول یک ماه گذشته بر ادامه فعالیت این جمع تاکید کردند و توقف فعالیت‌ها را تکذیب کردند.

آیت‌الله احمد خاتمی همچنین دیروز در واکنش به برخی انتقادات مطرح شده درباره انتخاب جریان اصولگرا در انتخابات 88 گفت که به احمدی‌نژاد رای داده و اشتباه نکرده است. نماینده مردم تهران در خبرگان رهبری به پروژه «دیدی دیدی» بعضی از افراد اشاره کرد و بیان کرد: برخی این پروژه را دنبال می‌کنند در صورتی که هر چیزی را باید در مقطع خودش دید و ما معتقدیم در مقطع انتخابات با در نظر گرفتن گزینه‌ها، اشتباه نکردیم. حمید رسایی، نماینده مجلس هم دیروز از جمله چهره‌های خبرساز مجلس بود. او نخست در مصاحبه‌ای به انتخابات 88 اشاره کرد و تاکید کرد و تاکید کرد که آنها نه از احمدی‌نژاد جدا شده‌اند و نه دوست دارند جدا شوند ولی احمدی‌نژاد از آنها جدا شده است. در ماجرای دوم او در مجلس به تندی از عملکرد لاریجانی انتقاد کرد و با برشمردن برخی موارد به عنوان تخلفات رییس مجلس، لاریجانی را مجرم دانست و خواستار برخورد قضایی با وی شد. باهنر در واکنش به این نطق‌ها، گفت که با حکم شما لاریجانی را بازداشت نمی‌کنند و باید فرد عالم‌تری در این باره قضاوت کرد. این کنایه‌ها با اعتراض شدید رسایی مواجه شد. در حین سخنرانی او نیز برخی نمایندگان با دو ـ دو گفتن، مخالفت خود را اعلام کردند که وی به ناراحتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از این رفتار نمایندگان اشاره کرد و آن را مشابه هو کردن دانست.

دو ـ دو گفتن اما تنها در این ماجرا حاشیه‌ساز نشد. برخی نمایندگان مجلس دیروز خبر دادند که رییس‌جمهور به سبب فراوانی دو ـ دوها در نطق وی در هنگام دفاع از حمید سجادی، دلگیر شده و ترجیح داد که برای دفاع از نیکزاد به مجلس نیاید. رییس مجلس هم دیروز این خبر را تلویحا تایید کرد و گفت: درست است که شما در روز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش با دو ـ دو گفتن، نظر مخالفتان را می‌گفتید اما ممکن است که در بیرون از مجلس تصور اساعه ادب بشود و مقامات ارشد نظام از جمله رییس‌جمهور از این موضوع دلگیر شوند. محمدرضا باهنر هم در یک نشست خبری این موضوع را تایید کرد و گفت که رفتار مجلس درست نبوده، همچنان که سایت الف به مدیریت احمد توکلی، در یادداشتی خواستار عذرخواهی مجلس از رییس‌جمهور شد. باهنر در نشست خبری خود همچنین از اظهر من الشمس بودن نسبت ملک‌زاده و مشایی گفت و گریزی به تعبیر لاله و لادن که حجت‌الاسلام ذوالنور برای مشایی و احمدی‌نژاد به کار برده بود، زد. همچنان که حجت‌الاسلام بنایی، نماینده قم در مجلس هم مشایی و احمدی‌نژاد را دو روح در یک بدن دانست و گفت که رییس‌جمهور برای رییس دفترش چک سفید امضا کشیده است.

اما برخلاف جلسه حمید سجادی اما دیروز جلسه رای اعتماد به نیکزاد، که با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، بدون هیچ حاشیه‌ای بود و حدود 25 دقیقه طول کشید که 205 نماینده رای مثبت خود را به نیکزاد بدهند تا نام او به عنوان اولین وزیر مسکن و شهرسازی ثبت شود. در مجلس دیروز، همچنین اعلام شد که سوال از رییس‌جمهور، امضای 100 نماینده را به همراه دارد و هفته آینده تقدیم هیات رییسه می‌شود. با این حال، احمد توکلی به مجلسی‌ها توصیه کرد که اگر گزارش تخلفات دولت را بدهند، بهتر از طرح سوال است. دیروز هم مجلس دومین گزارش تخلف دولت را که مربوط به تشکیل وزارت ورزش و جوانان بود، با نظر مثبت نمایندگان به قوه قضاییه داد تا مورد رسیدگی قرار گیرد. پیش از این در جریان سرپرستی رییس‌جمهور بر وزارت نفت، مشابه چنین گزارشی در مجلس تهیه شده بود. در حاشیه این خبر هم دیروز برخی رسانه‌ها از طرح نام حسین فدامالکی و علیرضا دبیر، به عنوان کاندیداهای وزارت ورزش نام بردند.

در زمینه انتخابات هم دیروز خبر رسید که زریبافان، رییس بنیاد شهید با استعفای رحماندوست برای شرکت در انتخابات موافقت کرده است، برخی رسانه‌های دیگر هم خبر دادند که فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران هم بدین نیت به زودی استعفا خواهد کرد. از نهاد ریاست جمهوری هم ابتدا خبر رسید که سردار نجفی، سرتیم حفاظت رییس‌جمهور برای شرکت در انتخابات استفعا داده است که وی این خبر را تکذیب کرد و گفت به دلیل برخی شرایط کاری استعفا دادم و رییس‌جمهور هم موافقت کرد. وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 84 فرمانده سپاه استان فارس بود که پس از این انتخابات به فرماندهی سپاه انصارالمهدی(عج) منصوب شد و با رفتن سردار جهانگیر دایی حامد، مسئولیت حفاظت از رییس‌جمهور را بر عهده گرفت. در حال حاضر، سرهنگ اسدنژاد از نیروهای سپاه حفاظت ریاست جمهوری به عنوان سرپرست تیم حفاظت احمدی‌نژاد منصوب شده است.

چهره دیگر انتخاباتی دیروز اما حجت‌الاسلام ذوالنور بود که این روزها از سمت سابق خود یعنی جانشینی ولی‌فقیه در سپاه استعفا داده و فارغ‌البال‌تر به مسایل سیاسی می‌پردازد. این فعال سیاسی دیروز در سخنانی که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت، جریان انحرافی را از جریان‌هایی مثل ملی مذهبی‌ها، حاکمیت افراطیون در دوره اصلاحات، منافقین و حجتیه‌ها، خطرناک‌تر دانست. نقطه نظری که چندان مورد پذیرش برخی چهره‌های نزدیک به ذوالنور مانند حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان قرار نگرفته است، شریعتمداری دیروز در یادداشتی نوشت که فتنه‌گران، هزار بار از جریان انحرافی بدتر هستند. ذوالنور اما علاوه بر این گزاره‌های تکراری، حرف‌های خواندنی دیگری هم داشت: «فردی که از نیروهای مسلح اخراج شده با ادعای امام زمانی مریدان زیادی را به خود جذب کرده و بعد از آن با ادعای خدایی آدم‌هایی را اطراف خود دارد که جلوی وی هفت الی هشت ساعت سجده می‌کنند.» او در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نگاه جریان انحرافی پرداخت و گفت: «جریان انحرافی معتقد است که مردم سه دسته هستند؛ گروه اول ولایتی‌ها و همان 7 میلیون نفری هستند که به ناطق نوری رای دادند، این سخن صد درصد غلط است برای اینکه رسانه‌های بیگانه اقرار داشتند که در 9 دی بیش از 40 میلیون به خیابان‌ها آمده و از ولایت حمایت کردند. گروه دوم از نظر این جریان ضد انقلابی هستند که عده‌شان کم نیست ولی این حرف نیز غلط است چون در مقایسه با انبوه مردم عددی نیستند. گروه سوم عامه مردم هستند و جریان انحرافی می‌گوید عامه مردم به انقلاب معتقدند ولی در عمل می‌خواهند مشروبات الکی مصرف کنند، با حجاب خانم‌ها کاری نداشته باشند و به طور کلی حکومتی می‌خواهند که کاری به کارشان نداشته باشد و بر همین اساس، نیازی به ولایت فقیه ندارند.»

دیدار اعضای حزب موتلفه با هاشمی رفسنجانی نیز همچنان محل بحث و گفت‌وگو است، دیروز حجت‌الاسلام شجونی هم به جمع منتقدان این دیدار پیوست و گفت که اگر میلیاردها تومان هم می‌دادند به دیدار هاشمی نمی‌رفت. در مقابل ترقی از این دیدار دفاع کرد و گفت در این جلسه صریح از هاشمی انتقاد کرده‌اند و در مقابل هاشمی هم از موتلفه انتقاد کرده است که چرا از رییس‌جمهور حمایت کرده‌اند. اظهارنظر جالب توجه دیگر هاشمی دیروز اما درباره خطبه‌های 14 خرداد مقام معظم رهبری بود که خواستار توجه مسئولان اجرایی به این خطبه‌ها شد. این اظهارنظر از این جهت جالب است که دو روز پیش، سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق نیز در سخنانی خواستار توجه به این خطبه‌ها شده بود و آن را روزنه امیدی برای آینده دانسته بود. خبر آخر هم اینکه دیروز دادستان کل کشور با تاکید بر رسیدگی به پرونده ملک‌زاده، از احتمال دستگیری برخی دیگر از مقامات دولتی مرتبط با این پرونده خبر داد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات