صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۶۲۸۴۷

lنشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3771 یکشنبه 10 آذرماه 1392


سرمقاله

از سپاه‌هراسی تا بزرگراه طبقاتی صدر

روز گذشته بزرگراه طبقاتی صدر با حضور علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی؛ سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه؛ سردار عبادالله عبدالهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء؛ سردار حسین رحیمی، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مسئولان محلی و مردم پایتخت، گشایش یافت. شهردار تهران برای آیین گشایش این بزگراه، رئیس‌جمهور را هم دعوت کرده بود که دکتر روحانی این دعوت را نپذیرفت. مسئولیت اجرای این طرح بی‌سابقه در کشور به عهده گروه متخصصان شهید رجایی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه بود. این طرح برای اولین‌‌بار در کشور انجام شد و به‌لحاظ مهندسی، یک پیشرفت ویژه است تا آنجا که ایران را به گروه چهار کشوری که در دنیا از این توان مهندسی برخوردارند، ملحق ساخت و به عبارتی، برای ایران، یک امتیاز جهانی به همراه داشت و در این مقیاس، کشور را یک گام بزرگ به جلو برد. با این وجود، امروز برخی از مطبوعات به جای پاسداشت و تکریم چنین دستاوردی که جایگاه ملی دارد، با نادیده گرفتن اهمیت آن و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای، بر آن خاک پاشیدند تا شاید اندکی از عظمت آن کاسته شود و مردم آن را آن‌گونه که هست، نبینند؛ اما پر واضح است چنین عظمتی با خاکپاشی چند رسانه، ملکوک و پنهان نمی‌شود. در اینجا جا دارد به تلاش چندساله دشمن برای دامن‌زدن به «سپاه‌هراسی» هم اشاره ‌شود. دشمن با آگاهی از توانمندی‌های ذاتی سپاه که در اجرا، رویکردی کاملاً‌ مردمی و ملی دارد و نیز آگاهی از جایگاه و پایگاه اجتماعی این نهاد همیشه پاسدار و وفادار به انقلاب و آرمان‌های آن، از این بیمناک است که به حرکت درآمدن این توانمندی، دو کارکرد بزرگ به همراه دارد که هر دو، ضربه سنگین بر پیکر استکبار تلقی می‌شوند: 1- تحرک و پویایی سپاه در عرصه‌های مختلف روزبه‌روز بر توان و اقتدار آن و در نتیجه قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید. 2- موقعیت و محبوبیت سپاه در نزد مردم را تقویت می‌کند و این پیوند تقویت‌شده، سد بزرگی بر سر راه توطئه‌های استکبار علیه نظام اسلامی است؛ بنابراین کسانی که مانع شکل‌گیری این پیوند و تقویت آن هستند و به‌نحوی آن را تضعیف می‌کنند، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و در خدمت او هستند.

ترجمه

همکاری ضدایرانی آل‌سعود و صهیونیست‌ها

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 30 نوامبر 2013 (9آذر) در مقاله‌ای به همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخت و نوشت: از زمان اعلام توافق موقت ژنو در مورد برنامه هسته‌ای ایران، جدی‌ترین منتقدان آن، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و عربستان سعودی‌ بوده‌اند. برخی گفته‌اند که انطباق منافع در مخالفت با احیای ایران در جامعه بین‌الملل سبب نزدیکی این دو دشمن (عربستان و اسرائیل) شده است. در واقع، اسرائیل و عربستان، تاریخی طولانی از همکاری مستتر و پنهان علیه دشمنان مشترک داشته‌اند؛ اما پادشاهی عربستان خواهان همکاری با اسرائیل تنها در مورد مسئله ایران است. در واقع، احتمال دارد عربستان از هرگونه توافق ایران برای تلاش به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای خود اسرائیل استفاده کند. در ادامه مقاله آمده است: سعودی‌ها رویکردی محدودتر اتخاذ کرده‌اند. پادشاهی عربستان علناً از این توافق به عنوان نخستین گام مطلوب (البته در صورتی که مؤثر باشد) استقبال کرده‌اند و در عین حال، رسانه‌های دولتی آن، رویکردی انتقادی‌تر داشته‌اند. مقامات سعودی به‌طور خصوصی منتقد هرگونه توافق با ایران هستند که نتیجه آن، پایان تحریم‌ها باشد. مقامات سعودی از شنیدن تماس‌های پشت‌پرده ایران و آمریکا خشمگین هستند. یک مقام سعودی گفته است که دولت باراک اوباما به عربستان سعودی دروغ گفته است. اسرائیل و عربستان هیچیک خواهان بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی نیستند و هر دو ترجیح می‌دهند ایران همچنان منزوی باقی بماند. برخی منابع گزارش داده‌اند که سعودی‌ها به اسرائیل گفته‌اند که اوایل امسال، دیپلمات‌های آمریکایی در عمان تماس پنهانی با ایران داشته‌اند؛ اما مسئله ایران و ناراحتی از آمریکا الزاماً به معنی نزدیکی همه‌جانبه اسرائیل و عربستان نیست. سعودی‌ها به اسرائیل اعتماد ندارند. آن‌ها از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند و خواهان نابودی برنامه هسته‌ای اسرائیل هستند. نمونه همکاری پنهان اسرائیل و عربستان، در جنگ داخلی یمن در دهه 1960 بود. مصر در زمان جمال عبدالناصر کودتا علیه پادشاهی یمن در سال 1962 را هماهنگ کرد. با حمایت گسترده شوروی، مصر هفتاد هزار نیرو به یمن فرستاد. عربستان نیز از امام محمد البدر و ارتش شورشی وی در کوهستان‌های شمال و شرق یمن حمایت کرد.

در پایان مقاله آمده است: پادشاهی ملک فیصل، پول و سایر کمک‌های لجستیک به وفاداران ارسال کرد. سعودی‌ها به‌منظور دستیابی به تسلیحات بیشتر، از دشمن دیگر دیکتاتوری مصر یعنی اسرائیل کمک گرفتند. از سال 1964 تا سال 1966، اسرائیلی‌ها پروازهای تدارکاتی مختلفی به‌منظور کمک به وفاداران صورت دادند. این نمونه عملیات پنهان توسط دو دشمن (اسرائیل و عربستان) علیه دشمنی مشترک بود. طی جنگ سرد، عربستان و اسرائیل در سایر جبهه‌ها همکاری کردند. برخی از تلاش‌های مشترک و پنهان آن‌ها بی‌تردید تا به امروز همچنان پنهان مانده است. اما سعودی‌ها به‌جز ارتباط‌های پنهانی مقطعی، علاقه‌ای به گسترش این ارتباط‌ها و همکاری‌ها ندارند. امروز نیز سعودی‌ها به‌ناچار خود را در مخالفت با توافق‌ هسته‌ای موقت ایران در کنار اسرائیل می‌بینند.   

اخبار و تحلیل‌ها: در حال حاضر با اینکه توافق ایران با گروه 1+5 یک گام کوچک با اما و اگرهایی است، رژیم صهیونیستی و عربستان دو مخالف جدی آن هستند؛ چرا که خود را بازندگان اصلی آن می‌دانند و با توجه به ضعف‌های آشکار و پنهان توافق‌نامه، با امید به تخریب آن و بازگرداندن موضوع به نقطه اول، با یکدیگر همکاری‌های پنهانی دارند؛ همان‌طور که سابقه روابط به‌ظاهر دشمنانه آن‌ها با یکدیگر، چنین همکاری‌هایی را در برداشته است.

اخبار

ترویج ربا در آیین‌نامه جدید شورای پول و اعتبار!

 شورای پول و اعتبار به‌تازگی در راستای اجرای تبصره ذیل ماده ۲۳ قانون «بهبود مستمر محیط کسب و کار» فرم قرارداد مشارکت مدنی را در ۲۸ ماده و ۹ تبصره به تصویب رساند. در ابلاغیه بانک مرکزی آمده است: مصوبه فوق‌الذکر از تاریخ 2/9/92 لازم‌الاجرا می‌شود و از تاریخ اجرایی شدن مصوبه مذکور، تمامی قراردادهای مربوط به عقد مشارکت مدنی صرفاً براساس فرم فوق‌الذکر، تنظیم و منعقد گردد. هدف از تدوین فرم، یکنواخت کردن فرم‌های قرارداد مشارکت مدنی عنوان شده است؛ اما ظاهراً طبق بررسی‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد برخی مواد این آیین‌نامه به‌ویژه مواد ۶، ۱۱ و ۱۲ از نظر شرع(!) محل اشکال است و مغایر با قراردادهای مشارکت مدنی است.

در همین رابطه حجت‌الاسلام دکتر حسین ناصری‌مقدم، مدرس حوزه و دانشگاه، درباره مصوبه بانک مرکزی برای قراردادهای نمونه مشارکت مدنی بانک‌ها، اظهار داشت: «در ابتدا ذکر چند نکته لازم است: نخست آنکه به تصریح فقیهان و حقوق مدنی، عقد شرکت همانند دیگر عقود، قابلیت همراه شدن با هر شرط مجاز و مشروعی را دارد. دوم آنکه عقد شرکت، یک عقد جایز است به این معنا که هریک از دو طرف آن (دو شریک)، هرگاه اراده کنند، می‌توانند بدون سبب خاص، آن را فسخ و کان لم یکن کنند. سوم آنکه باز به تصریح فقیهان و حقوق مدنی، سود و زیان در شرکت مدنی، برحسب میزان وارده و سرمایه هر شریک، نسبی و در عین حال الزامی است.»

در همین رابطه عضو ناظر شورای پول و اعتبار، تصویب قرارداد مشارکت مدنی را به معنای ترویج ربا در نظام بانکی دانست. احمد توکلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شرعی بودن تعیین نرخ سود در عقود مشارکت مدنی که در ماده یازده به آن اشاره شده، بیان داشت: در قراردادهای مشارکت مدنی، البته مشارکت واقعی و منصفانه، نه از نظر شرع، تعیین نرخ سود مجاز است، نه در تجارت، دو شریک با هم چنین می‌کنند و نه قانون اجازه می‌دهد.»

      اخبار کوتاه

 «میشل باکمن» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی عجیب در جریان سخنرانی در یک سازمان صهیونیستی گفت: «این شاید وظیفه و مسئولیت (بنیامین نتانیاهو) نخست‌وزیر اسرائیل باشد که تصمیمی بگیرد که علاقه‌ای به آن ندارد و آن هم بمباران تأسیساتی است که باید در ایران بمباران شوند.»

 به‌تازگی گروهک ضاله وهابی«سپاه یزید و ابن زیاد!» در پاکستان تظاهراتی برای گرامیداشت یزید و ابن‌زیاد ملعون برگزار کردند! این در حالی است که اکثریت قاطع مسلمانان شیعه و سنی پاکستان مخالف این گروهک انحرافی هستند و هر سال تاسوعا و عاشورا در این کشور با شکوه ویژه برگزار می‌‌گردد: گفتنی است پاکستان و هند معدود کشورهایی هستند که عاشورا در آن‌ها تعطیل رسمی است.

 پایگاه اینترنتی هفته‌نامه «دی تسایت» آلمان به‌تازگی در مقاله‌ای به قلم «میشائیل تومان» درباره مذاکرات ژنو نوشت: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بارها عصبانیت خود را از مذاکرات ژنو و توافق با ایران نشان داده‌اند. نگرانی اصلی آن‌ها از قدرت و نفوذ ایران در منطقه،‌ بیشتر از نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران است. این کشورها به‌ویژه عربستان سعودی با حمایت از تحریم‌ها علیه ایران، در تلاش بوده‌اند که اقتصاد ایران پیشرفت نکند و نفوذ ایران بیشتر از اینکه هست، نشود.»

 هفته گذشته «ابراهیم جهانگیری» برادر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در اقدامی نادر، قبل از انتصاب استاندار جدید کرمان، به‌عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش این استان معرفی و مراسم معارفه آن برگزار شد! تاکنون انتصاب‌های فامیلی متعدد دیگری نیز در دولت یازدهم رخ داده است که شیوع آن در دولتی که با شعار تدبیر و امید بر سرکار آمده، نگرانی بسیاری را برانگیخته است.

 زهره طبیب‌زاده، نماینده تهران، با هشدار درباره شبکه‌های اجتماعی مجازی گفت: «یکی از عوارض و آثار منفی فضای مجازی، روابط نامناسب اخلاقی بین دختر و پسر است که این شبکه و نرم‌افزارهای جدید مانند «ویچت» و «تانگو» آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای نوجوانان و جوانان به همراه دارد.» وی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی جدید فیلتر نیستند و این خود مشکلی اساسی است؛ چرا که این شبکه‌ها جوانان را به روابط نامشروع و غیر اخلاقی ترغیب می‌کنند.

 خبرگزاری فرانسه نوشت: مقامات منطقه مسلمان‌شین‌ سین‌کیانگ، برنامه‌ای را با عنوان «هدف، زیبایی است» آغاز کرده‌اند که هدف آن، تشویق زنان محجبه چین به کنار گذاشتن حجاب است! اما این برنامه ظاهراً با استقبال روبه‌رو نشده است. در شهر «کاشغر» واقع در منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین، یکی از کارمندان زن شهرداری، دو زن را در خیابان متوقف می‌کند و کارت ملی آن‌ها را برای ثبت اسمشان درخواست می‌کند. تنها گناه این دو زن، داشتن حجاب بوده است.

پیک پژوهشگاه: سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، هفته گذشته از پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) بازدید کرد و در نشست مشترکی با رئیس این پژوهشکده، راه‌های همکاری متقابل بررسی شد. وزیر اطلاعات در این دیدار، ضمن تجلیل از خدمات و فعالیت‌های انجام شده در این مجموعه پژوهشی، توجه به اثربخشی محصولات را یکی از ویژگی‌های خاص این پژوهشکده عنوان کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

         

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات