صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۶۴۳۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3812 شنبه 12 بهمن‌ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) عامل پیروزى این است که یک جماعتى ایمان درستى داشته باشد و این ایمان راسخ باشد و این ایمان با بصیرت همراه باشد.(19/10/92)

سرمقاله

1- سلام بر فجر انقلاب

سی‌وپنج سال پیش، حضرت امام خمینی(رحمه‌الله علیه) معمار و بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب اسلامی، در چنین روزی پس از پانزده سال دوری از ایران سربلند و مشتاق، به وطن بازگشت تا با حضور مستقیم در کانون مبارزات مردم، ضربه نهایی را برای فرو پاشاندن حکومت 2500ساله شاهنشاهی بر پیکر منحوس رژیم پهلوی وارد کند و چنین نیز کرد. این ورود بابرکت به‌واقع آغاز فجر انقلاب اسلامی بود. فرا رسیدن سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی فرصت مناسبی است برای تأمل بیشتر در انقلاب بی‌نظیری که رشک‌آفرینی کرد و برای بسیاری، امید آفرید و برای شبکه گسترده استکبار هم زنگ‌های خطر را به صدا درآورد و برای ماندن و زیستن در جهانی که هیچ نقطه مطلوبش از حضور جبارانه استکبار در امان نبود و برای روشن نگه‌داشتن چراغ امیدی که برافروخته بود و برای طنین‌انداز کردن کلام واقعی خالق با مخلوقاتش، هزینه بسیار گزافی پرداخت. خلاصه تأمل راهبردی در انقلاب می‌تواند در این دو عبارت پر ظرفیت انجام گیرد: چه بودیم، چه شدیم؟ چه کردیم، چه باید بکنیم؟ آنچه می‌تواند بیانگر مفهوم واقعی و گسترده نهفته در دو عبارت پیش‌گفته شود، درک و نقش‌آفرینی بی‌وقفه‌ دشمن در لحظات و آناتی است که انقلاب سپری کرده است؛ این کار هر چه دقیق‌تر، ملموس‌تر و هنرمندانه‌تر انجام گیرد، ضربه‌ای که به دشمن وارد می‌شود، سهمگین‌تر و گامی که انقلاب برمی‌دارد، بزرگ‌تر است. ان‌شاء‌الله

2- هشدار جدی و هوشمندانه یک مرجع

تذکر هوشمندانه آیت‌الله مکارم شیرازی به معاون اول رئیس‌جمهور، مسئولیت‌آور است. آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، نسبت به تحرکات قوم‌گرایانه برخی عناصر منتسب به دولت یازدهم هشدار داد و در پاسخ به برخی توجیهات مبنی بر برنامه‌ریزی برای جذب عناصر افراطی مذهبی، اعلام داشت: «اگر می‌خواهید برای نظام، مدافع درست کنید، به جذب و آموزش بسیجیان کشور بپردازید. بهترین مدافعان نظام، بسیجیان ولایی و دلاور هستند.»

ایده جذب عناصر افراطی مذهبی با دست زدن به اقداماتی که احساسات قوم‌گرایانه را به هر نحوی تحریک و از وضعیت عادی خارج می‌کند، خطرناک، ضدامنیت ملی و در حالتی خوش‌بینانه، بسیار ناپخته است و به نظر می‌رسد از میان راه‌هایی که برای این امر مناسب به نظر می‌رسد، بدترین و پرهزینه‌ترین است. کوتاه‌ترین، مطمئن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه که تجربه هم آن را بارها تأیید کرده و حتماً‌ دوباره هم تأیید می‌کند، راهی است که آیت‌الله مکارم شیرازی پیش پای معاون اول رئیس‌جمهور گذاشت و آن را در قالب یک مطالبه مطرح کرد که دولت در آینده باید پاسخ، اقدام و گزارش مناسبی برای آن داشته باشد. ان‌شاء‌الله

ترجمه      

  هشدارهای آمریکا در مورد محدودیت‌های کاهش تحریم‌ها

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 1 فوریه 2014 (12 بهمن) در مقاله‌ای به چشم‌انداز و هشدارهای آمریکا در مورد کاهش تحریم‌های ایران پرداخت و نوشت: مقامات آمریکایی در سراسر جهان به طور خصوصی به شرکت‌های بین‌المللی هشدار داده‌اند که طی دوره کاهش موقت تحریم‌ها، تعهدات و تعاملات خود با ایران را بسیار گسترش ندهند. برخی اظهارات مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر بیانگر دیدگاه‌های احتیاط‌‌‌آمیز آن‌ها در مورد کاهش موقت تحریم‌ها است. در روزهای اخیر، مقامات ارشد آمریکایی سفر به پایتخت‌های تجاری در سراسر جهان از جمله لندن، پاریس و دوبی را آغاز کرده‌اند. یکوب لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت که در هفته‌های اخیر شخصاً مسئله را در دیدارهای خود با صدها مقام اجرایی آمریکایی و بین‌المللی مطرح کرده است. در این راستا، از جمله دیدارهایی نیز طی نشست اقتصادی جهانی (داووس) صورت گرفت.

در ادامه مقاله آمده است: پیتر هارل، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اقتصادی و تحریم‌ها، با شرکت‌های بزرگ بریتانیایی و فرانسوی از جمله نمایندگان رویال داچ‌شل، پی‌ال‌سی و ‌توتال اس‌ال‌سی دیدار کرد تا شفاف‌سازی شود طی شش ماه توافق موقت، آن‌ها اجازه ندارند به هرگونه روابط تجاری با ایران اقدام کنند و این روابط باید محدود باشد. یکی از شرکت‌کنندگان در نشست لندن می‌گوید: «پیامی که دریافت کردیم، این است که نباید هرگونه توافق و تعهد طولانی‌مدت را (با ایران) ‌امضا کنیم.» سخنگوی شرکت‌های توتال، شل و رولز- رویس اعلام کردند که در مورد محتوای دیدارهای صورت گرفته با نمایندگانشان اظهارنظر نمی‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، روز جمعه گروهی از شرکت‌های فرانسوی برای نشست مشابهی، به سفارت آمریکا در پاریس دعوت شدند. این نشست درست پیش از حضور نمایندگان برخی شرکت‌های فرانسوی در تهران در روز دوشنبه صورت گرفت. منتقدان توافق‌نامه از جمله اعضای کنگره گفته‌اند که ایران از این توافق علاوه بر کاهش تحریم‌ها، دستاوردهای اقتصادی چشمگیری خواهد داشت. آن‌ها به تقویت ریال ایران پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای موقت اشاره می‌کنند. تحلیل‌گران اقتصادی برآورد می‌کنند رشد اقتصادی ایران به ثبات اقتصادی در سال مالی جاری خواهد انجامید. مارک دوبوویتز، کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که در امور تحریم ایران به کنگره مشاوره می‌دهد، می‌گوید:‌ «اقتصاد ایران پس از چند سال تحریم‌ تا حدی به دلیل کاهش نسبی تحریم‌ها ... و نیز این تصور که دولت اوباما احتمالاً دیگر متعهد به تداوم فشار اقتصادی علیه ایران نیست، نشانه‌هایی از احیا بروز داده است.» یک مقام آمریکایی گفت: همچنین هدف این بود که اطمینان حاصل شود این شرکت‌ها درک کنند «تحریم‌های متعدد آمریکا و جامعه بین‌الملل علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است.»

اخبار و تحلیل‌ها: یکی از نگرانی‌های جدی دولتمردان آمریکا از پیامد توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، فروریختن نظام تحریم‌های غیرقانونی است. آن‌ها، هم نگرانند در گام بعدی نتوانند با ایران توافق کنند و هم نگرانند نتوانند وضعیت تحریم را به حالت قبل بازگردانند. حال آنکه، تلاش حاضر آن‌ها برای حفظ ساختار تحریم‌ها و احیای آن در صورت شکست مذاکرات، ضمانت روشن و قطعی ندارد.

اخبار

تعریف و تمجید از بازیگران طاغوت!

 در شب افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، «سعید راد» که به همراه «فرامرز قریبیان» برای اهدای جایزه بخش مواد تبلیغی روی سن تالار وحدت آمده بود، گفت: «این سن خیلی باشکوه است و من این مهربانی و بخشندگی را که در میان مسئولان می‌بینیم، خواهش می‌کنم با توجه به این امید ایجاد شده، به من اجازه بدهید که به‌عنوان یک بازیگر، یادی داشته باشم از بزرگان بازیگری ایران آقایان «بهروز وثوقی» و «محمدعلی فردین».»!

 او ادامه داد:«چه بخواهیم و چه نخواهیم، این‌ها ستون‌های بازیگری در سینمای ما هستند و محمدرضا فروتن، حامد بهداد و پولاد کیمیایی که الآن در سالن هستند، از روی دست آن‌ها مشق بازیگری کرده‌اند.»

 این قبح‌زدایی در حالی انجام می‌گیرد که پس از انقلاب اسلامی، امام خمینی به همه بازیگران اجازه دادند تا در چارچوب رعایت اسلام و اخلاق به کار خود ادامه دهند؛ اما عده‌ای؛ از جمله بهروز وثوقی و محمدعلی فردین که قادر به بازیگری در چارچوب اخلاق نبودند، فرار را به ماندن در کشور و همراه شدن با مردم در جریان انقلاب اسلامی ترجیح دادند. گفتنی است بهروز وثوقی بعد از انقلاب به دلیل ارتباط زیاد با دربار شاه از ایران گریخت و بعدها با شرکت در جشنواره‌‌های سینمایی رژیم صهیونیستی و بازی در فیلم ضد ایرانی «فصل کرگدن»، مسیر خود را مشخصاً در قبال مردم ایران نشان داد.

گفتنی‌است «حجت‌الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دراین‌باره گفت: «بدیهی است که اظهارنظر هنرمندان و حاضران در جشنواره فیلم فجر، حتی اگر پشت تریبون این جشنواره باشد، ارتباطی به موضع سازمان سینمایی و یا وزارت ارشاد ندارد.»

    اخبار کوتاه

* یکی از خیران اهل سنت «پارسیان» هرمزگان قطعه زمینی برای ساخت‌ مسجد به برادران شیعه این شهرستان اهدا کرد که جلوه زیبایی از وحدت بین شیعه و سنی در کشور ماست. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پارسیان گفت: این مسجد در زمینی به مساحت دو هزار و چهارصد متر مربع با زیربنای سیصد متر مربع ساخته می‌شود. نکوزاد افزود: این مسجد با هزینه چهارصد میلیون تومان با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و خیران شهرستان پارسیان ساخته می‌شود.

* برخی گزارش‌ها از رفع توقیف سه نشریه با گرایش کمونیستی در دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر خبر می‌دهند که یکی از آن‌ها، نشریه «چکاوک» بود که به‌دلیل مواضع الحادی و ماتریالیستی توقیف شده بود. در ماه‌های گذشته، شمار زیادی از دانشجویان مسئله‌دار محروم از تحصیل با حمایت مسئولان وزارت علوم به دانشگاه‌ها بازگشته‌اند.

اخبار و تحلیل‌ها: با قرار گرفتن فرجی‌دانا در رأس وزارت علوم و حمایت‌های علنی و پنهان وی از برخی جریانات و گروه‌های خاص و استادان و دانشجویان فتنه در دانشگاه‌ها، این روزها از فعالیت گسترده این جریانات در دانشگاه‌ها خبر می‌‌رسد. از این رو در آینده وقوع فتنه‌گری‌های برخی جریانات خاص دانشجویی در دانشگاه‌ها دور از انتظار نیست!  

 *«جلیل گلشن» رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره‌ تغییر رئیس این سازمان،  اظهار کرد: «این انتظار وجود داشت که فردی متخصص، جایگزین آقای نجفی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شود که دست‌کم با مسائل این سازمان آشنایی داشته باشد؛ اما رفتار دولت در این‌باره «تنگ‌نظرانه» و بسیار بعید بود... از نظر اخلاقی نیز با افرادی مانند دکتر حجت که عضو شورای شهر تهران بود و برای آمدن به سازمان از سمتش استعفا کرد، رفتار خوبی نشد. گفته می‌شود «مهدی حجت» قائم‌مقام و معاون میراث فرهنگی، دفتر کارش را در این سازمان خالی و اعلام کرده که ادامه‌ فعالیت در این سمت را با توجه به شرایط جدید، به صلاح نمی‌داند!

* «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور، با شیخ یوسف صانعی، مرجع تقلید فتنه‌گران در قم، دیدار کرد. در این دیدار که «مجید انصاری» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و «محمدصادق صالحی‌منش» استاندار قم، نیز حضور داشتند، جهانگیری گزارشی از اقدامات و عملکرد دولت ارائه کرد و درباره مسائل مختلف سیاسی و فرهنگی کشور بحث و گفت‌وگو شد. این دیدار بدون اعلام قبلی و حضور خبرنگاران برگزار شد.

اطلاعیه

نمایشگاه بزرگ بصیرت حفاظتی از 5 تا 20 بهمن‌ماه در حسینیه عاشقان ثارالله (ستاد فرماندهی کل سپاه) برگزار می‌شود.

بدین وسیله از کلیه پایوران و خانواده‌های محترم‌شان برای بازدید از این نمایشگاه در زمان‌های ذیل دعوت می‌شود.

بازدید پایوران: همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰

بازدید خانواده‌های پایوران: شنبه تا چهارشنبه از ساعت۱۵ تا ۱۷

بازدید پایوران به اتفاق خانواده‌های محترمشان: پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 تا 12

در صورت داشتن هرگونه پرسش با شماره تلفن ۰۹۱۹۸۶۴۷۸۱۴ مدیر اجرایی نمایشگاه - برادر محمدی - تماس حاصل فرمایید.

حفاظت اطلاعات ستاد فرماندهی کل سپاه

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات