صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۶۴۴۹۰

چرا فقط با آمریکا رابطه نداریم؟


دکتر یدالله جوانی
قطع رابطه آمریکا با ایران در پی تسخیر لانه جاسوسی و استقبال ایران از این موضوع از یک طرف و پافشاری جمهوری اسلامی بر عدم مذاکره با آمریکا برای برقراری رابطه مجدد از طرف دیگر موجب شده عده‌ای به طرح این سوال در افکار عمومی روی آورند که چرا ما فقط با آمریکا نباید رابطه داشته باشیم؟ چرا با روسیه و چین رابطه داریم، اما با آمریکا این رابطه را نداریم؟ چه فرقی بین چین و روسیه با آمریکا وجود دارد؟ البته نقش رسانه‌های غربی، شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب و برخی از گروه‌های سیاسی داخلی در دامن زدن به این سوال را نباید نادیده انگاشت. در این نوشتار کوتاه به این پرسش پاسخ داده می‌شود که چرا ایران در حالی که با کشورهایی چون روسیه و چین ارتباط دارد، اما حاضر به مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا نیست. قبل از ارائه چند دلیل در این باره، باید به دو نکته مهم توجه گردد:
الف ـ ایران پس از انقلاب به رابطه خود با ایالات متحده ادامه داد و این خود آمریکایی‌ها بودند که قطع رابطه کردند.
ب ـ جمهوری اسلامی ایران برقراری رابطه مجدد با آمریکا را مشروط کرده به اینکه آمریکا حقوق ملت ایران را به رسمیت شناخته، از دخالت در امور داخلی ایران پرهیز کرده و حاضر باشد براساس احترام متقابل با ملت ایران تعامل داشته باشد.
بنابراین موضع جمهوری اسلامی، یک موضع معتدل و در راستای حفظ منافع ملت ایران است. اما در پاسخ به این پرسش که چه فرقی بین روسیه و چین با آمریکا وجود دارد که ایران با دو کشور اول رابطه دارد، لکن با آمریکا حاضر به برقراری رابطه نیست، باید گفت:
۱ـ پس از پیروزی انقلاب، چندین کودتا علیه جمهوری اسلامی طراحی شده آیا پشت صحنه این کودتاها چینی‌ها و روس‌ها بودند یا آمریکایی‌ها؟
۲ـ در طول سال‌های پس از انقلاب، حدود ۱۷ هزار نفر به دست تروریست‌ها در ایران به شهادت رسیدند. بر اساس اسناد و مدارک موجود، دست منافقین به خون ۱۶ هزار نفر از شهدا ترور آغشته است. آیا منافقین در طول سال‌های پس از انقلاب و هم‌اکنون، در پناه روس‌ها و چینی‌ها بوده‌اند، یا در پناه آمریکایی‌ها و مورد حمایت و پشتیبانی ایالات متحده می‌باشند؟
۳ـ در جریان جنگ تحمیلی، آیا روس‌ها وچینی‌ها در کنار ارتش بعث عراق به صورت مستقیم به ایران تجاوز نظامی کردند، یا این آمریکایی‌ها بودند که در چندین نوبت و از جمله زدن هواپیمای مسافربری، ملت ایران را مورد هجوم قرار دادند؟
۴ـ در موضوع هسته‌ای و تحریم‌ها، آیا این آمریکایی‌ها هستند که بیشترین فشارها را بر ملت ایران وارد ساخته یا روس‌ها و چینی‌ها چنین کرده‌اند؟آیا آمریکا مرتب جمهوری اسلامی ایران را به استفاده از گزینه‌ نظامی تهدید می‌کند یا کشورهایی چون روسیه و چین، چنین تهدیداتی را علیه ملت ایران دارند؟
۵ ـ دستان روس‌ها و چینی‌ها به خون دانشمندان هسته‌ای ایران آغشته شده و یا این غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند که این جنایات را رقم زده و از بیان آن هم ابایی ندارند.
۶ ـ در اخلال‌های امنیتی سال‌های اخیر در مناطق مرزی مانند شمال غرب کشور و یا جنوب شرق کشور، سرویس‌های اطلاعاتی یا جاسوسی کدام کشورها نقش دارند؟ گروهک جندالشیطان عبدالمالک ریگی معدوم در جنوب شرق با حمایت و پشتیبانی آمریکایی‌ها آن جنایات وحشت‌انگیز را انجام داد، یا با حمایت روس‌ها و چینی‌ها چنین کرد؟
چرا فقط با آمریکا رابطه نداریم؟
ادامه از صفحه اول
۷-ـ اشغال کشورهای افغانستان و عراق در سال‌های اخیر از سوی کدام کشور صورت گرفت، آمریکا یا چین و روسیه؟
۸ ـ بحران‌آفرینی در سوریه و تلاش برای راه انداختن جنگ فرقه‌ای و مذهبی در جهان اسلام، توطئه شیطانی کدام کشور است؟ آمریکا و یا چین و روسیه؟
۹ ـ پشت صحنه پروژه‌های سنگین و میلیاردی اسلام‌هراسی برای اسلام‌ستیزی و ایرا‌ن‌هراسی برای ایران‌ستیزی، کدام کشور قرار دارد؟ آمریکا یا چین و روسیه؟
۱۰ـ پشت سر صهیونیست‌های جنایتکار چه کسانی تمام‌قد ایستاده‌اند و با تمام وجود از این اشغالگران سرزمین‌های اسلامی و قدس‌شریف دفاع می‌کنند؟ آمریکا یا چین و روسیه؟
۱۱ـ در اوضاع کنونی، کدام کشور مدعی رهبری جهان بوده و برای به دست گرفتن مدیریت بین‌المللی حاضر است هر نوع جنایتی را مرتکب شود؟ آمریکا یا چین و روسیه؟
از این نوع دلایل برای شمارش رذالت‌ها و دشمنی‌های ایالات متحده در حق ملت ایران و دیگر ملت‌های مظلوم بسیار است. در این نوشتار قصد تبرئه کشورهایی چون چین و روسیه، به‌ویژه کشور دوم از برخی مسایل گذشته نیست، بلکه هدف برجسته‌سازی خلق و خوی استکباری آمریکا در وضعیت کنونی است؛ خلق‌وخویی که سبب شد حضرت امام(ره)، از این کشور با عنوان شیطان بزرگ یاد کنند. اکنون این رئیس‌جمهور آمریکا است که می‌گوید آمریکایی‌ها ملتی استثنایی هستند و بر اساس همین «خودبرتر پنداری»، رهبری جهان را حق خود دانسته و دیگران را موظف به اطاعت می‌دانند! بنابراین وقتی در اوضاع کنونی، این تنها کشور آمریکا است که به‌دنبال تحت سلطه درآوردن تمامی ملل جهان است و با ملت ایران به دلیل تبعیت نکردن دشمنی می‌کند، حق ملت ایران است که از برقراری رابطه با چنین کشوری پرهیز کند و رابطه با چنین کشوری را رابطه‌ای نابرابر، ظالمانه و خسارت‌بار بداند.
لازم به ذکر است، نامشروع و جعلی بودن رژیم صهیونیستی برای ایرانیان، آنچنان آشکار است که کسی نمی‌تواند نداشتن رابطه با اسرائیل غاصب را به صورت یک سوال طرح نماید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات