صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۶۴۹۳۰

پیام های استعفای مقتدا صدر

استعفای صدر می تواند کاستن از اختلافات با مالکی، تحکیم وحدت در عراق و اتحاد بیشتر جریان شیعی را به همراه آورده و در جهت تمرکز توان بر مقابله با خطر داعش در عراق به کار رود

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: کناره گیری مقتدا صدر از سیاست یکی از مهم ترین اخبار عراق در هفته جاری است، هرچند این خبر از ماه ها قبل مطرح بود، تا این که مقتدا صدر رهبر جریان صدر، دو روز قبل، با انتشار بیانیه‌ای خداحافظی خود را با جهان سیاست اعلام کرد. وی در این بیانیه، اعلام کرد: همه دفاتر جریان صدر و نهادهای زیر مجموعه آن ها که تحت عنوان "دفاتر سید شهید" در عراق کار می کردند، بسته می شوند و مقتدی صدر از فرایند سیاسی عراق کناره گیری خواهد کرد.

این بیانیه افزود: جریان صدر از حالا به بعد دیگر هیچ گونه فراکسیون پارلمانی و هیچ پست و کرسی چه در داخل و چه در خارج از دولت ندارد و فقط 19 نهاد همچنان تحت مدیریت مستقیم مقتدی صدر باقی خواهد ماند.

در این بیانیه از زبان مقتدا صدر آمده است: «من به عنوان تنها میراث‌دار شهید ثانی، بستن همه دفاتر و نهادهای زیرمجموعه‌ جریان صدر در کل سطوح دینی، اجتماعی، سیاسی و نظایر آن را اعلام می‌کنم و هیچ کسی حق ندارد که به نمایندگی از این دفاتر سخنی بگوید یا فعالیتی تحت عنوان این دفاتر چه در داخل و چه در خارج از عراق انجام دهد». مقتدا صدر افزود: «من از این به بعد در هیچ یک از مسائل سیاسی دخالتی نمی‌کنم و ما هیچ فراکسیون پارلمانی یا سمت در داخل یا خارج از دولت عراق نداریم و هر کسی که برخلاف این عمل کند، با بازخواست شرعی و قانونی روبه‌رو خواهد شد.»

در پی کناره‌گیری مقتدا صدر از دنیای سیاست، نمایندگان وابسته به جریان صدر در پارلمان عراق نیز استعفا دادند. شش نماینده فراکسیون آزادگان وابسته به جریان صدر با بیان اینکه از پارلمان عراق خارج شده‌اند، اعلام کردند که این اقدام بنا به خواست مقتدا صدر صورت گرفته است. این شش نماینده عبارتند ا:ز زینب الطایی، ایمان الموسوی، حسین اللامی، حسین المنصوری، حسین همهم و مها الدوری از نمایندگان فراکسیون آزادگان در پارلمان عراق هستند که در کنفرانسی خبری خروج خود از پارلمان را اعلام کردند.

 

انتشار بیانیه استعفای صدر که در تارنمای "مقتدی صدر" منتشر شد، گمانه زنی های زیادی را درباره علل و چرایی این تصمیم برانگیخت، در حالی که در متن این بیانیه علت استعفای صدر چنین بیان شده است: مقتدی صدر این تصمیم را در راستای حفظ آبروی خاندان صدر به ویژه دو شهید این خاندان و مصون نگاه داشتن نام آ نها از هرگونه اتهام فسادی است که تاکنون روی داده و یا احتمال دارد که در آینده تحت عنوان این دفاتر چه در داخل و چه در خارج از عراق روی دهد.

این علت کناره‌گیری صدر از فعالیت‌های سیاسی را عده ای ناظران سیاسی از همان ماه های قبل که حرف استعفای مقتدی مطرح بود، بیان می کردند. به اعتقاد این عده، مقتدی صدر، ماه هاست که وضعیت سیاسی عراق را نامناسب و بلکه بحرانی می داند و در عین حال شاهد درگیری بین هواداران خود با گروه های دیگر است. از همین رو دسته ای دیگر از ناظران سیاسی اقدام صدر را به علت درخواست عده ای از طرفداران وی مبنی بر مسلح شدن دانسته اند. یک منبع نزدیک به رهبر جریان صدر عراق در این باره تصریح کرد: وی به دلیل اصرار برخی هوادارانش به مسلح شدن، تصمیم به کناره‌گیری از عرصه سیاسی عراق گرفته است. این منبع می‌افزاید: مقتدا صدر در پی اوضاع امنیتی عراق و سکوت سیاستمداران در قبال پایمال شدن حق مردم ناامید شده و بستن دفترش به نشانه اعتراض به وضع موجود است.

مقتدا صدر از ابتدا مخالفت جدی با نوری مالکی داشت و از ابتدای ورود آمریکا به خاک عراق موضعی ضد‌آمریکایی اتخاذ کرده و در خطبه‌ها و مصاحبه‌های خود همواره بر خروج آمریکا از کشورش به طور کامل و عدم مداخله واشنگتن در امور داخلی عراق تأکید داشت، ولی اخیراً توافق‌هایی بین وی و نوری مالکی حاصل شده است. به عبارتی صدر اکنون بیشتر از موضع وحدت به شرایط عراق می نگرد و حل اختلافات را مسئله مهمی می داند. این تصمیم برای فردی همچون صدر که همواره حفظ تمامیت ارضی عراق و استقلال آن را دغدغه خود می دانسته در شرایط کنونی که عراق درگیر با گروه های القاعده و داعش است و حفظ وحدت مهم ترین اولویت آن محسوب می شود، بسیار طبیعی و معقول می باشد. اکنون عراق نیازمند تمرکز انرژی و توان همه نیروهای سیاسی بر حذف القاعده و مهره های وابسته به تکفیری ها است.

از همین رو صدر در بیانیه خود تأکید می کند: «هر کسی که از اختلاف صحبت کند در حقیقت خود را در برابر قانون مسئول می‌کند. در حالی که من در ۱۹ مؤسسه که تحت اداره مستقیم یا غیر‌مستقیم دولت است فعالیت خواهم داشت.»

در مجموع تصمیم مقتدا صدر در کنارگیری از جهان سیاست، می تواند در تقویت و اتحاد بیشتر جریان شیعی مقاوم و مبارز، که هدف دائمی و تاریخی آن ها حفظ تمامیت ارضی عراق و استقلال آن بوده است، مؤثر باشد و شاهد حضور پررنگ این جریان در تصاحب کرسی های مجلس آینده عراق که قرار است در 20 آوریل سال جاری میلادی انجام شود، باشیم./

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
عبدالله منتقد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
0
درود بر آقاي مقتدا صدر كه براي حفظ وحدت اقدام به اين عمل ايثارگرانه نموده است . ان شاء الله دشمنان اسلام در سراسر جهان نابود شوند .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
0
0
سیاستمداران ایران یاد بگیرند که آیا میتوانند به خاطر حفظ نظام و اقتدار ملی استعفا که نه! لااقل از مواضع حزبی و گروهی خود کمی پایین بیان!?
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات