صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۶۴۹۵۵

جدیدترین خبرها از مذاکرات ایران و1+5

معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در وین، در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم با اشاره به اهداف دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: دستور کار مذاکرات تنها در موضوع هسته‌ای و در چارچوب توافقات ژنو است.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پایگاه خبری العالم، "عباس عراقچی" بعد از ظهر دیروز (سه شنبه) در حاشیه نشست تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و نمایندگان 1+5 در وین، در خصوص چگونگی نخستین دور مذاکرات، به خبرنگار اعزامی شبکه العالم تأکید کرد: ما بحث های خیلی خوبی را امروز داشتیم البته به عنوان شروع مذاکرات.

وی افزود: مذاکرات ما با 1+5 در خصوص گام نهایی در حقیقت دور نهایی خود را از امروز شروع کرد؛ ما یک جلسه عمومی داشتیم؛ و در صحبت‌های کلی که دو طرف داشتند، عزم و اراده خودشان را برای پیشرفت این مذاکرات تا رسیدن به یک راه حل جامع اعلام کردند.
* نحوه برگزاری جلسات مذاکره
عراقچی خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که جلسات مذاکره به صورت دو جانبه بین کشورها و بعد به صورت چند جانبه ادامه پیدا کند.
* هدف از دور جدید مذاکرات
وی تأکید کرد: هدف ما در این دور مذاکرات این است که به یک دستور کار مشخص برای مذاکرات برسیم. و اگر بتوانیم ظرف دو سه روزی که در این جا مذاکره می کنیم این دستور کار را مشخص کنیم، فکر می‌کنم که گام و قدم اول را خوب برداشتیم. و بر اساس این دستور کار محتوای مذاکرات را شروع خواهیم کرد.
* دستور کار تنها در چارچوب توافق‌های ژنو است
عراقچی خاطرنشان کرد: آنجه که مسلم است، از نظر ما دستور کار مذاکرات تنها در موضوع هسته‌ای و در چارچوب توافقات ژنو است؛ و هیچ موضوع دیگری غیر از این چارچوب نمی‌تواند در این دستور کار قرار بگیرد.
معاون وزیرخارجه در خصوص مطالبات ایران و طرف مقابل در این مذاکرات گفت: مشخص است که خواسته‌های طرف ایرانی در موضع رفع تحریم‌ها و همکاری‌هایی است که در توافق ژنو ذکر شده و باید بین طرفین آغاز شود، و خواسته‌های طرف مقابل ما هم در خصوص اعتماد سازی در موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.
عراقچی تأکید کرد: هرکدام از این مقوله‌ها چه رفع تحریم ها و چه مقوله همکاری های دو طرف و چه مقوله موضوعات هسته‌ای و اعتماد سازی؛ موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرد و هدف ما هم در این مذاکرات این است که این موضوع را به دقت بررسی کنیم و به صورت مشخص توافق کنیم، تا دستور کار ما برای دور بعدی مذاکرات مشخص شود.
* هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای مطرح نمی‌شود
عراقچی درباره ادعای طرف مقابل در خصوص ورود به مسائلی خارج از موضوع هسته‌ای مانند سامانه موشکی ایران و مسائل دفاعی اظهار داشت: موضع ما کاملا مشخص است؛ ما اجازه نمی دهیم هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای مطرح شود. مسائل غیر از موضوع هسته‌ای از نظر ما مردود است و ما وارد آنها نخواهیم شد، و ما این نکته را روشن گفته‌ایم و در مذاکرات این دو روز هم خیلی روشن تأکید خواهیم کرد که هیچ دستور کاری را که شامل موارد غیر از از موضوع هسته‌ای باشد، نخواهیم پذیرفت.
* دلیلی برای نگرانی کشورهای منطقه وجود ندارد
عراقچی در خصوص ابراز نگرانی برخی کشورهای عربی منطقه از مذاکرات ایران و 1+5 گفت: من هیچ دلیلی برای نگرانی کشورهای منطقه از این مذاکرات نمی بینم؛ برعکس فکر می کنم که موفقیت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 یکی از موضوعات تنش برانگیز منطقه را رفع خواهد کرد؛ و این امر حتما به صلح و ثبات منطقه کمک خواهد کرد و حتما به نفع آرامش و ثبات منطقه و همه کشورهای منطقه خواهد بود.
وی افزود: ما سیاست کلی خودمان را که در آن به دنبال ایجاد صلح و ثبات در منطقه و روابط خوب با همسایگان و به ویژه همسایگان بزرگتر در منطقه هستیم، ادامه خواهیم داد؛ و فکر می کنیم که حل و فصل موضوع هسته‌ای به این موضوع کمک می‌کند؛ بنابراین جای نگرانی اصلا قائل نیستیم.
* بیانات مقام معظم رهبری برای ما روشنگر است
عراقچی در خصوص بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری همواره نصب العین ما در مذاکرات بوده، هست و خواهد بود. نوع رویکرد و نگاه ایشان برای ما روشنگر است. ما هیچگاه در مذاکرات به نتیجه و نحوه عملکرد و حسن نیت طرف مقابل خوش بین نبودیم، و حتما با همین نگاه مذاکرات را دنبال خواهیم کرد. البته ایشان همچنان فرمودند که وزارت امور خارجه به مذاکرات ادامه خواهد داد، و تعهداتی را که جمهوری اسلامی ایران قبول کند، به آنها پایبند خواهد بود. اینها اصول راهنمای مذاکراتی ما خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات