تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۶۵۳۲۶

بازگشت «اعتماد ملی»


پس از چهار سال، حزب اعتماد ملی، حزبی که از آسیب دیدگان حوادث سال 88 بود از کمای سیاسی خارج شد و موسسه الهادی میزبان نشستی با نام «جشن پیروزی انقلاب» شد که از سوی حزب اعتماد ملی برگزار شده بود: نشستی که بهانه یی بود برای هم حزبی هایی که مدت ها بود دیداری با هم نداشتند. نشستی بی سر و صدا برگزار کردند و بدون هیچ تبلیغی میزبان سیل هوادارانی بودند که چند سالی بود محروم از دیدار هم بودند.

صندلی خالی در سالن به چشم نمی خورد، سرود یار دبستانی پخش کردند و کلیپی از انتخابات 88 دیدند. اعضای حزب از دبیرکل غایب شان یاد کردند و از لزوم تقویت احزاب گفتند. ابراز امیدواری کردند تا شاید که حصر رفع شود. از مشکلاتی که در چند سال اخیر دچارش شده بودند و نامهربانی هایی که به سر بزرگان نظام آمده بود ابراز تاسف کردند و باز اعلام آمادگی کردند برای کمک به دولت نوپایی که هیچ توقعی از آن ندارند. جمعیتی که آمده بودند قابل توجه بودند و دغدغه هایشان یکسان.

آمده بودند تا بگویند که فرزندان انقلابند و قصدشان تبریک جشن انقلاب است. نشستی که به دعوت حزب اعتماد ملی استان تهران برگزار شده بود در پایان از مردم دعوت کرد تا در مراسم راهپیمایی 22 بهمن حضوری پرشور داشته باشند. حجت الاسلام رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتمادملی که شروع کننده مراسم بود، اظهار امیدواری کرد که دوستان عزیز ما که در حبس و حصرند آزاد شوند و هر روز شاهد تلاش بیشتر و گسترده یی از سوی دولت برای رفع این مشکلات باشیم و ملت ما بار دیگر جشن عظیم و باشکوهی را برگزار کند و همه با صمیمت و وحدت و انسجام بتوانیم در روزهایی که روزهای امید هست پشتیبان دولت امید که همه چشم ها به آن دوخته شده است باشیم و پیروزی های بیشتری را تجربه کنیم.

منتجب نیا در ادامه با اشاره به رویکرد دولت اصلاحات برای توسعه فعالیت حزبی در کشور به انتقاد از عملکرد دولت های نهم و دهم در برخورد با احزاب پرداخت و گفت: پس از پیروزی انقلاب ما با احزاب متعددی روبه رو بودیم که عمده آنها در زمان دولت آقای خاتمی تاسیس و فعال شدند، ولی در دولت احمدی نژاد بدترین برخورد با احزاب از ناحیه دولت شکل گرفت و اساسا حزب را به عنوان ستون پنجم و یک امر زاید قلمداد می کردند.

وی افزود: «امروز از دولت آقای روحانی که بر پایه شعارهای اصلاح طلبانه پیش می رود - که این وعده ها نیز برخاسته از دل مردم است- انتظار می رود احزاب تقویت شوند و به آنها برای تلاش و کوشش فرصت داده شود. البته در اینکه باید در عین حمایت از احزاب بر عملکرد آنها نیز نظارت کرد و آنها را طبق قانون هدایت نمود تردیدی وجود ندارد اما معتقدیم باید گام های بلندی در این زمینه برداشته شود.»

امید به رفع حصر

وی با اشاره به جلسات وزیر کشور با دبیران احزاب تصریح کرد: «البته وزیر کشور جلساتی را با دبیران کل احزاب برای راه اندازی مجدد خانه احزاب و تلاش برای بازنگری قانون احزاب گذاشته است که ان شاءالله با رویکرد مثبت و مردمی به پیش رود و این جای تقدیر دارد.» قائم مقام حزب اعتماد ملی با ابراز امیدواری نسبت به این مساله که فرصت هایی که از احزاب در دولت احمدی نژاد گرفته شد در دولت یازدهم به آنها بازگردانده شود تا شاهد یک جامعه حزبی باشیم، خاطرنشان کرد: «ما اگر بخواهیم شاهد جامعه توسعه یافته، آگاه و پیشرفته از جهات مختلف باشیم چاره یی جز حزبی کردن و تکثر و تعدد احزاب نداریم.»

وی با اشاره به فعالیت حزب اعتمادملی تاکید کرد: حزب اعتماد ملی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ؟توسط مهدی کروبی تاسیس شد، پس از انتخابات سال ؟و آغاز حصر دبیرکلش، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد. این حزب از جمله احزاب اصلاح طلبی است که در انتخابات پس از سال ؟حضور فعالی در عرصه سیاسی داشت اما پس از وقوع حوادث پس از انتخابات سال ؟فعالیتش را متوقف کرد. اما در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اخیر حزب اعتمادملی حضوری فعال در سراسر کشور داشت و اعضای حزب که اکثرا از خانواده ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدای انقلاب اسلامی هستند و در عرصه دفاع مقدس نیز حضوری فعال داشتند در این عرصه حضور یافتند و در ستادهای استانی آقای روحانی حضوری چشمگیر داشتند.

تلخ است که حزب را بدون دبیرکل به صورت رسمی راه بیندازیم

منتجب نیا در ادامه افزود: «هدف و انگیزه ما از تاسیس حزب اعتماد ملی به جز خدمت به جامعه و توسعه کشور و تحقق آرمان های انقلاب و به جز نقد اربابان قدرت و پیشگیری از انحرافاتی که در قدرت به وجود می آید، نبود و تمامی اعضای ما خود را به آن پایبند می دانند. ولی با کمال تاسف در سال ؟بدون هیچ دلیلی شاهد بودیم که دفتر حزب اعتماد ملی توسط مامورانی که تا امروز برای ما مشخص نشدند از سوی کدام دستگاه و نهاد ماموریت داشتند، تعطیل و بسیاری از وسایل حزب توقیف شد. هنوز هم نه مسوول چنین تصمیمی و نه اموال دفتر مشخص نشده اند و تاکنون اموال و اسناد حزب برگردانده نشده است.»

وی اضافه کرد: «به هر حال ما با صبوری خود، نامهربانی ها و کم لطفی ها را تا امروز تحمل کردیم تا فضای مناسب تری پدید آید لذا امروز از مسوولان می خواهیم که به ما برای فعالیت مجدد حزب اعتماد ملی کمک کنند -چنانچه مشتاقانه هم دنبال این مساله هستیم- ولی برای ما تلخ است که حزب را به صورت رسمی راه بیندازیم در حالی که دبیرکل ما در حصر است. ما آرزو داریم هر چه زودتر این مشکل حل شود، لذا از این تریبون خدمت مسوولان عرض می کنیم نسبت به رفع حصر اقدامات لازم را انجام دهند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «البته ما خبردار هستیم که تلاش هایی در این زمینه در حال انجام است اما امیدواریم این تلاش ها مضاعف شود تا شاهد رفع این مشکلات باشیم تا مراحل قانونی لازم به سرعت به اجرا درآید و شاهد حضور موثرتر حزب اعتماد ملی در جریان امور کشور باشیم.» قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز دکتر روحانی رییس جمهور اصلاح طلبان، اصولگریان و فردفرد اعضای جامعه است، اظهار داشت: در این دوره گام های بلندی در مسائل خارجی و داخلی برداشته شده است اما عده یی بدخواه، کج اندیش و مغرض نمی خواهند مشکلات این کشور حل شود. نمی خواهند مشکلاتی که به خاطر سوء مدیریت خودشان به وجود آمده بود، برطرف شود.

نمی‌گذارند رییس‌جمهور کار کند

امروز شاهد هستیم به صرف اینکه رییس جمهور کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم بوده است، نمی گذارند کار کند و پیشرفتی در امور حاصل شود. در همین راستا بود که چند شب پیش عملکرد تامل برانگیز صداوسیما در قبال مصاحبه تلویزیونی رییس جمهور را شاهد بودیم که موجب کدورت مردم شد لذا صداوسیما باید به صورت رسمی از این کار خود عذرخواهی کند.

منتجب نیا با اشاره به پیام انتخابات 24 خرداد گفت: «افراد کج اندیشی که هنوز پیام ملت را نگرفته اند باید بدانند که ملت تفکر و اندیشه افراط گرایی آنها را نپذیرفته و به آن جواب منفی داده اند. جای شگفتی است که یک جریان شکست خورده به جای اینکه در مورد خودش تجدیدنظر بکند جلوی حرکت ملت را گرفته است و هر بار یک چیز را بهانه می کنند. چه کردند درباره یک اشتباه کوچکی که در توزیع سبد کالاصورت گرفت: مگر ما آن زمان را یادمان رفته است که برای رای گرفتن از مردم، بین آنها سیب زمینی پخش می کردید. آن زمان این آقایان کجا بودند که فریاد بزنند و انتقاد کنند. امروز آقای رییس جمهور بابت اشتباهی که در توزیع سبد کالاصورت گرفته عذرخواهی کرده و دستور اصلاح را نیز صادر کرده است لذا آنهایی که دایم انتقاد می کنند بهتر است بروند و خودشان را اصلاح کنند.

فرزندان انقلاب با هیچ فشاری از مسیر اصلی خارج نمی‌شوند

الیاس حضرتی، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی و مدیرمسوول روزنامه «اعتماد» دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به عظمت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) تاکید کرد که فرزندان انقلاب با وجود تمام بی مهری ها همواره در صحنه حضور خواهند داشت. وی گفت: «تمامی یاران، بنیانگذاران، کتک خوردگان و زندان رفته های قبل از انقلاب که در راه عشق به امام شکنجه های زندان های شاه را تحمل کردند و امروز مورد بی مهری قرار گرفته اند که امیدواریم مجددا شاهد آن باشیم که خانواده عظیم انقلاب یکدل و یک زبان کنار یکدیگر قرار گیرند و آرمان ها و اهداف اصیل انقلاب و پیام شهدا را تداوم بخشیم.»

حضرتی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم جریان های افراطی به مصادره انقلاب بپردازند، گفت: «ما به عنوان فرزندان انقلاب و به عنوان کسانی که تمام عمر خود را با افتخار با فریاد مردم سالاری و استقرار جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم به مبارزه پرداخته ایم و همواره در صحنه حضور داشتیم، امروز مدعی آن هستیم و نباید اجازه دهیم که گروهک هایی معدود که از دیرباز کینه امام و یاران ایشان را در دل داشته اند بتوانند صاحب انقلاب شوند.»

وی با بیان اینکه مردم در انتخابات 24 خرداد سرنوشت شان را خودشان تعیین کردند، افزود: «در سال های اخیر حوادث زیادی رخ داد و ما با مصایبی روبه رو بودیم و قصد ندارم دوباره به گذشته بپردازم ولی همه شاهد آن بودیم که در عرصه انتخابات اخیر با وجود آنکه عده یی مسیر افراط را برگزیدند و عده یی دیگر بر طبل تحریمی می کوبیدند که خواست جریانی خاص بود، مردم با گذشت تاریخی تمام مصایب و مشکلات و بی مهری هایی که پیش آمده بود را پشت سر گذاشتند و در عرصه حضور پیدا کردند و از حق طبیعی خودشان برای تعیین سرنوشت شان استفاده کردند.»

توقعی از دولت نداریم

وی افزود: «در سال های اخیر نامهربانی های بسیاری شد چه آنکه در رسانه ملی به جناب آقای خاتمی تهمت هایی را مطرح کردند و چه آنکه آقای هاشمی رفسنجانی که از ستون های انقلاب هستند را رد صلاحیت کردند، ولی با وجود تمام اینها کسی قهر نکرد و تمامی احزاب اصلاح طلب و یاران و شخصیت های بزرگ اصلاح طلب با تمام توان به میدان آمدند و صحنه های زیبایی در این انتخابات خلق کردند. البته نباید فراموش کنیم که دیدگاه های مترقیانه و اصلاح طلبانه آقای روحانی که خواست ملت بود نیز در این حماسه بسیار موثر بود.»

وی افزود: «اکنون که شش ماه از دوران تصدی دولت گذشته است، ما توقعی از دولت نداریم بلکه درهر جایگاهی که هستیم باید با تمام توان به دولت کمک کنیم، منتها آقای روحانی نیز باید به خوبی بداند که طرف مقابل با تمام توان و با پول های کلان که با میلیارد دلار حساب می شود و هر روز ابعادی از آن شناسایی می شود امکانات وسیعی را در اختیار گرفته و با برنامه ریزی درصدد آن هستند که جلوی موفقیت و پیشرفت دولت را بگیرند و البته مهم ترین دغدغه و دعواهایشان موضوع انتخابات مجلس آینده است و تلاش دارند با هر حیله و نیرنگی شده جلوی موفقیت دولت را بگیرند، تلاش دارند بین دولت و ملت شکاف ایجاد کنند، تلاش دارند بین دولت و جریان قدرتمند اصلاحات شکاف ایجاد کنند، تلاش دارند بین خود اصلاح طلبان هم اختلاف ایجاد کنند، تلاش دارند از ابزار نظارت استصوابی مجددا بهره مند شوند تا مجلسی شبیه مجلس فعلی را داشته باشند.»

در سال‌های اخیر مصائب زیادی داشتیم

حضرتی خطاب به روحانی گفت: «آقای روحانی تمام توجهش به سیاست خارجی است و در این عرصه نیز تمام توجهش به مذاکره با گروه 1+5 است و این موضوع نیز از اهمیت برخوردار است ولی اگر به مسائل داخلی توجه نکند که متاسفانه تا امروز این بخش کمرنگ و مورد غفلت قرار گرفته است از همین کانال به مشی سیاست خارجی ایشان ضربه وارد خواهد شد.» وی با انتقاد از برخی انتصاب های صورت گرفته گفت: «آقای روحانی فکر می کنند بتوانند با حضور نیروهایی که قسم خورده، دولت قبلی هستند و همچنان در پست های کلیدی مشغول فعالیت هستند بتوان این کاروان را از این محل عبور دهد و این موضوعی است که در جلسات مختلف به ایشان مطرح شده است.»

وی تصریح کرد: «ما در سال های اخیر مصائب زیادی داشتیم و امروز جمع نشده ایم که آن مشکلات را مطرح کنیم بلکه آمده ایم که جشن انقلاب را به هم تبریک بگوییم و تاکید کنیم که ما فرزندان انقلابیم و اعتمادملی تجلی جمهوری اسلامی و حرکت در قانون اساسی و تجلی وفاداری به اصول و آرمان های امام و انقلاب است و هرچقدر هم نامهربانی ببینیم باز از مسیر انقلاب خارج نخواهیم شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات