تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۷۱

کمای سیاسی!

پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/07/22 ـ شماره 4451 ـ صفحه 2)

چشمهایشان بی رمق و خیره، یکی نا امید بر صندلی و دیگری افتاده برزمین. هر چه داشتند در این مدت رو کردند و حالا فریادهایشان آهی شده و آرزوهایشان، حسرتی بر دل. و چرخاندن دانه‌های تسبیح تنها راه چاره برای آنها و شاید هم تسکینی برای درد خودخوری. و اکنون می‌اندیشند به روزهای بعد از این، به اینکه آیا آینده در ید آنها خواهد بود و یا وقت آن رسیده که عطای هرچه را که دارند به لقایش ببخشند و رها کنند این جدل بی سرانجام را.

این تصویر، تنها تصویر بخش کوچکی از این روزهای آنهاست، حالا تنها کورسوی امیدشان به احیای دوباره، خاموش شده و در هیاهوی اکثریت، گوشه‌ای آرمیده‌اند... همه دل‌خوشی‌اشان به روز سه‌شنبه مجلس بود که آن هم اندوه همیشگی برجانشان گذاشت.

و حالا برزمین یا بر صندلی به یکدیگر تکیه کرده و هنوز قامت خود را با همه زخمها نگه داشتند تا بگویند ما باختیم اما نساختیم. و بنا آن است که از این به بعد بیندیشند به اینکه زین پس چگونه ناسازگاری شان را به منصه ظهور بگذارند. ولی حقیقت اینکه پس از روز سه شنبه مجلس، این عده به کمای سیاسی فرو رفتند. شاید تصویر بالا نماد عینی این کما باشد.

15 دقیقه ناقابل!

همه اش 15 دقیقه طول کشید 15 دقیقه ناقابل، 15 دقیقه برای تصویب جزییات طرح برجام... درست مثل یک مزایده، چکش‌های رییس مجلس برای به تصویب رساندن جزییات این طرح وارد عمل شد و در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی در 15 دقیقه، با بررسی تنها چهار پیشنهاد از مجموعه 35 صفحه‌ای پیشنهادات نمایندگان، به تصویب رسید. گویی که شخص علی لاریجانی چکش مزایده اش را بر میزریاست کوبانده و گفته باشد اجرای برجام... یک... اجرای برجام... دو... اجرای برجام... 3...تصویب شد !

جزییات طرحی که خریداران مجلس نشینش از مخالفین آن بیشتر بودند و کلیاتش هم پیش از این در روز یکشنبه با 139 رای موافق به تصویب رسیده بود، این باردر روز سه شنبه با 161 رای موافق فقط در 15 دقیقه به تصویب رسید. البته در راه این تصویب علی لاریجانی رییس مجلس از جان و دل مایه گذاشت و آنقدر سرعت عملش بالا بودو آتشش تند ! که حتی داد احمد توکلی را هم درآورد که چرا به بقیه پیشنهادات رسیدگی نکرده و به این زودی و اجمالی فقط چند مورد از پیشنهادات نمایندگان را آنهم در یک ربع، بررسی و طرح را به رای گذاشته است؟!هرچند لاریجانی هم صحبت‌های توکلی را بی پاسخ نگذاشت و گفت که کلیات اجرای برجام پیش‌از این به تصویب رسیده بود و زمان کم ما ایجاب می‌کند که چنین بکنیم و البته چنین هم کرد و بیشتر نمایندگان هم به این تصمیم او روی خوش نشان دادند حتی بیش از روز یکشنبه .

چرا که اینبار تنها 59 نماینده به جزییات طرح، رای مخالف دادند در حالیکه کلیات آن در زمان تصویب (روزیکشنبه) 100رای مخالف داشت ! اتفاق روز سه شنبه مجلس به این معناست که دیگر برجام به خط پایان خود نزدیک شد و یکی دیگر از خوان‌های پیش رویش را پشت سر گذراند.

اما عبور از خوان مجلس، بی هزینه هم نبود و اتفاقا همانند یکشنبه، روز سه شنبه مجلس هم، پربود از حاشیه‌هایی که به چشم می‌آمد، حاشیه‌هایی که اصل ماجرا را درپشت فرع آن پنهان کرد. هرچند پایه دموکراسی بیان حرف‌های مخالف و موافق است و برای این مخالفت‌ها و موافقت‌ها چه جایی بهتر از مجلس، اما از عجله در تصویب جزییات طرح گرفته تا واکنش‌های مخالفین توافق، باردیگر نشان داد هنوز برای عبور از این پایه لرزان، راه درازی در پیش داریم.

بهانه‌ای که پیدا شد

اقلیت مجلس که آن‌ها را بیشتر به جریان‌های رادیکالیسم می‌شناسیم و برخی هم آن‌ها را ضد توسعه و عامل تحجر می‌دانند و البته گروهی دیگر این اقلیت را پایمردان دلبسته به اصول، تلقی می‌کنند، در پس تلاش‌های چندین و چند هفته‌ای خود از کمیسیون برجام بگیرید و رد دوفوریتی طرح اجرای توافق، تا هیاهوو جنجال در زمان تصویب کلیات یک فوریتی این طرح، و تهدید به قتل و دست به یقه شدن و.... به آب و آتش زدند تا بگویند که " الا و بلا "ما مخالف برجام هستیم نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر ! اما با تمام پشتکار و تلاش‌های مصرانه اشان نتیجه‌ای نگرفتند و حاصل کار آن شد که دیروز در مجلس، موضوع جزییات طرح اجرای برجام مورد بررسی قرار گرفت، این گروه که می‌دانستند چاره‌ای به جز غوغا و بلوا برای ابراز مخالفت‌هایشان ندارند دیروز موفق به یافتن بهانه‌ای شدند که رییس مجلس دستشان داد.

صبح دیروز قرار بود تا کار برجام در مجلس یکسره شود و حالا که کلیات آن از مجلس به سلامت عبور کرده بود،جزییات آن هم عبور کند. برای همین هم " تز"‌های مختلف و پیشنهادهای گوناگون از سوی برخی از نمایندگان، برای اضافه‌کردن به جزییات این طرح بود که از زمین و زمان می‌بارید تا جایی‌که گفته می‌شود تعداد آن به بیش از 200 پیشنهاد و ماده و بند و... رسید.

اما از همان لحظات آغازین صبح و شروع به کار مجلس مشخص شد که قرار نیست تا همه این پیشنهادات بررسی شود هرچند درست و عقلانی اش هم به نظر همین می‌آمد، چون نه زمان برای بررسی 200 پیشنهاد بود و نه قراراست هر 200 پیشنهاد، پیشنهادات کارشناسی باشد.

سرانجام آنچه که در عمل و در صحن دیروز مجلس رخ داد بیان 4 پیشنهاد از این 200 تا، برای اضافه شدن به جزییات طرح اجرای برجام بود که هر چهار پیشنهاد تصویب و به طرح، اضافه شد. در همین زمان بود که لاریجانی به یکباره از محمد حسین فرهنگی خواست تا طرح اجرای برجام را در مجلس قرائت کند و این به معنای آن بود که بعد از قرائت، نوبت به رای گیری می‌رسید.

چه اتفاقی افتاد؟

دلواپسان که می‌دانستند در رای گیری، نمی‌توانند شانسی برای تحمیل نظرشان داشته باشند، باردیگر اعتراض و شعار و عمل فیزیکی را تنها راه چاره دانستند. آن طور که خبرگزاری‌ها نقل می‌کنند حمید رسایی فریادهایش را در مجلس از همین زمان کلید می‌زند و داد و هوار به راه می‌اندازد که:" مجلس شده جای تصمیم گیری لاریجانی، شمخانی و... " البته صحبت‌های رسایی بی ارتباط با جلسه روز دوشنبه برخی از افراد دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت نمی‌تواند باشد، جلسه‌ای که گویا در آن، اساسا دوفراکسیون وعلی شمخانی بر سر این مسئله که تنها سه پیشنهاد از مجموع پیشنهادات جزییات طرح، در مجلس اعمال شود به تفاهم رسیده بودند. ولی با این حال بازهم فراموشی و نسیان زود هنگام به سراغ برخی از نمایندگان آمده بود و وعده‌ها از یاد رفته بودند!وبرای همین فراموشی به اینکه چرا همه 200 پیشنهادمطرح نمی‌شود اعتراض می‌کردند ! فریادهای رسایی تنها حاشیه ماجرای دیروز نبود، چرا که یاور همیشگی او مهدی کوچک زاده نیز که دل پری از ماجرا داشت در بالای جایگاه فریاد می‌زد که این تصمیم کسی نیست جز تصمیم لاریجانی!

آن طور که ایسنا می‌نویسد دست به یقه شدن جهانگیر زاده و بذرپاش هم در این بحبوحه‌ها اتفاق می‌افتد و خلاصه، بساطی در مجلس پهن می‌شود. قرائت طرح که تمام شد با هر جنجالی که هست، غائله اندکی آرام می‌گیرد واین آرام شدن موقتی، زمان مناسبی را برای رای گیری فراهم می‌کند و نتیجه رای گیری هم 161 رای موافق59 رای مخالف و 13رای ممتنع به جزییات برجام است. این یعنی اینکه برجام حالا وارد فاز عملیاتی شدن شده البته اگر شورای نگهبان تایید نماید.

بعد از رای گیری دیروز مجلس چه شد؟

اما پایان رای گیری پایان کار نیست، چرا که هنوز اعتراض جبهه پایداری‌ها ادامه پیدا می‌کند تا جایی که علی اصغر زارعی اشک می‌ریزد و می‌گرید و می‌گوید: "بی‌آبرویمان کردید" اشک‌های زارعی اما در کنار توجه عکاسان، مورد توجه "زاکانی" و"رسایی" هم هست تا جایی که دور او حلقه می‌زنند و رسایی هم با گوشی مدل بالای خود! شروع به گرفتن فیلم و عکس می‌کند، زارعی آنقدر از تصویب این طرح پریشان می‌شود که کارش به بیمارستان می‌کشد، درست مثل یک روز قبل که کاریکی دیگر از اعضای پرحاشیه جبهه پایداری یعنی روح الله حسینیان به بیمارستان کشید و مجبور شد دیروز با تجهیزات درمانی در مجلس حضور یابد. (خوشبختانه حال جسمی زارعی چند ساعت بعد بهبود یافت). در میان اشک‌ها و نارضایتی‌های پس‌از رای گیری، حمید رسایی بر روی کاغذی می‌نویسد‌: "این قانون شکنی رسمی است، مجلس فرمایشی نیست" والبته همتای او،کوچک زاده هم که فریادهایش به جایی نرسیده بر روی کاغذی دیگر نوشته: "مجلس از تصمیم لاریجانی، شمخانی تبعیت کرد، ما نکردیم."

شدت درگیری‌ها تا حدی بود که محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده که در مجلس بودند را هم تحت فشار قرارداد آن‌طور که ایرنا می‌نویسد مهدی کوچک زاده به سمت لاریجانی رفته و فریاد می‌زند.....

وی از درون صحن فریاد می‌زند و می‌گوید: امام حسین(ع) با یزید مذاکره کرد و مجلس هم گردن گرفت.

پس از آن کوچک زاده با حضور در جمع خبرنگاران اظهار می‌دارد: "لاریجانی صبح سه شنبه در جلسه غیررسمی گفت که در شب دوشنبه در جلسه‌ای تصمیم گرفته شد که طرح بدون پیشنهاد تصویب شود!"

وی می‌افزاید: "باهنر نیز پیش من آمد و گفت نظام تصمیم گرفته است که این طرح به طور کامل تصویب شود."

در ادامه عده‌ای از نمایندگان در جایگاه هیئت رییسه جمع می‌شوند و به دلیل ازدحام و شلوغی که در مجلس ایجاد شد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جلسه را ترک می‌کند.

بسیاری از نمایندگان دور کوچک زاده جمع شده و خواهان آرام کردن وی هستند ولی کوچک زاده سعی می‌کند رو به دوربین‌های عکاسی و فیلم برداری به فریادهایش ادامه دهد.

در جایگاه هیئت رییسه نیز درگیری‌هایی بین نمایندگان بود به طوری که حمید رسایی و قاضی پور با هم درگیر شدند (!)و نمایندگان آنها را از هم جدا کردند.

سرانجام کار؟

خلاصه همه جَدَل‌های روز گذشته آن شد که برجام به تصویب برسد. اینکه تا چه حد حق با نمایندگان دلواپس مجلس بود و تاچه میزان با رییس مجلس که خیلی سریع تر از آنچه پیش‌بینی شده بود جزئیات طرح را به رای گذاشت، بحث دیگری است.

اما در این زمینه ذکر چند نکته حائز اهمیت است، نخست اینکه گفته می‌شود پیش از این هم دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان توافق کرده بودند نباید پیشنهادات زیادی در طرح جزئیات برجام بررسی شود، حال آنکه گویا وفای به عهد لاریجانی به تغییر رویکرد فراکسیون اصولگرایان منجر شد، دوم تناقضات گفتاری موجود است؛ اینکه به نوعی پیش از نظر مجلس اجرایی شدن برجام در دستور کار قرار گرفته است! به‌هرحال اکثریت نمایندگان به جزئیات طرح رای مثبت دادند وباید همه تابع این رای باشند.

ولی چرا تا به این حد، سرعت به تصویب رسیدن طرح اجرای برجام اهمیت داشت؟ شاید این خود دال براین است که نظری فراجناحی تر از آنچه که می‌پنداریم در کاربوده، تاجایی‌که دولتمردان از رییس جمهور و نوبخت و صالحی و سایر مسئولین گرفته از مجلس تشکر کرده‌اند و گفته‌اند که لاریجانی و نمایندگان قوه مقننه با تصویب هرچه سریعتر طرح سنگ تمام گذاشته‌اند و باید حالا منتظر نظر امروز شورای نگهبان که رای قطعی به اجرای برجام است، بود.

تکاپو

اتفاقات سه‌شنبه پرحاشیه مجلس، باپیامدهای مختلفی که داشت، یک نکته را آشکار ساخت و آن این که علی رغم همه فریادها و اشک‌ها و گلاویز شدن‌های مخالفین توافق، این بارهم جناح تندرو نتوانست مقاصد سیاسی خود را به پیش ببرد و به‌نظر می‌آید تصویب جزییات اجرایی شدن برجام، تیر خلاص به مخالفت با آن باشد. شاید به سبب همین است که این روزها بیشتر اعضای جبهه تندرو مجلس، دل و دماغ از دست داده اند و رنگ رخسارشان خبر می‌دهد از سر درون.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=16320

ش.د9404308

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات