صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۶۵۹۵۴

آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر


دکتر یدالله جوانی

«هر کسی هم که درباره حقوق بشر حرف بزند، آمریکایی‌ها حق ندارند حرف بزنند زیرا دولت آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در دنیا است.»

جمله بالا، فرازی از اظهارات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۵۶ است که بیان گردید. در تبیین و تشریح این جمله حکیمانه، کتاب‌ها باید نوشته شود. اکنون دو واقعیت در پیش روی ما قرار دارد:

۱ـ در دهه‌های اخیر، آمریکایی‌ها بیش از هر کشور دیگری دم از حقوق بشر زده و خود را پرچمدار دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان معرفی می‌کنند.

۲ـ بررسی عملکرد دولت ایالات متحده از ابتدای شکل‌گیری تا به‌امروز، نشان می‌دهد که این دولت، بیش از همه دولت‌ها مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

تأمل در این دو واقعیت، گویای واقعیت سومی است و آن اینکه شعار «دفاع از حقوق بشر» برای آمریکایی‌ها جهت رسیدن به اهداف‌شان، دارای کاربرد ابزاری بوده و آنان در عمل هیچ‌گونه اعتقادی به حقوق انسان‌ها ندارند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از تداوم جنایات ضدبشری آمریکا، یکی از راهبردهای نیل به این هدف، بستن دهان آمریکایی‌ها و جلوگیری از تکرار ادعاهای طرفداری از حقوق بشری آنان است. یکی از اقدامات اساسی بر مبنای این راهبرد، گریبانگیری آنها در پیشگاه دادگاه افکار عمومی دنیا است. باید رسانه‌های مستقل در جهان با بررسی و انعکاس درست جنایات ضدبشری آمریکا در جهان، این مدعی دروغگوی طرفدار حقوق بشر را رسوا می‌کنند. باید نهادهای مستقل طرفدار حقوق بشر در جهان، با افشای جنایات دولت‌های آمریکا در گوشه و کنار جهان علیه بشریت، شرایطی را پدید آورند، تا هیچ دولتمرد آمریکایی جرئت نکند دم از حقوق بشر بزند. در این نوشتار به اختصار، برخی از جنایات ضد بشری دولت ایالات متحده آمریکا فقط مرور می‌شود. هر یک از این جنایات، نیازمند تبیین و تشریح است.

۱ـ شکل‌گیری و استقلال همراه با جنایات وحشتناک. دولت ایالات متحده از همان زمان تأسیس و اعلام موجودیت، دارای خلق و خوی استکباری، ضد بشری و تجاوزکارانه بود. اسناد غیرقابل انکار تاریخی، گویای این واقعیت تلخ است که این نظام ضدبشری، از همان ابتدای اعلام استقلال با حمله نظامی به کشور مکزیک برای تصرف مناطقی که امروز شش ایالت جنوبی این کشور را تشکیل داده‌اند، اولین جنایت بشری خود را با کشتار ده‌ها هزار مرد و زن و کودک بی‌گناه مکزیکی مرتکب شده است.

۲ـ جنایات بی‌شمار علیه سیاه‌پوستان در پرونده تبعیض نژادی آمریکایی‌ها، از برجستگی خاصی برخوردار است. در این راستا کتاب‌های زیادی منتشر شده و کتاب «ریشه‌ها» نوشته آقای «الکس هیلی»، از جمله کتاب‌هایی است که به‌صورت دقیق توانسته جنایت آمریکایی‌های سفیدپوست علیه سیاه‌پوستان را به ثبت برساند. «الکس هیلی» خود سیاه‌پوستی است که خانواده و اجدادش از نظام برده‌داری و تبعیض نژادی حاکم بر آمریکا، رنج‌های فراوان برده‌اند. در این کتاب آمده: «در فاصله ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ هر سال صد سیاه‌پست لینچ شدند، یعنی یا آنها را زنده‌زنده سوزاندند، یا قطعه‌قطعه کردند، یا به دار آویختند. پس از ۱۹۰۰ سفیدهای شمال به خشونت وحشتناکی علیه سیاهان دست زدند...» در این کتاب به شورش سفیدپوستان علیه سیاهان در شهر سنت لوئیس در سال ۱۹۱۷ اشاره شده و به بخشی از گزارش تهیه شده برای رئیس‌جمهور آمریکا استناد شده که می‌گوید: «در منطقه‌ای به‌طول ۸۰۰ متر سه یا چهار ساعت خون جاری بود.

جلو اتوبوس‌ها را می‌گرفتند و سیاهان را از هر جنس و سنی پیاده و سنگباران می‌کردند، یا با چماق و لگد می‌زدند و با خونسردی سیاهانی را که در خیابان در خون خود افتاده بودند، با هفت تیر می‌کشند.»

۳ـ ساقط کردن حکومت‌های مستقل و مردمی در بسیاری از کشورهای جهان و به قدرت رساندن حکومت‌های کودتایی وابسته، از دیگر جنایات ضدبشری آمریکا در طول قرن بیستم است. نمونه‌هایی از این اقدامات ضدبشری دولت‌های آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه عبارت است از:

ـ کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ (۱۹۵۳ م) علیه دولت مصدق و بازگرداندن شاه به قدرت که در طول ۲۵ سال حکومت شاه پس از این کودتا، حکومت پهلوی با حمایت آمریکا و دستگاه‌های سرکوب خود مانند ساواک، هزاران ایرانی آزادیخواه را زندانی، شکنجه و به قتل رساند. در این دوران، شاه تأمین‌کننده منافع نامشروع آمریکا در ایران و منطقه بود.

ـ سرنگون کردن دولت مردمی گواتمالا در سال ۱۹۵۴ میلادی و به قدرت رساندن یک حکومت کودتایی سرکوبگر، به‌گونه‌ای که در دوران این حکومت نظامی و کودتایی مورد حمایت آمریکا، ده‌ها هزار نفر گواتمالایی کشته شدند.

ـ آمریکا با یک کودتای نظامی، حکومت «آلنده» رئیس‌جمهور منتخب مردم را در شیلی در سال ۱۹۷۳ ساقط و.... آگوستو پینوشه را به قدرت رساند. در خشونت‌های پس از کودتا بیش از سی‌هزار نفر کشته شدند و پینوشه ۲۵ سال با استبداد و دیکتاتوری بر شیلی حکومت کرد.

ـ آمریکایی‌ها در سال ۱۹۶۶ میلادی، یکی از خون‌بارترین کودتاهای نظامی را در اندونزی انجام دادند. در این کودتا ژنرال «سوهارتو» بر ضد «سوکارنو» کودتا کرد. در این کودتا صدها هزار نفر از اعضای حزب کمونیست اندونزی قتل‌عام شدند.

ـ نیکاراگوئه از دیگر کشورهایی است که آمریکایی‌ها در آن اقدام به کودتا کردند.

ـ آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۲ برضد حکومت مردمی «هوگو چاوز» در ونزوئلا کودتایی شبیه کودتای شیلی انجام دادند که در نهایت با شکست مواجه شد.

ـ علاوه بر کودتاهای ذکر شده می‌توان به ده‌ها کودتای آمریکایی دیگر در سایر کشورها اشاره کرد، مانند کودتای سال ۱۹۷۳ در اروگوئه، در سال ۱۹۷۴ در قبرس، در سال ۱۹۸۰ در کره جنوبی، در سال ۱۹۸۰ در ترکیه و طراحی چندین کودتای نافرجام در جمهوری اسلامی ایران.

۴ـ لشکرکشی نظامی و اشغال دیگر کشورها، از جمله اقدامات ضدبشری آمریکایی‌ها در جهان است. آمریکایی‌ها در راستای منافع خود، کشورهای بسیاری را مورد مداخله نظامی قرار داده و در هر یک از این مداخله‌های نظامی، انسان‌های بی‌گناهی را به کام مرگ فرستادند. بسیاری از ملت‌ها بر اثر تجاوزهای نظامی آمریکا، ثروت‌ها و دارایی‌های خود را از دست دادند و به کشورشان خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد شد. در شکل‌گیری چندین جنگ بین کشورها، آمریکایی‌ها نقش اساسی داشتند. نمونه‌هایی از مداخله‌های نظامی آمریکا در دیگر کشورها که با اقدامات ضدبشری همراه بود عبارت است از: (۱۹۹۳ لشکرکشی به هندوراس)، (۱۹۰۴ لشکرکشی به جمهوری دومینیکن)، (۱۹۰۷ لشکرکشی به نیکاراگوئه)، (۱۹۱۰ اشغال نظامی مجدد نیکاراگوئه)، (۱۹۱۵ مداخله نظامی در هایئیتی)، (۱۹۱۶ ورود مجدد نظامی به دومینیکن)، (۱۹۱۸ اشغال نظامی بخشی از پاناما)، (۱۹۲۱ مداخله نظامی در ترکیه)، (۱۹۲۲ مداخله نظامی در چین)، (۱۹۲۳ اشغال نظامی هندوراس)، (ورود به جنگ جهانی دوم و انجام جنایات ضدبشری مانند بمباران هسته‌ای ژاپن)، (اشغال نظامی لبنان در سال ۱۹۵۸)، (۱۹۶۰ مدخله نظامی در لائوس)، (مداخله نظامی در ویتنام در سال ۱۹۶۰ و قتل‌عام ویتنامی‌ها)، (۱۹۶۲ مداخله نظامی در تایلند)، (۱۹۶۳ مداخله نظامی در کنگو)، (۱۹۶۴ اشغال نظامی ویتنام شمالی)، (۱۹۶۹ مداخله نظامی در کامبوج)، (۱۹۹۲ مداخله نظامی در سومالی)، (۲۰۰۱ اشغال افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم و انجام جنایات بسیار در این کشور که همچنان ادامه دارد)، (۲۰۰۳ اشغال نظامی عراق به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور(.

۵ـ انجام انقلاب‌های رنگی در چندین کشور با هدف به قدرت رساندن جریان‌های غربگرا و ساقط کردن حکومت‌های غیرهمسو با آمریکا، از دیگر اقدامات ضدبشری این کشور در دهه‌های اخیر است. برخی از کشورهایی که آمریکایی‌ها در آن انقلاب یا کودتاهای مخملین به راه انداخته‌اند، عبارت است از (۲۰۰۳ انقلاب نارنجی در گرجستان)، (۲۰۰۴ انقلاب رنگی در اوکراین)، (۲۰۰۵ انقلاب رنگی در قرقیزستان)، (کودتای مخملی سبز در ایران(

۶ـ جنایت ضدبشری آمریکا علیه ملت ایران در دو مقطع قبل و بعد از انقلاب اسلامی، دارای فهرست طولانی است. برخی از اقدامات آمریکا بر ضد ملت ایران عبارت است از:

۱ـ طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲. ۲ـ کمک به راه‌اندازی دستگاه‌های سرکوبگر در ایران مانند ساواکه و حمایت از جنایات شاه از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷. ۳ـ ضایع کردن منافع و منابع ملت ایران ۴ـ طراحی کودتای علیه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ با هدف کشتار ملت ایران با مأمورت مخفی ژنرال هایزر.

۵ـ طراحی نقشه تجزیه ایران با حمایت گروهک‌های ضدانقلاب از سال ۱۳۵۸ به بعد. ۶ـ حمله نظامی به طبس. ۷ـ طراحی کودتای نوژه در سال ۱۳۵۹. ۸ـ تشویق و تحریک عراق به جنگ با ایران و حمایت همه‌جانبه از صدام. ۹ـ مجهز کردن صدام به سلاح‌های شیمیایی و میکروبی. ۱۰ـ مداخله مستقیم نظامی در جنگ با حمله به سکوهای نفتی ایران در سال ۱۳۶۶. ۱۱ـ حمله به چند فروند از ناوگان دریایی ایران در سال ۱۳۶۶. ۱۲ـ سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج‌فارس در سال ۱۳۶۷ و به شهادت رساندن تمامی سرنشینان آن. ۱۳ـ حمایت از گروهک‌های تروریستی چون منافقین. ۱۴ـ اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران.

۱۵ـ حمایت از جریان‌های برانداز در ایران. ۱۶ـ تلاش برای پیشگیری از پیشرفت‌های علمی و اقتصادی ایران به طرق مختلف. ۱۷ـ طراحی پروژه ایران‌هراسی. ۱۸ـ تلاش برای دامن زدن به جنگ شیعه و سنی در ایران و منطقه. ۱۹ـ طراحی و اجرای پروژه تهاجم فرهنگی. ۲۰ـ حمایت همه‌جانبه از فتنه ۸۸ در ایران.

۷ـ جنایات ضدبشری آمریکا در خلال اشغال نظامی عراق با استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده، خشونت‌های قرون وسطایی در زندان ابوغریب و کشتارهای بی‌رحمانه در فلوجه تنها بخشی از جنایات نظام ضدانسانی آمریکا در کشور عراق است.

۸ـ زندان گوانتانامو و دیگر زندان‌های سری آمریکا نمایشگر ماهیت واقعی دولتمردان ایالات متحده است. در این زندان‌ها با زندانیان بدترین رفتارهای ضدبشری صورت پذیرفته و آنان از حقوق اولیه خود نیز محروم هستند.

۹ـ جاسوسی و شنودهای گسترده از دولتمردان و شهروندان بسیاری از کشورها نشان‌دهنده ماهیت ضدبشری نظام حاکم بر آمریکا است.

۱۰ـ استفاده از انسان‌های بی‌گناه در برخی از کشورها به‌ویژه کشورهای آفریقایی به‌عنوان «موش آزمایشگاهی» برای آزمایش داروها و انواع مواد شیمیایی، نمونه‌ای دیگر از جنایات دولت ایالات متحده بر ضد بشریت است.

حال با توجه به آنچه به اختصار آمد و تنهانمونه‌هایی از جنایات ضدبشری دولت آمریکا به‌شمار می‌آید، آیا باید اجازه داد که این کشور مدعی، دفاع از حقوق بشر باشد و علیه کشورهایی چون «جمهوری اسلامی ایران» بیانیه نقض حقوق بشر صادر کند؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات