صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۶۶۰۲۴

دفاع بی‌حاصل از آشفتگی فرهنگی


حسین عبداللهی فر

تیتر اول روزنامه «رسالت» در روز اول هفته به انتقاد از وزارت ارشاد اختصاص داشت که از قول خطیب نمازجمعه تهران نوشته بود: «وزارت ارشاد طوری عمل کند پسوند اسلامی زیبنده این وزارتخانه باشد.»

به نوشته این روزنامه آیت‌الله سیداحمد خاتمی همچنین از دولت به دلیل انتصاب برخی از عناصر فتنه‌گر انتقاد کرد و گفت: «فتنه‌گران سال 88 افراطی بوده‌اند که برخی امروز سخاوتمندانه پست می‌گیرند.»

«کیهان» در همین روز با اشاره به گزارش سالیانه حقوق بشر آمریکا علیه کشورمان نوشت: «این گزارش با انتقاد از رد صلاحیت‌های اعمال شده در انتخابات سال 92 مدعی شد این انتخابات آزاد نبوده و نظام انتخابات در آن بی‌طرف نبوده است.»

به نوشته این روزنامه آمریکا بار دیگر از سران فتنه حمایت کرده و خواستار آزادی آنان شده است.

«جوان» هم در این روز «اعتراض حقوق بشری آمریکا به رد صلاحیت هاشمی در انتخابات 92» را تیتر کرد و در تحلیل آن نوشت: «مداخله‌جویی‌های آمریکا در امور داخلی ایران مسئله جدیدی نیست و این کشور همواره به انحای مختلف به مقابله با ایران پرداخته است... تا پیش از به توافق نرسیدن ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران، موضوع تهدیدآمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران موضوع بحث مقامات غربی بود و اکنون پس از توافق ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای، آمریکا موضوع وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران را برجسته‌تر کرده است تا بهانه دیگری برای مداخله در امور داخلی ایران داشته باشد.»

این روزنامه همچنین انتقاد ائمه جمعه تهران و مشهد به دولت را تحت عنوان «هشدار درباره بازگشت لیبرالیسم فرهنگی» تیتر کرد و نوشت: «اجازه نشر کتاب‌های فاسد را دادن زیبنده شما نیست، اجازه انتشار آگهی در روزنامه‌ها از سوی آژانس‌هایی که مسافران را به کشورهای فاسد می‌برند در شأن شما نیست. نظارت شما کجا رفته است؟»

روزنامه «قانون» هم تیتر اول، اولین روز هفته خود را با هدفی متفاوت به «انتقاد از وزارت ارشاد در نماز جمعه» اختصاص داد و نوشت: «خطیب دیروز نمازجمعه تهران با اشاره به توقیف روزنامه آسمان، گفت این همان قلم‌هایی است که حضرت علی (ع) از شبهه‌پراکنی آنها به خداوند پناه می‌برد. خوشبختانه در این عرصه، من از قوه قضائیه تشکر می‌کنم که بنا به وظیفه ذاتی خود به وقت وارد شد و آن روزنامه هتاک را تعطیل کرد. اما به نظر من هیئت نظارت بر مطبوعات باید چنین کاری می‌کرد. باید بلافاصله جلسه اضطراری تشکیل می‌شد و این روزنامه لغو امتیاز می‌شد. البته خبر دارم برخی از اعضای محترم تلاش کردند، اما به جایی نرسید. حداقل یک بیانیه بدهید و اهانت به مقدسات را محکوم کنید. از وزارت ارشاد نیز همین انتظار است.»

«آرمان» در همین روز (شنبه 10/12) در تیتر اول خود، منتقدان دولت را تهدید کرد و زیر تیتر «مخالفان دولت در مجلس در انتخابات بد می‌بینند.» از قول بیات زنجانی نوشت: «اعتقادم این است که برخی مخالفان دولت مخصوصاًً برخی نمایندگان مجلس باید در برخوردشان با دولت تجدیدنظر کنند، چراکه برخوردشان با دولت به نوعی برخورد با مردم است، آنها باید بدانند انتخابات دوره بعد مجلس هر روز نزدیک‌تر می‌شود و اگر همین‌طور پیش بروند بعدها نتیجه‌اش را بد خواهند دید.»

این روزنامه همچنین سرمقاله همین روزش را به «نقد و هدف منتقد» اختصاص داد و از قلم غلامعباس توسلی نوشت: «آنچه در برخی رسانه‌ها و در قبال برخی افراد و دولت مشاهده می‌کنیم چیزی جز نقد مغرضانه و بدبینانه نیست. این‌گونه نقد‌ها برخلاف آنچه باید سازنده و مفید باشند، در جهتی معکوس و برای تخریب حرکت می‌کنند.»

«آرمان» یک روز بعد هم تیتر اول خود را علیه منتقدان دولت تنظیم کرد و درباره سخنان رئیس سازمان صداوسیما نوشت: «نه بزرگ عزت به منتقدان دولت.»

«آفتاب یزد» هم در این روز تیتر یک خود را به «زمزمه طرح سوال مجلس از روحانی» اختصاص داد و در ادامه نوشت: «تندروهای مجلس منزوی‌تر خواهند شد.»

سه‌شنبه هم چند تیتر اول به انتقاد از دولت اختصاص داشت. «اعتماد»، «نگرانی آیت‌الله مصباح از دولت روحانی» را تیتر کرد و به نقل از وی نوشت: «نگرانی اصلی ما این است که دولت زمینه فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه 88 را فراهم کند.»

روزنامه «خبر» نیز با اختصاص تیتر اول این روز خود از «پاسخ وزارت خارجه به انتقادات آیت‌الله مصباح» خبر داد.

«آرمان» هم برای چندمین بار به انتقاد از انتقادها علیه دولت پرداخت و تیتر اول همین روز(13/12) را «شکایت از وزیر ارشاد به کمیسیون اصل نود!» قرار داد و نوشت: «این بار اشخاص حقیقی وارد بازی تندروها شده‌اند.» و این درحالی بود که انتقاد همین روز رهبر معظم انقلاب از وضعیت فرهنگی کشور نه جایی برای دفاع از دولت باقی گذاشت و نه جایی برای گله از منتقدان عملکرد فرهنگی دولت. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات