تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۶۶۶۴۰
در صحن علنی مجلس مطرح شد

تذکر به‌ روحانی درباره ضیافت اشرافی کاخ سعدآباد


تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کردند: آیا می‌توان شعار صرفه‌جویی در مصرف و پیشنهاد انصراف از دریافت یارانه به مردم داد و در کاخ سعدآباد به عنوان روز زن مهمانی اشرافی گرفت و از بیت‌المال هزینه کرد.

در ابتدای جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در نطق پیش از دستور خود طی سخنانی با اشاره به سالگرد تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این رکن پر قدرت انقلاب و بازوی پرتوان نظام که در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز ایران را به نماد اقتدار و قدرت و پایگاه عظمت امت اسلامی تبدیل کرده‌اند، از برکات انقلاب اسلامی است که از اندیشه ناب برآمده از قرآن و عترت می‌جوشد و در مبانی فرهنگی و دینی ملت ایران ریشه دارد.

باهنر: هزینه‌های دولت رو به افزایش است

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم و رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس، گزارشی را از اقدامات مجلس در خصوص راهکارهای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه داد و طی سخنانی گفت: موضوع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دربرگیرنده تمام نامگذاری‌های چند ساله اخیر توسط مقام معظم رهبری است و تمام آن‌ها به طور فشرده در این سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.

نایب رئیس مجلس در ادامه سخنان خود بر شناسایی لوازم اصلاحات نهادی و تأکید بر مدیریت جهادی در نظام اجرایی و اداری تأکید کرد و گفت: از سال ۸۳ تاکنون در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تأکید کرده‌ایم که دولت باید کوچک شود، اما هر دولتی که برسر کار آمده، پس از مدتی حیطه امپراطوری خود را بزرگتر و تسلط و دست اندازی خود را به اقتصاد بیشتر کرده است. بنابراین بحث بالارفتن سریع و ساختاری هزینه‌‌ها یکی از دلایل همین مسئله است و می‌بینیم که هزینه‌های دولت هر سال افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران گفت: برنامه پنجم توسعه در پایان سال ۹۴ به پایان می‌رسد و دولت باید حداکثر تا خرداد سال ۹۴ لایحه برنامه ششم را به مجلس بیاورد البته برخی معتقدند که این نوع برنامه نویسی نیاز نیست چون این قوانین توصیفی هستند و قوانین بودجه می‌تواند ما را به اهداف چشم انداز برساند. در هر حال بخشی از این سیاست‌های مورد نیاز برای اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به خرد، مشورت، تدبیر و شجاعت دارد.

تقدیر از نمایندگان زن در صحن مجلس به مناسبت روز زن

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که برای ساعاتی ریاست جلسه را برعهده داشت، پس از ارائه گزارش باهنر درباره اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: به مناسبت میلاد حضرت زهرای صدیقه (س) قصد داشتیم از همکاران خانممان تقدیر و تشکری داشته باشیم.

پس از این اظهارات نمایندگان زن مجلس به جایگاه هیئت رئیسه رفتند و محمدحسن ابوترابی‌فرد با اهداء لوحی از آن‌ها تقدیر کرد.

رد پیشنهاد استخدام بازنشستگان در سازمان بازرسی

در ادامه رسیدگی به طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی در صحن علنی ادامه یافت.

در جریان بررسی ماده ۳ این طرح، نادر قاضی‌پور پیشنهاد حذف آن را مطرح کرد و در ادامه نیز عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا آن را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی دانست که محمدحسن ابوترابی‌فرد آن را وارد دانست و به رای وکلای ملت گذاشت.

نمایندگان نیز با ۱۴۵ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن این اخطار را وارد دانستند و بر همین اساس ماده ۳ طرح مذکور حذف شد.

در ماده ۳ طرح دائمی شدن اصلاح قانون تشکیل سازمان بازرسی دو تبصره وجود داشت که بر اساس یکی از آن‌ها بازرسان سازمان بازرسی که دارای رتبه قضایی نبودند به پیشنهاد رئیس سازمان و موافقت رئیس قوه قضائیه فوق‌العاده قضایی پرداخت می‌شد.

بر اساس تبصره دیگر نیز سازمان بازرسی می‌توانست راسا از افراد بازنشسته با حداقل مدرک کارشناسی و واجد صلاحیت در امور تخصصی استفاده کند که این موارد با موافقت وکلای ملت قرار نگرفت.

حسینیان: بدون ولخرجی‌‌ها و سونا و استخر هم می‌شود برای مردم کار کرد

در ادامه حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان‌دستور خود در سخنانی گفت: آقای رئیس‌جمهور شما قرار بود در مدت ۱۰۰ روز تحول اساسی در اقتصاد به وجود آورید. شما قول دادید که در اقتصاد قانونی رفتار کنید. شما در تحلیل‌تان ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی را به تحریم‌‌ها ربط می‌دادید و ۸۰ درصد آن را مربوط به بی‌برنامگی‌‌ها و بی‌درایتی‌‌ها می‌دانستید.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: برادرم ظاهرا کلید چوبی را به قفل آهنی می‌زنید و یا کلید را وارونه می‌چرخانید.

حسینیان در ادامه اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور قرار بود هم چرخ زندگی مردم و هم سانتریفیوژ‌‌ها بچرخد. البته چرخ زندگی می‌چرخد، اما نه بهتر از قبل بلکه بدتر و یا لااقل مطابق گذشته می‌چرخد، اما آنچه لنگ لنگان می‌چرخد و منتظر فرمان توقف است، سانتریفیوژ است و آنچه که کمتر می‌چرخد لبنیات و مایحتاج اولیه زندگی مردم بر سر سفره مستضعفان است.

وی تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور، قرار بود پاسپورت ایرانی در خارج از کشور محترم شمرده شود اما اکنون به خاطر کوتاه آمدن‌ها، حتی پاسپورت سیاسی مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز از احترام افتاده است و آمریکایی‌‌ها گستاخانه و برخلاف قوانین بین‌المللی، نماینده دولت را نیز در مقر سازمان ملل راه نمی‌دهند که این یک بی‌احترامی بی‌سابقه است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور، قرار بود کرامت مردم ایران حفظ شود. پرداخت یارانه‌‌ها را گداپروری می‌نامیدید اما برای گرفتن یک سبد مردم را در صف قرار دادید و دوباره آنها را به ثبت‌نام مجدد یارانه مورد منت قرار دادید و اعلام کردید که حساب‌های آنها را سرک می‌کشید. آیا بهتر نیست به جای سختگیری بر مردم، جلوی ولخرجی‌‌ها را بگیرید. بی‌ سونا و استخر نیز می‌شود برای مردم کار کرد.

حسینیان اضافه کرد: آنچه بیش از هر چیز موجب نگرانی بنده شده است، دخالت همسران و خانواده‌های مسئولین در امور کشور و بیت‌المال است. همسر رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد جشن بگیرد، در خانه خود که هم بزرگ و هم جادار است جشن بگیرد. در مسجد و حسینیه جشن بگیرد نه در کاخ‌های متعلق به ملت. فاطمه زهرا(س) دارای شئونی است و با آواز و رقص و امثال اینها تناسب ندارد.

ارجاع ماده مربوط به اختیارات قضایی سازمان بازرسی به کمیسیون حقوقی

پس از آن نمایندگان مجلس طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت،  در بررسی ماده ۴ این طرح که براساس آن یک تبصره به ماده ۵ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی الحاق می‌شد، اخطار حمیدرضا طباطبایی نائینی نماینده مردم نائین در مجلس را وارد دانستند و این ماده را به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع دادند.

در ادامه ماده دیگری از طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

براساس این مصوبه مجلس مقرر شد گزارش‌های سازمان بازرسی در مراجع قضایی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری، انضباطی و انتظامی، خارج از نوبت و حداکثر ظرف سه ماه مورد رسیدگی قرار گیرد. چنانچه رسیدگی به پرونده‌‌ها بیش از مدت معین نیاز به وقت داشته باشد، مراجع مذکور باید جهات و دلایل آن را در پرونده درج و تصریح نمایند.

تذکر به روحانی درباره مهمانی اشرافی

 در پایان جلسه علنی خانه ملت، ۱۱ نماینده مجلس به دلیل برگزاری مهمانی اشرافی در کاخ سعدآباد به مناسبت روز زن به رئیس‌جمهور تذکر دادند. طبیب‌زاده نوری، اخوان بیطرف، عمرانی، آلیا، سالک، کوثری، آصفری، موسوی لارگانی، حیدری طیب، قاضی‌زاده هاشمی و خسروی نمایندگان تهران، اصفهان، سمیرم، سیستان، تهران، اراک، فلاورجان، کرمانشاه، مشهد و سمنان به رئیس‌جمهور تذکر دادند که آیا می‌توان شعار صرفه‌جویی در مصرف و پیشنهاد انصراف از دریافت یارانه به مردم داد و در کاخ سعدآباد به عنوان روز زن مهمانی اشرافی گرفت و از بیت‌المال هزینه کرد.

جلسه علنی روز گذشته مجلس با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را  چهارشنبه ۳ اردیبهشت ساعت ۸ صبح اعلام کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات