تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۰۰
انتقادات نهادهای مذهبی از اظهارات انتخاباتی رئیس‌جمهور با نامه‌ فراکسیون روحانیون مجلس ادامه یافت

تذکر روحانیت به روحانی

مقدمه: گروه سیاسی - اظهارات غیراصولی حسن روحانی درباره نهادهای نظارتی در نظام، واکنش‌های بسیاری داشته است. پس از انتقاد صریح جامعه مدرسین و اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه قم، این بار روحانیون مجلس شورای اسلامی نیز با یادآوری دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) درباره نهادهای نظارتی بویژه حفظ شأن شورای نگهبان، درباره عدم پایبندی روحانی به این اصول هشدار دادند. فراکسیون روحانیت مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اعتراض خود را نسبت به مواضع مداخله‌جویانه دولت در امر انتخابات اعلام کرد. متن تذکر فراکسیون روحانیون مجلس به روحانی به شرح زیر است.

(روزنامه وطن امروز - 1394/11/06 - شماره 1806 - صفحه 2)

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس‌جمهور محترم

با سلام و احترام

سخنان شما در جمع استانداران و مسؤولان اجرایی انتخابات کشور بار دیگر تعجب علاقه‌مندان به نظام و ارزش‌ها را برانگیخت و موجب تاسف و تاثر شد. جنابعالی براساس قانون اساسی باید پاسدار قانون اساسی باشید و به‌عنوان مجری انتخابات نباید موضعی اتخاذ کنید که شائبه حمایت از یک جناح و باند و جبهه سیاسی خاص در اذهان متبادر شود. آیا امروز و در آستانه 2 انتخابات مهم تضعیف نهاد قانونی و مقدس شورای نگهبان جایز است. حضرت امام راحل (ره) فرمودند همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو برخلاف رای شما باشد. (صحیفه امام جلد 14 صفحه 377).

ما از عدم احراز یا رد صلاحیت هیچ نامزدی خوشحال نیستیم ولی شورای نگهبان برای رعایت حق‌الناس براساس مستندات و مدارک متقن به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و هر نامزدی که صلاحیتش رد شده و یا احراز نشده است می‌تواند از طرق قانونی اعلام‌شده پیگیری کند. این شبهه و شائبه هم پیش آمده است که دولت برای فرار از پاسخگویی در مورد مشکلات عدیده اقتصادی و پوشاندن ضعف‌های عمده خود اینگونه جنجال‌آفرینی می‌کند که باید گفت این ترفندها دیگر کهنه شده است و مردم با چشمی باز متوجه این حرکات هستند و در زمان مناسب اقدام مقتضی را انجام خواهند داد. بار دیگر به جنابعالی تذکر می‌دهیم که به سوگند خود پایبند باشید و از مواضع جناحی پرهیز کنید.

اسامی امضا‌کنندگان عبارت است از: حجت‌الاسلام رضا آشتیانی‌عراقی، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی، حجت‌الاسلام احمد سالک‌کاشانی، حجت‌الاسلام حمید رسایی، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، حجت‌الاسلام مفید کیایی‌نژاد، حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد بزرگواری، حجت‌الاسلام محمدرضا امیری، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، حجت‌الاسلام محمد رجایی‌باغ‌سیایی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی موسوی، حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی‌اصل، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی.

جامعه مدرسین تذکر رسمی می‌دهد

بی‌توجهی حسن روحانی در اظهارنظرش پیرامون جایگاه نظارتی شورای نگهبان اگرچه باعث شد جامعه مدرسین نامه‌ای به امضای آیت‌الله محمد یزدی منتشر کرده و از این مواضع روحانی انتقاد کند اما آنگونه که اعضای جامعه مدرسین می‌گویند؛ این تشکیلات مهم حوزوی در نظر دارد به صورت رسمی به حسن روحانی تذکر دهد. آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در این‌باره با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه احراز صلاحیت‌ها از آن مردم است، به رسا گفت: آنچه مسلم است این است که مساله انتخابات، اجرای آن به دست دولت و نظارت آن به عهده شورای نگهبان است و نظارت به این معناست که شورای نگهبان اگر احساس کرد تخلفی شده می‌تواند اعمال نظر کند ولی اگر اختیاری نداشته باشد این نظارت بدون فایده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نظارت همراه اختیار را به نظارت استصوابی تعبیر می‌کنند، ابراز داشت: معنای ناظر این است که اگر ناظر اشتباهی را متوجه می‌شود باید جلوی آن را بگیرد و باید قدرت این اختیار را هم داشته باشد تا بتواند عمل کند. آیت‌الله فقیهی ابراز داشت: از این رو شورای نگهبان مرجع اصلی نظارت بر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است و وقتی این مساله ثابت شد دیگر کسی نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند و درباره وظایف این شورا تصمیمی بگیرد یا اظهار نظری کند. وی با انتقاد از هجمه گسترده اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان، اضافه کرد: طبق برخی آماری که به ما داده‌اند، بخش قابل‌توجهی از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شده‌اند و تعداد زیادی نیز از اصولگرایان تایید نشده‌اند؛ این دوستان باید بدانند مگر همه اصلاح‌طلبان باید تایید صلاحیت شوند؛ مگر همه اصولگرایان تایید شده‌اند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه آقای رئیس‌جمهور می‌داند احراز صلاحیت وظیفه شورای نگهبان است، تصریح کرد: علی‌القاعده این حرف رئیس‌جمهور را می‌توان حمل بر صحت کرد و گفت برای ساکت کردن برخی افراد این حرف را زده‌اند و الا احساس ما این است توطئه‌ای در پشت‌پرده است. وی با بیان اینکه باید همه ما مواظب این توطئه باشیم، اظهار داشت: ممکن است این توطئه زمینه یک فساد بزرگ در جامعه شود، چرا که وقتی شخصیت بزرگ یا مسؤول کلانی اظهار نظری کند و بعد عده‌ای دنبال آن را بگیرند و سبب ایجاد تنش در جامعه شوند مسؤولیت این تنش و فساد برعهده همان مسؤولی است که این حرف را زده است.

آیت‌الله فقیهی با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور مسؤول سخنانی است که گفته است و به همین راحتی هم نمی‌شود از کنار آن عبور کرد، افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز تصمیم دارد تذکری رسمی را در این باره به رئیس‌جمهور بدهد و رئیس‌جمهور هم باید به نحوی اظهارات خود را جبران کند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد این اظهارات رئیس‌جمهور شباهت‌هایی با خواسته‌های فتنه‌گران دارد، خاطرنشان کرد: فعلا باید اظهارات ایشان را حمل بر صحت کرد اما به هر حال باید صحبت کرد و تذکر داد؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای حمایت از شورای نگهبان بیانیه‌ای را منتشر کرده است؛ در شرایط فعلی همه باید از شورای نگهبان حمایت کنیم.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1806/2/152649/0

ش.د9405310

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات