صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۶۶۹۰۳

روایت «دلواپسی» و حکایت «نقدپذیری»


حسین عبداللهی‌فر

میزان الحراره نقدسنج دولتی‌ها نشان می‌دهد میزان نقدپذیری دولت چندان بالا نیست. در این میان آنچه عجیب به نظر می‌رسد عملیات روانی رسانه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان است که برخلاف انتقادات افراطی علیه دولت نهم و دهم، اینک فضای نقد علیه منتقدان را به‌شدت تنگ کرده و به نقدناپذیری دولتمردان مدد می‌رسانند.

نحوه مواجهه روزنامه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان در انعکاس اجتماع منتقدان توافقنامه ژنو که تحت عنوان «دلواپسان» انجام شد، گویای برخورد دوگانه با صدای منتقد است.

«شرق» در شماره روز اول هفته، در حالی تیتر اول خود را به «همایش دلواپسان» اختصاص داد که هنوز اجتماعی برگزار نشده بود. این روزنامه برای تخریب منتقدان هسته‌ای آنها را «حامیان احمدی‌نژاد» خواند و نوشت: «می‌گویند دلواپسند! حالا بعد از 9 ماه احساس می‌کنند باید تمام قد بیایند وسط و هشدار بدهند. یاران احمدی‌نژاد نزدیک به 9 ماه تحمل کرده‌اند و سکوت، تا آنجایی که غلامحسین الهام دست به کار شد و فرمان داد: همه به خط! حالا همه‌شان می‌خواهند دور هم جمع شوند. دور هم جمع شوند تا بگویند "دلواپسند".»

«آرمان» هم در این روز به نقل از موسوی لاری تیتر زد: «هاله نوری‌ها، دولت را تخریب می‌کنند.»

یک‌شنبه «شرق» گزارش «تجمع دلواپسان در سفارت سابق آمریکا» را تیتر کرد و نوشت: «همایش دلواپسیم و نقد توافقنامه ژنو که قرار بود روز گذشته در تالار سیدالشهدا برگزار شود بنا به دلایلی به محل سابق سفارت آمریکا منتقل شد و البته این قضیه هم باعث گلایه و ناراحتی برگزارکنندگان این مراسم شده بود. از رسانه‌ها گلایه داشتند که چرا آنان را منتسب به احمدی‌نژاد و سیاست‌های او خوانده‌اند و می‌گفتند مهمانان و سخنران‌ها گرچه از جبهه پایداری هستند، اما ارتباطی با احمدی‌نژاد ندارند، چراکه اساساً او را قبول ندارند و نمی‌خواهند به وی منتسب شوند.»

«آرمان» تیتر اول این روز خود را به «حامیان دیروز، دلواپسان امروز» اختصاص داد و منتقدان توافقنامه ژنو را «دلواپسان محبوبیت دولت» خواند و نوشت: «همایش دلواپسیم توسط هواداران دولت سابق برگزار شد.»

این روزنامه همچنین در سرمقاله خود تحت عنوان «انتقاد حق کیست؟» منتقدان را فاقد پایگاه اجتماعی دانست و نوشت: «بهتر این است که دکتر روحانی اساساً آنچنان وقعی به اینگونه برخوردها و اجتماعات نداشته باشند، چراکه پایگاه اجتماعی این افراد، چه آنهایی که در سفارت آمریکا همان مراسم دکتر سلام را راه انداخته بودند و چه افرادی که به بهانه مسئله هسته‌ای گرد هم جمع شدند و از این بابت ابراز نگرانی و دلواپسی کردند و فردا ممکن است در ورزشگاهی به عظمت ورزشگاه شهید شیرودی جمع شوند و از باب مسئله دیگری ابراز ناراحتی کنند، بسیار ناچیز است و آقای روحانی نباید هیچ واکنشی نشان دهد، پایگاه اجتماعی این افراد تنها چهار میلیون رأی است و این در حالی است که پایگاه اجتماعی آقای روحانی 19 میلیون رأی است.»

«اعتماد» هم یک‌شنبه تیتر اول خود را «معترضان دلواپس علیه مذاکرات هسته‌ای» برگزید و نوشت: «در گردهمایی اقلیت منتقد دولت، شعار «روحانی متأسفیم» سر داده شد.»

«قانون» با اختصاص تصویر اول خود به این تجمع، ذیل رو تیتر «گزارش قانون از تجمع ضعیف منتقدان ژنو در لانه جاسوسی» به منظور تخریب منتقدان با حروف درشتی آنها را «دلواپسی نژادها» خواند.

دوشنبه «شرق»؛ «انتقاد رئیس مجلس از منتقدان دولت روحانی» را در سر صفحه خود قرار داد و روی تصویری از روحانی این جمله روحانی را نوشت: «رئیس‌جمهوری خطاب به منتقدان هسته‌ای؛ اگر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلال بیاورد.»

این روزنامه همچنین در سرمقاله خود با عنوان «دلواپسی ملی یا جناحی» نوشت: «رنگ و بوی سخنان برخی از حاضران نشان از آن داشت که آنچه در ذهن برخی حاضران می‌گذرد، فراتر از اعلان دلواپسی است. برای نمونه یکی از آنان گفت؛ اگر الآن نواب صفوی زنده بود، قیام می‌کرد و دیگری بانگ برآورد که از دلواپسی گذشته، باید بشوریم.»

«اعتماد» هم «توفان اتهام‌زنی دلواپسان» را تیتر اول نیمه اردیبهشت ماه خود انتخاب کرد و با پایداری خواندن منتقدان هسته‌ای نوشت: «پایداری‌ها دلواپسند، آن قدر که دیگر تاب تعامل، مشورت و تأمل را ندارند. به گفته خودشان منتقد دلسوز مردم هستند ولی دیگر مهلت‌شان بر دولت تمام شده و می‌خواهند گلیم را از زیر پای روحانی و یارانش بکشند.»

«قانون» در تیتر اول این روز خود دلواپسی را به مجلس کشاند و ذیل تیتر «دوئل دلواپسان در بهارستان» از دلواپسی دولتمردان خبر داد و از قول پیرموذن نوشت: «دلواپسی من از حاشیه‌سازی برای رئیس‌جمهور است.»

«آفتاب یزد» هم به فرافکنی دلواپسی پرداخت و یک روز بعد در تصویر اول خود با درج کاریکاتوری از دو کلیه حاوی شماره تلفن‌های کلیه‌فروشان به مقایسه دو نوع دلواپسی پرداخت و نوشت: «دلواپسی "ما" دلواپسی "آنها"»

چهارشنبه که «قانون»؛ «نسخه ظریف برای دلواپسان» را تیتر اول خود برگزیده بود، روزنامه‌های آرمان، آفتاب یزد، اعتماد، شهروند، شرق و... در تیتر اول خود به نقل از ظریف نوشتند: «ملت دلاوریم نه دلواپس.»

روز آخر هفته هم که تیتر اغلب این روزنامه‌ها «پیروزی بر افراطیون» بود، «آرمان» از قول محمدرضا خباز تیتر زد: «اتاق فکر تخریب دولت تشکیل شده است.»

«شرق» هم از قول سیدمهدی طباطبایی نوشت: «هدف تندرو‌ها تخریب خط امام(ره) است، نه رئیس‌جمهور.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات