تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۶۷۰۹۰

اخبار ویژه روزنامه های پنجشنبه 8 خرداد


*کیهان 

تعهد کتبی مشاور افراطی به دادگاه ویژه روحانیت

یک اصلاح‌طلب مدعی مشاورت رئیس جمهور که چندی پیش اظهارات عجیب و جنجالی‌اش انتقادات مسئولان مختلف کشور را به همراه داشت اخیراً از سوی دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.به گزارش جهان‌نیوز این فرد که بیشتر به دلیل سوابق امنیتی‌اش شناخته می‌شود بعد از حضور در دادگاه ویژه روحانیت به دلیل اظهارات‌ بی‌جا و حاشیه‌سازش مورد بازجویی قرار گرفته و تعهد کتبی داده است.
وی پیش از این نیز در جمع تعدادی از اصلاح‌طلبان از لزوم تسخیر وزارت اطلاعات در دولت یازدهم سخن گفته و خط و نشانی هم برای فتح مجلس دهم کشیده بود.عملکرد ماه‌های گذشته این فرد در دولت یازدهم نشان می‌دهد که وی نه تنها اقدامات مفید و ویژه‌ای در این مدت انجام نداده بلکه ظاهراً علاقه دارد با حاشیه‌سازی‌های مداوم، افکار عمومی را از مسایل اصلی به حواشی و جنجال‌های زودگذر منحرف سازد.

وی که در ایام فتنه از تجمعات غیر قانونی حمایت می‌کرد معتقد بود که باید با تجمعات در کف خیابان، از نظام امتیاز گرفته شود.برخی خبرها حاکی از آن است که رئیس جمهور از مواضع فرد یاد شده ناخرسند است. به عنوان مثال اظهارات نامبرده درباره حذف نشان هلال احمر و استفاده از آرم شیر و خورشید، با مخالفت ضمنی روحانی مواجه شد که تأکید می‌کرد نشان هلال‌احمر، نشان خوب و مناسبی است.
فرد یاد شده همچنین اعلام کرده بود که حکومت بنی اسرائیل به موضع اصلاح‌طلبان درباره همزیستی مسالمت‌آمیز نزدیک شده است.

کیهان به خال زد طرف جوش آورد!

کاکایی در گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد (4 خرداد) همچنان بر طبل حمایت از یدالله رویایی شاعر ملحد و ضددین فراری کوبید و منتقدان خود را فاقد شعور خواند!عبدالجبار کاکایی با تکرار مواضع قبلی خود در حمایت از شاعری ضددین و هتاک، با ادبیاتی لمپنی، رسانه‌های منتقد خود را فاقد شعور مشاوره دانست و گفت: «یک سناریوی از پیش طراحی شده شکل گرفت تا بیایند و این مسئله را تبدیل کنند به یک حربه علیه جشنواره، پروژه‌ای که در حال اتفاق افتادن در مسیر فرهنگی ما نیست، این مسیر به اعتقاد من باید تصحیح شود و این تخریب و اغواگری و هوچی‌گری رسانه‌ای که واقعا فاقد شعور مشاوره است.»وی ضمن بیان این نکته که منتقدین دعوت از رویایی اطلاعات ادبی ندارند و فقط دچار یک جوگیری سیاسی شده‌اند اظهار کرد: «مشاوره‌های غلط به مدیریت فرهنگی داده می‌شود. نمونه‌اش همین حرکت اشتباه در قبال دعوت از یدالله رویایی بود که می‌توانست یک برگ مثبت برای رخداد فرهنگی جمهوری اسلامی باشد که تبدیل به یک برگ منفی شد.»

اتاق فکر هشتمین جشنواره شعر فجر در آخرین روزهای سال 1392 به بهانه «حضور صداهای مختلف در جشنواره شعر» از یدالله رویایی دعوت کرد. در پی این دعوت، کیهان درباره هویت یدالله رویایی و اشعار هجوگونه وی علیه اسلام، حضرت امام(ره) و مردم شریف ایران دست به افشاگری مستندی زد و در نتیجه وزارت ارشاد حاضر به حمایت از این دعوت نشد و توطئه دیکته شده مورد اشاره ناکام ماند. از این روی عصبانیت کاکایی از کیهان برای ما قابل درک است و عصبانیت این قماش را برای خود افتخار بزرگی می‌دانیم.گفتنی است یدالله رویایی از کارگزاران فرهنگی رژیم سلطنتی بوده و به اعتراف خودش تحت حمایت خاندان پهلوی قرار داشته است. وی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی از کشور فرار کرد و در فرانسه اقامت کرد. رویایی در طول چند دهه ضمن حمایت از جنایات گروهک‌هایی مانند منافقین و دیکتاتورهای معزول کشورهای عربی (قذافی و مبارک) سخیف‌ترین توهین‌ها را به اسلام، قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)، بزرگان و مشاهیر ادبیات ایران (مولوی، عطار و...)، الهیات و عرف و اخلاق ملت ایران روا داشته است. وی مبتذل‌نویسی را از افتخارات خود می‌داند.

سواد اندک و نبوغ ویژه معاون وزیر نفت

وعده «احداث خط لوله صادرات گاز از ایران به اروپا» را چند روز پیش یکی از مسئولان ارشد وزارت نفت داد. وعده‌ای که در عمل، به دلیل نیاز داخلی کشورمان اجرایی نیست و تنها یک نتیجه دارد؛ همراهی روسیه با سایر اعضای گروه 5+1 علیه ایران.به گزارش رجانیوز، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت در حالی از طرح انتقال گاز ایران به اروپا توسط خط لوله صحبت می‌کند که بنابر آخرین گزارش تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اساسا قابل اجرا نیست و به دلیل نیاز داخلی ایران، واردات باید در دستور کار وزارت نفت باشد، نه صادرات.مرکز پژوهش‌های مجلس چند هفته پیش، نظر کارشناسی خود را در مورد صادرات گاز ایران به اروپا اعلام کرده و این نظر کارشناسی توسط دفتر مطالعات انرژی صنعت و معدن این مرکز تهیه شده است. در گزارش این مرکز آمده است: «استمرار تراز منفی گاز در کشور همچنان باقی است لذا پیگیری هدف صادراتی بدون تغییر برخی از رویکردها امکان‌پذیر نیست. هم‌اکنون به رغم آن که ایران به صادرات گاز اقدام می‌کند، اما برای تامین مصرف داخلی کشور به واردات نیز نیازمند است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند که «ایران باید بیشتر از صادرات، از کشورهای دیگر گاز وارد کند تا مصرف داخلی را تامین سازد. به نظر می‌آید با توجه به نگرانی‌های شرکت ملی گاز ایران در خصوص روند کنونی افزایش مصرف گاز در کشور و اصراری که در پیگیری گازرسانی به برخی از نقاطی که فاقد توجیه فنی و اقتصادی است، وجود دارد، استمرار تراز منفی گاز در کشور همچنان باقی است. علاوه بر اینها، مقوله تحقق صادرات گاز با راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی پیوند بسیار شدیدی دارد.»در واقع، مسئولان ارشد دولتی به جای تلاش برای استفاده از فضای تنش در روابط ایالات متحده و روسیه بر سر ماجرای بحران اوکراین برای تامین منافع ملی کشورمان و بالا بردن هزینه فشارهای اقتصادی مبتنی بر تحریم برای کاخ سفید و سایر کشورهای عضو گروه 5+1، صراحتا دست به اقداماتی می‌زنند که نه تنها زمینه را برای همکاری بیشتر مسکو با کشورهای متخاصم ایران فراهم می‌کند، بلکه با یک فرصت‌سوزی آشکار، عرصه چانه‌زنی کشورمان را نیز مخدوش می‌کنند.رجانیوز در عین حال از رئیس‌جمهور خواست شخصا اقدام کرده و مسئولان وزارت نفت را توجیه کند.

جاسوس سیا نشد
 معمار بهایی را بیاوریم!

روزنامه زنجیره‌ای شرق، پیشنهاد داده تا جسد معمار فرقه ضاله بهائیت در ایران دفن شود.پس از مرگ ریچارد فرای، ایرانشناس همکار سازمان جاسوسی آمریکا در فروردین ماه سالجاری، روزنامه‌های زنجیره‌ای در ایران، همصدا با رسانه‌های فارسی زبان معاند نظام، تلاش ویژه‌ای برای دفن این جاسوس کهنه کار در خاک جمهوری اسلامی ایران به کار بردند. اما پس از روشنگری‌های روزنامه کیهان و اقدام به موقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه و اعضای شورای شهر و مردم انقلابی اصفهان، این پروژه ناکام ماند.پیش‌تر، کاظم موسوی بجنوردی، رئیس دائره‌ًْالمعارف بزرگ اسلامی در سرمقاله‌ای برای روزنامه شرق، خبر داد که به عنوان «وصی ریچارد فرای» در پی برگزاری مراسم بزرگداشتی برای وی است و هنوز از انتقال جنازه فرای به ایران ناامید نشده است، اما روزنامه کیهان پیش‌بینی کرد که فتنه گران با برگزاری مراسم یادبود برای این جاسوس CIA قصد حاشیه سازی برای دولت دکتر روحانی را دارند. پس از هشدار روزنامه کیهان، شورای عالی علمی بنیاد دایرهًْ‌المعارف بزرگ اسلامی تصمیم گرفت تا مراسم بزرگداشت ریچارد فرای لغو گردد. 

حال پس از این ناکامی‌ها، روزنامه شرق در یادداشتی تحت عنوان «معمار آرامگاه‌ها، مقبره خواهد داشت؟» پیشقدم شده و پیشنهاد داده تا جسد هوشنگ سیحون، از معماران دربار رژیم پهلوی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی فساد گسترده اخلاقی و اقتصادی از کشور گریخت و چند روز پیش در کانادا مرد، به ایران منتقل شود.روزنامه کیهان در خبری ویژه تحت عنوان «تجلیل از معمار بهایی در خبرگزاری دولت» (7/3/1393) به تشریح بخشی از سوابق سیاه این معمار فاسد پرداخت. حال نویسنده روزنامه شرق در یادداشت فوق  با جعل تاریخ و توهین به مخاطب، در وصف این معمار بهایی می‌گوید: «او برای آشتی دادن معماری با ادبیات و زندگی روزمره مردم، سفرهای علمی را به همه کشور ترتیب داد». این قبح زدایی از معمار بدسابقه در حالی است که ابتذال و لاابالیگری از ارکان اصلی سفرهای دانشجویی سیحون بوده است و خود وی نیز در خاطراتش به برهم زدن نظم شهر‌ها و لاابالیگری، اشاره کرده است. 

نویسنده در بخشی دیگر از این یادداشت می‌گوید: «]سیحون[ از دانشجویان معماری‌اش خواست که دست به قلم شوند و کروکی بکشند». اما نویسنده این روزنامه زنجیره‌ای اصلا به این مسئله اشاره نکرده است که موضوع اسکیس‌های این معمار بهایی برای دانشجویان، حمام عمومی زنانه، رقاصه زن، مردی در حال میگساری و... بوده است و همین هوشنگ سیحون بود که برای مدل‌های زنان عریان در کلاس‌هایش، جدول دستمزد تنظیم کرد.و این تنها یک نمونه از جعل تاریخ و تحریف واقعیت از سوی روشنفکرنماهای ایرانی است. کسانیکه این بار گوی سبقت را از رسانه‌های اپوزوسیون در خارج از کشور ربوده و خواهان دفن این معمار بدسابقه در خاک جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

مخالفان اتحادیه اروپا زلزله به راه انداختند

نتایج انتخابات پارلمان اروپا حاکی از زلزله سیاسی در این اتحادیه است.شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: «طبق نتایج انتخابات پارلمان اروپا، احزاب عموما پوپولیست، ملی‌گرا و اکثرا راستگرا در این انتخابات جانی تازه گرفته‌اند و نتایج کم‌سابقه‌ای به دست آورده‌اند. احزاب پوپولیست مدتهاست که توانسته‌اند در انتخابات محلی کشورهایشان به عنوان یک نیروی جدی در میدان سیاست جولان دهند. اما این اولین‌بار است که پیام سیاسی آنها به این وضوح و با یک پیروزی چشمگیر بویژه از کشورهای اروپای شمالی و غربی به بروکسل می‌رود، طوری که ناظرین آنرا یک «زلزله سیاسی» خوانده‌اند که ممکن است آینده اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.»

این گزارش می‌افزاید: این پیام سیاسی در این انتخابات از بریتانیا، جزیره‌ای که نه تنها از نظر جغرافیایی از بقیه اروپا جدا است، بلکه از نظر اقتصادی و سیاسی هم فاصله خود را تا حدودی حفظ کرده و مثلا پول واحد یورو را نپذیرفته، با صدای بلندی به گوش رسید. در انتخابات پارلمان اروپا حزب بریتانیای مستقل پیشتاز است. این حزب که مبارزات انتخاباتی خود را بر خروج از اتحادیه اروپا بنا گذاشته بود با بیش از 27 درصد آرا و 24 نماینده پیام خود را به بروکسل می‌فرستد. دو حزب کارگر و محافظه‌کار که در دهه‌های گذشته همواره قدرتمندترین احزاب بریتانیا بوده‌اند، هر کدام با 20 و 19 نماینده در پشت سر این حزب قرار دارند.از سال 1910 این اولین‌بار است که حزبی جز دو حزب اصلی کارگر و محافظه‌کار بیشترین آرای بریتانیایی‌ها را از آن خود می‌کند، آن هم حزبی که خواهان خروج فوری از اتحادیه اروپاست.

بی‌بی‌سی خاطر نشان کرد: در فرانسه هم وضع مشابه بریتانیا است. حزب «جبهه ملی» مارین لوپن که منتقد اتحادیه اروپاست تابحال با حدود 20 درصد رشد، 26 درصد کل آرا را به دست آورده است. احزاب راستگرا و پوپولیست منتقد اتحادیه اروپا در دانمارک هم با 23درصد در صدر جدول و در اتریش و فنلاند با 20 و 12/9 درصد در رده سوم قرار گرفته‌اند.در بین کشورهای اروپای‌شرقی، که هنوز پایشان درست و حسابی به اتحادیه اروپا باز نشده حداقل از لهستان و مجارستان صدای پشیمانی به گوش می‌رسد.بی‌بی‌سی تائید کرد: با پیدایش بحرانهای اقتصادی در دهه گذشته و بالا رفتن نرخ بیکاری، انتقاد به سیاست‌های اروپا محور از دو سو شروع شد. از یک سو برخی سیاستمداران راست‌گرا در کشورهای اروپای شمالی و غربی نارضایتی روزافزون شهروندان را ابزاری برای پیشبرد اهداف خود و گسترش احزاب خود قرار دادند. از سوی دیگر در کشورهای با اقتصاد ضعیفتر و کشورهای اروپای شرقی که برای مبارزه با بحران نیازمند کمک کشورهای صنعتی‌تر و سرسپردن به شرایط آنها بودند، مخالفت با سیاست‌های اتحادیه اروپا شروع شد. به نظر می‌رسد امروز شهروندان اروپایی، حداقل در بسیاری از کشورهایی که از بیماری‌های اقتصادی رنج می‌برند، چه در شمال، چه در جنوب و چه در غرب یا شرق اروپا از سیاستمداران می‌خو‌اهند به مشکلات فرد فرد شهروندان خود بیشتر از بلندپروازی‌های قاره‌گستر خود توجه کنند.

همزمان فرانسوا اولاند که حزب متبوعش با ناکامی در انتخابات پارلمان اروپا مواجه شده، در اظهارنظری گفت: اتحادیه اروپا بیش از حد پیچیده و از دسترس خارج شده است.اولاند با اشاره به تاثیر سیاست ریاضت اقتصادی در سال‌های اخیر بر مردم «معمولی» جامعه گفت: «اروپا در دو سال گذشته بر بحران یورو فائق آمده است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت ریاضت اقتصادی که مردم را دلسرد کرده است.»

*جمهوری اسلامی


* افشاگری‌های پی در پی وزرای دولت احمدی نژاد ادامه دارد.چندی است وزرای دولت احمدی نژاد در گفت و گو با رسانه‌های عمدتا اصولگرا، ناگفته‌هایی را از روش‌های مدیریتی و دیدگاه احمدی نژاد و اطرافیانش مطرح می‌کنند. در راستای این افشاگری‌ها، وزیر آموزش و پرورش محمود احمدی‌نژاد گفت: اطرافیان رئیس‌جمهور سابق در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کردند. محمود فرشیدی اولین وزیرآموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد، در گفت‌وگو با نامه‌نیوز به اختلافات خود با رئیس دولت سابق اشاره کرد و گفت: ما هیچ اصطکاک تدریجی‌ نداشتیم. یک‌باره مشکلات ایجاد شد. وی افزود: مثلا یک بار آقای احمدی‌نژاد گفت مدرسه البرز را به دانشگاه پلی‌تکنیک بدهید. من هم نسبت به املاک آموزش و پرورش حساس بودم. دستم را هم می‌دادم البرز را به کسی نمی‌بخشیدم. وزیر اسبق آموزش و پرورش به دخالت اطرافیان احمدی‌نژاد در عزل و نصب‌ها اشاره و اظهار کرد: اطرافیان ایشان که در ستادها بودند اسم می‌دادند که فلانی را مدیرکل فلان استان بگذار. من هم یک کمیته انتصابات 20 نفره تعیین کرده بودم و هر کسی که پیشنهاد می‌کردند، آن کمیته بررسی می‌کرد و نظر نهایی را ارائه می‌کرد اما هیچ کدام هم امتیاز نیاوردند. فرشیدی همچنین با اشاره به جلسات کمیسیون فرهنگی دولت سابق که با حضور مشایی برگزار می‌شد، گفت: از همان جلسات احساس کردیم حرف‌های ما با حرف‌های آقای مشایی فاصله دارد. یادم هست از تعریف انسان و این چیزها سخن می‌گفت ولی به بدیهیاتی که همه ما روی آن اتفاق نظر داشتیم، معترض بود. مانند حرف‌هایی که می‌گفت دوره اسلام تمام شده است.

*رژیم صهیونیستی به هدف تخریب و یهودی سازی کامل مسجد الاقصی، ساخت معبد یک یهودی را نزدیک این مکان مقدس آغاز کرد.به گزارش شفقنا، موسسه اوقاف و میراث "الاقصی" در فلسطین اعلام کرد: رژیم صهیونیستی سنگ بنای معبد موسوم به "گوهر اسراییل" را در مرکز بخش قدیمی قدس و در فاصله 200 متری غرب مسجد‌الاقصی گذاشت. کابینه "بنیامین نتانیاهو"، نخست‌وزیر این رژیم، هزینه کامل ساخت این معبد را به مبلغ 50 میلیون شیکل برعهده دارد. کابینه تندروی نتانیاهو در نشست ویژه امروز تامین این بودجه استثنایی را برعهده خواهد گرفت.

*حجت الاسلام ابراهیم زکزکی، رهبر شیعیان نیجریه در حسینیه بقیه‌الله شهر زاریا و در جمع شیعیان این کشور نکات مهمی را درباره برنامه کشورهای غربی در نیجریه افشا کرد.وی با اشاره به ربایش دختران نیجریایی توسط گروه بوکوحرام، این اقدام را پوششی جدید برای مداخله غرب در نیجریه عنوان کرد و گفت:ربودن دختران، راه را برای دخالت و حضور نظامی آمریکا و اسرائیل در نیجریه صاف کرد. گروه بوکوحرام چیزی جز پوشش عملیاتی برای بالکانیزه کردن نیجریه و سرقت منابع آن به نام جست‌وجو برای یافتن شورشیان نیست.وی خطاب به کسانی که در نیجریه علیه بوکوحرام و ربودن دختران نیجریایی تظاهرات می‌کنند، گفت: تظاهرات‌کنندگان باید علیه گودلاک جاناتان رئیس‌جمهور نیجریه و همکارش "شیکائو"(رهبر بوکوحرام) تظاهرات کنند چراکه این دو یکی هستند.و رهبر بوکو حرام زیر نظر ارتش نیجریه فعالیت می‌کند. به گزارش شیعه‌نیوز وی پرده‌های دیگری از پرونده دختران ربوده شده نیجریایی را افشا و گفت: "شیکائو"، رهبر بوکوحرام هم‌اکنون در یک پادگان نظامی سری در مکانی امن نگهداری می‌شود. 

*آرمان

مرگ بیمار بر اثر خرابی آسانسور

شنیده شد که خرابی آسانسور بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام آبادغرب منجر به مرگ یک جوان شد. به گفته شاهدان عینی در پی انتقال چند نفر از مصدومین یک تصادف به بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان، برای انتقال آنها به طبقات فوقانی بیمارستان از آسانسور موجود استفاده شده، اما آسانسور که اتفاقا تجربه خرابی مکرر را داشته است، در وسط راه خراب شده و مصدومان به همراه یکی از پرسنل بیمارستان در داخل آسانسور محبوس می‌شوند. «یاسر صبری»، از پرسنل شرکتی که کارهای تاسیسات بیمارستان را انجام می‌داده با هدف امداد به مصدومان محبوس، تلاش می‌کند آنها را از آسانسور بیرون بیاورد، اما متأسفانه پس از لحظاتی صدای برخورد آسانسور با سر این جوان ‌شنیده ‌و منجر به مرگ او می‌شود.

 مراسم بزرگداشت فرای لغو شد

شنیده شد که مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی مراسم بزرگداشت «ریچارد نلسون فرای»، ایران‌شناس آمریکایی را برگزار نمی‌کند. پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز دایرة‌المعارف اسلامی در نمابری به رسانه، لغوشدن مراسم بزرگداشت «فرای» را اعلام کرد؛ مراسمی که خود این مرکز پیش از این درباره‌ برگزاری‌اش اطلاع‌رسانی کرده بود. کاظم موسوی‌بجنوردی- رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی- در نمابر یادشده آورده است: «ضمن تأکید بر لزوم تجلیل از دانشمندان ایران‌شناس و ایران‌دوست، بنا به نظر و تصمیم شورای‌عالی علمی مرکز، مجلس بزرگداشت شادروان استاد ریچارد فرای به بعد از تدفین مشارالیه موکول شد».

 

یک علامت سوال در برابر بورسیه کوچک‌زاده!

شنیده شد که رضا نساجی، خبرنگار و عضو سابق طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت در واکنش به مصاحبه کوچک‌زاده راجع به وضعیت بورسیه‌ها در دوران خاتمی، به بورسیه گرفتن این نماینده مجلس در دوران سازندگی اشاره کرده و خواهان پاسخگویی او شده است. پیام نو نوشت؛ نساجی در صفحه شخصی خود نوشته است: چگونه آقای کوچک‌زاده در دولت آقای هاشمی بورسیه جهاد دانشگاهی برای دکترای مهندسی کشاورزی در هلند و عضو هیات علمی دانشگاه شدند؟!

 باز هم مستندی دیگر با موضوع هسته‌ای

شنیده شد که مستند آپارتاید با نگاه تحلیلی به روند پرونده هسته‌ای در یک دهه اخیر پرداخته و مواضع غربی‌ها را مورد تحلیل قرار می‌دهد. این مستند با محوریت سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای تولید شده است. رئیس‌جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه در زمینه فناوری هسته‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم و زیر بار آپارتاید علمی و هسته‌ای نمی‌رویم، گفت: می‌خواهیم در زمینه‌های سیاسی و حقوقی گام‌های جدید و «به پیش» برداریم. این مستند تهیه‌شده در گروه سیاسی شبکه یک جمعه 9 خردادماه بعد از خبر ساعت 21 پخش خواهد شد.

 

ماجرای فداکاری خاتمی در حق احمدی‌نژاد

شنیده شد که نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد، توضیحاتی را پیرامون فک پلمب هسته‌ای ایران در سال 2005 توسط دولت خاتمی ارائه کرده است. تابناک نوشت؛ دکتر سیدعلی خرم می‌گوید که در آن دوران هنوز دولت احمدی‌نژاد سر کار نیامده بود. در کمیته‌ای که برای این موضوع شکل گرفت به آقای خاتمی گفته شد که می‌توانیم فک پلمب کنیم. به ایشان عرض شد که اگر شما صلاح نمی‌دانید، بگذارید در دولت بعد این فک پلمب انجام گیرد. ایشان گفتند نه، در همین دولت این اتفاق بیفتد که دولت بعد بتواند ادعا کند که این اقدام توسط دولت قبل انجام شده است و تمام تقصیر به گردن این دولت بیفتد تا دولت بعدی بتواند ‌عذر و بهانه‌ای داشته باشد. وی اضافه می‌کند: در آن موقع نه پرونده ایران به شورای امنیت رفته بود و نه تحریم‌ها بر ایران تحمیل شده بود.

 

سوءاستفاده عضو دولت قبل از یک صندوق؟

شنیده شد که «یکی از کارکنان قدیمی نهاد ریاست‌جمهوری وضعیت سوءاستفاده برخی اعضای دولت سابق از صندوق شهید رجایی متعلق به کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری را این‌گونه شرح داد: یکی از مدیران دولت آقای احمدی‌نژاد با معرفی افراد خاص و بیرون از نهاد ریاست‌جمهوری اقدامات خلاف قانون زیادی را مرتکب شده و البته برای این کار برخی کارکنان همین صندوق را نیز با دادن وام‌های کلان و بی‌قاعده در مدت‌های کوتاه آلوده کرده است. انتخاب در ادامه مدعی شد که این فرد گفته است: یکی از این افراد فقط در فاصله دو سال توانسته از این صندوق 130 میلیون تومان وام دریافت کند و هم‌اکنون نیز آن‌طور که ما فهمیدیم 100 میلیون تومان به این صندوق بدهکار است! این فرد، فقط بین بیست‌وهشتم تیرماه 92 تا پایان همین سال یعنی طی 8 ماه، آن هم در دوران دولت جدید! موفق می‌شود 800 میلیون ریال (80 میلیون تومان) وام با دخالت مستقیم «ح.ب» یکی از مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد و عضو هیات امنای صندوق، دریافت کند.

 

شکایت بانک پاسارگاد از یک نماینده

شنیده شد که بانک پاسارگاد در پی اظهارات نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم مبنی بر دریافت وام 8 میلیارد دلاری این بانک از بانک مرکزی وسرمایه‌گذاری در دبی از این نماینده شکایت کرد. نادر قاضی‌پور در جریان بررسی کلیات طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی، در نطق پیش از دستور جلسه علنی 26 فروردین‌ماه به بیان اظهاراتی درخصوص بانک پاسارگاد پرداخت و اظهار کرد: این بانک 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری در دبی با منابع دولتی انجام داده است که این سرمایه‌گذاری از طریق منابع و ارز دولتی در دبی صورت گرفته است. سوال این است که چرا سازمان بازرسی به این موضوع ورود پیدا نکرده است؟ قاضی‌پور همچنین در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده است که دادسرای تهران برای بانک پاسارگاد کیفرخواست صادر کرد و در پی اظهارات این نماینده مجلس علیه بانک پاسارگاد این بانک به خاطر اظهارات قاضی‌پور از وی شکایت کرده است.

 

واکنش سیداحمد خاتمی

شنیده شد که حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی دوشنبه‌شب در مراسم جشن بعثت پیامبر اکرم (ص) که در شهر اندیشه برگزار شد با اشاره به برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی در کشور گفت: این کنسرت‌های موسیقی غلط و قهر با خدا و اقدامی ضدفرهنگی است و با بعثت میانه ندارد. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری کار فرهنگی را تفسیر کردند، ادامه داد: ما اقدامات فرهنگی دینی را مدنظر داریم البته برخی نیایند بگویند فقط روضه‌خوانی باشد ما چه زمانی چنین سخنی گفتیم البته روضه‌خوانی مورد قبول است زیرا انجام این کار باعث شست‌وشوی دل می‌شود. عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برخی‌ها نشستند گفتند ایام عزاداری‌های ما طولانی شده است، بدانند این عزاداری‌ها دل را غم‌زدایی می‌کند. خاتمی گفت: منتها نمی‌گوییم کار فرهنگی این است بلکه می‌گوییم کنسرت‌های آنچنانی دل‌ها را به خدا نزدیک نمی‌کند و قهر با خدا را می‌پروراند، کار فرهنگی یعنی کاری که یک جوان هویت خود را پیدا کند و هویت یک جوان با دین رقم می‌خورد.

*قدس

مهاجرت 8هزار ایرانی در یک‌سال 

خبرآنلاین: اداره مهاجرت آلمان جدیدترین آمار خود را درباره‌ سال 2013 منتشر کرده و بر اساس آن مشخص شده مهاجرت به این کشور افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس این آمار شمار ایرانیان مهاجر به آلمان در این‌سال بیش از 8‌هزار نفر بوده است.

انتصاب در آنتالیا! 

باشگاه خبرنگاران: نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه گفت: حکم برکناری رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه را از طریق نمابر اعلام کردند و به جای وی شخصی منصوب شده که تعطیلات تابستانی خود را در آنتالیا سپری می‌کند!

انتقال آب خزر علمی نیست

عصر ایران: عیسی کلانتری -دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه- در واکنش به انتقال آب خزر به ارومیه گفت: انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پایه علمی ندارد.

 توقیف یک کشتی توسط سپاه

باشگاه خبرنگاران: کشتی 1000 تنی «یحیی یحیی» با تابعیت سومالیایی حین قاچاق محموله 500هزار لیتری گازوئیل به مقصد یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط گروه گشتی ناوتیپ رزمی 112 ذوالفقار منطقه یکم دریایی سپاه شناسایی و توقیف شد.

تعطیلی بازار طلای اصفهان

جهان: تعطیلی بازار طلای اصفهان در پی اعتراض مالیاتی طلا فروشان 8 روزه شد. این تعطیلی که تمام بازارهای طلای اصفهان را شامل می شود، از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

تابلوی پیکاسو به ایران می آید؟

فردا: حامد اصغری ‌دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه نگارخانه های جهان در ایران از نمایش آثار خوان میرو و سالوادور دالی در ایران برای اولین بار خبر داد و اعلام کرد، رایزنی‌ها برای ورود تابلو 8/2 میلیون دلاری پیکاسو به ایران همچنان ادامه دارد.

نابودی میلیون هکتاری جنگلها

مهر: محمد فرید لطیفی معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس به خشکیدگی مبتلا شده اند.

فرود اضطراری پرواز بندرعباس - تهران 

ایلنا: هواپیمای بندرعباس - تهران که سه شنبه در برخورد با یک توده هوای فشرده نتوانست در تهران فرود آید، با تلاش خلبان به سلامت در فرودگاه اصفهان فرود آمد و پس از ساعتی عازم تهران شد.

آزادی پسر بچه ربوده شده در سراوان 

ایسنا: پسر بچه ربوده شده در سراوان، توسط بسیجیان این شهرستان آزاد شد. این پسر 12 ساله هفته گذشته به قصد اخاذی در دهستان ناهوک سراوان ربوده شده بود.

حمله با شیوه سرخپوستی! 

عصر ایران: بیش از هزار شهروند بومی برزیل روز سه شنبه با تجمع برابر ورزشگاه اصلی شهر برزیلیا (محل برگزاری مراسم جام جهانی) به هزینه های برگزاری این مسابقات اعتراض کردند. خبرها حاکی است بومیان برزیلی در این تجمع با سلاحهای سنتی خود از جمله سنگ و تیروکمان به نیروهای پلیس حمله کردند.

محاکمه «قاضی جن‌زده» در عربستان! 

آفتاب: یک قاضی عربستانی که به اتهام فساد گسترده مالی محاکمه می‌شود، دلایل عجیبی را برای توجیه این رفتار خود مطرح کرده است. این قاضی که در یکی از دادگاه‌های شهر مدینه فعالیت می‌کرد، معروف به «قاضی جن‌زده» است زیرا با ادعای سلطه یک جن بر وی، مدعی است که همه رفتارش تابع خواست آن جن بود .

بوی مرموز در شهر اهواز 

ایسنا: مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازی در جلسه‌ای که به منظور بررسی موضوع انتشار بوی بد در سطح اهواز در معاونت عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: به طور کامل نمی‌توان گفت که انتشار بو فقط از حوضچه های این مکان بوده است.

ساخت 2نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر

ایرنا: بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از مذاکرات اولیه برای ساخت دو نیروگاه جدید با روسیه خبر داد و گفت: تصمیم بر این است که فعلا دو نیروگاه دیگر را در بوشهر بسازیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات