صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۶۷۳۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3890 دوشنبه 19 خرداد ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از دست دادن انسجام ملت، از چالش‌هاى ما است؛ دچار شدن به تنبلى و بى‌روحیگى؛ دچار شدن به کم‌کارى؛ دچار شدن به یأس و ناامیدى؛ تصور اینکه ما نمی‌توانیم.(14/3/93)

سرمقاله

اهمیت امروز و فردا در فرایند مذاکرات

شاید در فرایند مذاکرات‌ هسته‌ای ایران با گروه 1+5، «امروز و فردا» به‌عنوان دو روز ماندگار در تاریخ ثبت شوند. دلیل این اهمیت، گفت‌وگوهای دوجانبه مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا است که قرار است ظرف امروز و فردا در ژنو برگزار شود. هیئت ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی و حمید تخت‌روانچی، از مسئولان ارشد وزارت امور خارجه و اعضای اصلی گروه مذاکره‌کننده ایرانی، به همراه تعداد دیگری از اعضای گروه مذاکره‌کننده ایرانی صبح امروز عازم ژنو شدند تا گفت‌وگوهای دو روزه با طرف آمریکایی را که گروهی متشکل از «ویلیام برنز»، «وندی شرمن»، «جیک سالیوان» و... از مسئولان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید و تعداد دیگری از مسئولان سیاسی و حقوقی آمریکا هستند، آغاز کنند. گفته می‌شود «هلگا اشمیت» معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوی دو روزه حضور دارد.

اگرچه این گفت‌وگوها مقدمه‌ای برای گفت‌وگوی دستیابی به طرح جامع است که ابتدای هفته آینده شروع می‌شود؛ اما اهمیت آن به سبب مشکلات جدی پیش‌آمده در گفت‌وگوهای ژنو4 است که باعث توقف و به نتیجه نرسیدن مذاکرات شد. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین محور این مذاکرات، چگونگی و زمان پایان یافتن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی غرب علیه ایران است. آمریکایی‌ها بر اساس خوی استکباری و دشمنی دیرینه با انقلاب اسلامی و وحشت از قدرت نفوذ ایده‌ها و ادعاهای انقلاب در بین افکار جهانی و به‌ویژه مردم کشورهایی که به اشکالی زیر فشار و ستم قرار دارند و احساس اینکه شوق و توان پیشرفت ایرانیان در کوتاه‌مدت، آن‌ها را به الگویی مصداقی و قدرتمند برای دیگران تبدیل می‌کند، مایل نیستند دوره پایان دادن به تحریم‌ها را کوتاه کنند؛ زیرا می‌دانند کوتاه شدن پایان دوره تحریم‌ها به معنای شتاب گرفتن الگو شدن ایران است؛ از این رو در حالی که ایران حداکثر دوره یک‌ساله را برای پایان دادن به تحریم‌ها مدنظر دارد، آن‌ها از زمان ده‌ساله صحبت می‌کنند. با اینکه صرف توافق درباره دوره زمانی پایان بخشیدن به تحریم‌ها به معنای ورود آسوده به مرحله تدوین طرح جامع نیست و برای رسیدن به آن مرحله باید از موانع سختی گذشت، با این حال اهمیت این مسئله برای ایران موجب می‌شود که آن را عاملی اساسی و تعیین کننده و در روند مذاکرات به حساب آورد و بدون تأمین خواسته‌هایش نگاه چندان مثبتی به تدوین طرح جامع نداشته باشد و این، نکته دقیقی است که هم باید در رفتار و مواضع طرف ایرانی بروز داشته باشد و هم طرف آمریکایی به‌خوبی آن را درک کند.


ترجمه

    ضرورت گفت‌وگوهای مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی خلیج‌تایمز 9 ژوئن 2014 (۱۹ خرداد) در مقاله‌ای به ضرورت گفت‌و‌گوی مستقیم ایران و آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: یک مقام ارشد ایران روز دوشنبه گفت: «گفت‌وگوهای مستقیم آمریکا و ایران در این هفته در رفع شکاف‌ها در مرحله جدید گفت‌وگوها و امضای توافق‌نامه، نقش کلیدی ایفا می‌کند.» دو کشور ایران و آمریکا  نخستین دیدار رسمی کامل خود را روز دوشنبه و سه‌شنبه صورت می‌دهند که به‌نظر می‌رسد موضوع لغو نهایی تحریم‌ها مهم‌ترین محور بحث‌ها باشد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که هدایت هیئت ایرانی را برعهده دارد، گفت به دلیل اینکه گفت‌وگوها در مرحله مطلوبی قرار دارد،‌ مذاکره دوجانبه با آمریکا ضروری است. گروه 1+5 مدت‌ها به‌دنبال حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران بوده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: آخرین دور گفت‌وگوها در وین در ماه می پیشرفتی در پی نداشت و این نگرانی را به وجود آورد که روند گروه 1+5 متوقف شده است. اعلام دیدار ایران و آمریکا باعث شگفتی شد؛ اما به نظر می‌رسد برای برداشتن گام‌های ثانویه به‌منظور رفع شکاف‌های عظیم میان مواضع ایران و آمریکا، ضروری است. خبرگزاری ایرنا به نقل از عراقچی نوشت که «ما همواره با آمریکا در حاشیه گفت‌وگو با گروه 1+5 بحث‌های دوجانبه داشته‌ایم، اما به دلیل اینکه گفت‌وگوها وارد مرحله‌ای جدی شده، می‌خواهیم مشورت‌ها و بحث‌های جداگانه داشته باشیم... بیشتر تحریم‌ها را آمریکا تحمیل کرده و دیگر کشورهای گروه 1+5 در آن دخیل نبوده‌اند.» در واقع، از نظر آقای عراقچی، مواضع آمریکا همچنان مهم‌ترین دغدغه است. گروه مذاکره‌کننده آمریکا در ژنو را بیل برنز، معاون وزیر خارجه و جیک سولیوان، مشاور ارشد کاخ سفید، هدایت خواهند کرد. این دو نفر، بخشی از گروه مذاکره‌کننده کوچکی بودند که سال گذشته طی ماه‌ها گفت‌وگوی محرمانه در عمان برای بازگرداندن ایران به میز گفت‌وگوی 1+5 تلاش کردند.

در پایان مقاله آمده است: عراقچی از حضور برنز استقبال کرد و گفت امیدوار است گفت‌وگوها مثبت باشد. یک مقام ارشد دولت آمریکا روز شنبه گفت که مذاکرات ژنو به ما فرصتی مناسب به‌منظور تبادل دیدگاه‌ها در فضای دور بعدی گفت‌وگوهای گروه 1+5 در وین (16 تا 20 ژوئن) می‌دهد. گفت‌وگوها با هدف دستیابی به توافقی جامع در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد؛ اما توافق‌ هسته‌ای نهایی در صورتی پیش از ضرب‌الاجل 20 ژوئیه صورت می‌گیرد که مسائلی مختلف حل‌وفصل شود. سیروس ناصری، عضو سابق گروه گفت‌وگوهای هسته‌ای در سال‌های 2003 تا 2005 گفت که «نقش آمریکا به عنوان گفت‌وگوکننده مهم، ضرورت گفت‌وگوهای مستقیم را تبیین می‌کند و آمریکا باید دیدگاه‌های لجوجانه و افسارگسیخته خود را کنار بگذارد... مسئله این است که آیا آمریکا آماده است گام بعدی به‌منظور پذیرش راه‌حلی منطقی را که برای دو طرف بردـ برد باشد، بردارد؟» مهدی محمدی، عضو سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای، پیش‌بینی کرد که «هر گونه توافقی در دقیقه نود صورت خواهد گرفت؛ درست زمانی که به‌نظر می‌رسد گفت‌وگوها در حال شکست است.»

اخبار

توصیه‌های اصلاح‌طلبان به روحانی؟!

 سی‌وهفت نفر از فعالان اصلاح‌طلب در کاخ سعدآباد با رئیس‌جمهور دیدار کردند. در این دیدار، اصلاح‌طلبان به طرح مطالبات خود از روحانی پرداختند که رئیس‌جمهور نیز برای پیگیری آن‌ها، قول مساعد داد. ادیب، از اعضای مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، ضمن تشکر از روحانی گفت: «شرایط سهمگین یک سال قبل در همین روزها را به‌خوبی به یاد داریم و مسیر دولت را تاکنون رضایت‌بخش می‌دانیم؛ اما ارتباط مردمی شما محدود است.» علی شکوری‌راد، نماینده مجلس ششم هم گفت: «من هم معتقدم شما باید به ارتباطات مردمی بهای بیشتری بدهید، واقعیت این است که ظرفیت صداوسیما در برقراری ارتباط با رئیس‌جمهور پایان یافته یا حداقل رو به پایان است... در مورد زندانیان ما می‌دانیم که شما به فکر هستید و اگر فرصتی برای این کار شود، دریغ نخواهید کرد!»

تاج‌گردون، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم گفت: «انتقاد از دولت گذشته را کم کنید و مدل سفرهای استانی خود را تقویت کنید و به مطبوعات و رسانه‌ها توجه بیشتری نشان دهید.» پورنجاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم، ماجرای فیلترینگ واتس‌آپ را یکی از کارهای نمادین اعلام کرد و گفت: «شما در این مسئله بسیار خوب عمل کردید؛ اما مجموعه همکاران هنوز محتاط هستند و با قدرت عمل نمی‌کنند، انگار هنوز مطمئن نیستند.»

حسین مرعشی هم خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم که ریشه مشکلات ما در سیاست خارجی، در سیاست داخلی بود. اگر در سیاست داخلی، آن اتفاقات نیفتاده بود، در سیاست خارجی هم دچار این مسئله نمی‌شدیم؛ بنابراین شما از هم‌اکنون باید به فکر اصلاح روند سیاست داخلی هم باشید و در مقام رئیس‌جمهور، این مناسبات را به‌خصوص در آستانه مجلس آینده اصلاح کنید. در این جلسه، قدرت‌الله علیخانی بر ضرورت اتحاد روحانی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی و سیدمحمد خاتمی تأکید کرد.

اخبار و تحلیل‌ها: از نوع توصیه‌ افراد فوق به رئیس‌جمهور برداشت می‌شود که آن‌ها درصدد بودند مطالبی را به رئیس‌جمهور القا کنند که در نهایت به منویات آن‌ها منجر می‌شود.

اخبار کوتاه      

* حمله افراد مسلح ناشناس به اتوبوس حامل زائران در منطقه «تفتان» پاکستان، به کشته شدن دست‌کم بیست‌وسه نفر و مجروحیت چندین تن منجر شده است. رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که این زوار از اماکن زیارتی ایران باز می‌گشته‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از «اکبر دورانی» مسئول امور داخلی استان بلوچستان پاکستان نوشته است: «تا الآن می‌توانیم مرگ بیست‌وسه نفر را تأیید کنیم که تعدادی از آن‌ها زوار شیعه و تعدادی هم نیروهای امنیتی هستند. همچنین هفت نفر در این حمله زخمی شده‌اند.» پایگاه خبری «دنیا‌ نیوز» پاکستان نیز گزارش داده‌ است که مهاجمان زمانی شروع به تیراندازی و پرتاب نارنجک کردند که اتوبوس در برابر هتل متوقف بوده و زوار در حال پیاده شدن بودند.

* پس از برگزاری همایش‌هایی با محوریت معصومه ابتکار و یونسی در شیراز، این بار این جماعت به‌‌دنبال برگزاری جلسه‌ای دیگر با حضور منتجب‌نیا در این شهر هستند؛ همایشی با نام «اعتدال؛ استراتژی یا ایدئولوژی».

* خواننده هتاک به امام علی‌النقی(ع) و امام زمان(عج) که چندی پیش نیز با ادبیاتی لمپن‌گونه، مفاخر فرهنگ و هنر ایران را به واسطه حضور در دیدار با رئیس‌جمهور نواخته بود، در کنسرتش در کانادا روی صحنه و جلوی چشمان حاضران، به همراه گروهش برهنه شد و به تکرار هتاکی‌های گذشته پرداخت است.

* مدیر مسئول اصلاح‌طلب یکی از روزنامه‌های حامی دولت که با پول بیت‌المال اداره می‌شود، در پاسخ به انتقاداتی درباره تبلیغ «نورعلی تابنده» سرکرده فرقه ضاله دراویش گنابادی در روزنامه تحت مسئولیتش مدعی شده است: من سال‌هاست این افراد را می‌شناسم؛ این‌ها مسلمان و شیعه هستند و از حقوق شهروندی برخوردارند!

* کمتر از یک روز پس از ایجاد کمپین فیس‌بوکی «آزادی‌های همیشگی» که به‌منظور مقابله با موج جدید ترویج بدحجابی ایجاد شده بود، صفحه مزبور مسدود و از دسترس خارج شد! گویا فیس‌بوک ترجیح می‌دهد چنین صفحاتی هیچ‌گاه در این شبکه اجتماعی فعالیت نداشته باشند تا مخاطبانش از دست‌های پشت‌پرده‌ای که این روزها به‌دنبال کشف حجابی نوین در ایران اسلامی هستند، بی‌خبر بمانند. صفحه مورد اشاره که در کمتر از بیست‌وچهار ساعت پس از ایجاد، با اقبال خوب کاربران فیس‌بوک مواجه شده بود، از دسترس خارج شد تا کاربران این شبکه و افرادی که سنگ رفع فیلتر این شبکه را به سینه می‌زنند، معنی آزادی‌بیان با نگاه فیس‌بوک را بچشند!

* شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی از عناصر فتنه و افراد نزدیک به آن، به‌تازگی به کاروان پرشتاب انتخابات گرویده‌اند و جلسات متعددی را در استان‌های مختلف برگزار می‌کنند. برخی منسوبان به دولت مثل علی یونسی نیز  که در دولت روحانی صاحب کرسی است، فرماندهی بخشی از این نشست‌های انتخاباتی را در استان‌های مختلف بر عهده دارند!

 *محمد نوری‌زاد در آخرین یادداشت خود مدعی شد که ترور شهید لاجوردی، به دست وزارت اطلاعات صورت گرفته است نه گروهک منافقین! این ادعای نوری‌زاد در حالی است که گروهک منافقین پس از انجام این ترور، ضمن پذیرش مسئولیت آن، در پایگاه و شبکه ماهواره‌ای رسمی خود به شرح و توضیح این جنایت پرداختند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حبیبی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
0
0
باسلام مجدد وپوزش از محضر سروران عزیز همین امروز بنده نشریه اخبار وتحلیل شماره 3890را باز کردم وازخودلینک چاپ گرفتم متاسفانه فونت خیلی درشت وبازهم آخر سطر ها در چاپ نمی افتد مثلا در متن سرمقاله از بس فونت بزرگ است تاماندگار سطر اول است که تاریخ را نصف چاپ گرفته مابقی در چاپ نیست هم وقت هدر می شود هم کاغذ وهم عقوبت دارد بیت المال جواب دارد .استدعا می کنم این آخرین باشد . خداقوت والتماس دعا.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات