صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۶۷۴۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3897 چهارشنبه 28خرداد ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دنیاى اسلام امروز احتیاج دارد به شناختن حقیقى جبهه‌ دشمن امت اسلامى؛ دشمنانمان را بشناسیم، دوستانمان را بشناسیم.(6/3/93)

 

سرمقاله

چرا برخی مصوبات به اجرا منتهی نمی‌شود؟!

روز گذشته «شورای عالی انقلاب فرهنگی» وظایف و ترکیب «ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی» را تصویب کرد. دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره کارکرد این ستاد گفت: «کار اصلی این ستاد، ایجاد هماهنگی، نظارت و ارزیابی در عرصه فرهنگ عمومی و بخش‌های گوناگون فرهنگی کشور است.» وی همچنین ابراز داشت: «این ستاد برنامه‌های اساسی و اسناد لازم در حوزه فرهنگ را با مشورت صاحب‌نظران آماده خواهد کرد و برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.»

تجربه سی‌وپنج‌ساله انقلاب اسلامی بیانگر آن است که یکی از اساسی‌ترین مشکلات بر جای مانده در نظام، رابطه «قانون و اجرا» است. در مواردی خلأ قانونی سبب شده تا خسارت‌های زیادی به نظام وارد شود و احیاناً مجموعه‌هایی سودهای کلان مادی و معنوی ببرند و پس از طی دوره طولانی این خلأ و پی بردن به ضرورت تدوین قانون برای پر کردن این خلأ و سپس تدوین قانون که معمولاً این نیز بسیار زمان‌بر بوده است، مشکل اصلی یعنی مقوله اجرا، خودنمایی می‌کند که باعث انباشتگی بحث وجود «قانون‌های بدون مجری و یا قانون‌هایی که به آن‌ها اعتنا نمی‌شود» می‌گردد. به‌عبارتی، ابزاری که برای اصلاح روش و یا رفع مانع و یا جلوگیری از خسارت و سوءاستفاده به کار گرفته می‌شود، خود به معضل جدیدی تبدیل می‌گردد که به حیثیت مسائل مشابه لطمه می‌زند؛ برای نمونه می‌توان به قانون «حجاب و عفاف» اشاره کرد که براساس آن، بیش از ده مجموعه وظیفه دارند؛ اما در عمل، تنها نیروی انتظامی و آن هم به شکل موسمی و متأثر از فرازوفرود مسائل سیاسی، دست به کار انجام وظیفه می‌شود. نتیجه مهم این بحث این است که پس از تصویب قوانینی از این دست که به یکی از پیچیده‌ترین حوزه‌ها یعنی حوزه فرهنگ تعلق دارد، ضروری است درباره نحوه اجرای آن نیز تلاش صورت گیرد؛ در غیر این صورت، چنین اقدام ارزشمندی، ابتر و خنثی باقی می‌ماند.

ترجمه

                                پیامدهای کمک‌گیری اوباما از ایران در حل بحران عراق

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی بلومبرگ 18 ژوئن 2014 (۲۸ خرداد) در مقاله‌ای به تحولات عراق و سیاست‌های دولت اوباما در قبال نقش‌آفرینی‌های آمریکا برای ایجاد ثبات در این کشور پرداخت و نوشت: تلاش دولت اوباما برای طلب کمک از ایران به‌منظور مقابله با ستیزه‌جویان سنی در عراق ممکن است متحدان منطقه‌ای آمریکا را ناخرسند کند و خطر واکنش‌ سیاسی داخلی را در پی داشته باشد. آمریکا بحث عراق را در دیدار مقامات آمریکایی و ایرانی در حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین مطرح کرد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، این موضوع را مطرح کرد. تماس‌ها ممکن است راه را برای نخستین همکاری امنیتی منطقه‌ای پس از کمک ایران به آمریکا در مورد طالبان بعد از حملات یازدهم سپتامبر 2001، باز کند. دولت اوباما تمایل دارد که بررسی کند آیا ایران که روابط نزدیکی با دولت شیعه عراق دارد، از تغییرات سیاسی به‌منظور تضعیف شبه‌نظامیان سنی که یکپارچگی عراق را تهدید می‌کنند، حمایت می‌کند یا خیر.

در ادامه مقاله آمده است: آمریکا تلاش می‌کند نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق را به اتخاذ رویکردی فراگیرتر در دولت خود ترغیب کند. سنی‌ها و کردها در دولت نوری مالکی از حقوق خود به‌عنوان اقلیت، رضایت چندانی ندارند. ویلیام کوهن، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید: «در صورتی که ایران نقش سازنده خود را در ایجاد تغییرات سیاسی نشان ندهد، من گفت‌وگوها با ایران را غیرسازنده می‌دانم و سبب می‌شود امارات متحده عربی، سعودی‌ها و دیگران که این وضعیت را برای خود بسیار تهدیدآمیز می‌دانند، سرخورده و دلسرد شوند.»

در پایان مقاله آمده است: اوباما هفته گذشته گفت که وی به دنبال شواهدی است که نشان دهد مالکی با ریشه‌های این بحران پیش از حملات هوایی و سایر حمایت‌های آمریکا مقابله می‌کند. آقای اوباما در این رابطه با گروه امنیت ملی خود از جمله چاک هگل، وزیر دفاع، جان کری، وزیر خارجه و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس‌ ستاد مشترک ارتش، دیدار کرد. حمله گروه داعش با حمایت سنی‌های سرخورده عراق، این خطر را در پی دارد که این کشور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، در باتلاق جنگ داخلی فرقه‌ای فرو رود و وضعیتی شبیه سوریه پیدا کند. دیوید کورترایت، مدیر مطالعات سیاسی در مؤسسه مطالعات صلح بین‌المللی کراک در دانشگاه نوتردام می‌گوید: «در مقابل، اهداف راهبردی آمریکا برای حفظ توازن و ثبات حاکمیت در عراق و مقابله با نیروهای سنی افراط‌گرا سبب ظهور منافع مشترک آمریکا با ایران شده است... احمقانه است که از این همگرایی‌های منافع به منظور حل‌وفصل مسئله بهره‌برداری نشود.» تریتا پارسی، رئیس شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار، می‌گوید: «ایران و آمریکا در میانه دشمنی دیرینه خود به یکدیگر نیاز دارند و هر دو باید توانایی طرف مقابل در ایفای نقش ثبات‌بخش را تشخیص دهند.»

اخبار و تحلیل‌ها: ایران و آمریکا به سبب منافعی که در عراق دارند، مایلند بحران عراق، هرچه زودتر فیصله پیدا کند؛ با این تفاوت که ایران بدون هرگونه قیدوشرطی این موضوع را دنبال می‌کند، حال آنکه آمریکایی‌ها مایلند با سوءاستفاده از وضع موجود که خود در شکل‌گیری آن دخیلند، از نوری مالکی به نفع گروه‌های سیاسی مخالف، امتیاز بگیرند.

  

اخبار

کارشکنی جدید کنگره ضدایران

 نشریه آمریکایی هیل در تحلیلی نوشت: اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حال افزایش فشار به کاخ سفید برای هماهنگی با کنگره پیش از امضای توافق با ایران است. «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و «الیوت انگل» جمهوری‌خواه، در حال جمع‌آوری امضا برای نامه‌ای خطاب به اوباما هستند که به او یادآور می‌شود که لغو دائم تحریم‌های ایران باید به تأیید کنگره برسد. در این نامه آمده است:  تصمیمات بزرگ در حوزه امنیت ملی نیازمند همکاری‌های بیشتر بین قوه مجریه و کنگره است. با توجه به این مسائل، هرگونه لغو تحریم‌های ایران نیازمند تأیید کنگره خواهد بود. دولت اوباما اعلام کرده است در صورت انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، متعهد به لغو تحریم‌های هسته‌ای است. در بخش دیگری از این نامه آمده است: پایان دادن به تمام فعالیت‌های ایران (نه فقط برخی از آن‌ها) مسئله‌ای الزامی برای لغو دائمی تحریم‌ها است.

کلک مرغابی حزب منحله برای فعالیت مجدد!

 اصلاح‌طلبان یک سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، این روزها فعالیت‌های سیاسی خود را شدت بخشیده‌اند. در تازه‌ترین تحول، اعضای اصلی حزب مشارکت به تصمیماتی برای ادامه کار حزبی خود رسیده‌اند. خبرها حاکی از آن است که تغییر عنوان و درخواست برای مجوز جدید به این دلیل است که آن‌ها از اینکه بتوانند با نام قبلی فعالیت کنند، ناامید شده‌اند. البته هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده، اما طیفی که موافق تغییر نام هستند، از اکثریت برخوردارند.

گفته می‌شود یکی از دلایل تغییر تصمیم قبلی، آغاز فعالیت‌های حزبی محمدرضا عارف است. برخی اعضای مشارکت معتقدند عارف در حال جذب بدنه اجتماعی قابل‌توجهی از اصلاح‌طلبان است.

جبهه مشارکت با حضور صدوده تن از چهره‌های فعال ستادهای انتخاباتی خاتمی و برخی اعضای دولت اصلاحات، با هدف حمایت از دولت وی در تاریخ 14/9/77 با دبیر کلی رضا خاتمی اعلام موجودیت کرد و در تاریخ 1/12/77 از وزارت کشور مجوز فعالیت رسمی گرفت.

گفتنی است برخی سران حزب منحله مشارکت در آشوبگری سال 88 نقش‌آفرینی ‌کردند و پس از محاکمه به زندان محکوم شدند، به همین دلیل فعالیت این حزب غیرقانونی اعلام شد.

اخبار کوتاه    

   * خاتمی در دیدار با تعدادی از جوانان اصلاح‌طلب عضو حزب نواندیشان گفت: روحانی چه بخواهد و چه نخواهد، اصلاح‌طلب است؛ مثل ماها که هرچه بخواهیم اصرار کنیم و بگوییم دکتر فلانی، لباسمان نشان می‌دهد که اول آخوند هستیم و بعد دکتر. روحانی هم حتی اگر به زبان نیاورد، اصلاح‌طلب است. وی افزود: روی عناوین حساس نباشید که چرا روحانی نمی‌گوید اصلاح‌طلبم. مهم عمل است. خاتمی درباره مسئله رفع حصر سران فتنه که ظاهراً خواسته حاضران جلسه هم بود، گفت: الآن این مسئله اولویت نیست.

   * آقای سریع‌القلم در جایی گفته است: عربستان اجازه نمی‌دهد پرونده هسته‌ای ایران حل شود. او به گفته دوستانش در وزارت امور خارجه مصر استناد کرد که نظر مشابهی دارند. وی گفت: آمریکا به دنبال حل مسئله نیست و می‌خواهد ایران را تضعیف کند و همیشه از پرونده هسته‌ای به عنوان چماقی بالای سر ایران استفاده کند و پرونده را کش خواهد داد. وی اظهار کرد: ایران باید مذاکراتش با گروه ۵+۱ را تعطیل و به صورت دوجانبه با آمریکا مسئله را حل کند! سریع‌القلم گفت: ممکن است در مذاکره دوجانبه با آمریکا این مسئله برای همیشه حل شود!

   * به‌تازگی دو شهید گمنام در دانشگاه آزاد شهرری به خاک سپرده شدند. اما ظاهراً مدیریت مرکزی دانشگاه آزاد با این‌گونه اقدامات مخالف است و نگران است که این موضوع در دانشگاه باب شود! در شهرری هم بعد از پایان مراسم تدفین شهدای گمنام که با پیگیری بسیج دانشجویی انجام شد، به فاصله چند ساعت، حکم برکناری دکتر فتحی، رئیس این دانشگاه صادر شد.

   * هاشمی رفسنجانی در دیدار جوانان عضو تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد، در پاسخ به اعتراضات دانشجویان به رویه دولت، گفت: رأی آقای روحانی، رأی عاریه‌ای است و من هم قبول دارم که این رأی در حال از دست رفتن است. او خیلی محتاط وارد شد. یک سال از عمر دولتش گذشت، الآن مردم کارنامه‌اش را دارند نگاه می‌کنند، آن امیدی که وجود داشت، دارد کم می‌شود!

   * یکی از عناصر تندرو و افراطی اصلاح‌طلب در استان ایلام، قرار است به‌زودی یکی از مدیران آموزش‌وپرورش این استان شود. این عنصر افراطی که حمایتش از فتنه 88 و سران فتنه، در استان ایلام شهره عام و خاص است، از امضاکنندگان نامه معروف 67 فعال سیاسی استان ایلام در حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم است. وی همچنین سال 77 در اقدامی وقیحانه و در ملأ عام، عکس مقام معظم رهبری را پاره کرد و با صراحت اعلام کرد که رهبری را قبول ندارد. این عنصر افراطی در آن زمان با شکایت یکی از نهاد‌های انقلابی به دادگاه احضار شد.

   * فشارهای وارد شده به گروه تروریستی داعش موجب شد سران این گروه، فرمان خارج شدن از عراق را صادر کنند. پایگاه خبری الانصار عراق نوشت: گروه تروریستی داعش، در بیانیه‌ای از اعضای خود خواست برای خارج شدن از عراق و رفتن به نقطه‌ای دیگر آماده شوند. ناظران سیاسی می‌گویند فتوای وجوب دفاع از عراق در برابر داعش که آیت‌الله سیستانی صادر کرد، مؤثرترین عامل شکست این گروه تروریستی در عراق بود. مردم عراق، اعم از شیعه و سنی، با شنیدن فتوای آیت‌الله سیستانی، گروه‌گروه به مراکز اعزام مراجعه و برای جنگ با داعش ثبت‌نام کردند، به‌گونه‌ای که مسئولان عراقی گفتند تعداد داوطلبان، از مقدار مورد نیاز و ظرفیت پذیرش، بیشتر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات