صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۶۸۰۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3915 دوشنبه 23 تیر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مذاکره باید به نیاز آینده کشور توجه کرد. (۱۳۹۳/۰۴/۱۶)

سرمقاله

نشانه‌های تروریست‌ بودن داعش

برخی خبرها حاکی است که سردمداران گروهک تکفیری - تروریستی داعش قصد دارند بخش‌هایی را که در عراق در اختیار دارند، به جریان بعثی به سرکردگی «عزت‌الدوری» تحویل دهند و به سوریه عقب‌نشینی کنند. این خبر صحت داشته باشد یا نداشته باشد، مقدمه مناسبی برای پرداختن به این بحث اساسی است که «چرا داعش یک گروهک تروریستی است؟» در پاسخ به این پرسش به‌اختصار به چند نکته می‌توان اشاره داشت:

1 - جنایت‌آفرینی؛ سابقه رفتار گروهک تروریستی داعش در سوریه و سپس در عراق، سرشار از فجیع‌ترین جنایات غیرانسانی است که از ویژگی‌های گروه‌های تروریستی است که به سبب ضعف‌های مختلف تلاش می‌کنند با جنایت و رعب‌آفرینی، خود را مطرح کنند و به اهدافشان برسند.

2- درگیری با سایر گروهک‌های تروریستی؛ با اینکه اختلاف در همه عرصه‌های زندگی قرین انسان است؛ اما آنچه که اختلاف گروهک تکفیری داعش با سایر گروهک‌های تروریستی را به نشانه تروریست بودن این گروهک تبدیل می‌سازد، روی آوردن به همان اعمال جنایتکارانه در جنگ با این گروهک‌ها است.

3- خودمحوری ایدئولوژیک؛ داعشی‌ها در حالی ادعای مسلمانی و جاری ساختن احکام اسلام را دارند و با این بهانه یارگیری می‌کنند که به دیدگاه و نظرات هیچ عالم مطرح و شناخته شده در جهان اسلام اتکا ندارند و با خودمحوری ایدئولوژیک، رفتارشان را توجیه می‌کنند و این نیز از ویژگی‌های گروه‌های تروریستی است.

4 - تکفیر دیگران؛ از آنجایی که مبنای رفتار گروه‌های تروریستی بر خشونت و جنایت قرار دارد و هیچ‌گاه نمی‌توانند این خشونت و جنایت را توجیه‌ کنند، به‌یکباره همه را چه شیعه و چه سنی، با چوب تکفیری می‌ر‌انند؛ اما در همان حال، از جنایت علیه اهل سنت نیز بازنمی‌مانند و این هم از خصوصیات تروریست‌ها است.

5 - یارگیری از اجانب؛ این گروهک‌ها به سبب نداشتن پایگاه مردمی، ناچارند برای ادامه حیات در عِده و عُده وام‌‌دار دیگران باشند یعنی هم پول و تجهیزات گدایی کنند و هم در جست‌وجوی افراد بیگانه‌ای باشند که به‌راحتی فریب آن‌ها را می‌خورند و در خدمت آن‌ها قرار می‌گیرند؛ حال آنکه نیروهای مبارز و آزادی‌بخش به پایگاه مردمی متکی هستند.

6 - تربیت شده اجانب؛ بیشتر گروه‌های تروریستی، مزدور اجانبی هستند که آن‌ها را با اهداف خاصی تربیت کرده و سازمان می‌دهند که در حال حاضر، این مقوله درباره گروهک تکفیری داعش بسیار صادق است. بنابراین به درستی باید گفت آنچه در عراق می‌گذرد، جنگ عراق با تروریسم حرفه‌ای است.

ترجمه

 پرهیز  ایران از درگیر شدن در باتلاق عراق

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور 14 ژوئیه 2014 (23 تیر) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در قبال بحران عراق پرداخت و نوشت: ایران نیز مانند آمریکا برای تعیین بهترین مسیر برای عراق تلاش می‌کند. اعلام نیروهای داعش مبنی بر ایجاد خلافت اسلامی در بخش‌هایی از سوریه و عراق سبب شده ایران مشاوران و تجهیزات نظامی به بغداد بفرستد. داعش اعلام کرده که مرزهای خلافتش از الجزایر تا پاکستان نیز ادامه خواهد داشت.

اما ایران در مورد راهبردهای خود در عراق به‌ویژه اتحاد دوفاکتو با آمریکا نیز احتیاط به خرج می‌دهد. به نظر می‌رسد ایران در مورد اینکه هدف نهایی از این اتحاد چه باید باشد، نامطمئن است.

در ادامه مقاله آمده است: فریده فرحی، کارشناس ایران در دانشگاه هاوایی، می‌گوید: «ایرانی‌ها با تنگنایی مشابه تنگنای آمریکایی‌ها در عراق مواجهند، زیرا پویایی سیاسی عراق مستقل است... آیا ایرانی‌ها باید مالکی را کنار گذارند یا اینکه وی را متقاعد کنند رویکردی فراگیرتر در سیاست‌های خود اتخاذ کند؟» واکنش ایران با وجود لحن شدید آن، تاکنون محدود بوده است؛ احتمالاً تا حدی به‌منظور جلوگیری از تحریک نقش نظامی گسترده‌تر آمریکا. ایران تعدادی هواپیمای سوخو-25 به عراق داده است؛ هواپیماهایی که در جنگ 1991 خلیج‌فارس برای در امان ماندن از حملات به سوی ایران پرواز کردند و در این کشور مستقر شدند. پنتاگون این هفته اعلام کرد که می‌داند هیچ یک از نیروهای ارتش رسمی ایران در عراق نیستند.

در پایان مقاله آمده است: داود هرمیداس باوند، تحلیل‌گر سیاسی در تهران می‌گوید: «تهدیدات داعش علیه اماکن مقدس شیعیان، تحریکی عمدی است و ایران باید از واکنش افراطی پرهیز کند... کشیده شدن پای ایران به باتلاق عراق، تأمین‌کننده منافع ایران نیست. این وضعیت ممکن است به کشمکش‌های طولانی‌‌مدت بینجامد و به فراتر از مرزهای عراق برسد... بنابراین، در صورتی که ایران به حد کافی هوشمند باشد، نباید در این بحران درگیر شود.» در حالی که ایران و آمریکا هر دو مخالف جدی داعش هستند، مقامات ارشد ایران به این نکته اشاره کرده‌اند که این گروه در سوریه توسط آمریکا و متحدانش در خلیج‌فارس ایجاد و تقویت شده است. حسین امیرعبدالهیان، معاون وزیر خارجه ایران، این هفته گفت که «مغز متفکر پشت داعش، سامانه اطلاعاتی آمریکاست». به گفته خانم فرحی، برخی مردم در خیابان‌های تهران نیز معتقدند که اسرائیل[رژیم‌ صهیونیستی] عامل بروز تهدید داعش در عراق است.

اخبار و تحلیل‌ها: تحولات عراق، از جهات مختلف برای ایران اهمیت دارد از جمله اینکه حکومت مرکزی که بر اساس قانون و رأی‌ مردم شکل گرفته، نباید تضعیف شود و آسیب ببیند که در غیر این صورت، قانون اساسی زیر پا گذاشته می‌شود و شیرازه کارها می‌پاشد و عراق دچار هرج‌ومرج می‌شود که می‌تواند برای ایران پیامدهای امنیتی داشته باشد و دیگر اینکه ایران به تحرکات آمریکا در قضایای عراق مشکوک است؛ زیرا آمریکایی‌ها هنوز موضع دقیق و روشنی درباره عراق نداشته‌اند و تنها با فشارهای سیاسی به دولت مالکی به نقض قانون و تداوم نابسامانی که زیان‌هایش در بالا اشاره شد، دامن می‌زنند. این دو نکته مهم که در رأس توجهات ایران به عراق قرار دارد، شکل‌دهنده سیاست و رفتار ایران در قبال مسائل عراق است.

اخبار 

برگزاری جلسات فشرده انتخاباتی!

 اصلاح‌طلبان این روزها فعالیت‌های انتخاباتی خود را شدت بخشیده‌اند و جلسات خود را به‌طور گسترده و قوی برگزار می‌کنند. گفته می‌شود این جلسات به‌منظور هماهنگی بیشتر و به دست گرفتن فضای سیاسی کشور برگزار می‌شود. در همین رابطه شنیده شده که مسئولیت برگزاری این جلسات بر عهده موسوی‌لاری، وزیر کشور خاتمی گذاشته شده است. همچنین در این جلسات، نماینده‌ای از حزب کارگزاران هم حضور دارد. بر اساس مصوبات این جلسات، یک فهرست هفتصد نفره‌ برای انتخابات مجلس آماده شده و قرار است این فهرست با توجه به مسائلی همچون گذر افراد از فیلتر شورای نگهبان و سوابق این اشخاص، پالایش شود. چرا که بسیاری از اصلاح‌طلبان با سابقه حضور در فتنه 88 به نوعی مهره سوخته به حساب می‌آیند و برای حضور در عرصه سیاسی، وجهه مناسبی ندارند و احتمال رد شدنشان از سوی شورای نگهبان زیاد است.

خاطره ‌تأمل‌برانگیز ناطق‌نوری!

 حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، در صفحه ۵۱ جلد دوم کتاب خاطرات خویش در بخش ماجرای استیضاح به‌‌عنوان وزیر کشور، می‌نویسد: «آقای سید‌مهدی طباطبایی شیرازی که حاکم‌شرع شهرداری تهران بود، زمین‌های اطراف تهران را به افراد بی‌بضاعت و نهادها واگذار می‌کرد. این کار آقای طباطبایی اعتراض وزارت مسکن را در پی داشت و آقای گنابادی که وزیر مسکن بود، مرتب به مجلسی‌ها می‌گفت: من این موضوع را به وزیر کشور می‌گویم، ولی گوش نمی‌دهد... مجلس شورای اسلامی با امضای چند نفر نماینده مرا استیضاح کردند... روز استیضاح که به مجلس رفتم، آقای هاشمی خیلی نگران بود و گفت: آقای ناطق استیضاح‌کنندگان خیلی قوی برخورد می‌کنند. گفتم نگران نباشید... فهرست اکثریت نمایندگان مجلس که زمین گرفته بودند یا با نوشتن نامه، درخواست زمین کرده بودند را تهیه کردم. حتی اسم آقای هاشمی‌رفسنجانی هم بود... شروع کردم به خواندن اسامی نمایندگان... نمایندگان دیدند دارم اسامی همه را می‌خوانم و آبروریزی می‌شود، گفتند نخوانید. جاروجنجال مفصلی در مجلس به راه افتاد. عاقبت آقای هاشمی‌رفسنجانی گفت: اسامی را نخوانید... و عاقبت رأی آوردم.»

 گفتنی است این خاطره مربوط به سال ۱۳۶۲ و دورانی است که مجموعه نیروهای انقلابی در حال مبارزه با منافقین و دفع تهاجمات رژیم بعثی بودند.

اخبار کوتاه  

 * روزنامه فیگارو تأکید کرد رژیم صهیونیستی قادر به تصمیم‌گیری برای حمله زمینی به غزه نیست؛ چرا که غزه نیروی قدرتمندی دارد. فیگارو نوشت: حماس مایل است ارتش اسرائیل( رژیم صهیونیستی) را به درون غزه بکشاند. این روزنامه فرانسوی می‌افزاید: نیروهای حماس از هم‌اکنون به گذاشتن دام بر سر راه اسرائیلی‌ها پرداخته‌اند و امیدوارند که ارتش اسرائیل را به‌خوبی درگیر کنند. این در حالی است که ارتش اسرائیل موضعی تردید‌آمیز دارد. حماس شاخه نظامی قدرتمندی با بیست‌وپنج هزار عضو دارد.

* «منوشه امیر» تحلیلگر صهیونیست در گفت‌وگو بارادیو رژیم صهیونیستی گفت: از پروردگار عالم سخت گله دارم که اینچنین همسایگان نامهربانی را دور و بر کشور اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و ملت یهود گرد آورده است(!) آیا به جای حماس و جهاد اسلامی،‌ پروردگار نمی‌توانست مردمانی مهربان را همسایه اسرائیل کند؟ وی همچنین گفت: ببینید تلفات عملیات اسرائیل در غزه چه‌‌قدر کم بوده(!) در جنگ دوم جهانی که ژاپن حاضر به توقف جنگ نشد، آمریکا با دو بمب اتمی ده‌‌ها هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی کشت.! همان‌گونه که آمریکا حق داشت با دو بمب اتمی ده‌ها هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی بکشد، ما هم می‌توانیم فلسطینی‌ها را بکشیم»!

* «اثیل النجیفی» استاندار نینوا، گفت: عناصر گروه داعش به اهالی موصل و سایر شهرهای تحت اشغال خود در استان نینوا خبر داده‌اند که پس از گماشتن کسانی که قادر به اداره شهر باشند، خودشان از این شهرها خارج خواهند شد؛ از این رو انتظار می‌رود که با خروج آن‌ها، گروه «نقشبندیه» (به ریاست «عزت الدوری» معاون سابق دیکتاتور معدوم عراق) حکومت بر موصل را به عهده بگیرد.

* پس از گذشت چند هفته از بحران عراق، عشایر این کشور با ورود به جنگ با داعش، تلفات زیادی به آنان وارد کرد‌ند. یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین گفت در نتیجه درگیری میان تشکیلات داعش و عشایر جنوب تکریت چهل‌وهفت نفر کشته و زخمی شد‌ه‌اند که اغلب آن‌ها از عناصر داعش هستند. همچنین درگیری میان تروریست‌های داعش و عشایر عراقی در منطقه «الضلوعیه» به کشته و زخمی شدن سی‌ودو تن از عناصر داعش منجر شد. استان صلاح‌الدین عراق هم شاهد کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از عناصر داعش به دست عشایر «الجبور» در جنوب تکریت بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات