صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۶۸۱۰۳

چرا رسانه های غربی از قدرت سایبری ایران تعریف و تمجید می کنند؟

به نظر می رسد برنامه ای برای تبدیل ایران به یک تهدید سایبری وجود دارد مشابه همان روندی که برای تبدیل کردن ایران به یک تهدید هسته ای طی شد.

پایگاه بصیرت/ گروه پرسمان: بر کسی پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران در حوزه های فنی و نرم افزاری بویژه در عرصه «سایبر» دارای توانایی بالایی بوده و به معنای دقیق کلمه، یک «ابر قدرت» سایبری در سطح جهان به شمار می آید. بنا بر اعتراف سازمان سیا، ایران به لحاظ قدرت هجومی در فضای سایبر جزء یکی از 5 کشور برتر دنیا محسوب می شود. با این وجود، در روزهای اخیر مقامات آمریکایی و صهیونیستی به از یک سو به بزرگنمایی توان سایبری ایران و از سوی دیگر به اتهام زنی به ایران روی آورده اند که در نوشتار حاضر، پس از پرداختن به میزان توان سایبری ایران به چرایی این رویکرد اخیر مقامات آمریکایی و صهیونیستی در قبال توان سایبری ایران پرداخته می شود.

 

توان سایبری  ایران

از همان روز که تاسیسات هسته ای ایران در سال 2009 هدف ویروس استاکس نت قرار گرفت، مشخص شد که ماهیت نبرد غربی ها با ایران تغییر یافته و در نزاع غرب با ایران دیگر خون ریزی و کشتار گسترده جایی ندارد. دیگر ضرب المثل مشهور «شمشیرها از رو بسته شده»، معنای خود را از دست داده و در پس خنده های دیپلمات ها اتفاقاتی روی می دهد که ضرر و زیان آن بسی سهمگین تر از جنگ های «عهد قدیم» است. تب و تاب ویروس استاکس نت که بیانگر آغاز جنگ سایبری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی بود خوابید، ایران تصمیم گرفت تا یک ارتش سایبری ایجاد کند و اکنون پس از پنج سال با همت نخبگان و دانشمندان جوان دارای یکی از قدرتمندترین ارتش‌های سایبری در جهان است. بطوری که طی سال های اخیر،ایران قابلیت‌های جنگ سایبری خود را افزایش داده و اکنون می‌تواند در برابر هرگونه حمله سایبری، سیستم‌های زیرساختی، تسلیحاتی، کنترل صنعتی و همچنین اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی را به راحتی مورد هدف قرار دهد.

 

برآورد صهیونیست ها از قدرت سایبری ایران

 

این در حالیست که اواخر دسامبر 2013 نیز گابی سیبونی کارشناس امنیت سایبری در «مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل» در یک سخنرانی در واشنگتن ادعا کرد که ایران رتبه اول قدرت سایبری جهان را در اختیار دارد. کما اینکه به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا، ایران دارای مهیب‌ترین قدرت سایبری در جهان معرفی شده است. «جیمز کلاپر، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا هم چندی پیش گفته بود: «توانمندی های سایبری ایران در سال های گذشته عمق و پیچیدگی بیشتری داشته اند و هر لحظه جهت آن ها بیشتر و بیشتر به سمت آمریکا نشانه می رود.

داده های جدید درباره قدرت سایبری ایران، رژیم صهیونیستی را وادار می کند که با هماهنگی پایتخت های غربی آژیر خطر را به صدا در بیاورد و هرچه سریعتر به طور جدی برای رسیدن به قدرت بالاتر در زمینه سایبری به فکر ایجاد نوعی سپر و گنبد الکترونیک برای مقابله با این تهدید باشد». در این گزارش همچنین ادعا شده که «ایران در پاسخ به تحریم ها در سال 2013 به اهداف غرب حمله کرده است و فناوری الکترونیک را وسیله ای برای رویارویی با غرب تبدیل کرده است و در این حملات موفقیت های نسبی داشته که نشان از افزایش قدرت سایبری این کشور است».

طراحی پیچیده غرب از تهدید هسته ای تا تهدید سایبری

ترس از افزایش خارق العاده قدرت سایبری ایران به قدری بوده است که در اواخر سال 2012 مقامات امنیتی آمریکا بدون اثبات دلیل مدعای خود اعلام کردند که هکرهای ایرانی مجموعه حملات سایبری از نوع افزایش کاذب ترافیک علیه سایت ‌های بانک‌ های بزرگ آمریکایی ترتیب داده ‌اند که در نوع خود بزرگترین نوع تا آن زمان بود و نشانه احاطه بالای ایرانی ‌ها بر این مقوله بود. در سال 2013 نیز مقامات آمریکایی فارغ از صدق و کذب آن ادعای دیگری مطرح کردند و مدعی شدند که هکرهای ایرانی به رایانه ‌های نیروی دریایی آمریکا حمله کرده‌اند؛ حمله‌ای که بعدها آمریکایی‌ ها گفتند پاک ‌سازی و بازگشت آن به حالت اولیه 4 ماه وقت برد. به اعتقاد کارشناسان آمریکایی، ایران در فضای سایبری در حال گذر از ”دفاع" به ”حمله" است.

با تمام واقعیت هایی که درباره توان سایبری ایران وجود دارد که ادعایی واقعی است اما باید درباره آن دسته از گزارش های دروغین رسانه های غربی که تلاش می کنند اتهامات جاسوسی یا خرابکارانه در حوزه سایبری به ایران وارد کند محتاط بود. طی ماه های گذشته منابع غربی مکررا ادعا کرده اند که ایران در حملات سایبری به امریکا یا برخی از کشورهای منطقه ای دست داشته است .

در آخرین نمونه، شرکت «آی‌سایت پارتنرز» (ISight Partners) که یک شرکت امریکایی فعال در زمینه امنیت سایبری است، ادعا کرده است که ایران به مدت 3 سال از حدود 2000 مقام ارشد امریکایی جاسوسی کرده است.

همچنین ادعا شده است که هکرهای ایرانی از طریق ارسال لینک های آلوده برای مخاطبان این شبکه ها اطلاعات موجود در رایانه های آنها را تخلیه می کرده اند.

پیش از این هم ادعاهای متعددی درباره حملات سایبری از مبدا ایران منتشر شده که هرگز هیچ یک از آنها اثبات نشده است. یکی از مهم ترین این ادعاها آن بود که ایران به شرکت نفتی آرامکو که اصلی ترین شرکت صادر کننده نفت عربستان سعودی است حمله سایبری کرده و تعداد زیادی از رایانه های آنها را آلوده کرده است.علاوه بر این، ادعا شده است که ایران در سال گذشته میلادی به تعداد زیادی از بانک های امریکایی حمله اینترنتی کرده است.

 

ارزیابی نهایی

 

باید توجه داشت که شیوع چنین ادعاهایی در وهله اول اعترافی به قدرت سایبری ایران است که در سال های گذشته رشد چشمگیری داشته و بنابر گزارش های اطلاعاتی مدیر اطلاعات ملی امریکا به کنگره در کنار چین، روسیه و امریکا به یکی از قدرت های سایبری اصلی جهان تبدیل شده است. اما با این وجود، هدف امریکا و رژیم صهیونیستی از انتشار اطلاعات عموما جعلی درباره حملات سایبری ایران به هدف های خارجی این است که فرصتی به نام قدرت سایبری ایران را بدل به تهدید کنند.

«به نظر می رسد برنامه ای برای تبدیل ایران به یک تهدید سایبری وجود دارد مشابه همان روندی که برای تبدیل کردن ایران به یک تهدید هسته ای طی شد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات