صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۶۸۱۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3920 سه‌شنبه 31 تیرماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کشتار مردم غزه به دست صهیونیست‌ها، باید مسلمانان را به‌ خود بیاورد. (23/4/93)

سرمقاله

مدال شجاعت‌ برای نتانیاهو؟!

هنوز چند ساعتی از انتشار سرمقاله دیروز این نشریه که در آن نتانیاهو «جنون‌زده» معرفی شده بود، نگذشته بود که رسانه‌ها خبر حمله صهیونیست‌ها به بیمارستان غزه و کشته و مجروح شدن تعداد دیگری از فلسطینیان را منتشر کردند تا دلیل قوی دیگری برای ادعای «جنون‌زده شدن» نتانیاهو، نخست‌وزیر جانی رژیم صهیونیستی، باشد. امروز در تمام نقاط غزه، از جمله خیابان‌ها، منازل مسکونی، داخل آمبولانس‌های سوخته، بیمارستان، مرکز نگه‌داری کودکان معلول،‌ آغوش پدران و مادران، مدارس و... آنچه بیش از هر چیز دیگری به شکل بسیار رقت‌انگیز دیده می‌شود، اجساد کودکان بی‌گناه فلسطینی است. جنایت علیه کودکان در غزه آنچنان گسترده و وحشیانه است که مراکز مسئول، تعداد آن‌ها را نزدیک به نصف کل کشته‌شدگان اعلام کرده‌اند. از حجم بالای کودکان کشته‌شده غزه معلوم می‌شود که نتانیاهوی جنون‌زده به جنگ کودکان غزه رفته و لحظه‌به‌لحظه بر کشته‌های این کودکان می‌افزاید که از این بابت باید به نتانیاهو «مدال شجاعت» داد؟! بر کسی پوشیده نیست که این جنایت هولناک کاملاً آگاهانه و حساب‌شده انجام می‌گیرد تا قهرمان ‌نبرد با کودکان غزه از طریق به خاک و خون کشیدن این کودکان معصوم، مقاومت فلسطینیان را در هم شکند. این سیاست حیوانی تا زمانی برای سیاست‌بازان جنایتکار صهیونیست و به‌ویژه شخص نتانیاهو کارآمد به نظر می‌آمد که شیون و زاری مادران فلسطینی از شدت اندوه و مصیبت از دست دادن کودکانشان به فریاد حماسه و مقاومت تبدیل نشده بود؛ اما زمانی که این مادران با درک موقعیت خود و آنچه که زورگویان ظالم و پست بر سر آن‌ها آورده‌اند، با دست کشیدن از ندبه و زاری برای کودکان به خاک و خون کشیده شده‌شان، فریاد مقاومت سردادند و با صدای رسا اعلام کردند با وجود همه این جنایت‌ها ما برای بقا و سرافرازی اسلام می‌ایستیم و از هیچ چیز هراس نداریم و با تحقیر سران عرب فریاد برآوردند که سران عرب باید مردانگی را از ما زنان فلسطینی یاد بگیرند، سران صهیونیسم و به‌ویژه نتانیاهو متوجه شدند که کودک‌کشی هم راه به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند در معادله مقاومت که بزرگ‌ترین سلاح و حامی فلسطینیان مظلوم است، تغییری ایجاد کند. ظاهراً نتانیاهو هنوز درگیر قواعد سال‌های اول اشغال فلسطین است که با زور، سرزمین فلسطین را غصب کردند. وی عاجز از درک واقعیت‌های جدید، راه ویران‌شده جانیان پیش از خود را پیش گرفت، اما باید بداند سرنوشت این جنگ نابرابر را ایمان این مادران به ایستادگی و مقاومت رقم می‌زند و تنها حاصل وی از این جنایت‌ها «دریافت مدال شجاعت کودک‌کشی(!)» ‌است که به عنوان افتخار مادران فلسطینی و ننگ صهیونیسم در تاریخ ثبت می‌شود.

 

ترجمه

انتقادات شدید از تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای

گروه ترجمه ـ روزنامه واشنگتن‌پست 22 ژوئیه 2014 (۳۱ تیر) در مقاله‌ای به تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: همان‌طور که انتظار می‌رفت، اعلام تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و نیز کاهش تحریم‌های نفتی، پتروشیمی، خودروسازی و طلا، با انتقاد شدید از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رو‌به‌رو شد. مایکل ماکوفسکی، مدیر اجرایی مؤسسه امور امنیت ملی یهود، می‌گوید: «تمدید چهارماهه توافق موقت با ایران که با آزادی ۸/۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نیز همراه بوده، شکستی مهم و قابل پیش‌بینی برای راهبردهای اوباما بود؛ به این دلیل که از تحریم‌های شدیدتر و گزینه نظامی معتبر پرهیز شد... ایران احساس می‌کند که برای امتیازدهی در مقایسه با دوره پیش از توافق موقت، کمتر تحت فشار است... زمان مداخله کنگره فرا رسیده و باید تحریم‌های شدید تازه‌‌ای تحمیل کند و مهم‌تر از همه، توانایی نظامی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را افزایش دهد. این موضوع، فشار دیپلماتیک آمریکا را تقویت می‌کند و پیامی مهم به ایران و متحدان ما می‌فرستد و در صورت ضرورت، به اسرائیل کمک می‌کند در نقشی که آمریکا ظاهراً از آن چشم‌پوشی کرده، موفق شود.» نتیجه برخلاف هدف اوباما پیش خواهد رفت.

در ادامه مقاله آمده است: بسیاری از کارشناسان سیاسی سابق چنین نظری دارند؛ الیوت ایبرمز، مشاور امنیت ملی سابق، معتقد است که «اکنون حیاتی و حساس است که کنگره اقدام کند، تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران تصویب کند و پس از پایان چهار ماه در صورتی که توافقی مطلوب حاصل نشد، اجرایی شود. باید به ایران گفته شود که نمی‌تواند گفت‌وگوها را طول دهد؛ تأخیر پس از تأخیر باید پایان یابد و برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را رها کند و یا اینکه با تحریم‌های اقتصادی رو‌به‌رو می‌شود. در حال حاضر، آن‌ها به این موضوع اعتقاد ندارند.» گروه دوحزبی «اتحاد در برابر ایرانی هسته‌ای» نیز انتقادات شدیدی از باراک اوباما کرده است.

در پایان مقاله آمده است: مایه شگفتی است که دو مشاور ارشد سابق رئیس‌جمهور، آشکارا اعتماد خود به سیاست‌های رئیس‌جمهور در قبال گفت‌وگوها را از دست داده‌اند و علناً از دیدگاه تقریباً تمام جمهوری‌خواهان و بسیاری از دموکرات‌ها حمایت می‌کنند. با وجود این، اوباما به آنچه کارشناسان، مشاوران سابق، رهبران عرب سنی و دولت اسرائیل می‌گوید، چندان توجه نمی‌کند. ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که اکثریت جمهوری‌خواه جدید در سنا به تحریم‌ها رأی بدهند و این اقدام به همراه تهدید به حمله نظامی اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای کافی باشد. آیپک نیز از تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای احساس نگرانی کرده و گفته است: «همان‌طور که از ابتدا اعلام کرده بودیم، ایران به‌منظور تقویت موقعیت خود، گفت‌وگوها را به درازا خواهد کشاند... ما باید برای تشدید فشار بر ایران، ابزارهای جدید بیابیم. ایران باید برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کند یا اینکه با پیامدهای شدید روبه‌رو خواهد شد.»

اخبار و تحلیل‌ها: افزایش انتقادات از اوباما به علت تمدید زمان گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران و رسانه‌ای و برجسته کردن این انتقادات، موجب طرح پرسش برای چرایی این مسئله می‌شود که در پاسخ باید گفت روش برخورد منتقدان با این مسئله، با دو هدف انتخاب شده است: یکی اینکه به اوباما فشار آورند تا در مذاکرات سخت‌گیرانه‌تر رفتار کند و در خارج از فضای مذاکرات نیز با اقداماتی، فشار بر ایران را افزایش دهد؛ و دیگر اینکه با برجسته کردن انتقاد از اوباما و تحت‌فشار قرار دادن وی، به دنبال مرعوب کردن ایران و واداشتن آن برای انجام رفتار شتاب‌زده و منعطف هستند و این در حالی است که ظاهراً برای اوباما توافق با ایران اولویت دارد و به همین دلیل است که ایران هم بدون توجه به اقدامات منتقدان که قصد دارند خود و اقداماتشان را بزرگ و مهم جلوه دهند، باید اهداف مذاکراتی‌اش را که بر دستیابی به حقوق کامل هسته‌ای مبتنی است، پی گیرد.

اخبار

سوءاستفاده پایگاه‌های خبری ضدانقلاب از یک آمار!

 طی هفته گذشته، آماری در پایگاه خبری سازمان پزشکی قانونی ایران منتشر شده که میزان مراجعه درگیری‌ها به پزشک قانونی در طول هر ماه برای کشورمان را 50 هزار پرونده برشمرده است. به گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران، در دو ماهه نخست سال جاری، بیش از صد هزار تن به دلیل صدمات ناشی از نزاع و دعوای خیابانی، به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند. پایگاه‌های خبری ضدانقلاب با انتشار گسترده این آمار و ارقام به نقل از پایگاه‌های داخلی، به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی خاص خود هستند.

 این پایگاه‌ها ضمن تحلیل‌های یک‌جانبه از این آمار، سعی دارند تا ایران را یک کشور ناامن جلوه دهند و علت اصلی این ناامنی‌ها را مشکلات اقتصادی بدانند.

پایگاه‌های خبری ضدنظام و معاند که همواره سعی در تخریب وجهه بین‌المللی ایران دارند، دلایل بروز این خشم مهار نشده(!) در بین شهروندان ایرانی را بیشتر ناشی از سه عامل سرخوردگی اجتماعی همچون بیکاری، فقر و نارضایتی جنسی، نداشتن تربیت و آموزش کنترل دانسته‌اند و جالب‌تر اینکه این پایگاه‌ها در ادامه، با گره زدن مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها، به دنبال برجسته کردن نتیجه تحریم‌ها بر روی اقتصاد ایران هستند.

 پیش از این هم پایگاه‌های ضدانقلاب با نشان دادن آماری جعلی و بدون مرجع، مردم ایران را افرادی سرخورده و غمگین معرفی کرده بودند. این آمار در حالی منتشر شده است که آمار قتل و کشتار در آمریکا و دیگر کشورهای غربی براساس آمارهای خودشان، در مقایسه با دیگر کشورها از جمله ایران بسیار بالا است.

 اگر این دلایل که پایگاه‌های خبری ضدانقلاب برای آمار نزاع در ایران نام برده‌اند، درست باشد، پس علت چند هزار قتل سالانه در آمریکا و کشورهای غربی چیست؟ روحی و اقتصادی را دارند! طی چند سال اخیر، هزاران نفر بر اثر تیراندازی در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند؛ آیا آن‌ها هم تحریم شده است و مشکلات اقتصادی دارد که آمار جرم و جنایت در آن زیاد شده است؟!

اخبار کوتاه    

* در حالی که جنایات این روزهای رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، دل و جان مردم آزاده دنیا را به درد آورده و حتی صدای برخی رسانه‌ها و حامیان غربی این رژیم را هم درآورده است، متأسفانه این رفتار ددمنشانه رژیم صهیونیستی کمترین نمودی در صفحه اول روزنامه‌های دیروز اصلاح‌طلب نداشته است؟! این اقدام عامدانه این نشریات، شعار فتنه‌گران اصلاح‌طلب حامی سران فتنه را به ذهن‌ها تداعی می‌کند که شعار «نه غزه نه لبنان...» را در فتنه 88 سر می‌دادند!

* در پی سقوط هواپیمای مالزی در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه، سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) درباره عبور هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی کشورها از شرق اوکراین هشدار داد و عبور هواپیماها را از آسمان ایران خواستار شد. گفته می‌شود ایران نیز آمادگی خود را برای پذیرش پروازهای عبوری از شمال اروپا به شرق آسیا اعلام کرده است.

* مولوی «عبدالحمید»، امام‌جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان، به‌تازگی در جمع مولوی‌های مسجد مکی ضمن بیان مطالبی درباره بحران عراق، نه‌تنها از محکوم کردن جنایت‌های داعش در عراق اجتناب کرد، بلکه آن را حرکتی مردمی خواند! عبدالحمید در این جلسه گفت: «این‌ها عده‌ای از مردم ستمدیده اهل سنت عراق هستند که برای احقاق حق خودشان به پا خاسته‌اند! آن‌ها در چند سال حکومت شیعه عراق، زخم‌هایی داشته‌اند که حالا سر باز کرده است و دولت عراق باید تاوان آن را پس بدهد.»

* آقای فرجی‌دانا، وزیر علوم، به‌تازگی طرحی ارائه کرده است که به موجب آن، حقوق استادان دانشگاه‌ها حدود سی‌وپنج درصد افزایش می‌یابد. وزارت اقتصاد با این طرح مخالفت کرده و در مقابل، فرجی‌دانا نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته و منتظر مجوز آقای روحانی است. گفته می‌شود این طرح با توجه به احتمال استیضاح فرجی‌دانا در مجلس، برای ایجاد فضای مثبت به نفع وزیر ارائه شده است!

*  گفته می‌شود به‌تازگی انجمنی با موضوع حمایت از بهائیان تشکیل شده که افرادی مانند محمد نوری‌زاد، نسرین ستوده، عیسی سحرخیز، مهوش ثابت، فریبا کمال‌آبادی و اسماعیل عبدی، از جمله اعضای آن هستند. مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی از کسانی هستند که در دوران زندانی بودن فائزه هاشمی با وی هم‌بند بودند و ارتباط نزدیکی با او دارند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات