صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۶۸۶۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3933 سه‌شنبه 21 مرداد ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز قضیه‌ اول جهان اسلام، قضیه‌ غزه است. (7/5/1393)

سرمقاله

نشانه‌های خوش نتیجه‌بخش بودن مقاومت

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» و روزنامه مصری «الشروق» نکات تقریباً مشترکی را درباره توافقات نسبی اولیه‌ میان گروه مذاکره‌کننده فلسطینی و گروه مذاکره‌کننده رژیم غاصب صهیونیستی منتشر کردند. نکته اساسی درباره این توافقات نسبی، تحمیل دیدگاه نمایندگان فلسطین به صهیونیست‌ها است و آنچه از نقش صهیونیست‌های غاصب و جنایتکار دیده می‌شود، چانه‌زنی برای محدود کردن مطالبات فلسطینیان است نه ارائه درخواست مستقل. برخی از محورهایی که گفته می‌شود درباره توافق نسبی صورت گرفته، عبارتند از: 1- کم کردن محاصره غزه 2 - آزادی صیادی تا فاصله ده کیلومتری 3- پذیرش عدم خلع‌سلاح نیروهای مقاومت 4- ورود مصالح ساختمانی زیر نظارت شدید 5 - ورود کامیون‌های بیشتر به نوار غزه تا ششصد کامیون در روز 6 - افزایش مجوزهای ورود از گذرگاه «ایزر» 7- اتخاذ تدابیری برای ورود بدون مجوز ساکنان غزه به سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری 8 - آزادی اسرای مبادله شده با «گیلعاد شالیط» 9- آزادی گذرگاه‌های غزه با حضور ناظران اروپایی.

درباره گذرگاه رفح نیز احتمال قوی آن است که طرف فلسطینی و مصری با واگذاری آن به تشکیلات خودگردان موافق باشد. حماس اعلام کرده در صورتی که رژیم صهیونیستی با درخواست‌هایش موافقت قطعی کند، حاضر است بحث درباره فرودگاه غزه و ایجاد بندر را به تأخیر اندازد. گروه صهیونیستی شب گذشته به سرزمین‌های اشغالی بازگشت تا صبح امروز برای ادامه مذاکرات به قاهره بازگردد.

اگر نکاتی که دو روزنامه صهیونیستی و مصری ذکر کرده‌اند، کاملاً قطعی شود، دستاورد بسیار بزرگ و بی‌سابقه‌ای برای فلسطینیان است و این نکته راهبردی را مطرح و اثبات می‌کند که رژیم صهیونیستی برخلاف ظاهر و نمایش قدرتی که دارد، بسیار شکننده و آسیب‌پذیر است و در گام‌های اول حرکت مقتدرانه مردم و مبارزان فلسطینی و یا هر ملتی که اینگونه باشد، میدان را خالی می‌کند. در هر صورت، چنانچه فلسطینیان این امتیازات مهم را از رژیم جلاد صهیونیستی بگیرند، به معنای پایان مناقشه نیست و باید یقین داشت که این صحنه، پشت صحنه‌ای هم دارد که صهیونیست‌ها در آن، به فکر حیله و نیرنگ‌های جدید برای نابودی ملت فلسطین هستند که نباید لحظه‌ای از آن غافل بود.

ترجمه

بحران سیاسی عراق

گروه ترجمه - روزنامه گاردین 12 آگوست 2014 (21 مرداد) در مقاله‌ای به تحولات سیاسی عراق و انتخاب نخست‌وزیر این کشور پرداخت و نوشت: نوری مالکی پافشاری کرده که پست نخست‌وزیری حق اوست؛ زیرا او بزرگ‌ترین ائتلاف را در پارلمان عراق رهبری می‌کند. پس از آنکه رئیس‌جمهور عراق به منظور پایان بن‌بست کنونی، یک شیعه را مسئول تشکیل دولتی جدید کرد، نوری مالکی ظاهراً روز دوشنبه منصب خود را از دست داد. این در حالی است که عراق با بحران جهادی‌ها رو‌به‌روست. ظاهراً مالکی به منصب خود چسبیده؛ اما متحدان حزبی‌اش وی را رها کرده‌اند و حامیان مذهبی و منطقه‌ای وی نیز دیگر معتقد نیستند وی می‌تواند کشور بحران‌زده عراق را نجات دهد. سرپیچی وی، صحنه را برای دوره بی‌ثبات دیگر در سیاست‌های عراق آن هم در زمانی که داعش به حملات خود ادامه می‌دهد، آماده کرده است. این اوضاع به‌سرعت اقتدار دولت مرکزی را دچار فرسایش می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: وضعیت بحران‌زده عراق، ابهام بیشتری به تاریخ مدرن منطقه می‌دهد؛ آن هم در شرایطی که یکپارچگی و مرزهای عراق و همسایگانش تحت فشار و تهدید فزاینده است. آمریکا به مقامات نظامی عراق هشدار داد که در روند سیاسی دخیل نشوند. اقدام برای کنار زدن مؤثر مالکی پس از تماس‌های تلفنی آمریکا با سیاستمداران در بغداد در روز دوشنبه صورت گرفت. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در چهارمین مداخله دیپلماتیک خود، با رئیس‌جمهور عراق و حیدر العبادی، فرد منتخب برای جایگزینی مالکی، تماس گرفت که این موضوع نشان می‌دهد حمایت نظامی آمریکا در صورتی به‌سرعت انجام می‌‌شود که عراقی‌ها در تلاش‌های خود برای تشکیل دولت جدید موفق شوند. دوشنبه‌شب باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از رهبری جدید در عراق به‌عنوان گام امیدوارکننده به سوی جلو یاد کرد و گفت: تنها راه‌حل پایدار، تشکیل دولتی فراگیر است. اوباما از مالکی نام نبرد؛ اما از رهبران سیاسی عراق خواست از طریق انتقال سیاسی، همکاری مسالمت‌آمیز کنند.

در پایان مقاله آمده است: آقای اوباما گفت: «این دوره روزهای دشواری در عراق است...مطمئنم روزهای دشواری پیش رو داریم.» نامزدی العبادی سبب شده تشکیل دولت برای مالکی که طی دو دوره مورد حمایت آمریکا بود، ناممکن شود. با وجود این، حامیان وی به‌شدت متعهد شدند مخالف انتصاب عبادی هستند و مدعی شدند این انتصاب مشروعیت ندارد و پافشاری کردند باید از مالکی خواسته شود دولت تشکیل دهد؛ زیرا ائتلاف وی بیشتر کرسی‌ها را در انتخابات 30 آوریل کسب کرده است. مقتدی صدر که جنبش وی کرسی‌های بسیاری در پارلمان دارد، حمایت خود را از نامزدی العبادی برای پست نخست‌وزیری اعلام کرد و آن را نخستین نشانه برای بازگشت کشور به امنیت توصیف کرد. برخی تحلیل‌گران می‌گویند مالکی به احتمال بسیار برای حفظ جایگاه سیاسی خود به زور متوسل خواهد شد. مداالرواس، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، می‌گوید رقبای مالکی ممکن است به‌دنبال کنار زدن مالکی از قدرت با توسل به زور باشند که این مسئله چشم‌انداز جنگ درون‌فرقه‌ای شیعیان را تقویت می‌کند.

اخبار و تحلیل‌ها: حذف نوری مالکی از قدرت، بیشتر ناشی از دو عامل بود؛ یکی، همراهی نکردن با سیاست‌های کلان آمریکا درباره عراق و دیگری، اختلافات درونی گروه‌های شیعی. با حذف نوری مالکی گروه‌های شیعه بخشی از توانشان را در وضعیت حساس عراق از دست دادند که لزوماً باید به‌نحوی آن را جبران کنند و آمریکایی‌ها نیز به حداقل خواسته خود یعنی حذف نوری مالکی رسیدند و پس از آن مجبور شدند به حضور یک شیعه دیگر، یعنی حیدر العبادی به جای وی تن دهند. حفظ موقعیت شیعیان در قدرت و پر کردن خلأ نوری مالکی و طرفدارانش و نیز غلبه بر مشکلاتی که گریبانگیر عراق است، سود و زیان این جابه‌جایی را مشخص می‌کند.

اخبار

   

یادداشتی خطاب به رئیس‌جمهور

به‌دنبال بخشی از سخنان تعجب‌برانگیز دیروز رئیس‌جمهور در جمع سفرای ایران در خارج کشور، جواد دلیری امروز سه‌شنبه 21/5/93 طی یادداشتی با‌عنوان «آقای روحانی ما را به یاد احمدی‌نژاد نیندازید» در روزنامه اعتماد نوشت: جناب آقای رئیس‌جمهور؛ مخاطب این یادداشت شما هستید. اجازه دهید «صریح»، «دوستانه» و «دلسوزانه» درباره سخنان دیروز شما بنویسم. دیروز در جمع سفرای ایران در خارج کشور اینچنین سخن گفتید: از بس بعضی‌ها هراسان زندگی می‌کنند و چون خودشان اعتماد به‌نفس ندارند، دیگران را هم اینچنین می‌بینند، لذا چند مورد از مذاکرات خود را در کتاب هسته‌ای آوردم تا این ترسوها بخوانند. یک عده شعار می‌دهند، ولی بزدل سیاسی‌اند. هر وقت می‌خواهد مذاکره شود، یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم، خب به جهنم؛ بروید یک جای گرم پیدا کنید.» جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهور عزیز و محبوب! اجازه دهید از این سخنان شما تعجب کنم.«ترسو» و «بزدل» خواندن منتقدانتان در شأن شما نیست. اینکه بگویید «یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم، خب به جهنم» ادبیات فاخر یک رئیس‌جمهور نیست؛ آن هم شخصیتی چون شما که خوشبختانه از سلاله روحانیت نیز هستید...        

اگر بخواهد اصلاحات را دور بزند برخورد می‌کنیم

 آقای موسوی خوئینی‌ها در جلسه افطاری اصلاح‌طلبان در منزل آقای عبدالله نوری، شعر معروف «جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم» را مصداق وضعیت اصلاح‌طلبان عنوان کرد و گفت: الآن همه چیز برای ما آماده است، اگر کاری نکنیم، برای همیشه باید با سیاست و قدرت خداحافظی کنیم. وی گفت: آقای روحانی هم باید بفهمد که کجا ایستاده و با چه پشتوانه‌ای انتخاب شده است. روحانی باید تکلیف خودش را روشن کند. در این جلسه برخی از مصاحبه‌هایی که تعدادی از عناصر اصلاح‌طلب علیه دولت و آقای روحانی داشتند، انتقاد کردند که موسوی خوئینی‌ها در پاسخ به آنان گفت: اتفاقاً من از این مصاحبه‌ها دفاع می‌کنم؛ مصاحبه‌های این روزهای برخی آقایان خوب است تا مردم بفهمند که حمایت‌های ما از روحانی صد درصدی نیست و برای خود آقای روحانی هم پیام دارد که باید بفهمد که کجا ایستاده و با چه پشتوانه‌ای انتخاب شده‌است. وی در این جلسه گفت باید هرچه زودتر به آقای روحانی گفت که راهبردش را برای مجلس آینده روشن کند چون اگر بخواهد اصلاحات را دور بزند، برخورد می‌کنیم.

اوج تحمل انتقاد!

 در جلسه اخیر روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب با آقای هاشمی رفسنجانی،  فؤاد صادقی، سردبیر سابق پایگاه بازتاب و مدیر فعلی پایگاه آینده، مجری مراسم بود. وی در ابتدای صحبتش خواستار آزادی برخی افراد که به جرم جاسوسی بازداشت شده‌اند، شد. در این جلسه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشت، آقای هاشمی خطاب به آقای مهدی خزعلی گفت: خوشحالم که شما را اینجا می‌بینم و آزاد شدی؛ و چندین مرتبه با وی به مطایبه و مزاح سخن گفت. در این جلسه برخی شرکت‌کنندگان اظهارات خیلی تندی مطرح کردند و فضای کشور را، فضای خفقان و دیکتاتوری و پادگانی خواندند و اظهارنظرهایی هم علیه رئیس‌جمهور مطرح شد و از آقای هاشمی خواستند که به وی فشار بیاورد تا «قال قضیه اصول‌گرایان» برای همیشه کنده شود.

اخبار کوتاه  

* به‌تازگی تعدادی از هنرمندان و شاعران از جمله آقایان ساعد باقری، سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی و... دیداری با آقای محمد خاتمی داشتند. آقای خاتمی در این جلسه از عملکرد آقای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفاع کرد و گفت: وزارت ارشاد جای حساسی است و نگاه‌های خاصی روی آن متمرکز است، از جمله حوزه‌های علمیه، دفتر رهبری، نهادهای فرهنگی و... مردم هم که همه خودشان را در حوزه هنر و فرهنگ صاحب‌نظر می‌دانند؛ از این رو اینکه کسی بخواهد کاری بکند و رضایت همه را جلب کند، کار سختی است. شنیده‌ام بعد از تذکراتی که داده‌شده و نرفتن رهبری به نمایشگاه کتاب و دعوت نکردن دفتر رهبری از وی در جلسات و حواشی جلسه شاعران با رهبری، بی‌انگیزه شده است. وظیفه شما این است که از وی حمایت کنید و به او روحیه بدهید و برایش ایجاد انگیزه کنید.

* خالد مشعل، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در مورد ارتباط حماس با هم‌پیمانان قدیمی‌اش، یعنی ایران و حزب‌الله، گفت: این جنبش هنوز با هر دو طرف در ارتباط است. وی افزود: باوجود اختلافاتی در مورد برخی مسائل، ما در جنگ علیه اسرائیل متحد هستیم.

* نتیجه یک بررسی درباره تعهد ارزی گروه ۵+۱ در اجرای توافق هسته‌ای ژنو، نشان می‌دهد که با وجود واریز شدن پول به حساب‌های ایران در خارج از کشور، ایران هنوز نمی‌تواند این پول را وارد کشور کند و باید به جای آن، کالا بخرد. از جمله بی‌تدبیری‌های صورت گرفته برای واردات کالا به جای پول نفت، وارد کردن حجم زیادی لاستیک اتومبیل از کشور چین است که برخی کارخانجات داخلی را در موقعیت دشوار یا در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات