تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۶۸۷۳۸
رفسنجانی در دیدار جمعی از روحانیون و علمای حوزه‌های علمیه:

جاهلان بهار عربی را به خزان تبدیل کردند


گروه سیاسی: به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر دیروز در دیدار جمعی از روحانیون، علما، فضلا، طلاب حوزه‌های علمیه و استادان دانشگاه از استان‌های قم، تهران، قزوین و البرز با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع)، این ایام را به خاطر اتفاقاتی که در کشورهای اسلامی می‌افتد، از قطعات غمناک تاریخ اسلام خواند و گفت: اگر حاکمان اسلامی درست عمل می‌کردند، مسلمانان با یک میلیارد و هفتصد میلیون جمعیت، 60 کشور مستقل و بهترین نقاط جهان، بزرگترین مجموعه در مجامع و مراکز سیاسی و اقتصادی بین‌المللی بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاعی که طی سالهای اخیر در جهان اسلام شاهد آن هستیم، گفت: اختلافات سیاسی همه جا هست، اما اختلافات دینی که بروز می‌کند، خشونت‌ها و بی‌اعتقادی‌های مذهبی افزایش می‌یابد و گاهی به نزاع می‌کشد که قرآن آن را عامل فشل و شکست می‌داند.

وی مثلث شوم استکبار، استبداد و افراطی‌گری را بلای جان جوامع اسلامی دانست و گفت: استکبار و استبداد مکمّل همدیگرند و افراطیون عمّال بی‌مزد و مواجب آنان و در خدمت توجیه جنایات دیکتاتورهای بین‌المللی و محلی هستند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتفاقاتی که در تونس، مصر، لیبی، یمن، سوریه، افغانستان، عراق و پاکستان افتاد، گفت: یک عده جاهل چنان عرصه را بر مردم تنگ کردند که راضی به برگشت نظامی‌ها شدند و بهار عرب را به خزان تبدیل کردند و بیداری اسلامی را به هرج و مرج کشاندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام غلیان احساسات و میدان‌داری تندروها در هر انقلابی را طبیعی دانست و افزود: بزرگترین مشکل مردم مسلمانی که انقلاب کردند، نبود رهبری مثل امام راحل است که در تاریخ قرون اخیر اسلام بی‌نظیر بودند.

وی با بیان برنامه‌های گروهک‌های متعدد برای تجزیه ایران و برنامه‌ریزی برای به دست گرفتن تهران در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب، گفت: انفاس قدسی امام(ره)، چراغ را مردم و شاگردان ایشان بود که پس از شکست رژیم پهلوی، مسئولیت اداره کشور را بر عهده داشتند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید به نقش وحدت در جوامع اسلامی و توصیه علما و روحانیون به تبلیغ وحدت در منابر و تریبون‌ها، گفت: اعتدال قرآنی ترسیم‌کننده مسیر و نقشه راه مسلمانان در تعاملات داخلی، محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از گسترش عقاید غلطی که پیروان مذاهب مختلف اسلامی را به جان هم می‌اندازد، گفت: تندروهای خوارج مسلک، با عقاید غلط که حاصل آموزش‌های غلط است، خود را منفجر می‌کنند تا مسلمانان را بکشند و این را برای خود سعادت اخروی می‌دانند، حال آنکه عین شقاوت است.

وی با بیان خاطراتی از درس‌های آیت‌الله العظمی بروجردی و نکات اخلاقی و اسلامی که آن مرجع تقلید بر آنها تأکید می‌کردند، گفت: آن بزرگوار می‌فرمود در نزاع بر سر اختلافات تاریخی نفعی نیست و آنچه مهم است، حجیّت ائمه معصوم است که اهل سنت نیز می‌پذیرند و باید تقویت شود.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به برور و ظهور تصوف و رهبانیت در اسلام و تداوم آن در اعصار مختلف، گفت: انسان در کارگاه آفرینش مخلوقی است که آمده است از زمین، هوا، خورشید و باد استفاده نماید و روح خویش را در مسیر تعالی و تکامل ببرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با برشمردن انواع افراط و تفریط و گسترش آنها در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها، گفت: آیات و روایات بر پرهیز از تندروی و خمودگی تأکید می‌کنند و مسلمانان را امت وسط و راه سعادت آنها را میانه‌روی می‌دانند.

در آغاز این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین رستگاری، با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع)، به بیان دیدگاه‌های خویش در مسائل سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پرداخت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات