
پايگاه بصيرت،گروه سياسي/ سرانجام اختلاف بين مجلس و وزير علوم به استيضاح انجاميد که رسيدگي به آن در صحن علني مجلس در روز چهارشنبه صورت خواهدگرفت. در همين راستا خبرنگار پايگاه بصيرت گفتگويي کوتاه با خانم لاله افتخاري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و از موافقين استيضاح ترتيب داده که شما را به خواندن آن دعوت مي کنيم.
* استيضاح وزير علوم چه پيام هايي براي دولت و جامعه به همراه دارد؟
رئيس دولت، خود تجربه نماينده مجلس بودن را دارد و ميداند که نمايندگان هم وظيفه قانونگذاري و هم وظيفه نظارت دارند و شايد وظيفه نظارت مجلس از قانونگذاري هم مهمتر باشد. به همين دليل قانون، برخي از ابزارها مانند نظارت را در اختيار آنها گذاشته که اگر تذکر با مسالمت و مصالحه کارآمدي نداشت استيضاح صورت گيرد.
پيام اين استيضاح براي دولت اين است که دولت بايد بر اساس شعار اعتدال و عقلانيتي که داده عمل کند، افرادي که ميآيند ممکن است به شخصه خوب باشند اما عملکرد آنها بايد به طرفي حرکت کند تا مانند گذشته در دانشگاهها يا گروهاي کارگري شاهد فتنه، آشوب يا مشکلات نبوده و براي کساني که در فتنه سال 78 يا 88 براي نظام ايجاد هزينه کردند عرصه فراهم نکند. همچنين بايد در حفظ دستاوردها و نتايجي که گذشتگان براي آن تلاش کردند اقداماتي انجام داده و باعث توسعه و پيشرفت کشور شود.
برخي از اين مواردي را که برشمرديم، وزير علوم رعايت نکرده و عليرغم اينکه رياست مجلس وارد عرصه شده و ميانجيگري کرده تا اصلاح صورت گيرد ايشان عملکرد خود را اصلاح نکردند. بر اساس آنچه مقام معظم رهبري فرمودند اگر چه مجلس مشي همراهي، همکاري و بسترسازي براي دولت و همه قوا دارد ولي در عين حال اگر جايي ببيند که هدف قرباني شده و به نظام آسيب وارد ميشود آنجاست که بر اساس تعهد خود عمل کرده و اين اقدامات را انجام ميدهد که ما اميدورايم وزراي ديگر هم نسبت به اين امر توجه جدي داشته باشند.
* آيا استيضاح مي تواند موجب حل مشکلات وزارت علوم گردد؟
ما نبايد فکر کنيم دولت و مجلس در تقابل با هم هستند، اگر پزشکي عضوي از بيمار را جراحي ميکند تقابلي با بيمار نداشته و اگر مادري به فرزند خود تذکري ميدهد براي سعادت فرزند خود است. تذکر در حقيقت پيشگيري از ضرر بيشتر است، رياست جمهوري جناب آقاي روحاني سالها نماينده مجلس بودند و ميدانند نماينده سوگند ياد ميکند تا از نظام و حقوق مردم دفاع کند و منافع عمومي را بر منافع شخصي و گروهي ترجيح ميدهد. تعامل سازنده همه جا ممدوح بوده و به لحاظ عقل و شرع مورد پذيرش همه است، اما اگر نماينده تعامل غيرسازنده داشته باشد تعاملي که در حقيقت به ضرر نظام، مردم و حقوق آنها باشد به طور قطع نماينده اجازه تعامل ندارد، زيرا مردم به او راي ندادهاند که او در اين زمينه تعامل کند و در عين حال سوگند ياد نکرده که اين کار را انجام دهد.
قرآن ميفرمايد: «وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى وَ لا تَعَاوَنُوا عَلَى الإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ» در زمينه نيکي و تقوي با هم همکاري کنيد و در گناه و دشمني با هم همکاري نکنيد. اگر ما حقوق مردم و حقوق نظام همه را زير پا بگذاريم و در اين زير پا گذاشتن با هم همکاري داشته باشيم در واقع بر گناه، دشمني، تجاوز و تعدي با يکديگر همکاري کردهايم.
* مهمترين ايراداتي که به وزير علوم وارد ميشود چيست؟
عزل و نصبها، به کارگيري بعضي از افراد که درفتنه 88 نقش داشته و خوف اين مي رود که با آمدن آنها فضاي تشنج جايگزين فضاي علم و پيشرفت و تعالي شود.
تهيه و تنظيم :سيد محمد مشکوة الممالک