صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۶۸۸۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3940 شنبه 1 شهریورماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دوران فعلی دوران گذر به یک نظم جدید جهانی است. (2/5/93)

سرمقاله

1- کابینه به لرزه درآمده

توفان جنگ غزه آرام‌آرام به کابینه رژیم غاصب صهیونیستی نزدیک می‌شود. یکی از نشانه‌های این نزدیکی، سخنان روز گذشته «اویگدور لیبرمن» وزیر خارجه رژیم غاصب است که نخست‌وزیر جنون‌زده را به خارج شدن از دولت ائتلافی تهدید کرد. وی در سخنانی تهدید کرد اگر وزیر دارایی از کابینه نتانیاهو خارج شود، وی نیز در کابینه نخواهد ماند. لیبرمن درباره علت خارج شدن احتمالی «یائیر لابید» وزیر دارایی، گفت: نتانیاهو بار دیگر تلاش می‌کند یهودیان متعصب (راست‌گرایان افراطی) را وارد کابینه کند که اگر چنین شود، لابید از کابینه خارج می‌شود.

ناکامی نتانیاهوی جنون‌زده در جنگ غزه، یکپارچگی دولت غاصب وی را متزلزل ساخت و به گفته لیبرمن، نتانیاهو زمانی که مجبور شد با حماس گفت‌وگو کند، خودش را با مشکل واقعی روبه‌رو کرد و همین باعث شد سرخوردگی‌اش را بر سر احزاب در کابینه ائتلافی خالی کند.

نتانیاهو برای یک‌دست کردن کابینه در مواجهه با جنگ غزه و کسب پشتیبانی کامل آن‌ها برای ادامه جنگ که ناامیدانه تصور می‌کند با ادامه آن می‌تواند از این مخمصه نجات پیدا کند، به افراد همسو و افراطی نیاز دارد که این رویکرد وی با واکنش وزیر دارایی و وزیر خارجه مواجه شده است. فارغ از اختلافات داخلی کابینه رژیم غاصب صهیونیستی، این موضوع بیانگر وضعیت بسیار شکننده نتانیاهو است که می‌تواند با هر اتفاقی فرو ریزد.

2- جنجال علیه خانه ملت!

هفته‌نامه «صدا» (چاپ امروز 1/6/93) در بین مطالبی که به استیضاح وزیر علوم اختصاص داده، مطلبی را با عنوان «روابط دولت و مجلس تندتر می‌شود» درج کرده که در آن، با طرح پرسش‌هایی، نظر شش فعال سیاسی را درباره تبعات برکناری وزیر علوم جویا شده است. تهیه‌کننده این مطلب در ورودی آن آورده است: «استیضاح وزیر علوم و حذف رضا فرجی‌دانا از دولت، از یک سو شوک بزرگی به حامیان دولت وارد کرد. از سوی دیگر تعامل بین دولت و مجلس را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. دولتی که برای جلب حمایت و نظر مثبت مجلس تمام تلاش خود را به کار بست، در آستانه یک‌سالگی با استیضاح مواجه شد. آن هم استیضاحی سیاسی، نه استیضاحی فنی و مربوط به مسائل حرفه‌ای حوزه آموزش عالی. حال باید دید که رویکرد دولت در مواجهه با مجلس چه تغییری خواهد کرد. آیا مجلسی که از استیضاح اصلاح‌طلب‌ترین وزیر دولت شادمان است، به سراغ دیگر وزرای دولت نیز خواهد رفت یا خیر؟ در هر حال نزدیک یک سال‌ونیم از عمر مجلس نهم باقی‌مانده است. مجلسی که نشان داده سر تعامل با دولت را ندارد؛ یا حداقل نیروهای معتدل آن، توانایی تأثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری مجلس را ندارند.»

با اینکه مجلس به وظیفه قانونی خود عمل کرد و رئیس‌ دولت نیز با اعلام رسمی، آن را پذیرفت، افراد و گروه‌هایی تلاش می‌کنند با دادن نسبت‌های ناروا به مجلس، مانند سیاسی معرفی کردن استیضاح وزیر علوم و سر تعامل نداشتن مجلس با دولت، قوه مقننه را سرزنش و ایده کاملاً مشکوک و سیاسی «تقابل دولت و مجلس» را القا کنند. عنوان مطلب فوق هم دقیقاً در این راستا تنظیم شده است. چنین موضع‌گیری‌هایی می‌تواند با دو هدف صورت گرفته باشد: 1- خنثی کردن مجلس و بازداشتن آن از انجام وظایف قانونی 2 - تبدیل تفاوت نگاه مجلس و دولت، به اختلافات حاد سیاسی.

ترجمه       

      ریشه‌کنی داعش تنها با ابزار نظامی امکان‌پذیر نیست

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی اکونومیست 23 آگوست 2014 (1 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریکا در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: ده روز پس از نخستین حمله هوایی آمریکا علیه دولت اسلامی (داعش سابق)، نیروهای دولتی عراق کنترل(واپایش) بزرگ‌ترین سد این کشور را در نزدیکی موصل به دست گرفته‌اند. گروه دولت اسلامی که بر بخش‌هایی از سوریه و عراق تسلط دارد، خواهان تبدیل تمام منطقه به خلافت اسلامی است. در حال حاضر، این گروه در شمال عراق در وضعیت دفاعی قرار گرفته است. نیروهای عراقی و کردی به لطف حملات هوایی آمریکا، نیروهای دولت اسلامی را متفرق کرده‌اند. دولت عراق در بغداد این پیروزی را ستود. اوباما نیز بازپس‌گیری این سد را پیشرفت مهمی خواند. نیروهای دولت عراق و پیشمرگه کرد با حمله هوایی آمریکا و مشاوره حدود 400 آمریکایی، در سایر مناطق نیز دستاورد داشته‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: داعش تسلط خود بر بخش‌های بزرگی از شمال و شرق سوریه را تقویت کرده و در برابر نیروهای میانه‌رو شورشی مخالف اسد برتری یافته است. اگرچه آمریکایی‌ها می‌گویند حملاتشان ضربات شدیدی به دولت اسلامی زده، اما این گروه همچنان به افزایش تعداد اعضای خود ادامه می‌دهد. دولت اسلامی در میان جهادی‌ها در سراسر جهان محبوب است. گروه‌های جدیدی نیز به‌تازگی مدعی هستند که هسته‌های دولت اسلامی در مراکش هستند. ماه جاری یکی از واحدهای دولت اسلامی به لبنان حمله کرد. دولت اسلامی با دستاوردهای سرزمینی، نفتی، مالی و حمایت جهانی تلاش می‌کند حاکمیت خود را در سوریه تقویت کند و در عین حال، کارکردهای یک دولت را در شهرهایی مانند رقه و دیرالزور به اجرا گذارد.

در پایان مقاله آمده است: دولت اسلامی، تهدیدی فراتر از عراق و سوریه است. فرد هاف، عضو سابق وزارت خارجه آمریکا و از کارشناسان اتاق فکر شورای آتلانتیک، می‌گوید: «نخست، ممکن است این تهدیدات فوری نباشند؛ اما انجام عملیات‌های فراملی با گذشت زمان در دستورکار قرار می‌گیرند... دوم، اتباعی که به میهن خود بازمی‌گردند، تهدید به شمار می‌روند.» دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا هم خطر داعش را خطری خواند که به «خیابان‌های کشورش» نیز کشیده خواهد شد. جنگ علیه دولت اسلامی تنها با ابزارهای نظامی پیروز نمی‌شود. توافق نوری مالکی در 14 آگوست برای کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری راهی برای ایجاد دولت فراگیرتر در عراق به شمار می‌رود. این اقدام ممکن است سنی‌های سرخورده را از آغوش دولت اسلامی بازگرداند. سنی‌ها در بغداد می‌گویند که اگر آقای عبادی خواهان پیروزی بر دولت اسلامی است، باید به دنبال اصلاح قوانین بعثی‌زدایی و ضدتروریسم باشد که مالکی از این قوانین برای سرکوب سنی‌ها سوء‌استفاده می‌کرد. همچنین العبادی باید هزاران زندانی سنی را آزاد کند و به سیاستمداران محلی قدرت بیشتری بدهد. رهبران قبایل سنی تأکید می‌کنند که می‌توانند به‌سرعت داعش را کنار بزنند؛ اما سنی‌ها باید نخست ترغیب شوند که دولت بغداد امتیازهای عادلانه‌ای خواهد داد. از زمانی که دولت اسلامی علیه کردهای عراق اقدام نظامی آغاز کرده، بسیاری از رهبران کردی درخواست‌های خود برای استقلال حتمی و فوری را منعطف کرده‌اند.

اخبار و تحلیل‌ها: این یادداشت در آغاز تلاش کرده نقش حملات هوایی آمریکا به داعش را در پیروزی‌های نظامی دولت عراق، برجسته کند و در پایان هم با انتساب پاره‌ای مطالبات به اهل سنت عراق، ادامه پیروزی‌ها و سرکوب داعش را تا حد زیادی به این مطالبات منوط کرده است. این دو مسئله، تأمل بر کارکردهای حمله داعش به عراق و ارتباط آن با این مسائل را تأکید می‌کند!

اخبار

کودتای رسانه‌ای نشریات زنجیره‌ای در فارس!

 هفته گذشته برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌ها اخباری مبنی بر تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس منتشر کردند و رسانه‌های اصلاح‌طلب استان با دامن زدن به این اخبار کذب، با بهزاد مریدی، مدیرکل جدید(!) ارشاد فارس، مصاحبه کرده و برنامه‌های وی را جویا شدند! نماینده مردم لارستان نیز طی مصاحبه‌ای از انتخاب مریدی به عنوان مدیر کل جدید اداره ارشاد خبر داد و گفت: فرد منتخب، مورد تأیید نماینده مقام معظم رهبری در فارس قرار گرفته است. جالب اینجاست که روابط عمومی اداره ارشاد فارس، چنین خبری را اعلام نکرده است؛ در حالی که به لطف دروغ‌پراکنی‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی مشاوران استانداری فارس، اکنون مریدی، مدیر کل اداره ارشاد فارس شناخته می‌شود و با رسانه‌های مختلف با این عنوان مصاحبه می‌کند! آیت‌الله ایمانی، نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس، در پاسخ به این پرسش که اخباری از قول برخی نمایندگان در پایگاه‌ها منتشر شده که با شما در مورد فرد منتخب برای سکانداری اداره ارشاد فارس هماهنگی شده، تصریح کرد: «من راه‌حل ارائه داده‌ام و و قصد ورود بر روی شخص را ندارم. یک بار در سایتی از قول من نقل کرده بودند هماهنگی شده که از سوی دفتر تکذیبیه فرستادیم و اعلام کردیم هیچ‌گونه هماهنگی خاصی نشده است و ما فقط سه نظر ارائه دادیم.»

اخبار کوتاه   

 *حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع بزرگ تقلید، پنج‌شنبه‌شب در حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران رضوی به بیان ویژگی‌های دانشگاه مطلوب پرداخت و بیان داشت: «دانشگاهی مطلوب است که مستقل باشد و تبدیل به یک ابزار سیاسی برای جناح‌ها نشود.» وی با انتقاد به برخی از افرادی که گفته بودند دیگری هم بیاید، همان مسیر وزیر سابق را پیش می‌گیرد، اظهار داشت: «اینکه عده‌ای می‌گویند فرد دیگری هم بیاید همین مسیر وزیر قبلی را ادامه می‌دهد، این لجبازی است.» ایشان خاطرنشان کرد: «اگر ما دموکراسی داریم، باید به رأی مجلس احترام بگذاریم و معنای احترام این است که فردی که می‌آید، باید اقدامات نادرست وزیر گذشته را اصلاح کند.»

 *در حالی رئیس‌جمهور در استان اردبیل به پوشش نامناسب اقدامات دولت توسط صداوسیما اشاره کرده و به سیاست‌گذاری‌های آن انتقاد داشته است که آمار عملکرد این رسانه در عمر کوتاه دولت یازدهم نشان می‌دهد در اقدامی کم‌نظیر، بیش از چهار هزار ساعت آنتن رسانه ملی در اختیار وزیران و مدیران دولت یازدهم بوده است. این آمار خیره‌کننده که در دو بازه زمانی اول مردادماه ۱۳۹۲تا اول خردادماه ۱۳۹۳ برای مراکز استانی و اول مردادماه ۱۳۹۲ تا آخر فروردین‌ماه ۱۳۹۳ برای شبکه‌های سراسری بررسی شده، تنها بخش‌هایی از اختصاص برنامه‌های صداوسیما به مسئولان دولتی را مورد محاسبه قرار داده است. همچنین در این آمار، میزان حضور رئیس‌جمهور، گفت‌وگوهای زنده و پخش سخنرانی‌های مختلف او محاسبه نشده است.

* یکی از حاضران در مراسم تشییع سیمین بهبهانی، در صفحه شخصی خود درباره این مراسم نوشت: روز تشییع یک مسلمان شیعه باشد، روز شهادت رئیس مذهب جعفری هم باشد، ولی عده‌ای از تشییع‌کنندگان در هنگان خواندن قرآن مدام شعر «ای ایران ای مرز پر گهر» بخوانند، با کف و سوت بخواهند که قرآن قطع شود؛ بعد که مجری مراسم از آن‌ها می‌خواهد که کف نزنند و می‌گوید در هیچ جای دنیا در مراسم تشییع و تدفین کف و سوت نمی‌‌زنند، ولی باز هم حضار از لج او محکم‌تر کف و سوت بزنند و بعد از هر سخنرانی هلهله کنند، واقعاً نوبر است(!) به نظرم خود سیمین بهبهانی این مدلش رو دوست نداشت.

* به گزارش پایگاه خبری الاتجاه از بغداد، وزارت‌خانه‌های مربوط در دولت عراق از جمله وزارت کشور و دفاع با پیوستن 15 هزار نفر از افراد قبایل استان الانبار به ارتش این کشور برای مبارزه با دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) موافقت کردند. نیروهای ارتش عراق و نیروهای داوطلب عراقی برای پاکسازی مناطقی که تحت اداره داعش است، به‌شدت با تروریست‌ها درگیر شده‌اند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات