تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۶۹۰۷۷

حفظ آرامش رواني موجود در جامعه يکي از مسائل بسيار مهم کشور است

مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقايان وزرا بايد همان‌گونه که در جلسه‌ي رأي اعتماد خود بر فاصله‌گذاري با آن تأکيد کردند، همچنان بر آن پايبند باشند.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي صبح چهارشنبه در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيأت دولت، ايجاد آرامش روحي و رواني در جامعه، کنترل تورم، تثبيت قيمت ارز و اجراي طرح نظام سلامت را از اقدامات با ارزش و خوب دولت يازدهم در يک‌سال گذشته برشمردند و همه دولت‌مردان را به حفظ و تقويت جهت‌گيري و روحيه‌ي انقلابي، تکيه بر ظرفيت‌ها و توليد داخلي، اجراي دقيق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، توجه ويژه به بخش کشاورزي و صنايع تبديلي در روستاها، جدي گرفتن ادامه‌ي رشد علمي و تقويت شرکت‌هاي دانش‌بنيان، موضع‌گيري صريح در قبال مسائل منطقه و جهاني به‌ويژه دخالت‌هاي آمريکا، حفظ انسجام دروني دولت، رعايت خطوط قرمز و فاصله‌گذاري‌ها به‌ويژه در موضوع فتنه‌ي سال ۸۸ و سعه‌ي صدر و آرامش در قبال انتقادهاي منصفانه، توصيه کردند.

در اين ديدار که به مناسبت هفته‌ي دولت برگزار شد، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با گرامي‌داشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر، جهت‌گيري و روحيه‌ي انقلابي و طلب رضاي الهي را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين دو شهيد بزرگوار دانستند و افزودند: بايد همه‌ي ما به عنوان مسئولان نظام همواره جهت‌گيري و روحيه‌ي انقلابي را حفظ کنيم و هدف نيز کسب رضاي الهي باشد.

متن محور بندي شده بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي بدين شرح است:

***

 

ضرورت اطلاع رساني صحيح از عملکرد دولت

رهبر انقلاب اسلامي با قدرداني از گزارش رئيس‌جمهور از عملکرد يک‌ساله‌ي دولت يازدهم، گفتند: گزارش عملکرد دولت بايد به افکار عمومي ارائه شود تا مردم ضمن اطلاع از اقدامات انجام گرفته، از کارها و برنامه‌هاي آينده نيز مطلع شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: ارائه‌ي گزارش عملکرد، موجب اميدواري مردم به آينده خواهد شد. البته بايد دقت شود که در اين گزارش‌ها، آمارها دقيق و به‌دور از اغراق باشند.

ايشان با تأکيد بر اينکه يکي از برکات تغيير دولت‌ها و روي کار آمدن دولت‌ها با شعارهاي جديد، ايجاد اميد در مردم است، افزودند: بايد اين اميد را در مردم حفظ و تقويت کرد که يکي از راه‌هاي تقويت آن، اطلاع افکار عمومي از کارهاي انجام گرفته است.

رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: البته اميد مردم فقط با ارائه گزارش، تقويت نخواهد شد بلکه مردم به دنبال عمل، و نتيجه‌ي عملي، صحبت‌ها هستند.

 
 

توصيه هاي پانزده گانه رهبري به دولت يازدهم

 

۱. کار و فعاليت و خدمت مستمر به مردم و پرهيز از حاشيه‌سازي‌ها

 

۲. حفظ انسجام دروني و شنيده شدن يک صدا از دولت

بايد مراقبت شود تا در سخنان مسئولان دولتي تعارض وجود نداشته باشد و فلسفه تعيين سخنگو هم اين است که از دولت صداي واحد در مسائل مختلف شنيده شود.

 

۳. پرهيز از دو قطبي کردن جامعه با شعارها و دعواهاي سياسي

جناح‌بندي‌هاي سياسي اشکالي ندارد اما نبايد جامعه را به دو قطب تبديل کرد زيرا اين کار موجب دل زدگي و خستگي مردم و شکننده شدن محيط جامعه مي‌شود.

 

۴. عبور دولت از جناح بندي‌ها در مسائل سياسي

 علائق اعضاي دولت به برخي جناح‌هاي سياسي اشکالي ندارد اما دولت و اعضاي آن نبايد اسير جناح‌بندي‌ها شوند.

در موضوع جناح‌بندي‌هاي سياسي همواره تأکيد بر رفاقت و اُنس با يکديگر است اما در برخي موارد هم مسئله متفاوت است و بايد حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعايت شوند.

مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقايان وزرا بايد همان‌گونه که در جلسه‌ي رأي اعتماد خود بر فاصله‌گذاري با آن تأکيد کردند، همچنان بر آن پايبند باشند.

 

۵. رعايت سعه‌ي صدر و آرامش در قبال انتقادهاي منصفانه

 آقاي رئيس‌جمهور از برخي انتقادها ناراحتند که البته در برخي موارد هم واقعاً حق با ايشان است و برخي انتقادها، تند و گاهي غيرمنصفانه هستند.

لزومي ندارد که انسان بخواهد به هر مطلب يا انتقادي، پاسخ دهد زيرا در برخي موارد سکوت بهتر است ضمن آنکه هر حرفي هم که بر ضد ما زده شود اين‌گونه نيست که حتماً در ذهن افراد جامعه تأثير بگذارد و مورد قبول قرار گيرد.

انتقاد بايد باشد اما انتقاد بايد با لحن خوب و منصفانه باشد و هدف از آن نيز بي‌آبرويي و سبک کردن طرف مقابل نباشد که اين روش قطعاً غلط است.

پاسخ به انتقادها هم بايد منطقي و با خونسردي داده شود.

ايشان با تأکيد بر اينکه انتقادهاي منصفانه دشمني نيست بلکه کمک به دولت است، گفتند: يکي از مسائل بسيار مهم کنوني، آرامش رواني موجود در جامعه است که بايد حفظ شود.

 

۶. رعايت انصاف در انتقاد از اقدامات و سياست‌هاي دولت‌هاي گذشته

 همواره دولت‌ها نسبت به دوره‌هاي گذشته خود منتقد بوده‌اند که ايرادي هم ندارد اما اين انتقاد نبايد حالت اغراق‌آميز و تخريب پيدا کند زيرا در روحيه‌ي مردم تأثير بد مي‌گذارد و آنان را نسبت به آينده نيز نامطمئن مي‌کند.

اگر در اين اظهار نظرها بي‌انصافي شود، قطعاً در آينده نيز نسبت به عملکرد ما هم بي‌انصافي خواهد شد. اگر برخي سياست ها يا عملکردهاي دوره‌ي گذشته را قبول نداريم، بهترين شيوه، اصلاح آن در عمل است و اين روش، بهتر از اظهار نظر است.

 

۷. موضع‌گيري صريح و قاطع در قبال مسائل منطقه‌اي و بين المللي

 موضع گيري صريح و قاطع در مسائلي همچون فلسطين، رژيم صهيونيستي، غزه، سوريه، عراق، تکفيري ها و دخالت هاي امريکا، به نفع نظام جمهوري اسلامي است و منافاتي هم با زبان ديپلماسي و مذاکره ندارد.

 موضع گيري صريح و شفاف درخصوص اين مسائل شاکله کلي نظام اسلامي و عقبه راهبردي نظام در ميان ملتها را حفظ خواهد کرد.

 

۸. ادامه پرشتاب رشد علمي کشور و حمايت از شرکتهاي دانش بنيان و نقش تعيين کننده تحقيقات کاربردي و تحقيقات بنياني

 

۹. پشتيباني از طرح نظام سلامت

بايد اين طرح پشتيباني شود و ادامه يابد، ضمن آنکه مراقبت شود برخي تصميم ها، اين طرح را به ضد خود تبديل نکند.

 

۱۰. تکيه بر توان و ظرفيت‌هاي داخلي و حمايت از توليد

 کليد رونق اقتصادي که مورد تأکيد رئيس جمهور محترم نيز است، مسئله توليد است. بايد با استفاده از ظرفيت هاي فراوان داخلي، توليد را به حرکت درآورد تا رونق اقتصادي و افزايش صادرات غيرنفتي محقق شود.

دولت بايد بسته سياستهاي اقتصادي خود را با سياستهاي اقتصاد مقاومتي تطبيق دهد و مواردي را که غيرمنطبق با اين سياستها است، حذف کند.

ايشان، تثبيت قيمت ارز و کنترل تورم را از اقدامات با ارزش دولت در يکسال گذشته برشمردند و افزودند: نبايد به اين اقدامات بسنده کرد زيرا اين موارد، قدمهاي اول هستند.

رهبر انقلاب اسلامي يکي از مشکلات جدي کنوني کشور را بنگاه داري بانک ها دانستند و تأکيد کردند: دولت بايد اين موضوع را بطور جدي پيگيري و حل کند زيرا بانکها بايد در خدمت توليد باشند و اگر در خدمت توليد قرار گيرند بسياري از مشکلات حل خواهد شد.

 

۱۱. توجه ويژه به بخش کشاورزي و صنايع تبديلي در روستاها

صنايع بخش کشاورزي، يکي از بخشهاي راهبردي است که در همه کشورها به آن کمک ويژه مي شود و دولت بايد به بخش کشاورزي مساعدت ويژه اي داشته باشد. راه توسعه روستاها، ايجاد صنايع تبديلي در روستاها است.

 

۱۲. اهميت ويژه بخش معدن و ارزش افزوده و اشتغال‌زايي اين بخش

 

۱۳. پرهيز از واردات بي‌رويه و تاثير منفي آن بر توليد داخلي

رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اينکه موضوع واردات، فقط از طريق تعرفه حل نخواهد شد،   افزودند: دولت بايد درخصوص واردات کالاهاي غير ضروري و تجملي سخت گيري بيشتري انجام دهد و اِعمال قدرت کند.

 

۱۴. حل مشکل آب کشاورزي

حضرت آيت الله خامنه اي ضمن تأييد سياستهاي وزارت نيرو درخصوص آب، گفتند: يکي از راه حل هاي جدي براي مشکل آب در کشور، صرفه جويي در آب کشاورزي از طريق استفاده از شيوه هاي نوين آبياري بويژه آبياري تحت فشار است.

 

۱۵. توجه جدي براي تکميل مسکن مهر

اگر احتمالا با اصل طرح مسکن مهر و يا نحوه تزريق اعتبارهاي بانکي به آن مخالفتي وجود دارد، اما اين را هم بدانيم که اکنون چند ميليون نفر چشم انتظار تکميل مسکن مهر هستند و بايد اين کار بطور جدي پيگيري شود و به اتمام برسد.




http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/27282/15tosieh.jpg
 



 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات