صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۶۹۲۸۱

نشریه اخبار وتحلیل‌ها شماره 3951 یکشنبه 16 شهریور ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نماد قدرت غرب در جنگ غزه به زانو در آمد. (13/6/93)

سرمقاله

فروپاشی از درون؟!

هر روز که از پایان جنگ غزه می‌گذرد، پس‌لرزه‌های این جنگ بیش از پیش در جامعه صهیونیستی خود را نمایان می‌سازد. پس‌لرزه‌هایی که ماهیت و حیات این رژیم جعلی را تهدید می‌کند. در نظرسنجی‌ اخیر  شبکه دوم رژیم صهیونیستی در همین زمینه آمده است:30 درصد از ساکنان صهیونیست سرزمین‌های اشغالی گفته‌اند که درصدد مهاجرت از این رژیم و رفتن به کشورهایی هستند که امنیت داشته باشند! صهیونیست‌ها در این نظرسنجی اعلام کردند که جانشان همیشه در خطر است و احتمالاً حملات موشکی رزمندگان فلسطینی همیشه وجود دارد. پس از اعلام این نظرسنجی، برخی تحلیل‌گران صهیونسیتی با انتقاد از دولتمردان این رژیم در شروع این جنگ‌ها، وقوع چنین جنگ‌هایی در سال‌های اخیر را - که رژیم صهیونیستی آغازکننده آن بوده- سبب آن دانسته‌اند که صهیونیست‌ها همیشه خود را در خطر احساس کنند و از ترس موشک‌های مقاومت به فکر مهاجرت به سرزمین‌های دیگر باشند.

واقعیت این است که جنگ 50 روزه رژیم صهیونیستی که پس از دو جنگ 22 و 8 روزه قبلی این رژیم علیه مردم غزه در گرفت، براساس محاسبات اشتباهی چون؛ مشغولیت جهان اسلام به‌ویژه جبهه مقاومت در جنگ با مزدوران غربی و صهیونیستی، گمان باطل حمایت نکردن ایران از حماس به دلیل برخی دلخوری‌ها و حمایت بسیاری از دول غربی و عربی مرتجع از صهیونیست‌ها آغاز شد. محاسبات غلطی که از همان ابتدای این حمله، بسیاری از کارشناسان، آن را ادامه روند اشتباه گذشته این رژیم به‌ویژه در دو جنگ قبلی غزه و به زیان رژیم صهیونیستی می‌دانستند که مهاجرت معکوس امروز صهیونیست‌ها از این رژیم، تنها یکی از پس‌لرزه‌های خطرناک این حمله احمقانه برای این رژیم است. سرزمین‌های اشغالی که زمانی بهشت صهیونیست‌های ساده‌لوحی بود که از اقصی نقاط جهان برای مهاجرت به آن از هم شتاب می‌گرفتند، این روزها به جهنمی تبدیل شده که برای خروج از آن مسابقه گذاشته‌اند و دیگر تبلیغات اغواگرانه و سخن از امنیت و رفاه در این سرزمین، هیچ صهیونیستی را نمی‌فریبد. ناتوانی رژیم صهیونیستی از رویارویی با حماس، این سؤال جدی را در ذهن بسیاری از اشغالگران صهیونیست به وجود آورده که وقتی این رژیم در برابر یک گروه شبه‌نظامی با کمترین تسلیحات، توان مقابله ندارد و نمی‌تواند از آنان در برابر موشک‌های مقاومت حمایت کند، چگونه در صورت بروز جنگی بزرگ‌تر و با قدرتی بسیار بزرگ‌تر از حماس، از آنان محافظت می‌کند؟ ظاهراً فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی با آغاز مهاجرت معکوس صهیونیستی کلید خورده است.

 

ترجمه

کیسینجر: ایران خطرناک‌تر از داعش؟!

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی هافینگتن‌پست 7 سپتامبر 2014 (16 شهریور) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا، در مورد ایران و داعش پرداخت و نوشت: هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا، می‌گوید: «ایران مسئله‌ای جدی‌تر از داعش است.» آقای کیسینجر در مصاحبه با ان‌بی‌آر که روز شنبه منتشر شد، تشریح کرد که به دلیل اینکه ایران نفوذی شدیدتر در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا ]دارد، فرصتی بیشتر برای ایجاد امپراتوری دارد. به باور آقای کیسینجر «مرزهای ایجاد شده در 1919 و 1920 در حال فروپاشی است... این موضوع به ایران از نقطه‌نظر راهبردی جایگاه بسیار قدرتمندی می‌دهد. من ایران را مسئله‌ای جدی‌تر از داعش می‌دانم. داعش گروهی از ماجراجویان دارای ایدئولوژی بسیار تهاجمی است؛ اما باید سرزمین‌های بیشتری را پیش از آنکه به واقعیتی راهبردی و دائمی تبدیل شوند، تصرف کنند. تصور می‌کنم قابلیت مدیریت نبرد با داعش (همچنان که مهم است) بیشتر از رویارویی با ایران است.

در ادامه مقاله آمده است: مصاحبه کیسینجر درست یک روز پس از گزارش بی‌بی‌سی منتشر شد که مطابق آن، رهبر ایران دستور داده نیروهای نظامی ایران با آمریکا در نبرد علیه نیروهای داعش همکاری کنند. همچنین اوایل این هفته داعش با سر بریدن یک روزنامه‌نگار آمریکایی خشم بین‌المللی را برانگیخت. کیسینجر به ان‌بی‌آر گفت که «به‌شدت طرفدار حمله سهمگین علیه داعش» است. وی تشریح کرد که «نوعی از کمربند شیعی از تهران تا بغداد و بیروت کشیده شده است. این موضوع به ایران فرصتی برای بازسازی امپراتوری پارس می‌دهد که این بار این اتفاق زیر عنوان شیعه در حال رخ دادن است؛ درست زمانی که بازسازی خاورمیانه به طور غیرقابل اجتنابی با ترسیم مرزهای جدید بین‌المللی صورت خواهد گرفت.»

در پایان مقاله آمده است: آقای کیسینجر معتقد است که نیروهای داعش با سر بریدن یک آمریکایی به آمریکا توهین کرده‌اند و آمریکا باید با حملات مؤثر اثبات کند این اقدام، هزینه سنگینی برای داعش در پی خواهد داشت. وی در ادامه گفت: «تصور می‌کنم هنگامی که با نیرویی مانند داعش مقابله می‌کنیم، نباید در موقعیتی قرار گیریم که بتوانند ما را به اعزام نیروی زمینی مجبور کنند؛ اما باید اهداف راهبردی خود را به‌منظور خنثی‌سازی مقاصد آن‌ها مشخص کنیم و باید بتوانیم چنین اقدامی را با توان هوایی برتر محقق کنیم. هنگامی که می‌توانیم از دیگر کشورها یا گروه‌های محلی برای نبرد زمینی بهره‌ ببریم، احتمالاً در عمل آن‌ها را نابود خواهیم کرد.»

اخبار و تحلیل‌ها: درباره اظهارات کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در این پایگاه آمریکایی ذکر چند نکته حائز اهمیت است: اول اینکه در حالی آقای کیسینجر و مقامات آمریکایی این روزها از خطر داعش سخن‌فرسایی می‌کنند که یادشان رفته همین کشور از حامیان مهم این گروه تروریستی در سوریه است. نکته دوم اینکه تأکید او به نفوذ گسترده ایران در منطقه هر چند موضوعی واقعی است؛ اما سخن از ایجاد امپراتوری ایران و شیعه، در راستای ایران‌هراسی غرب است که برای ترساندن کشورهای منطقه از ایران بر آن تأکید می‌کند و نکته سوم اینکه برخلاف این ادعای وی مبنی بر دستور رهبر ایران برای همکاری با آمریکا در جنگ علیه داعش، باید گفت این نکته صرفاً ادعای آنان است که ایران آن را تأیید نکرده و بیشتر به آرزوهای آمریکایی برمی‌گردد.

اخبار 

هر تغییری در وزارت علوم ممکن است

 محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روز گذشته و در حاشیه پنجاه‌وچهارمین همایش معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا رفتن جعفر توفیقی از وزارت علوم بنابه درخواست نمایندگان مجلس و توافق وی با نمایندگان بوده است؟ اظهار داشت: بنده هیچ‌گونه توافقی با هیچ فرد یا ارگانی نداشته‌ام؛ آقای توفیقی در وهله اول قصد داشتند برای استفاده از فرصت مطالعاتی که یک سال به دلیل مسئولیت‌های ایشان به تأخیر افتاده بود، اقدام کنند، لذا احتیاج داشتند تا چند ماهی وقت آزادتری داشته باشند. وی افزود: آقای توفیقی احساس می‌کردند در بیرون از وزارت علوم می‌توانند در موارد ضروری و لازم به این وزارت‌خانه کمک کنند. نجفی تصریح کرد: آقای توفیقی تقاضا داشتند به‌عنوان مشاور وزارت علوم، سمتی رسمی نداشته باشند، بلکه به‌عنوان یک صاحب‌نظر در مسائل دانشگاهی اعلام آمادگی کردند هر نوع کمک لازمی را به وزارت علوم ارائه کنند. سرپرست وزارت علوم در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در دیگر معاونت‌های وزارت علوم نیز تغییری ایجاد شود؟ گفت: همه چیز ممکن است و اگر لازم باشد چه در سمت‌های ستادی و چه در سمت‌های دانشگاهی تغییر انجام خواهد شد. وی توضیح داد: کار وزارت علوم کار حساسی است و در جهت بهبود این کار هر تغییری در هر مرحله‌ای که لازم باشد، اعمال خواهد شد. نجفی در پاسخ به این پرسش که گزینه دولت برای وزارت علوم چه زمانی به مجلس معرفی خواهد شد؟ گفت: ان‌شاءالله این گزینه خودم خواهم بود.

کارشکنی مزدوران شیطان بزرگ

 در حالی که هنوز مدت زمان زیادی از بازتاب خبر خودداری نروژ از اعطای ویزا به شماری از دانشجویان ایرانی با دستاویز قرار دادن تحریم‌های شورای امنیت نمی‌گذرد، دانشجویان ایرانی در فنلاند هم با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند. دانشجویان ایرانی از چند ماه پیش در زمینه دریافت اقامت در فنلاند به منظور تحصیل و تحقیق دچار مشکل بوده‌اند. برای نمونه یک دانشجوی ایرانی که قصد داشت برای پژوهشگر در زمینه حسگرهای بی‌سیم و آنتن در دانشگاه «آلتو» فعالیت‌کند، تاریخ ۲۶ مارس‌ (۶ فروردین) نامه‌ای دریافت کرده است که بنابر آن، نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. دلیل اعلام شده به وی، این بود که چنین اقداماتی، تهدیدی برای امنیت عمومی، سلامت ملی و روابط جهانی فنلاند خواهد بود. البته موارد اتهامی یاد شده بنابر انتقاداتی است که پلیس اطلاعات رایانه نروژ مطرح کرده و به همین دلیل، پلیس امنیت با درخواست این تبعه ایرانی موافقت نکرده است؛ روندی که هزینه‌ای ۵۰۰ یورویی به وی تحمیل کرده است. سرویس مهاجرت فنلاند و مقامات نروژ مدعی شدند که بنابر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور، از فعالیت‌های دانشجوی مزبور جلوگیری کرده‌اند.

اخبار کوتاه 

* روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، گزارش داد که مقام‌های مصری از اظهارات دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده‌اند. بنا بر این گزارش، مقام‌های مصری به تهران پیام داده‌اند که حاضر به گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها از جمله مسائل امنیتی و سیاسی و اقتصادی هستند. در طول هفته گذشته علی‌اکبر ولایتی و امیرعبداللهیان از تشکیل حکومت جدید در مصر استقبال کردند و گفتند که ملت مصر حق دارند خود انتخاب کنند که چه کسانی بر آن‌ها حکومت کنند.

* محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر خاتمی، در صفحه فیس‌بوکش با انتقاد از اصلاح‌طلبان و ناراحتی از پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نوشت: «اگر اصلاح‌طلبان کمیته انضباطی داشتند، کسانی که فهرست شورای شهر را به نام اصلاح‌طلبان با معیارهای مالی و ضوابط زشتی نوشتند، مواخذه می‌کردند ...چه کسی اعضای موجود را بدون حمایت حزبی می‌شناخت که به آن‌ها رأی دهد؟ یک ضرب‌المثل دورقوزآبادی می‌گه: لیستی که با پول بسته شده باشه، با پول هم رأی می‌ده.»!

* «عبدالصمد خرم‌آبادی» دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که «آیا وزارت ارشاد می‌تواند در اجرای قانون مطبوعات، پایگاه‌هایی را که بدون مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات فعالیت دارند، مسدود کند؟» اظهار داشت: خیر، وزارت ارشاد راساً  نمی‌تواند دستور فیلتر و مسدودسازی هیچ‌یک از پایگاه‌های اینترنتی را صادر کند چرا که هیچ قانونی، اختیار فیلتر و مسدودسازی نشریات الکترونیکی را به وزارت ارشاد نداده است. وی در ادامه گفت: بنابراین اگر وزارت ارشاد راساً دستور فیلتر و یا مسدودسازی پایگاهی را خطاب به ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی و یا میزبانی صادر کند، چنین دستوری فاقد اعتبار قانونی است و لازم‌الاجرا نیست. گفتنی است وزارت ارشاد برخی پایگاه‌ها را به دلیل نداشتن مجوز بسته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات