صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۶۹۴۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3953 سه‌شنبه 18 شهریور ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما قصد سیطره بر دنیا نداریم، می‌خواهیم ظلم را رفع کنیم و می‌توانیم. (16/6/93)

سرمقاله

     تغییر معادله تروریستی در عراق با شکل‌گیری دولت جدید

نمایندگان مجلس عراق شب گذشته با اکثریت قاطع به برنامه‌ها و وزرای حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور، رأی ‌اعتماد دادند. مهم‌ترین ویژگی هیئت دولت جدید که باعث گرفتن رأی‌ اعتماد قاطع از مجلس شد و پشتوانه قوی برای حل مشکلات و معضلات عراق به حساب می‌آید، رایزنی‌های فشرده پیش از تهیه فهرست وزرا با گروه‌های مختلف و سهیم شدن گروه‌های اصلی سیاسی در دولت جدید است. در این میان و در آغاز راه، یکی از دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های این دولت، برخورد اقلیم کردستان است که گفته شده نمایندگان آن در جلسه رأی‌ اعتماد حاضر نشدند؛ اما با صدور اطلاعیه‌ای، حمایت کلی خود از آن را اعلام کردند و برای اتخاذ تصمیم نهایی، به دولت جدید سه ماه فرصت دادند تا مسائل اختلافی با اقلیم کردستان را که بیشتر به وضعیت تعلق کرکوک و بودجه این اقلیم مربوط است، حل کند. حیدر العبادی در جلسه رأی ‌اعتماد، اولویت خود را مقابله با تروریسم و بازگرداندن آوارگان به خانه‌هایشان اعلام کرد و وعده داد ظرف یک هفته، وزیران دو وزارت‌خانه مهم دفاع و کشور را به مجلس معرفی کند. چنانچه العبادی بتواند رأی ‌اعتماد دو وزیر پیش‌گفته را از مجلس بگیرد و دولتش را کامل کند، نفس شکل‌گیری دولت جدید، ضربه سنگین اولیه به گروهک تکفیری صهیونیستی داعش است؛ چرا که تعداد زیادی از متحدان عراقی‌اش را از دست می‌دهد و به دنبال آن، ضربات کوبنده نظامی که یقیناً باید در دولت جدید تشدید شود، بر آن وارد می‌‌گردد؛ از این رو تشکیل دولت جدید در عراق چند برابر میزانی که برای عراقی‌ها دستاورد دارد، برای داعشی‌های تروریست، فلاکت و نابودی خواهد داشت به همین سبب، داعشی‌های تکفیری از تشکیل دولت جدید عراق بسیار ناخرسند و نگرانند و احساس می‌کنند با شکل‌گیری این دولت، روند زوالشان در عراق آغاز شده است.

ترجمه          

 راهبرد‌های خاورمیانه‌ای روسیه و تمرکز بر تهدید داعش

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 9 سپتامبر 2014 (18 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های روسیه در قبال تهدید تروریسم در غرب آسیا و شمال آفریقا پرداخت و نوشت: در ماه‌های اخیر، بحران اوکراین و وخیم‌ شدن روابط روسیه و غرب با بحران خاورمیانه نیز همراه شده است. گسترش ناگهانی و سریع تروریسم در غرب آسیا و شمال آفریقا و نیز موفقیت‌های نظامی تروریست‌ها در عراق سبب شده روسیه تمرکز بر منطقه را در اولویت‌های خود قرار دهد. به‌علاوه، دلایل بسیاری وجود دارد که باور داشته باشیم اهمیت خاورمیانه رو به فزونی است؛ به‌ویژه آنکه در حال حاضر نشانه‌های اولیه پیشرفت در اوضاع اوکراین و افزایش اعتماد روسیه به توان مدیریت تأثیر تحریم‌های غرب بروز کرده است. رهبران روسیه حتی در مورد بسیج منابع داخلی مفید در نتیجه تحریم‌های غرب سخن گفته‌اند. اوضاع بی‌ثبات منطقه، روابط روسیه با جهان عرب و بازیگران غیرعرب منطقه مانند ایران، ترکیه و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در ادامه مقاله آمده است: مسکو مدت‌ها تلاش کرده توجه شرکای خارجی خود را به ضرورت مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه جلب کند. روسیه حمایت کامل خود را از عراق در جنگ علیه داعش اعلام کرد و به‌سرعت تصمیم به ارسال نخستین هواپیمای سوخو-25 گرفت. همچنین این کشور خواستار تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت جنایات داعش در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در 1 سپتامبر شد. در عین حال، دیپلمات‌های روسی بار دیگر تأکید کرده‌اند که افزایش تهدید تروریسم به دلایل مختلف، نتیجه مداخله نظامی غیرقانونی خارجی در کشورها به‌منظور تحقق دستورکار ژئوپلیتیک و مزدورانه بوده است. با وجود این، حملات نیروی هوایی آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان داعش در عراق به واکنش‌های منفی در مسکو منجر نشده است؛ در درجه اول به این دلیل که این حملات پس از درخواست مقامات عراقی صورت گرفت. همچنین روسیه به نابودی هسته‌های تروریستی در منطقه به‌شدت علاقه‌مند است، زیرا خود نیز هدف تهدیدات تروریستی به شمار می‌رود. تنها تعداد اندکی از کارشناسان انتقاد کرده‌اند؛ اما همگی در مورد مشروعیت اقدامات آمریکا ابراز تردید نکرده‌اند. برخی متذکر شدند که مخالفت غرب با تروریست‌ها گزینشی و با رویکرد غیرمنصفانه همراه است. یا اینکه غرب در مقابله با جهادی‌ها موفق نخواهد شد و یا لابی جنگ‌طلب آمریکا شبه‌نظامیان بی‌رحم داعش را هدایت می‌‌کند.

در پایان مقاله آمده است: توجه فزاینده روسیه به منطقه نیز از حوادث مربوط به کشمکش اسرائیل و فلسطینی‌ها ناشی می‌شود. همچنین روسیه پس از اقدام 31 آگوست در تصرف حدود 400 هکتار از اراضی بیت‌اللحم واکنش نشان داد و از اسرائیل خواست این طرح‌های خود را مورد بازنگری قرار دهد، زیرا این گونه اقدامات به چشم‌انداز روند صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها آسیب خواهد زد. در هر حال، در پرتو افزایش اهمیت خاورمیانه برای روسیه، نمی‌توان همکاری روسیه و ایران را نادیده گرفت که مهم‌ترین اقدام در این مسیر، توافق‌نامه راهبردی خرید نفت ایران توسط روسیه است.

 

اخبار

نتایج جالب یک تحقیق از جوانان

 مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان نتایج یک تحقیق از جوانان را با عنوان «پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان» منتشر کرد. رئیس این مرکز با اشاره به نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان درباره استفاده از اینترنت گفت: طبق نتایج این تحقیق 4/67 درصد از جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند که 1/19 درصد آنان برای چت، 3/15 درصد به‌منظور ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، 2/15درصد برای سرگرمی و بازی و 4/10 درصد برای تحقیق و پژوهش‌های علمی از اینترنت بهره می‌برند. حسن‌زاده درباره نتایج به‌دست آمده از این پیمایش درباره هویت دینی و ملی جوانان ایرانی نیز گفت: 82 درصد از جوانان از مسلمان بودن خود کاملاً احساس افتخار می‌کنند و 1/68 درصد آنان گفته‌اند که در صورت بروز مشکل برای کشور در حفاظت از مرزهای ایرانی می‌کوشند. وی افزود: از بعد انقلابی 5/72 درصد پاسخگویان معتقدند که باید از جمهوریت و اسلامیت نظام حفاظت کرد. 9/78 درصد از زندگی در روابط خانوادگی خود راضی هستند و 7/81 درصد از آنان نیز در خانواده خود احساس آرامش، رضایت و امنیت می‌کنند. رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره آمار به دست آمده در این پژوهش در زمینه ازدواج و طلاق نیز گفت: 6/82 درصد جوانان مخالف انتخاب همسر از طریق فضای مجازی هستند، همچنین 6/55 درصد آنان معتقدند که پایبندی به سنت‌های ازدواج مانند برگزاری مراسم، مهریه و جهیزیه تأثیر خوبی در پایداری زندگی مشترک دارد. 4/76درصد جوانان هم رعایت مسائل شخصی در روابط دختر و پسر برای حفظ عفاف را ضروری می‌دانند.

اخبار کوتاه     

* کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس شایعات درباره مبلغ غرامت ایران به بریتانیا را تکذیب کرد. محمدحسن حبیب‌الله‌زاده در مورد به نتیجه نرسیدن مذاکره ایران و انگلیس بر سر مبلغ غرامت و همچنین تاریخ بازگشایی سفارت گفت: «از ابتدا هم قرار نبود سفارت انگلیس در تهران در تاریخ 21 مرداد بازگشایی شود و خبر به توافق رسیدن در مورد مبلغ پرداختی غرامت هم کذب است.»

* فاطمه هاشمی روز گذشته در هنگام ورود به شعبه 54 دادگاه تجدید‌نظر مستقر در دادگاه انقلاب در جمع خبرنگاران گفت: با تلویزیون صحبت نمی‌کنم! ولی پس از اتمام دادگاه با خبرگزاری‌ها مصاحبه می‌کنم و هیچ منع قانونی برای مصاحبه ندارم. روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری عکسی از فاطمه هاشمی زده بودند که میکروفون خبرنگار تلویزیون را رو به پایین نگه‌داشته بود تا نتواند صحبت‌های وی را ضبط کند! چندی پیش مهدی هاشمی هم هنگام ورود به دادگاهش، تلویزیون را به دروغگویی متهم کرد!

 *حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از روند احراز سمت‌ها و پُست‌‌های مدیریتی در دانشگاه آزاد، گفت: آنچه که امروز در دانشگاه آزاد می‌بینیم، این است که فرزندان و اقوام هاشمی رفسنجانی سمت‌های این دانشگاه را به سبب نسبت خویشاوندی که با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارند، احراز می‌کنند که این خلاف شایسته‌سالاری است. حجت‌الاسلام سلیمی در ادامه از روند مدیریتی دانشگاه آزاد انتقاد کرد و گفت: اگر در خانواده مسئولان هم کسی واقعاً در حدی که از دیگران برتری‌هایی داشت، اگر پُستی گرفت مشکلی ندارد؛ اما در صورتی که وجه تمایزی با دیگران نداشت و فقط به سبب نسبت‌ها، مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفت، باعث عقب‌راندن نخبگانی می‌شود که توانایی مدیریت داشته‌اند و به ضرر پیشرفت کشور است.

* احمد الطیب «شیخ الازهر» در جریان دیدار با «سعود الفیصل» وزیرخارجه عربستان سعودی، در قاهره از گروه تروریستی داعش انتقاد کرد. وی تأکید کرد: داعش گروهی جنایتکار است که تصویری تحریف شده از اسلام را ترویج می‌کند. شیخ الازهر با ابراز ناراحتی از اقدامات داعش که تلاش دارد اسلام را بدنام کند، افزود: این گروه و دیگر گروه‌های تروریستی، ساخته استعمارگران و در خدمت صهیونیسم هستند. وی در شدیدترین انتقادات خود علیه داعش، تأکید کرد: این مسئله دردناک است که آن‌ها این جنایات غیرانسانی را به اسم اسلام انجام می‌دهند در حالی که اسلام دین بخشش و رحمت است.

* خانم «اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ایران و 1+5 پس از دیدار با «جان بیرد» وزیر امور خارجه کانادا، در میان خبرنگاران گفت: مواضع دو طرف بر سر بازگرداندن برنامه اتمی به سال‌های پیش، بسیار از هم دور است، ولی هنوز هم احتمال کاهش اختلافات وجود دارد. وی همچنین افزود: «من امید دارم که در مذاکرات پیشرفت حاصل خواهد شد... ما معتقدیم که با وجود فاصله زیاد ما و ایرانیان، هنوز امکان کاهش فاصله (و اختلافات) وجود دارد.» «کاترین اشتون» در ادامه گفت: «ما مصمم هستیم که به ایران بفهمانیم که دنیا نگاهش بر روی فعالیت‌های این کشور است و انتظار دارد که اگر توافقی با ایران حاصل شد، آن توافقی خوب و مثبت باشد.»

* حمایت مالی و تسلیحاتی بی‌حساب و کتاب آل‌سعود از ده‌ها گروه تروریستی و تکفیری در عراق، سوریه، لبنان، یمن، پاکستان، افغانستان و... این روزها حتی داد رسانه‌های آمریکایی و اروپایی را نیز درآورده است. این مسئله البته به اینجا نیز ختم نشده و اینک فرزند نامشروع آل‌سعود یعنی داعش به معضلی امنیتی برای خود عربستان هم تبدیل شده است. آل‌سعود در هفته‌های اخیر تدابیر امنیتی و نظامی در داخل و خارج عربستان و نیز میزان مجازات افرادی را که با گروه‌های تروریستی همکاری کنند، افزایش داده و همچنین حدود چند هفته پیش، نزدیک سی‌هزار نیرو نیز در مرز با عراق مستقر کرده است.

اخبار و تحلیل‌ها: ظاهر ارتباط پادشاهی عربستان با گروهک‌های مختلف تروریستی حاکی است که آن‌ها قصد دارند دامنه نفوذشان را توسعه دهند هر چند این نظر درست است؛ اما علت اصلی نیست. علت اصلی نگرانی این پادشاهی از وضعیت متزلزل خودش است که احساس می‌کند هر آن در معرض سرنگونی است؛ از این رو با چنین اقداماتی تلاش می‌کند این تهدید نهفته‌ آزاردهنده را از خود دور سازد.       

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات