صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۶۹۵۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3956 یکشنبه 23 شهریورماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز مصلحت بزرگ دنیای اسلام این است که مسلمانان دلشان با هم صاف باشد.(16/6/93)

سرمقاله

تاوان صهیونیست‌ها برای جنگ غزه پایان ندارد

چهل‌وسه نفر از نیروهای ذخیره سابق و کنونی ارتش رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های واحد 8200 ارتش رژیم غاصب، نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و فرماندهان ارشد نظامی نوشتند و اعلام کردند دیگر حاضر نیستند در عملیات جاسوسی علیه فلسطینیان شرکت کنند. شنود الکترونیکی، اصلی‌ترین وظیفه کارکنان این واحد است که گفته می‌شود با آژانس امنیت ملی آمریکا نیز ارتباط دارد. نویسندگان این نامه حرف اصلی خود را چنین نگاشته‌اند: «ما حاضر نیستیم در اقدامات علیه فلسطینیان نقش داشته‌ باشیم و حاضر نیستیم به فعالیت خود به‌عنوان ابزاری برای عمیق‌تر کردن حضور نظامی در مناطق اشغالی ادامه دهیم.»

در بیانیه دفتر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی که در واکنش به انتشار این نامه صادر شده، منفعلانه آمده است: «همین که نویسندگان نامه (برای طرح ادعای خود) ابتدا به رسانه‌ها مراجعه کرده‌اند، تردیدهای جدی درباره میزان اهمیت ادعاهای آن‌ها به‌وجود می‌آورد.»

آنچه در بالا آمد، تنها بخش کوچکی از پیامدهای جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی است. اگر صهیونیست‌ها در جنگ پنجاه‌روزه، غزه را به شکلی بمباران و ویران کردند که برای بازسازی، به پنج سال زمان نیاز دارد، به هیچ روی نتوانستند خللی در روحیه مقاومت مردم غزه وارد کنند و حتی مقاومت آن‌ها مستحکم‌تر شد؛ اما در عوض، ضربات مقاومت به رژیم صهیونیستی و به‌ویژه به روح شکننده و ناتوان غاصبان فلسطین، آنچنان سنگین و کوبنده بود که صهیونیست‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند آن را ترمیم و خود را بازسازی کنند. بسیاری از پیامدهای زهرناک جنگ پنجاه‌روزه، در بستر زمان برای صهیونیست‌ها آشکار می‌شود و قطعاً صهیونیست‌ها از عهده جبران آن برنمی‌آیند و این، سزای رژیم شیطان‌سرشتی است که بدون توجه به عاقبت کارش، دست به کشتار کودکان بی‌گناه زد.

ترجمه

    تلاش برای عدم حضور ایران در ائتلاف ضدداعش

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 14 سپتامبر 2014 (23 شهریور) در مقاله‌ای به روند ائتلاف‌سازی علیه گروه داعش و دیدگاه مخالفان حضور ایران در این ائتلاف پرداخت و نوشت: دو کشور ایران و عربستان مرزهای طولانی با عراق دارند. با وجود این موضوع، در حال حاضر تنها از عربستان به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش استقبال شده است. مسئله مشارکت ایران در این ائتلاف، دغدغه کنونی دولت اوباما به منظور کسب حمایت بین‌المللی برای اقدام نظامی و دیپلماتیک علیه شبه‌نظامیان داعش است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید ایران نباید در نشست مربوط به تهدید داعش که دوشنبه در پاریس برگزار می‌شود، شرکت کند؛ هرچند تصمیم دعوت از ایران به عهده فرانسه است. جان کری روز جمعه گفت: «با توجه به وجود بسیاری مسائل دیگر... از جمله دخالت آن‌ها (ایرانی‌ها) در سوریه و سایر مناطق مناسب نخواهد بود.» وی به حمایت نظامی ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و حمایت‌های این کشور از گروه‌های تروریستی در سایر مناطق اشاره کرد. آمریکا و برخی کشورهای عربی از شورشیان مخالف اسد حمایت می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: اما آمریکا تلاش می‌کند ایران را از این گروه به یک دلیل بسیار ساده کنار گذارد. در صورتی که ایران به‌عنوان قدرت شیعی حاضر باشد، عربستان به‌عنوان قدرت سنی مشارکت نخواهد کرد. بنابراین، آیا سایر کشورهای سنی که حمایت منطقه‌ای حیاتی می‌کنند، از مداخله نظامی یکجانبه آمریکا در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] پشتیبانی می‌کنند؟ دعوت از ایران برای مشارکت در اقدامات نظامی و دیپلماتیک ممکن است سبب بروز واکنش منفی منتقدان گفت‌و‌گوهای هسته‌ای آمریکا و ایران در کنگره شود. جنگ‌طلبان جمهوری‌خواه و دموکرات‌های طرفدار اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، دولت آمریکا را متهم کرده‌اند که در گفت‌وگوهای هسته‌ای بسیار به ایران امتیاز داده است. ایران به‌طور مسلم بازیگری مهم در حوادث آینده عراق و سوریه است. مادامی که دولت اسلامی (داعش) جنگ فرقه‌گرایانه در عراق را ادامه می‌دهد، ایران به دلیل احساس تهدید، دیدگاهی مشابه آمریکا و کشورهای عربی سنی خواهد داشت. جدای از اینکه آیا ایران بخشی از ائتلاف رسمی است یا خیر، باید گفت هدف مشترک مبارزه علیه دولت اسلامی (داعش) وجود دارد. این مسئله فضای همکاری کم‌نظیر و تازه‌ای برای دو کشور ایران و آمریکا فراهم آورده است. البته مشخص نیست که آیا ایران با حملات هوایی یکجانبه آمریکا در سوریه موافق است یا خیر؟ روز پنج‌شنبه وزیر خارجه ایران گفت که ائتلاف بین‌المللی علیه دولت اسلامی (داعش) «با ابهام‌های جدی رو‌به‌روست.»

در پایان مقاله آمده است: حسن روحانی نیز روز جمعه گفت ساده‌لوحانه است که تصور کنیم تروریسم با حملات هوایی ریشه‌کن می‌شود. آمریکا پافشاری می‌کند که در حملات هوایی علیه دولت اسلامی در سوریه از بشار اسد کسب اجازه نمی‌کند و هرگونه اقدام در خاک سوریه در راستای تحقق اهداف آمریکا و نه دولت سوریه صورت می‌گیرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگاران گفت که نفوذ ایران در عراق و سوریه برای کشورهای سنی نگران‌کننده است. وی تشریح کرد: «ما از اقدامات ایران در عراق کاملاً آگاهیم، اما اجازه دهید تأکید کنم که تاکنون به هیچ وجه با آن‌ها (ایرانی‌ها) هماهنگی نداشته‌ایم.»

اخبار و تحلیل‌ها: مشکل ائتلاف تصنعی که آمریکا علیه داعش ایجاد کرده، این است که افکار عمومی، آن را جدی نمی‌گیرند؛ زیرا اعضای این ائتلاف را تشکیل‌دهندگان داعش می‌دانند؛ از این رو چنین ائتلافی برای آن‌ها مضحک است. مشکل ائتلاف زمانی حل می‌شود که کشورهایی مانند ایران که حقیقتاً مقابل داعش تکفیری ایستاده‌اند، در آن حضور داشته باشند. در هر صورت، ایران بدون حضور در هر ائتلافی به وظیفه خود آگاه است و به آن عمل می‌کند و دیگران هم به نقش مهم ایران معترفند؛ پس ایران با حضور نداشتن در ائتلاف نمایشی آمریکا، چیزی را از دست نمی‌دهد و این آمریکا است که باید بار سنگین این مشکل را به دوش بکشد.

اخبار

فرقه منحرف و ضد دین شیرازی!

به‌تازگی با نزدیک شدن ایام محرم، برخی از هیئت‌ها به دنبال جمع‌آوری کمک‌های مالی برای برگزاری هرچه با‌شکوه‌تر عزاداری سیدالشهداء هستند. بر اساس این گزارش، جریان سیدصادق شیرازی برای کمک به برخی از هیئت‌های مذهبی شروطی را گذاشته است که مخالف فرهنگ شهادت و محرم است. شروط این جریان انحرافی در تشیع برای هیئت‌های مذهبی، استفاده نکردن از نام شهدا و حتی عکس شهدا در هیئت‌های مذهبی است. پیش از این نیز طرفداران طیف انحرافی صادق شیرازی به یکی از مداحان اهل بیت حمله کرده و وی را مجروح کرده بودند. سیدصادق شیرازی، برادر سیدمحمد شیرازی، یکی از نزدیکان به ساواک و مخالفان سرسخت امام خمینی(ره) است که در این موارد، گوی سبقت را از برادر خود ربود و مؤسس فرقه شیرازی شد. او ساز مخالفت با نظام و انقلاب ایران را کوک کرد و علناً شروع به بدگویی در مورد نظام اسلامی در داخل و خارج کشور کرد. جریان شیرازی‌ها که از ابتدا قصد تخریب وجهه تشیع را داشتند، 13 شبکه ماهواره‌ای به نام‌های مرجعیت، شبکه جهانی امام حسین 1،2،3، الانوار، بقیع و شبکه‌های دیگر را راه‌اندازی کردند و در این شبکه‌ها علناً به بدگویی از رهبری و مراجع معظم تقلید پرداختند. در این میان، حتی کار به جایی رسید که در این شبکه و شبکه‌های طرفدار آن‌ها مانند شبکه فدک که طلبه‌نمایی به نام یاسر الحبیب آن را در لندن مدیریت می‌کند، به‌صورت علنی مقدسات اسلامی وهن می‌شود و به یکی از همسران پیامبر(ص) توهین می‌کنند. از دیگر کارهای سیدصادق شیرازی، ترویج قمه‌زنی و کارهای خلاف شعائر حسینی در شبکه‌های ماهواره‌ای تحت مدیریتش است که حتی در ایام محرم، کلیپ‌های بسیاری از قمه‌زنی‌ها که موجب وحشت مردم جهان از آیین مهربان شیعه می‌شود، می‌سازند و در این شبکه‌ها بارها و بارها پخش می‌کنند.

اخبار کوتاه   

* آیت‌الله «جعفر سبحانی» از مراجع تقلید، گفت: عزت و پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون ولایت فقیه است که خود فرع وجود مبارک حضرت ولی‌عصر(عج) است. وی شنبه‌شب در مراسم افتتاحیه سال جدید تحصیلی مرکز تخصصی مهدویت در قم افزود: امروز دشمنان توطئه‌ها و دسیسه‌های بسیاری برای از میان برداشتن اصل انتظار و مهدویت به کار بسته‌اند تا فرع آن یعنی ولایت فقیه را نیز از بین ببرند؛ زیرا همه انقلاب‌ها و فریاد آزادی‌خواهان از ایران اسلامی سرچشمه گرفته است.

* روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا از سردی روابط بین این کشور و ترکیه خبر داد. این روزنامه از پاسخ منفی کشورهای اروپایی به همکاری نظامی با آمریکا برای حمله به مواضع داعش در عراق خبر داد و نوشت: ترکیه از کشورهای اروپایی نیز در این رابطه فراتر رفته است. بر این اساس، در حالی که انگلیس و آلمان مخالفت خود را با مشارکت در حمله هوایی به عراق اعلام کرده‌اند، ترکیه ضمن رد انجام حملات مذکور از طریق مرزهای مشترک خود با سوریه، نشان داد که دیگر هم‌پیمان آمریکا در منطقه به‌شمار نمی‌رود. دولت ترکیه تأکید کرده است اجازه نخواهد داد در طول 160 کیلومتر مرز مشترکش با سوریه حمله هوایی انجام گیرد.

* دولت انگلیس در واکنش رسمی به گزارش کمیته امور خارجی مجلس عوام این کشور درباره ایران اعلام کرد از وضع حقوق بشر در ایران نگران است. در گزارش دولت انگلیس از برخورد با فرقه ضاله بهائیت در ایران انتقاد و تصریح شده است محدود بودن آزادی بیان و مجازات اعدام، انگلیس را نگران می‌کند. این گزارش می‌افزاید: نباید برای پیشرفت در مذاکرات در دیگر حوزه‌ها، هیچ امتیازی در بحث حقوق‌بشر به ایران داده شود!

* روزنامه «بلفاست تلگراف» با انتشار گزارشی، به‌شدت از انفعال خانواده سلطنتی انگلیس در قبال همه‌پرسی اسکاتلند انتقاد کرد. این روزنامه با نگرانی از پیشتازی اخیر حامیان استقلال اسکاتلند و عدم اقدام جدی خانواده پادشاهی انگلیس، با انتقاد از اظهارات اخیر ملکه که گفته بود «تصمیم همه‌پرسی موضوعی مربوط به اسکاتلندی‌ها است و ملکه به دور از سیاست است»، نوشته است: «اگر اسکاتلند جواب آری به همه‌پرسی استقلال بدهد، این تصمیمی برای چندین قرن خواهد بود و راه بازگشتی نیست.» مردم اسکاتلند کمتر از یک هفته دیگر برای تعیین آینده این کشور و تصمیم‌گیری در مورد استقلال از پادشاهی متحد بریتانیا، پای صندوق‌های رأی می‌روند.

* مصطفی کواکبیان، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب مردم‌سالاری، درباره اینکه آیا برای تصدی وزارت علوم با شما صحبتی شده‌ است، گفت: والله کسی با ما در این باره صحبت نکرده است. چیزی هم در فیس‌بوک در این زمینه راه افتاده و ما نمی‌توانیم به این بنده‌های خدا بگوییم این کارها را نکنید. من خودم هم خیلی فیس‌بوکی نیستم. وی در پاسخ به پرسش «اگر این مسئولیت به شما پیشنهاد شود، می‌پذیرید؟»، گفت: تصورم این است که ما بالاخره نظام را از خودمان می‌دانیم. اگر پیشنهاد شود، نمی‌شود که آدم جواب منفی بدهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات