صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۶۹۵۷۸

علل گرایش به ماهواره


اخیرا همایش آسیب شناسی ماهواره در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شده است. در این جلسه اساتید مدعو گزارشی را ارائه کرده اند. در این گزارش علل گرایش به ماهواره به شرح ذیل مطرح شده است : حدود 300 ماهواره در اطراف کره زمین وجود دارد که 12 هزار شبکه را ساپورت می کنند. تقریبا 164 تا 168 شبکه به زبان فارسی وجود دارد که یا در مورد اقوام داخل ایران پخش فیلم می کند و یا نسبت مستقیم به خود ایران است. عموم شبکه های فارسی زبان خبری سیاسی هستند، پرمخاطب ترین برنامه های ماهواره ای هم برنامه های عمومی مثل فیلم و سریال است. شبکه های دیگری که در رتبه دوم قرار دارند شبکه های عمومی هستند که فارسی وان، من و تو، PMC ، زمزمه، جم موزیک و... از این دسته هستند.

گفته می شود شبکه GEM سریال های غیراخلاقی را پخش می کند و بر روی جذابیت های جنسی دست می گذارد. دسته دیگر شبکه ها شبکه های مذهبی هستند که فارسی زبان می باشند، مثل شبکه امام حسین(ع)، ولایت تی‌وی، اهل بیت(ا... یاسری)، سلام تی‌وی، ثامن تی‌وی، فدک تی‌وی، بقیع تی‌وی، زهرا تی‌وی، هادی تی‌وی و... هستند. دسته دیگر در میان شبکه سنی و وهابی است که نور تی‌وی، وصال فارسی، وصال حق، فارسی 1، فارسی 2 از مهمترین این شبکه ها هستند.

دسته دیگر شبکه فارسی شامل شبکه های مسیحی تب!! شیرین هستند که شامل محبت تی‌وی، نجات تی‌وی، شبکه حق و... هستند. دسته دیگر شبکه های تجاری و بازرگانی هستند که مهمترین آن ها EH22 است. دسته دیگر شبکه های افغانی هستند که ملی تی‌وی، آریانا تی‌وی، RTA ، آرزو تی‌وی و طلوع را شامل می شوند. دسته دیگر شبکه ها، شبکه های قومی هستند مثل کردستان تی‌وی، زاگرس، کردست، ETV کردستان. در سال 92  چهل و شش شبکه فارسی زبان به شبکه های فارسی زبان اضافه شده است. یعنی هر 9 روز یک شبکه فارسی زبان افتتاح شده است. این شبکه ها از 5 ساعت تا 24 ساعت پخش را دارند. علل گرایش به استفاده از ماهواره به شرح ذیل می باشد:

*تنوع روزافزون شبکه ها

 

*کیفیت تصویر

*ارزانی و سهولت و بهره برداری

 قابل توجه است در سال 77 ماهواره 900 هزار تومان بوده ولی در سال 89 ، 90 هزار تومان خرید و فروش شده است.

*برنامه های نمایشی

این برنامه ها که شامل سریال و فیلم می شود پرطرفدارترین برنامه ها هستند که در داخل هم طرفداران زیادی دارد.

شایان ذکر است 48 درصد از اساتید دانشگاه سریال جومونگ را می بینند.

*برنامه های کودک و نوجوان

ایران برای مقابله با این شبکه های خارجی شبکه پویا را زودتر از مقرر افتتاح کرد. گفته می شود بعضی از شبکه های ماهواره ای که برای کودکان پخش می شوند ضدارزش نیستند مثل هد هد که متعلق به کودکان است و یا برخی از برنامه های شبکه الجزیره که ضدارزش نیست.

*شوهای تلویزیونی

 بعد از برنامه های نمایشی(سریال و فیلم) شوهای تلویزیونی پرطرفدارترین برنامه ها هستند. در این شوها از خوانندگان و افراد مشهور سیاسی به عنوان میهمان دعوت می شود و برنامه جذابی پخش می شود.

*برنامه های سرگرم کننده

 مثل سیرک ها، حواشی برنامه های عمومی، افتتاحیه جام هانی و یا دوربین مخفی های جذاب و...

*برنامه های ورزشی

این برنامه ها مثل ورزش زنان (شنا، ژیمناستیک و...)، ورزش های پرهیجان مثل بوکس، کشتی کج، آموزش بدنسازی زنان، برخی برنامه های ورزشی با حرکت های هنری، اسکی روی یخ و...

*برنامه های علمی

این برنامه ها  مثل شبکه نشنال ژئوگرافیک یک شبکه مستند است. در این برنامه پاسخ بی پرده به نیازهای پزشکی زنان و مردان و آموزش های جنسی و پخش بدون سانسور رویدادهای پزشکی، سزارین و...

*استفاده از موسیقی

حدود 120 شبکه در کل دنیا فقط روی موسیقی مشغول هستند. کلیپ ها، ارکسترها، کنسرت های مشهور جهان، مسابقه خوانندگی برگزار می کنند و علت موفقیت شبکه من و تو برمی گردد به برنامه آکادمی گوگوش؛ و پخش صحنه های مستهجن با آهنگ و موسیقی یکی دیگر از علل موفقیت این گروه است.

*شبکه های مد و لباس

 12 شبکه  فقط به صورت مستقیم در  این زمینه فعالیت دارند. رنگ سال، آخرین مد لباس با حضور مانکن های زن و مرد و...

*عوامل آرایشی و بهداشتی

این عوامل مثل ترویج خالکوبی، آموزش آرایش. عموم این چیزهایی که این برنامه ها پخش می کنند مسئله چاقی و لاغری و اختلالات جنسی است و به ایرانیان القا می کنند که شما در این سه موضوع مشکل دارید.

*برنامه های تجاری و بازرگانی

 30 شبکه فارسی زبان در این حوزه فعالیت دارند.

*بررسی تاریخ و تمدن ملل جهان

 مستندی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم جهان را که بدون سانسور پخش می کنند.

*آشنایی با زندگی ایرانیان خارج از کشور

 سیاسیون غرب و افرادی که بعد از انقلاب به خارج رفته اند راه های حقوقی مهاجرت از ایران را بیان می کنند. برنامه بفرمایید شام شبکه من و تو به گونه ای ترویج زندگی ایرانیان خارج از کشور بود.

*برنامه های غیراخلاقی و پورنوگرافی

حدود 100 شبکه در جهان روی این زمینه فعالیت دارند که  اغلب این شبکه ها با دریافت هزینه برنامه پخش می کنند ولی در داخل خیلی از نصاب های ماهواره قفل نرم افزاری این شبکه ها را می شکنند و رایگان می شوند. عادی سازی روابط جنسی، آموزش روابط جنسی و ... از برنامه های این شبکه ها می باشد.

*مباحث قومیتی

 29 شبکه بر روی این موضوع فعالیت دارند.

*برنامه های مذهبی

34 شبکه فارسی زبان اعم از همسو و غیرهمسو در این زمینه فعالیت دارند.

*شبکه های هنری و فرهنگی

 مطرح کردن بعضی از رشته های هنری مثل رقص باله با داوری آقایان، اسکار، جشنواره کن.

*پاسخ گویی به نیازهای کاذب نوجوانان

 روابط جنسی، موسیقی، رقص، موسیقی اعتراضی. این گروه بر روی نوجوانان فعالیت مثمر ثمری دارند.

*میل به آگاهی از مسائل پشت پرده نظام ا

شبکه رنگارنگ، صدای آمریکا، کانال یک، بی بی سی، سیمای آزادی و ... سعی دارند این نیاز را پاسخ دهند و هر زمان که دعوای سیاسی در کشور زیاد می شود، آمار مراجع به این شبکه ها نیز  بالا می رود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات