صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۶۹۸۲۵

حضور روحانی در سازمان ملل از دید رسانه های منطقه

سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بازتاب های گسترده ای در رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای داشت و هر یک از زاویه ای این گفته ها را تحلیل و بررسی کردند.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از ایرنا، «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، سوم مهر طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک درباره بسیاری از مسائل منطقه خاورمیانه، برنامه هسته ای ایران و همکاری این کشور در نبرد با تندروی (افراط گرایی) و دهشت افکنی در منطقه سخن گفت.

رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای در گزارش ها و تحلیل های خود بخش هایی از سخنرانی روحانی را برجسته کردند و همچنین درباره دیدارهای وی با مقام های کشورهای دیگر نوشتند.

در این پیوند، روزنامه فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» چهارم مهر درباره سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت: روحانی اعلام کرد ایران با حسن نیت و بر پایه احترام متقابل بر ادامه گفت و گوهای هسته ای مصمم است، اما وی در این نشست نسبت به زیاده خواهی طرف غربی هشدار داد و اشاره کرد رسیدن به توافقی فراگیر با ایران فرصت گرانبهایی را برای غرب فراهم خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، روحانی ابراز امیدواری کرد در فرصت باقیمانده راه حلی برای پایان مساله هسته ای اندیشیده شود و تاکید کرد توافق هسته ای نهایی می تواند زمینه صلح و امنیت را در جهان فراهم کند.

الشرق الاوسط نوشت: رییس جمهوری اسلامی ایران دستگاه های اطلاعاتی را که در رشد گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تندرو نقش داشته اند، سرزنش کرد و گفت راه حل مبارزه با این گروه ها را باید در خود منطقه خاورمیانه جست و جو کرد.

روزنامه الشرق الاوسط افزود: سخنان روحانی علیه گروه داعش از قوی ترین موضع گیری های این کشور درباره رشد پرشتاب گروه تروریستی داعش بود و نشان از این دارد که ایران و آمریکا پس از سال ها دشمنی در رویارویی با خطر تروریست ها دارای منافع مشترکی هستند.

این روزنامه سوم مهرماه نیز در مطلبی با عنوان «روحانی در نیویورک در دیدار با نخست وزیر انگلیس سدی دیگر را از میان برداشت» نوشت: رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه این کشور در مقر هیات انگلیس در سازمان ملل متحد با «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، دیدار کردند که این دیدار از زمان انقلاب در ایران در نوع خود بی مانند بوده است.

به نوشته این روزنامه، این دیدار در شرایطی صورت گرفت که پارسال نیز پس از گذشت سه دهه، روسای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا با یکدیگر گفت و گوی تلفنی انجام دادند که در نوع خود بی مانند بود.

همچنین به نوشته چهارم مهر تارنمای «جدید الیوم» امارات، رییس جمهوری اسلامی ایران طی سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد غرب در خاورمیانه و آسیای مرکزی راهبرد اشتباهی را به کار می بندد و به طور ویژه در سوریه دخالت نامناسبی می کند.

به نوشته این روزنامه، روحانی افزود: راهبرد اشتباه غرب در خاورمیانه و قفقاز این منطقه از جهان را به مرکز فعالیت تروریست ها و تندروها تبدیل کرده است.

** تاثیر سخنان روحانی بر روابط با غرب

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آثار مثبتی بر حل تنش ها بر جای خواهد گذاشت.

از نظر آنان، پایبندی به سخنان وی صلح و امنیت را در منطقه و جهان تضمین می کند و در روند رو به رشد گشایش روابط میان تهران و غرب تاثیر خواهد گذاشت.

در این پیوند، «سی اودی بهاسکار» رییس پیشین مرکز پژوهش های نظامی هند، پنجم مهر در گفت و گو با ایرنا سخنرانی روحانی را سازنده و ضامن امنیت و صلح جهانی قلمداد کرد.

وی گفت: سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد زمینه را برای کاهش تنش میان تهران و غرب به ویژه واشنگتن فراهم کرد.

این کارشناس هندی افزود: بهبود روابط ایران و آمریکا برای حل تنش های سوریه سودمند است و هر گونه بهبود روابط این 2 کشور برای حل بحران سوریه و برقراری امنیت و ثبات کارساز خواهد بود.

همچنین به گزارش چهارم مهر ایرنا، «جیمز والش» پژوهشگر مطالعات امنیتی دانشگاه «ماساچوست» آمریکا، گفت: ما حضور شمار زیادی از رهبران و روسای جمهوری در نیویورک را دیده ایم، اما تاکنون شمار کمی از آنان چنین آثار شگفت و خوبی در محافل سیاسی به جای گذاشته و تا این اندازه توجه محافل گوناگون را به خود جلب کرده اند.

وی آثار مثبت ناشی از حضور جهانی روحانی طی یکسال گذشته را بی مانند و بی پیشینه خواند و گفت: پرونده هسته ای کلیدی ترین موضوعی است که هم اکنون رییس جمهوری و دولت ایران با آن روبرو هستند و اگر موانع از سر راه آن برداشته شود و توافق لازم به دست بیاید راه برای پرداختن به موضوعات دیگر و همکاری در زمینه های گوناگون از جمله ثبات عراق و افغانستان و برخورد با تروریسم باز خواهد شد.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات