صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۶۹۹۳۱

اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی بعد از جنگ غزه/سیدمحسن طاهری

پس از برقراری آتش بس میان جبهه مقاومت اسلامی و رژیم صهیونیستی ابعاد گوناگونی از شکست صهیونیست ها آشکار گردیده که در این گزارش به آن می پردازیم

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: جنگ 50 روزه غزه با تمام فجایع انسانی که توسط رژیم صهیونیستی به وجود آمد، به شکست این رژیم منجر شد. این جنگ آغازگر فصل جدیدی در مبارزات مردم فلسطین خواهد بود. پیروزی مردم مظلوم غزه با توجه به توان نظامی که میان مقاومت اسلامی و ارتش رژیم صهیونیستی وجود دارد، از اهمیت راهبردی برخودارد است و نقش و جایگاه مقاومت ملت فلسطین و مردم غزه را در آینده تحولات فلسطین بالا می برد. این پیروزی در طول مبارزات مردم فلسطین تا کنون بی سابقه بوده است. این در حالی است که می توان یکی از مهمترین بخش های  این جنگ 50 روزه را حمایت تمام عیار کشورهای غربی و آمریکا در کنار تل آویو و همچنین برخی کشورهای مرتجع عربی با کمک های مالی، سیاسی و نظامی که در اختیار رژیم اسرائیل قرار دادند، دانست در حالی که مردم غزه با تکیه بر امکانات بومی خودشان و ساز وکارهای ابتدایی توانستند بر تجهیزات پیچیده صهیونیست ها پیروز شوند.

پس از برقراری آتش بس میان مقاومت اسلامی و رژیم صهیونیستی ابعاد گوناگونی از شکست این رژیم آشکار گردید که در این گزارش به آن می پردازیم:

رژیم صهیونیستی بر اثر حمله به غزه و پاسخ موشکی گروه های فلسطینی از نظر اقتصادی - اجتماعی با مشکلات فراوانی مواجه شده است. از جمله این که آثار روانی حمله به غزه به روشنی در فلسطین اشغالی دیده می‌شود. به طور دقیق تر افزایش بیماری‌های افسردگی، دیابت و مشکلات روحی و روانی و همچنین فلج شدن اقتصادی، متلاشی شدن گردشگری و فرار صهیونیست ها از شهرک های نزدیک نوار غزه برای یافتن مناطق امن‌ تر از جمله پیامدهای روانی حمله وحشیانه صهیونیست ها به غزه است.

علاوه بر این بیش از 70 درصد ساکنان جنوب فلسطین اشغالی که هم مرز با نوار غزه و در تیررَس موشک های مقاومت فلسطین قرار دارند به فکر مهاجرت به شمال فلسطین اشغالی افتاده اند، چرا که از نظر آنها شمال رژیم صهیونیستی امن تر از قسمت های جنوبی است. معضلات و مشکلات به وجود آمده ناشی از این مهاجرت در ماه ها و سال های آینده نمایان خواهد شد و تاثیرات خود را بر بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی و امنیتی اسرائیل خواهد گذاشت. علاوه بر این به موج مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی سرعت بخشیده است.

شبکه 10 تلویزیون رژیم اسرائیل اعلام کرده ترس و وحشت باعث شده است داروهای آرامبخش روان و اعصاب در داروخانه‌های فلسطین اشغالی نایاب شود، حوادث رانندگی در سرزمین های اشغالی نیز40 درصد افزایش یافته و بیماری های مختلف مانند دیابت و بیماری دندان به علت افزایش تنش دو برابر شده است.

در این جنگ تمام تاسیسات زیربنایی رژیم صهیونیستی آسیب دید، به گونه ای که 10 میلیارد دلار به دلیل سقوط بازار بورس تل آویو به پایین تر از 5 درصد، آسیب اقتصادی دید. سقوط شاخص بازار بورس در رژیم اسرائیل که یک شاخص مهم اقتصادی این رژیم است نشان می دهد، این رژیم جعلی از درون به شدت آسیب پذیر است.

«یائل اندورن» از سران بلندپایه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای، از افزایش کسری بودجه این رژیم در سال مالی آینده خبر داد.

بر اساس این بیانیه، کسری بودجه این رژیم در سال آینده به 3.18 درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم می‌رسد. این در حالی است که پیش از جنگ غزه، آمار رسمی عدد 2.5 درصد را نشان می داد. در این بیانیه، علت این افزایش نامطلوب، بالا رفتن نیازهای نظامی این رژیم اعلام شده است.

بانک رژیم صهیونیستی هم پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس پیش‌بینی‌ها، رشد اقتصادی این رژیم در سال جاری میلادی (2014) از 2.9 درصد به 2.4 درصد خواهد رسید. این کاهش رشد اقتصادی نیز از وارد آمدن شوک ناگهانی به اقتصاد این رژیم در نتیجه شروع جنگ غزه، نشأت گرفته است.

نکته حائز اهمیت در خسارات وارد آمده بر رژیم صهیونیستی، صدمات و لطمات به ارتش اسرائیل است. این خسارت ارزشی بالغ بر 2.57 میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین خسارت بخش صنعتی رژیم صهیونیستی 350 میلیون دلار برآورد شده است و علت آن نیز کاهش میانگین تولید به نسبت 20 درصد در مناطق مرکزی و جنوب اراضی اشغالی فلسطین عنوان شده است.

همچنین بخش تولید و صادرات اسرائیل در جریان جنگ غزه شاهد کاهش زیادی بوده است، به طوری که واردات مواد خام مورد نیاز تولید حدود 2.3 درصد و همچنین حجم صادرات این رژیم در جریان جنگ غزه بیش از 2.5 درصد کاهش داشت.

در مورد گردشگری و خسارت های اقتصادی آن نیز باید گفت که حملات موشکی گروه های مقاومت فلسطین به فرودگاه بن گوریون و شهرهای فلسطین اشغالی باعث لغو پروازها به سرزمین های اشغالی شد و ده ها شرکت هواپیمایی جهان پروازهای خود را به فلسطین اشغالی متوقف کردند. لغو این پروازها بر خرید در بازارها، رزرو هتل ها و استفاده از رستوران ها و مناطق توریستی تاثیر منفی گذاشت به طوری که حدود 700 میلیون دلار خسارت در این زمینه به صنعت گردشگری رژیم صهیونیستی وارد شد.

خسارت های اقتصادی اسرائیل محدود به موارد ذکر شده نیست بلکه در آینده نیز ادامه دارد و احساس ناامنی در داخل سرزمین های اشغالی و ارتباط آن با سرمایه گذاری های جدید از جمله این موارد است که تاثیرات آن بر بخش های گوناگون این رژیم به خصوص اجتماعی و اقتصادی در آینده آشکارتر خواهد شد.

علاوه بر این، طیف های مختلف سیاسی رژیم صهیونیستی از جمله حزب لیکود پس‌ از اعلام آتش‌بس، به این توافق به شدت حمله کردند. دانی دانون معاون سابق وزیرجنگ صهیونیست ها گفت‌: «‌ملت اسرائیل (!) از این جنگ در حالی خارج شد که حیرت و اضطراب در چهره‌ اسرائیلی‌ ها دیده می‌شود. اسرائیل وارد جنگی شد که به آن تحمیل شد.»

روزنامه‌"هاآرتص"در تحلیل آتش‌بس نوشت، نتانیاهو از فرصت آتش‌ بس استفاده کرد و گریخت. براک رفید تحلیلگر سیاسی روزنامه هاآرتص با این جملات به آتش‌بس اعلام شده واکنش نشان داد و نوشت: خود همین نتانیاهو پنج سال پیش پس از حمله به نوار غزه که در آن زمان «سرب گداخته» نام داشت شعار مبارزات انتخاباتی اش این بود که «مأموریت تکمیل نشده است و باید حماس نابود شود و او تنها شخصی است که می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.» تحلیلگر ‌هاآرتص نوشت‌: «نتانیاهو مقتدرانه ‌تر از آنچه می‌توانست، علیه حماس حرف زد اما به رویارویی با حماس، ضعیف‌تر از آنچه می‌شد پایان داد. همه خواسته نتانیاهو آن بود که به هر بهایی شده به آتش‌ بس دست یابد و زمانی‌که این فرصت را به دست آورد از آن بهره‌ برداری کرد و گریخت.»/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات