تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۷۰۰۱۴

اسلام‌هراسی‌؛ هدف مشترک غرب و تروریسم (بخش اول)


سرویس خارجی: افزایش یورش به مراکز اسلامی در اروپا و بروز رخدادهایی مانند قتل دانشجوی محجبه در انگلیس، از پیامدهای رفتارهای مغرضانه دولتمردان و رسانه های غربی در پایه ریزی و جهت دهی به رفتارهای ضدبشری تکفیری ها و تشدید اسلام هراسی است.

تصاویر تازه ای از دوربین های مدار بسته شهر «کالچستر» در جنوب شرق انگلیس، منتشر شده است که در آن دختر جوان محجبه ای قدم زنان محوطه روبروی دانشگاه اِسِکس را طی می‌کند؛ غافل از آنکه دقایقی بعد از پشت مورد حمله قرار می گیرد و با 16 ضربه چاقو از پا در می آید.

«ناهید المانع» دانشجوی دوره دکترا در رشته علوم زیستی که همراه برادر خود در انگلیس زندگی می کرد، تبعه عربستان سعودی بود و 31 سال داشت.به نوشته سایت اینترنتی دانشگاه اسکس، دوره تحصیلی او برای آموزش زبان انگلیسی در شهریورماه به پایان می رسید.

کشته شدن المانع با چاقو و حمله به او در یک مکان عمومی در روز روشن، یادآور حوادث مشابه برای بانوانی است که به سبب داشتن پوشش اسلامی، از دیگر افراد قابل تشخیص هستند.

یکی از جنجال برانگیزترین موارد از این دست رفتارها دهم تیرماه 1388 برای «مروه شربینی» یکی از ساکنان مصری تبار آلمان، رخ داد که طی آن شربینی در دادگاه رسیدگی به شکایت خود از یک مرد توهین کننده به حجابش، با ضربات چاقو کشته شد.

از این رو، انتشار تصاویر تازه از دانشجوی محجبه دانشگاه اِسِکس که با وارد شدن ضربات چاقو از پشت سر کشته شد، نشانه ای از تشدید صدای زنگ خطر اسلام ستیزی در قلب اروپا است.

در این مورد نیز آنگونه که سایت شبکه خبری «پرس تی. وی» به نقل از روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» نوشت، پلیس احتمال می دهد ناهید به دلیل پوشش اسلامی خود که یک لباس تیره بلند و روسری بود، مورد حمله قرار گرفته باشد.

روزنامه «دیلی میل» نیز از جستجوی پلیس برای یافتن مردی سفیدپوست و لاغراندام با 19 تا 23 سال سن، موهایی مشکی و مرتب و بارانی بژ رنگ خبر داد که در تصاویر ضبط شده، پشت سر مقتول دیده می شود. با این همه، تاکنون تلاش‌ها بی نتیجه مانده است.از شاهدان و حاضران در صحنه درخواست شده است اطلاعات خود درباره این حادثه را گزارش کنند.

روزنامه تلگراف نیز با اشاره به اینکه قتل در مکان پر رفت و آمد «سالری بروک تریل» رخ داده است، به نقل از پلیس این اقدام را وحشیانه، بی شرمانه، بی باکانه و دیوانه وار توصیف کرد که به احتمال زیاد با انگیزه های مذهبی صورت گرفته است.گرچه به نوشته روزنامه اینترنتی «ایلاف» چاپ لندن، وکیل سفارت عربستان در لندن که این موضوع را پیگیری می کند، از پلیس خواست احتمال مصرف مواد مخدر یا وجود بیماری‌های روانی در قاتل را نادیده نگیرد،اما بسیاری از رسانه‌ها از به راه افتادن موج تازه ای از اسلام هراسی در اروپا سخن می گویند.

برای نمونه، تارنمای «میدل ایست مانیتور» که مرکز آن در لندن است، نوشت: این حمله نشانه روشنی از گسترش اسلام هراسی (اسلاموفوبیا) در انگلیس است. برخی رسانه های عربی قتل ناهید را در ادامه افزایش احساس ضد اسلامی در انگلیس ارزیابی می کنند و شماری دیگر بر این باورند که موضع گیری های منفی و فراوان دولت انگلیس درباره خاورمیانه و اسلام سبب افزایش اسلام ستیزی و حمله به مسلمانان شده است .

میدل ایست مانیتور به نقل از تارنمای برخی موسسات انگلیسی افزود: در برخی مناطق انگلیس و ولز گزارش های زیادی از حمله به مسلمانان رسیده و در لندن در مقایسه با سال گذشته میلادی میزان این جرایم 69 درصد افزایش یافته است.

در این پیوند ایلاف نوشت : گروهی از دانشجویان سعودی در انگلیس یک کارزار تبلیغاتی (کمپین) برای جمع آوری کمک های مردمی و انجام تحقیقات درباره این قتل، نوشتن گزارش هایی برای شناساندن دین اسلام و مبارزه با دیدگاه های تندروانه درباره داشتن حجاب در جوامع اروپایی راه انداخته اند.

همچنین پیشنهاد ایجاد یک کرسی در دانشگاه اسکس برای تحقیق درباره نگرش به مسلمانان، دیدگاه عمومی به حجاب در اروپا و تعریف اسلام در دست بررسی است.

تارنمای انگلیسی «تلگراف» با اشاره به نوشته‌ها و پیام های کوتاه منتشر شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نوشت: تندروهای انگلیسی که در عراق به سر می برند از این قتل برای تشویق هواداران خود در انگلیس به منظور انجام اقدام های انتقامگیرانه علیه غیرمسلمانان استفاده کرده اند.

شمشیر تکفیری‌ها علیه اسلام

روشن است یکی از پیامدهای فعالیت گروه‌های تکفیری تندرو در خاورمیانه طی چند سال گذشته (که به اعتراف وزیر پیشین خارجه آمریکا با همکاری دستگاه های جاسوسی غربی شکل گرفته اند) دامن زدن به موج اسلام هراسی است که پس از حادثه 11 سپتامبر در غرب شدت گرفت.

در شرایطی که اخباری مانند به آتش کشیدن 10 مسجد و مرکز اسلامی در برلین به دست گروه های تندرو آلمانی منتشر می شود ،هر روز هشدارهای مراکز امنیتی اروپا درباره افزایش خطر تروریسم و تهدیدهای ناشی از بازگشت شهروندان تندرو از خاورمیانه را می شنویم.

در آخرین مورد آن نیز به نوشته خبرگزاری اسپانیایی «افه»، دفتر مرکزی پلیس اروپا به نیروهای امنیتی و ارتش کشورهای اروپایی و آمریکا درباره احتمال وقوع یک حمله تروریستی در خاک اروپا یا آمریکا در آینده ای نزدیک هشدار داد.

آنگونه که «فرانسیس فوکویاما» نظریه‌پرداز آمریکایی، در کتاب «آمریکا بر سر تقاطع دموکراسی، قدرت و جریان نومحافظه کاری»، استدلال می کند، چرخش سریع مدرنیته همیشه با تندروی همراه بوده و افراط گرایی همان قدر که پدیده ای مذهبی است، محصول مدرنیته و جهانی شدن است و با پرهیز از رفتن تندروها به اکناف جهان و جداسازی آنان از فرهنگ خود، از شدت افراط گرایی آنها کاسته نخواهد شد.

در سال های گذشته اقدام هایی مانند جرم انگاشتن استفاده از برقع (روبند) و وضع جریمه برای آن، حساسیت اروپایی ها نسبت به پوشش مسلمانان را افزایش داده است .در شرایط کنونی نیز حضور شهروندان اروپایی میان جنگجویان گروه‌های تکفیری حاضر در خاورمیانه مانند داعش که مجموعه ای از افراد با ریشه های آفریقایی- عرب یا اروپاییان اصیل را تشکیل می دهند، سبب شده است در رسانه های غربی موضوع مشترک مسلمان بودن بر بحث های نژادی پیشی گیرد؛ غافل از اینکه گفتمان واقعی اسلامگرایی از تندروی به دور است.

از این رو، گروه هایی که در پوشش شعار اسلامگرایی، رفتارهای تندروانه و ضدبشری مرتکب شده و جنایات و کشتار خود را به ویژه با کمک رسانه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی در فضای اینترنت منتشر می کنند، در دامن زدن به موج اسلام هراسی برآمده از سیاست های غرب نقشی کلیدی دارند .

آنان افزون بر اینکه ساکنان خاورمیانه اعم از شیعه، سنی، عرب و غیر عرب را می کشند، در کشورهای اروپایی نیز موجی از نفرت علیه مسلمانان ایجاد می کنند.

در این میان، شهروندان کشورهایی مانند عربستان سعودی که در پدید آمدن این گروه ها نقشی کلیدی داشته اند نیز از پیامدهای منفی این رفتارها بی بهره نیستند؛ گرچه ریاض می کوشد تا حد ممکن برای کنترل افکار عمومی داخلی و حفظ وجهه خارجی با سکوت از کنار این آثار ناگوار بگذرد.

از آن سو در فضای نابرابر خبری و جریان نامتوازن اطلاعات، غرض ورزی غول های رسانه‌ای غرب برای برجسته سازی فجایع ضد انسانی و نسبت دادن کشتارهای وحشیانه این افراد به «اسلام گرایی افراطی»، به ایجاد، تثبیت و تقویت یک باور نادرست از اسلام و مسلمان میان شهروندان اروپایی و آمریکایی انجامیده است که بروز رفتارهای خشونت بار و نژادپرستانه یکی از پیامدهای آن خواهد بود.

این امر فقط گسترش نگرش های افراطی میان ملت ها و دوری بیش از گذشته آنها از همدیگر را به دنبال داشته و می تواند صلح و امنیت جهانی را به خطر اندازد.

داعش؛ تروریسم اسرائیلی آمریکایی

داعش نه به عنوان یک جریان نوظهور بلکه بخشی از تلاش طولانی مدت و سازمان یافته صهیونیست ها برای تغییر نقشه سیاسی خاورمیانه، تضمین منافع و مطلوب نمایی هویت این رژیم شناخته می شود و اکنون آمریکا و عوامل منطقه ای و فرامنطقه ای آن در حال همکاری پنهان و آشکار با این گروه تکفیری هستند.

منطقه استراتژیک خاور میانه در آتش درگیری‌های متعدد می سوزد و نام گروه تروریستی داعش بیش از هر نام دیگری در اخبار، تحلیل ها و گزارش های مربوط به بحران عراق و سوریه به چشم می خورد. با مروری بر مهمترین اظهارات مقامات سابق و کنونی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از اواسط دهه 1990 تاکنون درباره سیاست خارجی غرب در خاور میانه، می توان استدلال کرد که داعش و گروه هایی مانند آن تنها حلقه ای ناچیز و احتمالا دارای تاریخ مصرف از یک جریان تاریخی چند هزار ساله علیه اسلام و به خصوص شیعیان هستند؛ جریانی با اهداف راهبردی و برنامه ریزی شده ای که می توان آن را به طور خلاصه تضمین منافع صهیونیست ها و حفظ و گسترش هویت مطلوب آنها در سراسر جهان به ویژه سرزمین های اسلامی تعریف کرد.

در این حال،باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با گذشت هفته ها از کشتار مردم عراق توسط داعشی ها در 20 خرداد و بعد از قتل عام اقلیت کرد ایزدی در شمال غربی این کشور و فشار افکار عمومی جهان، دستور حمله هوایی محدود را با هدف اعلامی دفاع از اقلیت های مذهبی و جلوگیری از پیشروی داعش به وی‍ژه به سمت مناطق کرد نشین صادر کرد .

گفته های منابع رسمی و محلی از جمله «کنام یونادم» رهبر آشوریان و نماینده مسیحیان در پارلمان عراق، حاکی از این است که داعش سه یا چهار روز بعد از تصرف موصل دومین شهر بزرگ عراق واقع در استان نینوا، مصادره اموال، دستگیری و اعدام شیعیان، مسیحیان و ایزدی ها را آغاز کرده بود. به گفته وی، داعش به مسیحیان 48 ساعت مهلت داد که بین مسلمان شدن، پرداخت جزیه یا ترک منطقه یکی را انتخاب کنند اما شیعیان که تروریست ها خانه های شان را با حرف «ر» به معنای «رافضی» علامت گذاری کرده بودند، از همان ساعات اولیه در «تلعفر» پرجمعیت ترین شهر این استان بعد از موصل، به خاک و خون کشیده شدند.

بر این اساس، می توان جهت گیری و سیاست های تبعیض آمیز کاخ سفید را حتی در این حرکت به اصطلاح انسان دوستانه نیز مشاهده کرد.با توجه به حضور شرکت های نفتی آمریکا مانند «اکسون موبیل» و استقرار سربازان این کشور در منطقه اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق، هدف اصلی حملات محدود پهپادها و جنگنده های اف 16 آمریکایی حفاظت از سرمایه و سربازان خود و نه مقابله با داعش یا دفاع از غیرنظامیان عراقی است.

برای درک درستی این دیدگاه، می توان به گفته های ژنرال «ویلیام مایویل» مدیر عملیات ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که در روزنامه انگلیسی زبان «القدس العربی»چاپ لندن، اشاره کرد که گفت: بعید می دانیم که حملات آمریکا بر توانایی های داعش به طور کلی یا عملیات آنها در دیگر مناطق سوریه و عراق تاثیر گذاشته باشد. واشنگتن در نظر ندارد فراتر از چارچوب دفاع از خودش عملیات هوایی اش را در عراق گسترش دهد.رصد مستمر اخبار داعش که حاکی از پیشروی آنها، تصرف مناطق دیگر عراق، تداوم کشتار مردم اعم از شیعه، سنی، ایزدی و ربودن زنان است، نشان می دهد کاخ سفید حداقل در زمان حاضر تصمیمی برای نابودی داعش یا مقابله با آنها ندارد.

مروری کوتاه بر تاریخچه شکل گیری این گروه که در مدتی کوتاه به دولت اسلامی تغییر نام داده و اقدامات غیرانسانی اش بهترین ابراز گسترش اسلام هراسی است، نیز گواه خوبی بر این مدعاست.

این ارتش نامنظم که از حمایت سرکردگان سابق حزب بعث عراق و شبه نظامیان «بوکوحرام» فعال در آفریقای مرکزی نیز برخوردار است.

روزنامه آمریکایی «ورلد تریبون» در سال 2013 نوشت که این گروه تکفیری از کشورهایی مانند بلغارستان، کرواسی، رومانی و اوکراین سلاح های ضدتانک، موشک، خمپاره، جلیقه ضدگلوله و تجهیزات ارتباطاتی درخواست کرده است.ردپای ناتو (سازمان پبمان آتلانتیک شمالی) هم در تجهیز اطلاعاتی داعش دیده می شود . این سازمان نظامی غربی، در جنگ داخلی سوریه با ادعای رساندن کمک به آوارگان سوری، زمینه انتقال تجهیزات نظامی و ارتباطاتی را از اروپا به سوریه و تحویل آنها به داعش فراهم کرده بود.

درباره حضور اتباع انگلیسی، قفقازی، ترکیه‌ای، آلمانی و شهروندان سایر کشورهای اروپایی میان تروریست های فعال در سوریه و عراق انبوهی از مدرک و اظهارات رسمی و غیررسمی در دست است که ذکر حتی پاره ای از آن برای استناد کافی به نظر می رسد.          ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات