صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۷۰۳۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3978 شنبه 26مهر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جنگ با رژیم صهیونیستی، یک جنگِ سرنوشت است که باید تکلیف را نهایی کند. (24/7/93)

 

سرمقاله

پیامدهای راهبردی نبرد غزه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار رمضان عبدالله، دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، بر دو نکته راهبردی تأکید کردند:

1- افزایش آمادگی؛ معظم‌له در این‌باره فرمودند: «جریان مقاومت باید روزبه‌روز بر آمادگی‌های خود بیفزاید و ذخایر قدرت را داخل غزه افزایش دهد.» جنگ 51 روزه غزه درباره رویارویی فلسطینیان با رژیم جلاد صهیونیستی چند مؤلفه مهم را آشکار ساخت: الف- دشمن صهیونیستی پیوسته مترصد حمله به فلسطینیان است و بیرحمانه دست به کشتار می‌زند و در این راه از تمام توان نظامی و ددمنشی‌اش استفاده می‌کند. ب- انگیزه فلسطینیان برای مقابله با تهاجم نظامی صهیونیست‌های کودک‌کش بسیار بالا است و حاضرند هر هزینه‌ای را بپردازند. ج- برخورداری نیروهای مقاومت از سلاح و تجهیزات و بهره‌مندی از حمایت مردمی، شکست قطعی صهیونیست‌ها را در پی دارد؛ بنابراین عامل تعیین‌کننده، سلاح و تجهیزات و نیروی انسانی جنگنده است که مقاومت با تأمین آن در هر نبردی با رژیم صهیونیستی دست برتر و پیروزی از پیش تعیین شده را خواهد داشت.

2- نگران ساختن دشمن؛ ایشان در این‌ زمینه اظهار داشتند: «جنگ با رژیم صهیونیستی، جنگ سرنوشت است که باید تکلیف را نهایی کند و باید کاری کرد که دشمن همان نگرانی‌هایی را که از ناحیه غزه دارد، از طرف ساحل غربی نیز احساس کند.» یکی از دلایل اصلی جنایت‌آفرینی صهیونیست‌ها در غزه، آسوده بودن خاطر آن‌ها از کرانه غربی است. چنانچه توصیه چندی پیش امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) درباره تسلیح کرانه باختری، جدی گرفته و اجرایی شود، دو پیامد مهم در قضیه فلسطین خواهد داشت: 1- رژیم صهیونیستی دیگر بی‌محابا و با هر بهانه‌ای نمی‌تواند به غزه حمله کند. 2- با گسترش انگیزه مقاومت در میان فلسطینیان و یکپارچه شدن آن، تهدید علیه رژیم غاصب جدی می‌شود و آن را به انفعال وا می‌دارد و همچنین طرفداران سازش را منزوی می‌سازد و روند نزدیک شدن به نبرد نهایی در حالی شتاب می‌گیرد که به نسبت تقویت جبهه فلسطین، جبهه صهیونیستی دچار ضعف و ترس مفرط شده است.

ترجمه

تسلط بی‌سروصدای ایران بر یمن

گروه ترجمه ـ روزنامه صهیونیستی تایمز آو ایزرایل 18 اکتبر 2014 (۲۶ مهر) در مقاله‌ای به تحولات منطقه‌ای به‌ویژه در پرتو ظهور تهدید داعش و چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخت و نوشت: در حالی که تمام جهانیان به‌طور بی‌امان نظاره‌گر نبرد میان نیروهای کردی و دولت اسلامی در کوبانی هستند، ایران به‌آرامی تسلط بر یمن را تکمیل می‌کند. روز سه‌شنبه جدایی‌طلبان حوثی شهر بندری و راهبردی حدیده (غرب پایتخت) را به اشغال خود درآوردند. آن‌ها فرودگاه جنوب صنعا را نیز در همان روز به دست گرفتند. این حوادث پس از تصرف صنعا در 21 سپتامبر برجسته و مهم هستند. حوثی‌ها که زیدی‌مذهب (یکی از فرقه‌های تشیع) هستند، در سال‌های اخیر از حمایت شدید نیروی قدس سپاه پاسداران بهره‌مند بوده‌اند. این مسئله باید برای اسرائیل[رژیم صهیونیستی] نگران‌کننده باشد، زیرا یمن موقعیت راهبردی دارد و برای اسرائیل آبراهی راهبردی است (خروج از دریای سرخ و ورود به اقیانوس هند از طریق تنگه باب‌المندب). حضور نیروهای سپاه پاسداران در چنین خط کشتیرانی که برای اقتصاد اسرائیل حیاتی است، سبب می‌شود ایران بتواند برای کشتی‌های اسرائیلی که از این مسیر عبور می‌کنند، مشکل‌ساز باشد.

در ادامه مقاله آمده است: اوایل دهه 1970 گروه‌های تروریستی فلسطینی به کشتی‌های اسرائیلی عبوری از تنگه باب‌المندب حمله کردند. ممکن است ایرانی‌ها تلاش کنند از همین تاکتیک‌های قدیمی از طریق حوثی‌ها استفاده کنند، اما فراتر از زاویه دید تهدید برای اسرائیل، تحولات یمن در هفته‌های اخیر و نیز از زمان آغاز بهار عربی در این کشور، نشان‌دهنده تحولات گسترده در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] است. نوامبر 2011 علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن، پس از 33 سال حکومت کنار رفت؛ اما برای حوثی‌ها این تغییر فردی کافی نبود. آن‌ها خواهان کسب سهم مهمی از قدرت و حکومت در یمن بودند. احتمالاً حوثی‌ها با تحریک ایرانی‌ها برای تقویت تسلط خود بر یمن اقدام کردند. طی ماه‌های اخیر حوثی‌ها دستاوردهای نظامی چشمگیری داشته‌اند که مهم‌ترین آن، تسلط بر صنعا بوده است. آن‌ها توانسته‌اند بر ادارات دولتی و سایر تأسیسات راهبردی تسلط یابند و سپس برای توقف جنگ به توافق رسیدند. رئیس‌جمهور یمن با میانجی‌گری سازمان ملل موافقت کرد.

در پایان مقاله آمده است: افراط‌گرایان سنی به‌ویژه القاعده که در سراسر یمن فعال هستند، قدرت‌یابی شیعیان زیدی را که حدود 30 درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند، نمی‌پذیرند. روز دوشنبه تمام گروه‌ها توافق کردند که خالد بها، سفیر سابق یمن در سازمان ملل به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب شود. اما حوادث روزهای بعد مانند اشغال بندر حدیده به دست حوثی‌ها دوباره بحران را جدی‌تر کرد. همان روز جدایی‌طلبان جنوب یمن در شهرهای جنوبی کشور به‌ویژه عدن تظاهرات کردند و خواستار استقلال و ایجاد دوباره جمهوری خلق یمن جنوبی شدند. مشخص نیست که یمن به کدام سو می‌رود. آنچه مشخص است اینکه در سایه حملات و کشتارهای دولت اسلامی (داعش)، محور شیعه به رهبری ایران نیز آرام و قرار ندارد و به پیشروی خود ادامه می‌دهد. شعار اصلی تظاهرات‌کنندگان حوثی نیز مانند انقلاب اسلامی ایران «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و لعنت بر یهودیان» بود. نفوذ ایران فراتر از این موارد است و سعودی‌ها با نگرانی به تحولات در جنوب عربستان می‌نگرند. ریاض می‌داند که ایرانی‌ها برای حوثی‌ها سلاح فرستاده‌اند و بر همین اساس تلاش می‌کند از قاچاق تسلیحات از ایران برای حوثی‌ها در شمال یمن جلوگیری کند. بنابراین، در حالی که رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی تقریباً بر نقشه پیشروی‌های دولت اسلامی (داعش) تمرکز کرده‌اند، ایران «میانه‌رو» آرام و بی‌‌سروصدا بر گستره قدرت خود از طریق تسلط بر بخش‌های عظیمی از لبنان، سوریه، عراق و در حال حاضر یمن می‌افزاید.

 

اخبار

آنچه در ایران دیدم...!

 «کالب تی ماوپین» تحلیل‌گر سیاسی و روزنامه‌نگار آمریکایی پس از حضور در دومین نشست «افق نو» در تهران، طی یادداشتی نوشت: آنچه در ایران دیدم با آنچه در رسانه‌های آمریکایی از ایران به تصویر کشیده می‌شود، زمین تا آسمان فرق داشت. ایران یک کشور توتالیته و آخوندسالار نیست. ایرانیانی را می‌دیدم که علناً و آزادانه از دولت و مسئولان گلایه می‌کردند. ایران کشور پر از مردم سزاوار نفرت و غضب نیست، بلکه تشکیل شده از مردمانی که همان‌چه ما می‌خواهیم، می‌خواهند؛ یعنی یک زندگی ساده و آرام به همراه خانواده. انقلاب اسلامی از رهگذر یک انقلاب قهرمانانه که یک ظالم وحشی تحت حمایت آمریکا را به زیر کشید، پایه‌گذاری شد. هرچند دولت ایران، اسلامی است؛ اما سایر ادیان دیگر نظیر یهودیت، مسیحیت و زرتشتی نیز اجازه فعالیت دارند. دولت، این مذاهب را سرکوب نمی‌کند، در عوض ادیان یکتاپرست آزادانه حضور دارند و مورد احترامند. رسانه‌های آمریکایی وضعیت حقوق زنان در ایران را وخیم جلوه می‌دهند؛ اما این فرافکنی‌ها صحت ندارد. در همین نشست، زنان نقش عمده‌ای ایفا کردند. بیش از 60 درصد پذیرش دانشگاه‌ها را در ایران زنان تشکیل می‌دهد. وی در ادامه افزود: من به‌عنوان شخصی که در نیویورک زندگی می‌کند، به این نشست مهم آمدم چراکه صهیونیسم را به‌عینه لمس کرده‌ام و از آن بیزارم. صهیونیسم برابر است با نژادپرستی؛ صهیونیسم همان ایدئولوژی ساکنان سفیدپوست تازه ‌از راه‌رسیده و استعمارگری است که قربانیانشان را دون‌پایه و حقیر می‌شمارند. صهیونیسم برابر است با نفرت؛ صهیونیسم یعنی «انسان‌زدایی» و سرکوب مردم به خاطر عقاید مذهبی یا قومیتشان.

     

اخبار کوتاه

   * «ناصر قندیل» تحلیلگر لبنانی مسائل سیاسی، گفت: اینکه ایران آمریکا را بعد از چند دهه پای میز مذاکرات کشانده، در حقیقت به این معنی است که ایران توانسته به آمریکا بفهماند که هرگونه اقدامی برای دستیابی به اهداف کاخ سفید در منطقه باید از فیلتر ایران عبور کند و در غیر این صورت، نتیجه مورد نظر مقامات واشنگتن محقق نخواهد شد. این تحلیلگر لبنانی با بیان اینکه سیاست ایران در منطقه به تمامی نقاط ضعف آمریکا دست گذاشته و مهره‌های اصلی واشنگتن را از صفحه شطرنج خارج کرده است، افزود: آمریکا بر طبل عربستان در حمایت از اسرائیل و دیگر اهدافش در منطقه می‌کوبید؛ ولی ایران با نفوذش در یمن، عربستان را شکست داد و نتیجه آن شد که عربستان سر عقل بیاید و به فکر ماجراجویی در منطقه نباشد.

   * «رهام‌بخش حبیبی» فرمانده مرزبانی سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: در مورتان، نقطه صفر مرزی میل ۲۰۶ مرزبانان سیستان‌وبلوچستان با اشرار درگیر شدند که توانستند دو نفر از آن‌ها را به هلاکت برسانند و چند نفر را نیز زخمی و مهمات آن‌ها را کشف و ضبط کنند. وی افزود: در یکی دیگر از نقاط صفر مرزی، مرزبانان با اشرار درگیر شدند و تعدادی از آن‌ها را زخمی و مجروح کردند که آن‌ها با توجه به نقطه صفر مرزی به سمت کشور پاکستان متواری شدند. در این درگیری دو نفر از مرزبانان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و تعدادی نیز مجروح شدند. همچنین در این درگیری دو قبضه سلاح جنگی، یک خودرو و تجهیزات و مهمات نیز از اشرار کشف و ضبط شده است.

   * به گزارش پایگاه خبری «الیمن السعید» کمیته‌های مردمی یمن روز پنج‌شنبه توانستند وارد منطقه «المناسح» مهم‌ترین پایگاه تروریست‌های القاعده در یمن شوند. براساس این گزارش، کمیته‌های مردمی بدون مواجهه با کمترین مقاومت تروریست‌های القاعده وارد این منطقه شدند و تروریست‌ها به سایر مناطق استان البیضاء فرار کردند. منابع محلی همچنین از درگیری شدید میان کمیته‌های مردمی جنبش انصارالله و نیروهای القاعده در منطقه «العرش» استان البیضاء خبر دادند.

   * «صدر الدین القبانجی» امام جمعه نجف اشرف در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: مقامات سعودی با صدور حکم اعدام برای شیخ النمر مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند. وی با هشدار درباره احتمال اجرای حکم اعدام این عالم برجسته شیعیان عربستان، تأکید کرد: مقامات سعودی با این اقدام، گور خود را با دستان خودشان حفر کرده‌اند. وی افزود: سرزمین حجاز این روزها، بیداری جدیدی را با حضور شیعیان اهل بیت(ع) تجربه می‌کند و این جنبش به‌زودی عرش قدرت آل‌سعود را به لرزه درمی‌آورد و سرنگون می‌‌کند.

اخبار و تحلیل‌ها: آل‌سعود با فاصله انداختن بین دستگیری و محاکمه شیخ نمر به مدت دو سال، درصدد کاهش واکنش‌های خارجی و داخلی به حکم صادره درباره وی بود که به هدفش نرسید و در حال حاضر برای اجرای حکم در داخل و خارج با مشکل مواجه است.

   * در پی اظهارات اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، درباره ایران و سخنان وی درباره رهبر معظم انقلاب، جمعی از حامیان ایران با در دست داشتن تصاویر رهبر معظم انقلاب در خیابان‌های استانبول و آنکارا راهپیمایی کردند و بر اساس فیلم‌های منتشر شده از این راهپیمایی بی‌سابقه، تظاهرکنندگان شعارهایی از قبیل الله‌اکبر خامنه‌ای رهبر، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، زبانی را که به رهبر ما اهانت کند می‌بریم، خامنه‌ای قهرمان ماست، لبیک یا حسین، اردوغان خائن است و... سر دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات