صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۷۰۵۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3985 دوشنبه 5 آبان ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جمهوری اسلامی امروز در سیاست‌های منطقه حرف اول را می‌زند. در مقابل رژیم غاصب و مورد حمایت زورگویان عالم یک تنه می‌ایستد. (14/3/93)

 سرمقاله

جنگ طرابلس از نمایی دیگر!

گروهک تکفیری صهیونیستی داعش پس از اعلام تشکیل دولت خودخوانده اسلامی عراق و شام، جغرافیای رویایی آن را نیز اعلام کرد که لبنان نیز در آن جغرافیا قرار داشت. مدتی پس از آن، تروریست‌های داعش و النصره به شهر مرزی عرسال لبنان حمله کردند و با ارتش این کشور درگیر شدند. با اینکه در ظاهر، درگیری‌ها در این شهر خاتمه یافته و تروریست‌ها مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند، شهر همچنان به وجود تروریست‌ها آلوده است و وضعیت عادی و امنیت کامل به این شهر بازنگشته است. ناپایداری امنیتی هنوز در عرسال ادامه داشت که تروریست‌ها از چهار روز پیش در طرابلس لبنان با ارتش این کشور درگیر شدند و این درگیری همچنان ادامه دارد. ظاهراً درگیری تروریست‌ها در لبنان با هماهنگی ابوبکر البغدادی نبوده چرا که وی پس از درگیر شدن تروریست‌ها با ارتش لبنان در طرابلس، اعلام کرد آن‌ها زودتر از موعد با ارتش این کشور درگیر شده‌اند و همچنان به اشتباه خود که درگیری با ارتش است، ادامه می‌دهند در حالی که باید پیش از اجرای حملات خود و تصرف شهر طرابلس به‌خوبی برنامه‌ریزی می‌کردند. بغدادی درگیری نیروهایش با ارتش لبنان را بچگانه دانست. این اظهارات ابوبکر البغدادی از دو زاویه دیگر قابل تحلیل است:

1 - وی با این اظهارات، ناکامی تروریست‌ها را توجیه می‌کند و آن را به مجموعه محدودی از تروریست‌ها نسبت می‌دهد تا این شکست به پای داعش و النصره نوشته نشود و روحیه کل تروریست‌ها تضعیف نگردد.

2- احتمالاً در بین تروریست‌ها خودسری‌هایی آغاز شده و آن‌ها بدون هماهنگی و جلب موافقت سرکرده‌های خود دست به این حملات زده‌اند و بغدادی برای سرپوش گذاشتن بر این خودسری‌ها که ساختار داعش را تهدید می‌کند، عجولانه موضع‌گیری کرده تا نشان دهد یکپارچگی داعش، محفوظ است و وی بر اوضاع اشراف دارد و مسلط است. در هر صورت، به‌نظر می‌رسد وضعیت داخلی داعش با گذشته متفاوت شده و برخلاف چیزی که وانمود می‌شود، انسجام و اعتماد به‌نفس درونی در این گروهک تروریستی به‌شدت آسیب دیده که می‌تواند در آینده نزدیک، شتاب بیشتری پیدا کند. ان‌شاء‌الله

ترجمه

مواضع حزب‌الله لبنان و ترکیه در قبال بحران سوریه

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 27 اکتبر 2014 (۵ آبان) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های حزب‌الله لبنان در مورد راه‌حل بحران سوریه و رویکرد ترکیه در قبال جنگ کوبانی پرداخت و نوشت: هفته گذشته نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، به استفان دو میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت که «امتیازات دردناکی» باید برای راه‌حل سیاسی در سوریه داده شود. دو میستورا از لبنان، روسیه، ترکیه و سایر کشورهای منطقه دیدار می‌کند. وی این دوره را «دوره بسیار حیاتی» برای روند سیاسی سوریه توصیف کرد. «امتیازات دردناک» به تأیید مخالفان سوریه از سوی رژیم سوریه به‌عنوان شریک حاکمیت و نیز تأیید رژیم کنونی سوریه به‌عنوان شریک از سوی مخالفان اشاره دارد.

در ادامه مقاله آمده است: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سخنرانی 13 اکتبر از رهبر ایران انتقاد شدید کرد. اظهارات اردوغان نشان‌دهنده عقب‌نشینی اردوغان از روند گرم شدن تدریجی روابط ایران و ترکیه بود. یک مقام ایرانی نیز به المانیتور گفت که «عامل مرگ 250 هزار نفر در سوریه، کشورهایی هستند که از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند. ترکیه یکی از این کشورهاست و مسئولیت کامل این وضعیت به عهده این کشور است. آقای اردوغان به‌خوبی می‌داند ایران بی‌گناه است... کمک‌ نکردن اردوغان به همسایگان کرد خود، نشان‌دهنده جدیت نداشتن ترکیه در مبارزه با تروریسم است.» در عین حال، آمریکا و ترکیه در مورد مبارزه با دولت اسلامی (داعش) اختلاف‌نظر دارند. تصمیم اردوغان برای اجازه به نیروهای پیشمرگه برای ورود به سوریه نیز در ترکیه مناقشه‌برانگیز شده است.

در پایان مقاله آمده است: ارتش ترکیه به‌ویژه گفته است از اینکه دالانی برای پیشمرگه باز شود، نگران است. منابع نزدیک به ارتش به المانیتور گفتند نیروهای مسلح ترکیه همچنان به همکاری نظامی با کردها حساسیت دارند. رویکرد اردوغان در قبال درخواست‌های بین‌المللی و آمریکا برای حمایت از نیروهای کردی در جنگ علیه دولت اسلامی (داعش) در کوبانی برای ترکیه هزینه‌های غیرضروری به همراه داشته است. ابردین زمان می‌نویسد: «ترکیه می‌توانست عملیات‌های ضد دولت اسلامی (داعش) را در کوبانی از طریق اجازه ورود نیرو و تسلیحات از طریق مرزهایش هدایت کند. این اقدام می‌توانست روند صلح میان ترکیه و کردهای خود را تقویت کند و در عین حال، تصاویر منتشر شده از نظاره‌گر بودن تانک‌ها و سربازان ترکیه در جنگ کردهای سوریه در کوبانی به وجهه ترکیه آسیب زد و ادعاهای مربوط به حمایت ترکیه از دولت اسلامی (داعش) را تقویت کرد... کردها از رسانه‌ها و اذهان عمومی جهانی استفاده کردند و چنین نشان دادند که نیروی سکولار و طرفدار غرب در منطقه هستند؛ پیش‌تر ترکیه چنین تصویری از خود بروز داده بود.» در سوی دیگر منطقه، در اسرائیل [سرزمین‌های اشغالی] نیز ظاهراً انتفاضه‌ای آرام در حال شکل‌گیری است. اسرائیل به دنبال سرکوب سریع انتفاضه جدید احتمالی است. 

اخبار و تحلیل‌ها: پیش از حمله داعش تکفیری به کوبانی، برای بسیاری از مردم دنیا آشکار شده بود که ترکیه با حمایت‌های همه‌جانبه از تروریست‌های تکفیری در سوریه، هم با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی، در امور داخلی کشوری دخالت کرده و هم در جنایات گسترده تروریست‌ها در سوریه شریک است؛ اما با حمله تروریست‌های داعش به کوبانی - که با تصرف آن احتمالاً داعشی‌ها حمام خون به راه انداختند - و در تنگنا قرار گرفتن مردم این شهر و درخواست جهانی برای کمک به این مردم، مقامات ترک با ممانعت از رسیدن هرگونه کمک به مردم محاصره‌شده کوبانی، نشان دادند به هیچ‌یک از قواعد انسانی پایبند نیستند و حتی حاضرند برای اندکی تقویت مواضعشان، نظاره‌گر کشتار انسان‌های بی‌گناه باشند.

اخبار

شیطنت گوگل و یاهو برای تخریب شیعیان!

 اگر این روزها کلماتی مانند عاشورا و محرم را به صورت لاتین (Ashora/Moharam) در موتورهای اینترنتی جست‌وجو کنید، با تصاویر گوناگونی از قمه‌زنی، خشونت و آسیب رساندن به بدن به بهانه عزاداری مواجه می‌شوید! چند سال است که موتور‌های جست‌وجوی اینترنتی به‌ویژه گوگل و یاهو، تصاویری را با موضوع و مضمون عاشورا و محرم در برابر دیدگان کاربران اینترنتی قرار می‌دهند که از یک برنامه‌ریزی سازمان‌یافته و تاکتیکی برای تخریب ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی شیعیان حکایت دارد. جالب اینجاست که علاوه بر این قسمت، کاربران در بخش فیلم موتورهای جست‌وجو هم با سکانس‌هایی از قمه‌زنی و خشونت مواجه می‌شوند! یکی از نکات قابل‌توجه در این روند، تغییرات مدام و به‌روز اینگونه تصاویر در این پایگاه‌های جست‌وجوگر است، هر چند برخی پایگاه‌هایی که از این تصاویر استفاده کرده‌اند، به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی یا محتوای نامناسب، فیلتر هستند؛ اما تصاویر جهت‌دار این پایگاه‌ها، مرتبط با عاشورا و محرم در صفحات جست‌وجوی عکس گوگل و یاهو قابل مشاهده است! محوریت اصلی تمام این تصاویر هم مراسم‌های قمه‌زنی مردان، زنان و کودکان است. شواهد موجود نشان می‌دهد برنامه‌ریزی هوشمندانه و دقیقی برای تخریب ارزش‌های شیعه در پشت پرده این ماجرا قرار گرفته است.

اخبار کوتاه    

* گفته می‌شود در تعدادی از کافی‌شاپ‌های بوشهر برخی افراد در ساعات پایانی شب به‌صورت آزادانه کشف حجاب می‌کنند و در جمع‌های مختلف به گپ و گفت می‌پردازند. گفتنی است در همایش‌های شخصی نیز مدتی است کشف حجاب به صورت پراکنده صورت می‌گیرد. همچنین کشف حجاب معدودی از هنجارشکنان در وسایل نقلیه شخصی در تهران نیز بارها مشاهده شده است که نیازمند برخورد قاطع پلیس است.

* محمدجواد ظریف با تغییر حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و جایگزینی یک عنصر جریان اصلاح‌طلب مخالفت کرد.

معاونت عربی و آفریقایی از معاونت‌های مهم وزارت امور خارجه محسوب می‌شود که تحولات منطقه و کشورهای همراه با جمهوری اسلامی ایران مانند لبنان، عراق، یمن، فلسطین و ... در محدوده اختیارات این معاونت قرار دارد که همکاری‌های نزدیکی با سردار حاج قاسم سلیمانی دارد. گفته می‌شود جریان اصلاحات به دلیل تمرکز برخی عناصر سابقش‌ در لبنان و همکاری‌های سابق با سران برخی کشورهای عربی مانند شاه سعودی و... فشار سنگینی را بر وزیر خارجه برای تغییر معاون عربی و آفریقایی داشته است که ظریف، حضور یک چهره از جریان انقلاب را در این بخش وزارت‌خانه ضروری می‌داند.

* موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، به‌تازگی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز صحبت‌های عجیبی را به زبان رانده است. وی با ادعای اینکه در تمام دولت‌های خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی، گفتمان برتر اصلاح‌طلبی بود(!) گفت: «اصلاح‌طلبی یک اندیشه، فکر و یک گفتمان است. این گفتمان در مقابل سایر گفتمان‌های رایج در کشور از یک برتری کاملاً محسوسی برخوردار است!» موسوی لاری در ادامه ضمن تلاش برای تبرئه کردن اصلاح‌طلبان از آنچه در فتنه ۸۸ انجام دادند و کشور را به مدت هشت ماه در آشوب فرو بردند، مدعی شد: «احساسم این است که اصلاح‌طلب‌ها نظرشان این است که خصومتی با اصول‌گرایان ندارند اگر در یک رقابت، اصول‌گرایان مسئولیتی به عهده‌شان گذاشته بشود، اصلاح‌طلبان کاملاً تمکین می‌کنند، ولی آن سوی ماجرا این چنین نیست!» البته از نکات جالب دیگر در این مصاحبه نقد او به آقای روحانی بود.

* «کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه» که به‌تازگی از شکایت این دانشجویان علیه مسئولان وزارت علوم و برخی رسانه‌ها خبر داده بود، دومین بیانیه خود را صادر کرد و برخی تناقضات در اطلاعیه اخیر وزارت علوم را سند سیاسی‌کاری در موضوع بورسیه‌ها دانست. در این بیانیه که خطاب به رئیس‌جمهور نوشته شده، آمده است: اگر این افراد به صورت «غیرقانونی» بورسیه شده‌اند و «فاقد شرایط» بوده‌اند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کدام حق و به استناد به کدام قانون، حکم به «ادامه بورس» آن‌ها داده است؟ اگر وزارت علوم می‌تواند و حق دارد به تشخیص خود به افراد، بورسیه اعطا کند، بلوای یک سال اخیر برای چه بود؟ و اگر نمی‌تواند، به چه حقی حکم به ادامه بورس کسانی داده است که طبق ادعای این وزات‌خانه، فاقد شرایط هستند؟ در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: آیا این تناقض‌گویی و تناقض‌کاری، چیزی جز نشان از بی‌انصافی سیاسی و تبدیل وزارت علوم و دانشگاه‌ها به بازیچه جریان‌های سیاسی و ابزار دستیابی به اهداف سیاسی است؟

* نیروهای امنیتی لبنان، یک زن انتحاری را قبل از منفجر کردن خود در میان دانش‌آموزان یک مدرسه شیعه، بازداشت کردند. به گزارش پایگاه خبری جنوب لبنان، این زن تروریست که از اعضای گروه تروریستی داعش است، در منطقه بعلبک بازداشت شد. این روزها حزب‌الله و جنبش امل به ریاست «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، در آستانه ایام محرم‌الحرام و سالروز عاشورای حسینی(ع) و برگزاری سوگواری‌های مردمی، تدابیر امنیتی را افزایش داده‌اند.

        

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات