صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۷۰۵۹۹

اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه 11 آبان


*کیهان 

آیا دولت پذیرفته که رحم اجاره‌ای افراطیون است؟

روزنامه دولتی ایران پنج‌شنبه گذشته مدعی شد در مجلس آرایش خاصی برای مقابله با دولت وجود دارد که به میلی منفرد و نیلی احمدآبادی رأی نداد و فرجی دانا را نیز برکنار کرد. این روزنامه اما شنبه ادعا کرد چنین آرایشی در مجلس وجود ندارد!

این روزنامه با اشاره به عدم کسب رأی اعتماد مجلس از سوی نیلی احمدآبادی نوشت: اگر وقایع پیشینی و پسینی جلسه رأی اعتماد بازبینی شود، با اراده جمعی از نمایندگان مواجه می‌شویم که در برابر وزارت علوم «آرایش خاصی» گرفته‌اند. این حلقه حدود 160 نفری تاکنون درباره مقدرات این وزارتخانه رویکرد مشخصی دارند. آنها به میلی منفرد رأی ندادند، فرجی دانا را برکنار کردند و اکنون مانع از وزارت نیلی احمدآبادی شدند. تکرار این عدد در رأی‌گیری‌ها پیامی است به دولت که اگر می‌خواهد پنجره ثبات را به روی دانشگاه باز کند باید از مواضع خود عقب بنشیند.

ایران نوشت: آرای فرجی دانا و نیلی نسبت معکوس دارد. با نگاهی به سیر آرای مجلس به دو وزیر پیشنهادی پیشین، کارت زرد و استیضاح رضا فرجی دانا به نظر می‌رسد که جناح حاکم بر مجلس با سیاست‌های مدیریتی ارائه شده برای این وزارتخانه مخالف است و همه را از یک جنس می‌داند. آرای ارائه شده در پنج بار رأی‌گیری در مجلس برای وزرای پیشنهادی علوم، واقعیت مهمی را روشن کرد و آن تشابه تعداد آرای جعفرمیلی منفرد و محمود نیلی است. شمار آرای مخالفان در هر دو دوره حول عدد 160 می‌چرخد. چه آنکه نیلی 160 رأی مخالف و میلی منفرد 162 رأی مخالف به دست آوردند.

گردانندگان روزنامه ایران در عین حال روز شنبه با تغییر فاز و ذیل تیتر «تلاش تندروها برای متشنج کردن روابط دولت با مجلس» نوشتند:‌ با رصد چند خبرگزاری، روزنامه و سایت متعلق به تندروها به خوبی می‌توان به یک خط خبری- تحلیلی با محورهای مشترکی نظیر القای تغییر آرایش سیاسی مجلس به نفع مخالفان دولت مشاهده کرد... واقعیت‌هایی در بهارستان و پاستور وجود دارد که مانع از تحقق اهداف مخالفان دولت خواهد شد. به نظر می‌رسد ارزیابی‌های آنها از تحلیل فضای صحن علنی مجلس خیلی خوشبینانه رقم خورده است و 160 رأی منفی که نمایندگان به دکتر نیلی احمدآبادی دادند را نمی‌توان به منزله پایان روابط خوب دولت و مجلس و انتقال آرای طرفداران دولت به سبد مخالفان آن تعبیر کرد.

روزنامه ایران به این واقعیت روشن اشاره نمی‌کند که اگر نگاه جناحی 160 نفری به وزارت علوم وجود داشت، فرجی دانا نمی‌توانست با 159 رأی موافق و 70 رأی مخالف وزیر شود اما 9 ماه بعد 145 نفر مخالف او شوند و موافقان وی به 75 نفر کاهش یابد، همچنان که این رقم درباره نیلی احمدآبادی به 160 مخالف و 79 موافق رسید. در حقیقت نمایندگان مجلس در آغاز با اصل کابینه و از جمله فرجی دانا با اغماض و حسن‌ظن مواجه شدند حال آن که برخی اسناد عدم صلاحیت وجود داشت اما به تدریج با بروز رفتارهای قانون‌شکنانه و افراطی در زمینه عزل و نصب‌ها، گماشتن افراطیون و عناصر مسئله‌دار بر مصادر امور با وجود استعلام‌های منفی معلوم شد، امثال فرجی‌دانا از خود استقلال رأیی ندارند و صرفاً به عنوان ماشین امضای دیگران عمل می‌کنند و قدرت وفاداری به خطوط قرمز نظام را ندارند. با این وصف تکرار این ادعا که نیلی احمدآبادی راه فرجی دانا را ادامه می‌دهد- یعنی فقدان استقلال رأی و شخصیت مستقل نسبت به فتنه‌گران - در کنار فقدان صلاحیت‌ها و سوابق مدیریتی موجب شد نمایندگان مجلس با نگاه کارشناسی و از سر بصیرت دست رد به افراطیون بزنند و اکنون این سؤال را باید روزنامه ایران و برخی عناصر دولتی پاسخ دهند که چرا دولت مرز خود را از افراطیون فرصت‌طلب و آنها که صریحاً گفتند دولت را رحم اجاره‌ای خود می‌دانند، جدا نمی‌کنند؟ یعنی این اجزای دولت هم پذیرفته‌اند که در اجاره افراطیون فتنه‌گر و مدعی اصلاحات هستند؟

شرمندگی توافق ژنو برای روزنامه‌های زنجیره‌ای ماند 

«بازگشت پژو، نتیجه ژنو»! این تیتر روزنامه اعتماد یکی از ده‌ها و صدها تیتری بود که یک سال پیش با ذوق‌زدگی نسبت به توافق ژنو بر صفحه اول نشریات زنجیره‌ای و مدعی حمایت از دولت نقش بست.

با این وجود گذشت یک سال از آن زمان نشان می‌دهد توافقنامه ژنو کمترین تأثیری در حذف تحریم‌های مربوط به فروش قطعات خودرو که در این توافق آمده بود نداشت.

هفته‌نامه 9 دی در این زمینه در گزارشی نوشت: یکی از مهم‌ترین بندهای گنجانده شده در گام ابتدایی توافقنامه ژنو موضوع برداشته شدن تحریم‌های مربوط به صنعت خودروسازی است.

در زمینه واردات قطعات خودرو و همکاری مربوط به تولید خودروهای خارجی در داخل کشور شرکت‌های پژو و رنو که هر دو شرکت‌هایی فرانسوی محسوب می‌شوند اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران تا پیش از دوره تحریم‌ها به حساب می‌آیند.

در توافقنامه ژنو در بند مربوط به «عناصر گام اول» در ردیف تعهدات طرف غربی این‌طور ذکر شده است؛ «تعلیق تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط». پس از مذاکرات صورت گرفته قرار بر این شد که گام ابتدایی این توافقنامه از تاریخ 30 دی ماه 1392 به مدت 6 ماه اجرایی بشود. به این ترتیب آمریکا متعهد می‌شد که تحریم‌های خود را بر صنعت خودروسازی ایران به مدت 6 ماه تعلیق کند. این مدت 6 ماهه یک بار دیگر به مدت 4 ماه- تا 3 آذر 93- تمدید گردید.

9 دی اضافه می‌کند: در آستانه 30 دی ماه- زمان رسمی اجرایی شدن گام اول توافقنامه ژنو- رسانه‌های مختلف طرفدار دولت تبلیغات گسترده‌ای درباره برداشته شدن تحریم‌های خودروسازی انجام دادند. هیئتی تجاری متشکل از نمایندگان شرکت‌های بزرگ‌ تجاری فرانسوی از جمله شرکت خودروسازی پژو و شرکت نفتی توتال در بهمن 92 به ایران سفر کرد و پیش‌نویس‌هایی برای از سرگیری همکاری‌ها نوشته شد. این حضور حتی به برگزاری «همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه» با سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت منجر شد، ولی نماینده شرکت پژو در این نشست حاضر نشد. این درحالی بود که بعضی خبرها حاکی از رفع اختلافات و پذیرش شروط ایران توسط پژو بود.

اما هشدار شدید‌اللحن آمریکا به فرانسه (هشت ماه پس از اجرایی شدن توافقنامه ژنو) باعث شد این شرکت‌ها قراردادی را با ایران امضا نکنند. پس از این سفر- که بزرگترین سفر هیئت‌های تجاری اروپایی پس از توافق ژنو به ایران بوده است- تاکنون هیچ‌گونه قرارداد جدیدی میان شرکت‌های خودروسازی ایرانی و غربی امضاء نگردیده است و مدت‌ها پس از این سفر صرفاً سخن از انتظار برای انعقاد قرارداد آن هم از سوی سایت‌های طرفدار دولت است. این عدم انعقاد قراردادهای جدید ولو در زمان توافقنامه شائبه نمایشی بودن این سفرها را جهت فشار به دولت ایران تقویت می‌نماید.

تیترهای ذوق‌زده روزنامه‌های طرفدار دولت که بلافاصله بعد از حضور نماینده شرکت پژو در ایران کار شده نیز سندی است که انتظارات و امید فراوان دولت و طرفدارانش را از توافقنامه ژنو نشان می‌دهد. امیدی که خیلی زود با رد همکاری از سوی شرکت پژو و شرکت‌های مشابه رنگ باخت.

در همین راستا شرکت رنو در فروردین ماه امسال - سه ماه بعد از اجرایی شدن توافقنامه ژنو و درست در زمانی که اعلام شد شرکت‌های ایرانی تولید خود را افزایش داده‌اند- طی چند گزارش بیان داشت که صادرات خودروی کامل توسط رنو به ایران در همان سطح دوره تحریم‌ها باقی مانده است و افزایشی نداشته است.

9 دی در عین‌حال خاطرنشان می‌کند که تحریم‌های مربوط به قطعات خودرو باعث تحرک خودروسازان داخلی برای تأمین این قطعات در داخل کشور شد.

معوقات بانکی ظرف 7 ماه 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت 

آمار مطالبات معوق بانکی از 82 هزار میلیارد تومان در پایان سال 92 به 87‌هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

خبرگزاری دولتی ایسنا ضمن انتشار این خبر و انتقاد از کوتاهی بانک‌ها به ویژه بانک مرکزی نوشت آمار معوقات بانکی تکان نخورد بلکه افزایش هم یافت

این سایت می‌نویسد: علی‌رغم تمامی هیاهویی که به منظور برگرداندن بیش از 87 یا در برخی اظهارات 150 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در بین تمامی بخش‌های مربوطه برپاست و با وجود تشکیل چندین کمیته بررسی و تلاش‌های انجام شده، آمار معوقات بانکی نه تنها کاهش نیافته بلکه اغلب ثابت و یا حتی اضافه شده است.

فرا رو می‌نویسد: در روزهای اخیر بود که همتی مدیر عامل بانک ملی معوقات بانکش را 13 هزار میلیارد تومان اعلام کرد رقمی که پیش از این هم همین مقدار بود و نشان داد که علی‌رغم تأکید وی به تمامی اقدامات انجام شده وصول چندانی نداشته‌اند. همچنین آمار کلی مطالبات معوق بانکی نیز بیانگر کاهش نیست به طوری که رقم 82 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1392 به حدود 87 هزار میلیارد تومان رسیده است.

این در حالی است که تهرانفر- معاون نظارت بانک مرکزی- در خرداد ماه امسال آمار معوقات را حدود 85 هزار میلیارد تومان عنوان کرده و گفته بود که از این رقم نزدیک به 64 هزار میلیارد تومان معوقات ریالی و حدود 20 هزار میلیارد تومان دیگر ارزی است.

وی همچنین در مرداد ماه اعلام کرد که مطالبات معوق بانکی به 87 هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد بیانگر رشد 2000 میلیاردی آن بود در عین حال که تاکنون آخرین آمار نیز بیانگر همین رقم بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است.


روزنامه کویتی: ایستادگی ایران احترام دوست و دشمن را برانگیخته است 

یک روزنامه کویتی با ستایش از ایستادگی ملت و دولت ایران در برابر فشارهای خارجی نوشت «براوو ایران»!

روزنامه العالم در مقاله‌ای به قلم مطلق الوهیده و  با عنوان «براوو ایران؛ خوب هست و خیلی ممنون» نوشت: 5 سال قبل مقاله‌‌ای نوشتیم که امروز آن را تکرار می‌کنیم. اما کلمه‌هایی فارسی را به آن می‌افزاییم؛ چون جمهوری اسلامی ایران به خاطر مواضع ملی، خدمت به مردم و پایبندی به معتقدات و افکار و اصول ملی این کشور، مستحق آن است.

نویسنده تاکید کرد: با حمایت مردم و علی‌رغم محاصره اقتصادی و تحریم‌های گسترده، جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته در مواضع خود محکم و استوار ایستاد و با دستیابی به خودکفایی علمی و صنعتی، در سطح بین‌المللی احترام دوست و دشمن را یکجا به دست آورد.

الوهیده با بیان اینکه جهان عرب نمی‌تواند سر خود را مانند کبک زیر برف کند و واقعیت‌ها را در ارتباط با ایران نبیند، افزود: ایران با تکیه بر توانمندی‌های مختلف از جمله دانش و مراکز صنعتی، در موقعیت برنده قرار دارد.

وی افزود: اما ما کشورهای عرب گرفتار هرج و مرج، آشوب، انفجار، مهاجرت و اختلاف هستیم که موجودیتمان را تهدید می‌کند.
نویسنده کویتی با توصیه به جهان عرب برای دست برداشتن از اختلاف‌ها خاطرنشان کرد: مردم ایران هیچگاه در هر شرایط بحرانی کشورشان را تنها نگذاشته‌اند به این دلیل آیا ایرانیان مستحق دو بار «براوو» نیستند؟!

سرپرستی نجفی بر وزارت علوم غیرقابل تمدید است

سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: تا دو هفته آینده نجفی از سمت سرپرستی موقت وزارت علوم برکنار خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، ضمن اشاره به اصل 135 قانون اساسی گفت: برابر اصل 135 قانون اساسی رئیس‌جمهور سه ماه فرصت دارد که سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را معرفی کند که این فرصت سه ماهه تا دو هفته آینده پایان می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون سرپرست موقت دوم برای وزارت علوم تعیین نمی‌شود گفت: رئیس‌جمهور باید پیش از اتمام مهلت مقرر وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند در غیر این صورت شخص رئیس‌جمهور سرپرستی این وزارتخانه را برعهده می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش در ادامه افزود: پس از اینکه وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور از مجلس رای اعتماد نگرفت امکان تمدید سرپرستی موقت وزارت علوم برای نجفی وجود ندارد و دولت نه ایشان و نه هیچ کس دیگر را نمی‌تواند به عنوان سرپرست موقت انتخاب کند.

جعفری خاطرنشان کرد: امیدوارم ریاست محترم جمهوری تا قبل از پایان مهلت قانونی هر چه زودتر برای معرفی وزیر پیشنهادی وزارت علوم اقدام نماید که این وزارتخانه مهم بتواند اهداف خود را عملی کند.

وکیل مهدی هاشمی: پول نمی‌گیرم به خاطر اعتقاداتم وکیل او شده‌ام!

وکیل مدافع مهدی هاشمی و برخی عناصر فتنه‌گر مشابه می‌گوید در پرونده‌های سیاسی ریالی دریافت نمی‌کند و به خاطر اعتقاد این کار را انجام می‌دهد.

علیزاده طباطبایی در مصاحبه با ایلنا گفت: بنده تاکنون هیچ حق‌الوکاله‌ای از مهدی هاشمی دریافت نکردم. اساساً در پرونده‌های سیاسی که وکالت آن را بر عهده دارم ریالی دریافت نمی‌کنم چرا که این وکالت را صرفاً براساس اعتقاداتی که دارم انجام می‌دهم.

تلاش برای سیاسی یا اعتقادی نشان دادن اتهامات متهمانی چون مهدی هاشمی در حالی است که این عده به ویژه مهدی هاشمی با اتهامات ضدامنیتی و اقتصادی متعدد و مستند مواجهند به نحوی که پولشویی، حیف و میل بیت‌المال و حضور در شبکه القای تقلب و دعوت به آشوب و... از جمله اتهامات مهدی هاشمی است. با این وصف باید از جناب وکیل پرسید آیا بر پولشویی معتقد است یا آشوبگری به نیابت از ضد انقلاب؟!

علیزاده‌طباطبایی از جمله 15 اصلاح‌طلب عضو شورای شهر اول تهران بود که به خاطر سیاسی‌کاری و باندبازی این شورا را به انحلال و تعطیلی کشاندند.

*خراسان 

ورود نهادهای نظارتی به ماجرای واردات با ارز مرجع 

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یکی از نهادهای نظارتی به مسئولان اجرایی مرتبط در امر واردات کالا به کشور، تاکید شده است که این دستگاهها باید نسبت به ارسال فهرست کلیه کالاهایی که طی یک سال اخیر با نرخ ارز مرجع وارد کشور شده و ترخیص شده اند در قالب لیستی شامل نام صاحب کالا، نوع کالا، تاریخ ترخیص و ارزش کالا اقدام و این فهرست را ظرف مدت کمتر از 1 هفته برای آن نهاد نظارتی ارسال کنند.

طرح جدید دولت برای سفرهای خارجی کارمندان 

بر اساس گزارش چندی پیش یکی از اعضای کابینه به مسئولان ارشد اجرایی، پیشنهاد شده است با توجه به سرمایه های قابل توجهی که در قالب سفرهای خارجی کارکنان دولت از بیت المال هزینه می شود، بهتر است طرحی نظام مند با عنوان «افزایش بهره وری سفرهای خارجی کارکنان دولت» اجرا و نوع فعالیت ها و اهداف این سفرها در حوزه های مختلف و مسئولیت های متفاوت از کارمند تا مدیران ارشد تعیین شود که این طرح با توجه به برخی ابهامات حقوقی و اداری فعلا به کارشناسان ریاست جمهوری سپرده شده است.

*ایران 


شنیده‌هایی از صدا و سیما

شایعات در مورد انتصابات جدید در صدا و سیما و در پی انتخاب محمد سرافراز که تصدی وی بر این سازمان تقریباً قطعی به نظر می‌رسد همچنان بازار گرمی دارد. در کنار مطرح شدن نام جعفری‌جلوه و علی‌اصغر پورمحمدی به عنوان معاونان سیما و غفور مدبر درجزی به عنوان معاون اداری مالی سازمان صدا و سیما، از دکتر کهزادی معاون اسبق فنی صدا و سیما به عنوان کاندیدای تصدی مجدد این سمت نام برده می‌شود. همچنین از عطاءالله ملکی‌تبار مدیرعامل سابق تکتا و مدیرکل فناوری اطلاعات ریاست‌جمهوری نیز به عنوان یک احتمال دیگر برای این سمت یاد می‌شود. سرافراز که بیش از بیست سال سابقه معاونت برون‌مرزی صدا و سیما را در کارنامه خود دارد طبعاً جانشینی را برای این سمت به جای خود برخواهد گزید که سیاست‌های وی را ادامه دهد. مسعود گرجی از مدیران باسابقه سازمان یکی از افرادی است که در میان شایعات، نام وی بیش از دیگران شنیده می‌شود و در کنار آن اسامی دیگری همچون مجتهد و مرندی نیز مطرح شده است. برای تصدی معاونت آموزش و تحقیقات صدا و سیما نام دکتر حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که زمانی به عنوان یکی از نامزدهای تصدی ریاست صدا و سیما مطرح شده بود شنیده می‌شود

تذکر جدی به یک نماینده به خاطر اخبار مخدوش هسته‌ای

هیات رئیسه مجلس به یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی که اخبار مخدوشی را به نقل از معاون وزیر امور خارجه منتشر کرده بود، تذکر داد. به گزارش ایلنا و به گفته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی «سوء برداشت» این نماینده مجلس از سخنان چندی پیش عباس عراقچی در جلسه کمیسیون  امنیت ملی-که بازتاب بسیار منفی در عرصه بین‌الملل داشت- هیأت رئیسه با وی «صحبت جدی» داشته و از او خواسته‌اند در نشر اخبار و مطالب دقت کند.

روایت دختر آیت‌الله مهدوی کنی از بیماری قلبی پدرش

دختر آیت‌الله مهدوی کنی اعلام کرد ناراحتی قلبی رئیس مجلس خبرگان رهبری که منجر به کما و سپس درگذشت وی شد به دلیل توهین جوانی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است. «مهدیه مهدوی‌کنی» در گفت‌و‌گو با فارس گفت: «ایشان(آیت‌الله مهدوی کنی) گفتند در قم جوان بی‌خردی نسبت به یکی از مسئولان کشور- که ما الان هم خیلی ارادتی نداریم- توهین کرد. پدرم گفتند من موظفم نسبت به کسانی که در انقلاب حق دارند، دفاع کنم و بایستم، اما آن جوان صحبت‌هایی کرده و خیلی جسارت کرده بود و پدرم از همان روز احساس کردند قلبشان، ناراحت شده است.» وی در پاسخ به این سؤال که «یعنی به خاطر جسارت آن جوان به آقای هاشمی قلب دردشان به این شکل شد؟» گفت: بله؛ گفتند من از جسارت این جوان و از نوع حرف زدنش خوشم نیامد، شاید خیلی جا‌ها اختلاف سلیقه بوده ولی باز هم هیچ وقت نه به ما نه به هیچ کسی اجازه جسارت نمی‌دادند و می‌گفتند اینها برای انقلاب زحمت کشیده‌اند و ما حق نداریم این‌جور صحبت کنیم، می‌گفتند اینها دلسوز بودند.

اول امضا کنید بعد بخوانید!

یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس روایت جالبی از جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر ارشاد از سوی «حمید رسایی» را روایت کرد. «علی محمد بزرگواری» به ایلنا گفت که رسایی هنگام تلاش برای جلب حمایت نمایندگان پیشنهاد ‌کرده نخست طرح استیضاح را امضا کنند و پس از امضا طرح را مطالعه کنند اما وی قبول نکرده و گفته است تا متن را نخواند، امضایی هم در کار نخواهد بود. گفتنی است تعداد معدودی از نمایندگان که پیگیر طرح استیضاح هستند، متن را در اختیار نمایندگان قرار نمی‌دهند و صرفاً خواستار امضا هستند. پیشتر محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس گفته بود هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس قرار ندارد و چنین طرح‌هایی جدی نیستند.

*آرمان 

 ماجرای ریحانه را افشا می‌کنم!

شنیده شد که اکبر خوشکوشک که از دو سال پیش در فیسبوک به نام خود فعالیت دارد، چند روز پس از قصاص ریحانه جباری در پرونده‌ قتل مرتضی سربندی، با اشاره به مصاحبه‌ای که گویا در اینباره دارد، نوشت؛ همه‌ این ماجرا را با تمام زوایا افشا خواهم کرد! ایسنا نوشت؛ خوشکوشک در کامنتی درباره‌ عدم رضایت خانواده‌ سربندی و اعدام ریحانه جباری نوشت: «اگر رضایت می‌دادند مردم می‌گفتند که خانواده‌اش قبول کرده است که گناه انجام شده. این خانم دروغ‌گویی کرد. چهار ساعت بعد از به قتل رساندن مرحوم سربندی در کلانتری نیلوفر قبول کرد و یک ساعت بعد قتل به دوست یا نامزدش زنگ می‌زند و همان شب در مقابل دوستان صحنه را تشریح کرد. بعدا بعضی از وکلا که قصد اقامت خارج داشتند به ایشان گفتند که تا آخر بگو که قصد تجاوز داشته است. کسی که 192 سانتیمتر قد داشت و قهرمان کاراته بود چرا از پشت چاقو خورده؟ 
 
نارضایتی رسالت از فاش شدن بورسیه‌ها

شنیده شد که یک روزنامه اصولگرا ضمن انتقاد شدید از دولت یازدهم، دوران احمدی‌نژاد را یکی از درخشان‌ترین دوران تاریخ علم در ایران دانست: «دولت از رنجیده شدن بیش از سه هزار بورسیه دانشگاهی چه سودی می‌برد؟ چرا دولت در پی سیاه‌نمایی یکی از درخشان‌ترین دوران تاریخ علم در ایران است درحالی که دولت‌های نهم و دهم در پیشرفت‌های علمی کشور رکوردی برجای گذاشت که در هیچ‌یک از دوران قبل و بعد از انقلاب نظیر ندارد؟»  در رسالت آمده است: شعار کلیدی دولت یازدهم «اعتدال» است. اما در برخی رفتارهای دولت نشانه‌ای از اعتدال دیده نمی‌شود. چهارشنبه گذشته مجلس به نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم رای اعتماد نداد. مجلس از باب تسامح به آقای فرجی‌دانا رای داد. اما خیلی زود فهمید وی به سمتی می‌رود که احتمال بازتولید فتنه در دانشگاه است. به‌رغم تعهداتی که او داده بود که کژراهه فتنه را نرود و به هیچ‌یک عمل نکرد، مجلس مجبور شد رای اعتماد خود را از او سلب کند.
 
نگرانی از برخی مداحی‌ها در پاکستان 

شنیده شد که شیعیان پاکستان گرفتار مداحان تازه به دوران رسیده شده‌اند و مداحی‌های بی‌حساب و کتاب آنها باعث اعتراض علمای این کشور شده است. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت؛ شیخ محسن علی نجفی، رئیس حوزه علمیه «جامعه الکوثر» شهر اسلام‌آباد پاکستان می‌گوید: متأسفانه در پاکستان مداحان و ذاکرین که تابع هیچ قانون و قاعده‌ای نیستند، صحنه‌گردان مجالس و محافل مذهبی شده‌اند. وی می‌افزاید: مردم به خاطر آنها در مساجد و حسینیه‌ها جمع می‌شوند و مطالب محتوایی در حاشیه قرار گرفته‌اند و قطعاً این وضعیت نگران‌کننده عوارض زیانباری برای جامعه شیعیان پاکستان خواهد داشت.
 
ماموریت یک بازیگر در خیابان‌های تهران

شنیده شد که مهدی هاشمی، بازیگر پیشکسوت سینما که آخرین حضور سینمایی‌اش در «تراژدی» آماده اکران است بناست در فیلمی با عنوان «ماموریت تهران» ایفای نقش کند. میزان نوشت؛ مهدی هاشمی برای ایفای یکی از نقش‌های اصلی این فیلم که توسط مهدی مظلومی طنزساز تلویزیون کارگردانی می‌شود قرارداد بسته است. طبق اطلاعات ارائه شده در «بانی‌فیلم» این فیلم داستان چند مامور را روایت می‌کند که برای جاسوسی و خرابکاری به ایران وارد می‌شوند اما به ناگاه با اتفاقاتی پیش‌بینی نشده روبه‌رو می‌شوند. رضا عطاران و لیلا اوتادی دیگر بازیگرانی هستند که حضورشان در «ماموریت تهران» حتمی شده است. تهیه‌کنندگی فیلم را مسعود ردایی برعهده دارد.
 
کنگویی‌ها مظنون تروریست را خوردند!

شنیده شد که گروهی از مردم در شمال شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو به تلافی حملات اخیر در این کشور که جان 100 تن را گرفته، یک مظنون تروریست را سنگسار کرده و سپس جسدش را آتش زده و خوردند! ایسنا نوشت؛ این رویداد در شهر بنی به دنبال سلسله حملات شبانه در این منطقه که گروه شبه‌نظامی موسوم به «ای. دی‌ اف‌ نالو» مقصر آن است رخ داد. این گروه که گمان می‌رود بیش از 100 تن را در ماه جاری میلادی قتل‌عام کرده‌، برای کشتن قربانیان خود از تبر و ساتور استفاده می‌کند. شاهدان گفتند، هنگامی به این مرد ناشناس مظنون شدند که مسافران یک اتوبوس فهمیدند وی نمی‌تواند به زبان محلی سواحیلی صحبت کند و یک ساتور همراه خود دارد. سپس وی را سنگسار کرده، جسدش را سوزانده و آن را خوردند.
 
جلسه مشترک دولت و قالیباف 

شنیده شد که استاندار تهران گفت: نتیجه کارگروه‌ها درباره حریم تهران و سایر مشکلات مورد ارزیابی قرار گرفته و نهایتا تا بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی جلسه مشترک استانداری و شهرداری برگزار می‌شود.فارس نوشت؛ سید حسین هاشمی درباره جلسات مشترک استانداری و شهرداری تهران اظهار داشت: قرار بود جلسه‌های مشترک هر سه ‌ماه برگزار شود که به دلیل برخی از مشکلات در تابستان امسال برگزار نشد. وی ادامه داد: معاونین برنامه‌ریزی در استانداری و شهرداری تهران جلسات را هماهنگ و موضوع مربوطه را بررسی می‌کنند. نهایتا تا بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی این جلسه برگزار می‌شود. استاندار تهران بیان داشت: نتیجه کارگروه‌ها درباره حریم تهران و سایر مشکلات مورد ارزیابی قرار گرفته و می‌توانیم ارزیابی یکسال‌های برای سال‌های آینده داشته باشیم.
 
بازار داغ پیراهن‌های مشکی چینی 

شنیده شد که رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان گفت: پیراهن‌های مشکی چینی برای ایام محرم تقاضای بیشتری دارند چون قیمت آن ارزان است و حتی اگر جنس مناسبی نداشته باشند به دلیل اینکه مدت زمان مصرفی آنها فقط برای دو ماه محرم و صفر است، متقاضی بیشتری دارد. ایسنا نوشت؛ جواد درودیان اظهار کرد: پیراهن‌های مشکی مردانه که برای ایام سوگواری محرم عرضه می‌شوند، معمولا بدون طراحی و ساده دوخته می‌شوند ولی بنا به خواست مشتری ممکن است تصاویری رو آن چاپ شود که با ایام خاص، مناسبت داشته باشد. وی در پاسخ به اینکه علت تفاوت قیمت پیراهن‌های مشابه مردانه در مغازه‌های مختلف چیست؟ گفت: مغازه‌هایی که ماهانه حدود 10 میلیون تومان اجاره می‌دهند و در مناطق بالای شهر قرار دارند و نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌هایشان باشد طبیعی است که قیمت آنها در مقایسه با مغازه‌هایی که در مناطق پایین شهر قرار دارند بیشتر است. 
 
تعویق حقوق ۱۰۰ کارگر شهرداری فسا

شنیده شد که پرداخت حقوق ۱۰۰ کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری «فسا» در استان فارس دو ماه به تاخیر افتاده است. ایلنا نوشت؛ منابع کارگری در فسا گزارش دادند، این کارگران که تحت مسئولیت دو شرکت پیمانکاری در نقاط مختلف شهر فسا به کارهای خدماتی و فضای سبز مشغول‌اند حقوق شهریور و مهرماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند. این دو شرکت پیمانکاری در مجموع حدود ۱۰۰ کارگر دارند که هر ماه حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کنند. به گفته این کارگران، در حالی پیمانکاران شهرداری فسا به مشکلات کارگران زیر مجموعه خود بی‌تفاوتند که تعداد زیادی از این کارگران با وجود بازگشایی مدارس توانایی خرید ملزومات تحصیلی فرزندان‌شان را ندارند. در این رابطه «حقیقی» شهردار شهر فسا، ضمن تایید تعویق حقوق کارگران خدماتی وفضای سبز، معوقات حقوقی این تعداد کارگر را یک ماه اعلام کرد.

*جمهوری اسلامی 

* فرمانده پلیس استان دیالی از گسترش نارضایتی در صفوف گروه تروریستی داعش خبر داد و تاکید کرد که این گروه 3 تن از عناصر خود را به دلیل نافرمانی سر بریده است. به گزارش شفقنا به نقل از العالم، سرتیپ ستاد "جمیل الشمری" اظهار داشت: اطلاعاتی وجود دارد که بیانگر گسترش نارضایتی در صفوف عناصر گروه تروریستی داعش در استان دیالی و به ویژه حمرین (50 کیلومتری شمال شرقی بعقوبه) و شمال منطقه مقدادیه (35 کیلومتری شمال شرقی بعقوبه) است. الشمری به شبکه عراقی سومریه نیوز گفت: دلیل گسترش این نارضایتی‌ها بین عناصر داعش، محاصره و قطع شدن بیشتر راه‌های امدادرسانی به آنان است. الشمری معتقد است: داعش به دلیل ادامه حملات نیروهای عراقی، از درون درحال فروپاشی است. وی از نابودی 60 درصد از توانایی‌های داعش در استان دیالی خبر داد و تأکید کرد که این گروه تروریستی دچار بحران شده است.

* رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی طایفه‌ای و تفرقه‌افکنانه، گفت کشورش آماده است به سنی‌ها در عراق آموزش دهد. به گزارش العالم، "رجب طیب اردوغان" با نادیده گرفتن پیروزی‌های اخیر ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی در آزادسازی شهرهای عراقی از چنگ داعش، مدعی شد: ارتش عراق تاکنون نتوانسته است اقدامی موفقیت‌آمیز ضد داعش انجام دهد، و موصل را دردست داعش رها کرده است. رئیس‌جمهور ترکیه پس از مذاکره با همتای فرانسوی خود "فرانسوا اولاند" در مصاحبه با خبرنگاران، همچنین از ائتلاف آمریکا خواست عملیات خود را به شهری غیر از "عین العرب" منتقل کنند. وی گفت: ائتلاف بین‌المللی، بیش از حد لازم، به شهر "عین العرب" پرداخته است و باید به جای تمرکز حملات خود به عین العرب (کوبانی) - واقع در مرز سوریه و ترکیه - به دیگر مناطق بپردازد. 

*قدس

 حضور سردار سلیمانی در منزل یک قهرمان

فارس: سردار سلیمانی به پاس قدرشناسی از اقدام«پیمان نصیری» که مدال طلای مسابقات دوومیدانی اینچوان را به وی هدیه کرده بود، بعد ازظهر پنجشنبه میهمان منزل این ورزشکار شد. سردار سلیمانی در این دیدار انگشتر خود را به رسم یادبود به این قهرمان ورزشی هدیه داد.

شناسایی هویت پیکر مطهر ۸ شهید

قدس آنلاین: رئیس ستاد معراج شهدای مرکز گفت: پیکر مطهر هشت شهید تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس از طریق پلاک هویت، کارت شناسایی و آزمایش DNA شناسایی شد.

وایبر جزو 5 برند برترصهیونیستها

قدس آنلاین: خبرها حاکی است که نرم افزار وایبر اکنون به یکی از پنج برند برتر تجاری تولید رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و توانسته علاوه بر ایجاد یک شبکه اقتصادی قوی برای تل آویو، یک بانک اطلاعاتی قدرتمند جهانی نیز برای این رژیم فراهم کند.

تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات

باشگاه خبرنگاران: نادر قاضی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات خبر داد.

نقدی: اسیدپاشی سناریو است

فارس: محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: حادثه اسیدپاشی در اصفهان سناریویی شبیه کشته‌سازی‌های سال 88 است که در آن با علم کردن برخی از حوادث و بزرگنمایی در کشته شدن ندا آقاسلطان، سعی کردند علیه نظام اسلامی تبلیغات منفی به راه اندازند.

دولت «پارازیت» را پیگیری می کند

عصرایران: معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمیته ای برای بررسی موضوع پارازیتها در وزارت ارتباطات تشکیل شده است که دستگاه های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست نیز عضو آن هستند. 

گزینه پیشنهادی وزارت علوم نیستم

فردا: دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از پروژه‌های ملی دانشگاه امیرکبیر، معرفی خود به عنوان گزینه پیشنهادی وزیر علوم را تکذیب کرد.

نامه دانشجویان بورسیه به رئیس‌جمهور

فارس: جمعی که ادعا شده دانشجویان بورسیه علمی هستند، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، از پیگیریهای دولت در موضوع بورسیه ها، انتقاد کردند.

درخواست زیباکلام از پادشاه عربستان

فرارو: صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، طی نامه‌ای به پادشاه عربستان سعودی از او در خواست کرد که از اعدام شیخ نمر النمر روحانی بلند پایه شیعه در این کشور جلوگیری کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات