تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۱۳۴۵

افزايش حملات تروريستي در "سينا" و تيره شدن روابط مصر و حماس


تحليلگران سياسي فلسطيني پيش‌بيني كردند حادثه كشته شدن سربازان مصري در سيناي شمالي باعث شود روابط ميان مصر و جنبش حماس كه اخيراً با ميانجي‌گري مصر درخصوص آتش‌بس ميان اسرائيل و فلسطين شاهد تحولات مثبتي بود دستخوش تنش شديد شود.

به گزارش ايسنا، پايگاه اينترنتي محيط در گزارشي از نگاه كارشناسان به بررسي اين موضوع تحت عنوان " آيا حوادث رخ داده در سيناء بار ديگر روابط ميان حماس و مصر را تيره مي‌كند" پرداخته است.

وليد مدلل، رئيس مركز پژوهش‌هاي سياسي و توسعه‌اي غزه به اين رخداد پرداخته و نسبت به اتفاقات رخ داده در صحراي سيناي مصر نوشته است: روابط ميان مصر و حماس مانند آنچه كه قبل از جنگ اسرائيل عليه غزه اتفاق افتاد، متشنج خواهد شد.

وليد مدلل در اين باره اظهار كرده است: رسانه‌هاي مصري پس از حادثه تروريستي رخ داده در صحراي سيناء علناً موضع تحريك‌آميز و مغرضانه‌اي را عليه جنبش حماس پيش گرفتند.

در چند روز گذشته و در حمله به مقر نظامي مصر در سيناي شمالي، 30 نظامي كشته و 31 تن ديگر مجروح شدند. اتفاقي كه به موجب آن عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهوري مصر ضمن دستور منع آمد و شد شبانه در مناطق شهر سيناء را به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام كرد.

در همين راستا، عبدالفتاح سيسي در سخناني خطاب به مردم مصر اعلام كرد: براي پايان دادن به پديده تروريسم و ريشه‌كن كردن آن، اقداماتي را در مرزهاي كشور با نوار غزه اتخاذ كرده، اقداماتي كه بنا به گفته‌هاي وي گسترده خواهد بود.

اين تحليلگر سياسي فلسطيني در ادامه عنوان داشت: روابط ميان مصر و جنبش حماس اخيراً دچار يك نوع ركود شده و حسن روابطي كه پيش‌بيني مي‌شد در هفته‌هاي آتي با نظارت مصر بر توافق آتش‌بس و برگزاري مذاكرات غيرمستقيم با اسرائيل از سوي اين كشور صورت گيرد، به سمت تيره‌تر شدن روابط و ايجاد اختلافات ميان طرفين پيش مي‌رود.

كشور مصر با ميانجي‌گري خود در 5 شهريور ماه گذشته، توافقنامه‌اي را كه شامل آتش‌بس و باز كردن گذرگاه‌هاي تجاري با غزه بود را تحت بررسي خود قرار داد؛ توافق آتش‌بسي كه به جنگ 51 روزه اسرائيل عليه فلسطين كه در آن تعداد زيادي شهيد شدند، پايان داد.

پيشتر محمود زهار، عضو دفتر سياسي جنبش حماس اعلام كرد كه روابط حماس با مصر شاهد تحولات مثبت آشكاري بوده و حماس از نقش برجسته و تاثيرگذار مصر با صرف‌نظر از اينكه چه كسي حاكميت آن را به دست گرفته، قدرداني مي‌كند و روابط خود را با مصر از سر گرفته است.

وليد مدلل تاكيد كرد كه مصر بايد از اينكه حماس را متهم حوادث اخير سيناء بداند، خودداري كند.

وي در ادامه افزود: حماس ديگر بر نوار غزه حكومت نمي‌كند و در آن دولت توافق ملي و تشكيلات خودگردان حضور دارند. مصر بايد به طور رسمي از گارد تشكيلات خودگردان فلسطين وابسته به محمود عباس بخواهد تا براي تامين امنيت مرزها وارد عمل شود. عاقلانه نيست مصر به دليل اهداف سياسي خود حماس را متهم حوادث اخير بداند چراكه در اين صورت اين فلسطيني‌ها هستند كه بايد به خاطر اختلافات طرفين بهاي سنگيني را پرداخت كنند.

در پي حادثه تروريستي صحراي سيناء، مقامات مصري گذرگاه زميني رفح، تنها راه ارتباط غزه با جهان خارج را بستند.

در همين راستا مصطفي ابراهيم، تحليلگر سياسي و نويسنده برخي از روزنامه‌هاي محلي فلسطيني، در اظهارات خود عنوان داشت كه تشكيلات خودگردان فلسطين و دولت توافق ملي در يك آزمايش واقعي پيروز شدند و توانستند كه نوار غزه را از مشكلات سياسي موجود رها سازند.

اين تحليلگر سياسي تصريح كرد: مصر به خوبي آگاه است كه دستگاه‌هاي امنيتي نوار غزه كه بيشتر اعضاي آن از دولت پيشين حماس پيروي مي‌كردند، همان كساني هستند كه تامين امنيت مرزهاي غزه با مصر را بر عهده دارند اما در حال حاضر مصر اين همكاري را نمي‌پذيرد و بايد از تشكيلات خودگردان بخواهد تا اين مسووليت را به گارد تشكيلات محول كند.

پس از گذشت هفت سال از وجود اختلافات و دودستگي ميان دو جنبش فتح و حماس، بالاخره اين دو جنبش توافق صلح را در 3 ارديبهشت گذشته ميان خود امضا كردند كه در پي آن دودستگي‌ها پايان يافت و دولت توافق ملي به مدت شش ماه تشكيل شد.

در ژوئن گذشته و پس از تشكيل دولت توافقي ملي فلسطين وزيران در مقر تشكيلات خودگردان در مقابل محمود عباس، رئيس آن سوگند ياد كردند اما تاكنون اين دولت به خاطر اختلافات سياسي كه همواره ميان دو جنبش فتح و حماس وجود دارد مسووليت سازنده‌اي را در نوار غزه تحويل نگرفته و كاري از دستش ساخته نبوده است.

اين تحليلگر سياسي تصريح كرد: تيرگي روابط ميان مصر و حماس به نفع ساكنان نوار غزه نيست چراكه اين جنبش اخيراً پايگاه سياسي و مردمي گسترده‌اي را كسب كرده و مصر نيز علاوه بر نقش مهم خود در سطح منطقه‌اي، تعداد زيادي از پرونده‌هاي مربوط به قضيه فلسطين را تحت نظارت خود دارد. مصر تعدادي از پرونده‌هاي مربوط به فلسطين كه در رأس ان ثبات آتش‌بس با اسرائيل و برقراري صلح ميان طرفين است را زير نظر دارد. بايد به اين مساله اشاره كرد كه تيرگي روابط و اختلافات ميان مصر و حماس به زمان محمد مرسي، رئيس‌جمهوري سابق مصر بازمي‌گردد كه حكم قضايي اين كشور توقف كامل فعاليت‌هاي حماس در مصر و زيرنظر قرار دادن مقرهاي آن در كشور را خواستار شده بود كه پس از ديدار رهبران حماس با مقامات مصري و گفتگو درخصوص آتش‌بس در غزه روابط آنها شاهد تحولات مثبتي بود.

پس از اين ديدارها، سفرهاي مقامات حماس به مصر روز به روز گسترش يافت تا جايي كه مسوولان حماس و سخنگوي اين جنبش از ارتباط مثبت و سازنده با مصر ابراز خرسندي كردند.

هاني حبيب، نويسنده فلسطيني روزنامه الايام در رام‌الله، تلاش رسانه‌هاي مصري براي خدشه‌دار كردن روابط طرفين را محكوم و اعلام كرد كه تمام طرف‌هاي فلسطيني از جمله حماس اقدامات امنيتي را كه مصر در سطح كشور و مرزهاي خود براي مبارزه با تروريسم اتخاذ كرده به خوبي درك مي‌كند.

وي افزود: اين عاقلانه نيست كه در حادثه رخ داده صحراي سينا حماس را مقصر دانست چراكه منطقه سيناء دروازه قاچاق و ورود هر چيزي از جمله سلاح و مواد مخدر به غزه است و تروريست‌ها به دريافت سلاح و حمايت از سوي غزه نيازي ندارند.

پيشتر رسانه‌هاي مصري در اقداماتي مغرضانه گردان‌هاي عزالدين قسام شاخه نظامي وابسته به حماس را عامل حادثه رخ داده در سيناء دانستند و اين جنبش را به حمايت از تندروهاي سيناء متهم كردند.

گردان‌ها و مقامات نظامي سابق مصر نيز در پي اين حوادث اعلام كردند كه براي مبارزه و نابودي "جنايات تروريستي" مصر بايد در نوار غزه وارد مداخله نظامي شود.

هاني حبيب، نويسنده سياسي فلسطين در ادامه افزود: جنبش حماس بايد از طريق محول كردن وظيفه تامين امنيت گذرگاه‌ها به دولت توافق ملي و تشكيلات خودگردان، از دامن زدن به اختلافات ميان مصر و حماس جلوگيري كند.

جنبش حماس و اكثر رهبران آن از جمله خليل الحيه ضمن ابراز تاسف شديد از حادثه رخ داده در سيناء اعلام كردند: خون تمام مردم مصر براي هر فلسطيني عزيز و با ارزش بوده و بخشش كساني كه مسئول اين شر و بلا در مصر هستند به هيچ وجه امكان‌پذير نيست.

در همين راستا وزارت كشور فلسطين در نوار غزه اعلام كرد كه مرزهاي ميان دو طرف را تحت نظارت اقدامات امنيتي شديد خود قرار داد، امنيت كل فلسطين در گرو برقراري امنيت ملي در مصر است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات