تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۹۵۹
آتش‌افروزی بازوی داعش در شمال شرقی مصر

در صحرای سیناء چه می‌گذرد؟

پایگاه بصیرت / اميد شهيديان / int.sobheno@gmail.com

(روزنامه صبح نو ـ 1395/06/13 ـ شماره 76 ـ صفحه 6)

«انصار بیت المقدس» نامی به ظاهر مثبت که اکنون گروهی تکفیری بر خود نهاده است؛ گروهی تکفیری- تروریستی که در بدو پیدایش در سال 2011 میلادی، داعیه‌دار مبارزه با رژیم صهیونیستی بود، اما چیزی نگذشت که با بیعت اعضایش با تشکیلات تروریستی داعش، وارد فازی متفاوت شد.

همه روزه اخباری از درگیری‌های پراکنده در شبه جزیره استراتژیک سیناء در شمال شرقی مصر به گوش می‌رسد که طی آنها، آمارهایی از تلفات نیروهای مصری در مقابله با این تشکیلات تروریستی ارائه می‌شود؛ گروهک تکفیری انصار بیت المقدس، پس از بیعت با داعش در سال 2014، ولایت داعش در صحرای سیناء را اعلام کرد و نام خود را به «ولایت سیناء» تغییر داد.

بنابرگزارش منابع خبری،سلسله عملیات نظامی ارتش مصر و به موازات آن حملات مسلحانه گروه‌های تروریستی تکفیری به ویژه گروهک انصار بیت‌المقدس طی سال 2016 در شبه جزیره سیناء افزایش چشمگیری داشته است.

اهمیت استراتژیک شبه جزیره سیناء

شبه جزیره سیناء ، منطقه‌ای وسیع و مثلثی شکل است که در منتهی الیه شمال شرقی مصر و در شمال دریای سرخ قرار دارد و به دو استان سینای شمالی به مرکزیت شهر العریش و سینای جنوبی به مرکزیت شهر الطور، تقسیم می‌شود؛ سوای مسائل اقتصادی و گذر کانال راهبردی سوئز از غرب این شبه جزیره، سیناء از منظر سیاسی یکی از مهم‌ترین نقاط خاورمیانه به حساب می‌آید و حتی در توافق مشهور کمپ دیوید -که به سازش میان مصر و رژیم صهیونیستی انجامید- شبه جزیره سیناء یکی از محورهای اصلی مذاکره بود، چرا که تحت اشغال صهیونیست‌ها قرار داشت و پس از امضای توافق به جز بخش بسیار کوچکی در شرق آن، به مصر بازگردانده شد.

سیناء از غرب به خلیج و کانال سوئز، از شمال به دریای مدیترانه، از شرق به نوار غزه، از جنوب شرقی به آب‌های سرزمینی عربستان سعودی و خلیج عقبه و از جنوب به دریای سرخ متصل است و همین موقعیت جغرافیایی نشانگر اهمیت بالای این منطقه است.

مرز رفح که در شرق سیناء قرار دارد نیز همیشه محل کشمکش‌های سیاسی بین فلسطینیان و دولت مصر است. این گذرگاه مرزی که با وجود محاصره شدید نوار غزه عملاً تنها نقطه رفت و آمد برای فلسطینیان ساکن در شهرهای این محدوده چون رفح و غزه است، اکثر اوقات توسط مصری‌ها بسته می‌شود.

درگیری‌های شبه دائمی در صحرای سیناء

تقریباً روزی نیست که ارتش مصر با تکفیری‌ها در سیناء درگیری نداشته باشد و البته عناصر ولایت سیناء محدوده فعالیت خود را به این شبه جزیره منحصر نکرده‌اند. با وجود اینکه سرکرده این تشکیلات تروریستی به‌نام «ابودعاء الانصاری» نزدیک به یک ماه پیش در درگیری با نیروهای ارتش مصر به هلاکت رسید و اخیراً داعش خبر مرگ وی را تأیید کرده است، اما این موضوع نیز در درگیری‌ها در مناطق مختلف سیناء تاثیری نداشته و تروریست‌ها همچنان در حال قربانی گرفتن از نیروهای ارتش هستند.

این گروه پس از تأیید خبر هلاکت الانصاری، نام «شیخ عبدالله» را به عنوان جایگزین وی اعلام و از اشاره به هرگونه جزئیات درباره چگونگی و زمان کشته شدن الانصاری خودداری کرده است.

گفته می‌شود که سلاح‌های مورد استفاده تشکیلات ولایت سیناء یا همان انصار بیت المقدس طی پنج سال اخیر، از لیبی و در پی سقوط نظام «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم این کشور، از طرق مختلف به سیناء انتقال یافته و علیه نظامیان ارتش مصر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آخرین خبرها در این راستا، دیروز جمعه نیز برخی منابع خبری عربی از حمله تروریست‌های تکفیری به نیروهای ارتش مصر در شهر ساحلی العریش در شمال سیناء خبر دادند که طی آن یک افسر مصری کشته و تنی چند زخمی شدند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/76/5/1808

ش.د9503045

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات