تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۷۱۵۵۸
دکتر بهمنی در گفتگو با بصیرت؛

کمیسیون اقتصادی با افزایش بودجه دفاعی موافق است

در خصوص درآمد زایی از محل فروش خدمت سربازی با عدالت اجتماعی سازگاری ندارد و تبعیض آمیز بودن این طرح برای توقف آن کافی است

دکتر مهناز بهمنی :کمیسیون اقتصادی با افزایش بودجه دفاعی موافق است

پایگاه بصیرت، گروه اقتصادی/ پس از اینکه دولت بودجه سال 94 را تقدیم مجلس کرد، این روزها گمانه زنی ها درباره بخش های مختلف لایحه بودجه به اوج خود رسیده و اعداد و ارقام مختلفی درباره بخش های مختلف لایحه همچون قیمت نفت، دلار، درآمدهای مالیاتی و همچنین میزان افزایش حقوق کارمندان مطرح شده است.

از این رو خبرنگار پایگاه بصیرت گفت و گویی را با خانم دکتر مهناز بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

با توجه به کاهش قیمت نفت به زیر 70دلار و مبنای دولت  در بودجه 72 دلار در هر بشکه است آیا با کسری بودجه مواجه نمی شویم در صورت کسری کدام بخش بودجه آسیب می بیند؟

باید به این نکته اذعان داشت که قطعا کاهش قیمت نفت سبب کسری بودجه دولت خواهد شد در هر صورت کسری بودجه در سالهای گذشته نیز بوده و باید توجه داشت که در صورتی که دولت بتواند در هزینه های خود در بودجه 94 بازنگری داشته باشد این اتفاق با رقم کمتری خواهد افتاد.

در حال حاضر بسیاری از طرح های عمرانی و سرمایه ای کشور نیمه کاره رها شده و بدلیل عدم برنامه ریزی بودجه ای دقیق پیشرفت کاری ندارند، برای برون رفت از مشکلات اقتصادی بایستی دولت به اتمام طرح های نیمه تمام اهتمام ویژه داشته باشد. همین طرح های نیمه تمام می تواند در صورت تکمیل به درآمد های دولت بیافزاید.

در صورتی که دولت برای ایجاد مناطق سرمایه گذاری جدید قدم بردارد کسری بودجه با افزایش شدیدی روبرو می شود، بایستی با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، راهکارهای مجلس در جلوگیری از هدر رفت منابع درآمدی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

به نظر شما رویکرد مجلس در قبال بودجه 94انقباضی است یا انبساطی؟

به نظر می رسد علی رغم بیان دیدگاه های مختلف که مبنی بر انبساطی بودن بودجه سال آینده است، بودجه سال 94 با رویکردی انقباضی بسته شده است. مجلس به دنبال تراز کردن منابع و مخارج است تا کمترین آسیب به تخصیص منابع و طرح هایی وارد شود که می توانند در آینده ای نزدیک بخش قابل توجهی از بودجه را تامین نماید.

به نظر شما مجلس با بند درآمدزایی از ناحیه فروش خدمت سربازی، سربازان فراری موافقت می کند؟

در خصوص درآمد زایی از محل فروش خدمت سربازی به نظر بنده روح چنین امری با عدالت اجتماعی سازگاری ندارد و درشرایط کنونی کشور، هم چنان که دولت در لایحه بودجه سال 94 به مجلس پیشنهاد کرده است که فروش خدمت سربازی در قالب جدیدی احیا شود متناسب با عدالت اجتماعی نیست و تبعیض آمیز بودن این طرح برای توقف آن کافی است. مشخص نیست چرا امکان خرید خدمت برای مشمولان غائب فراهم شده که همین امر باعث می شود،غیبت افراد که می بایست در جامعه با آن برخورد شود مزیت نیز محسوب شود.

به نظر شما چه میزان از رویکرد بودجه با اقتصاد مقاومتی هماهنگی یا همسانی دارد؟

قطعا تلاش دولت بر این است که رویکرد بودجه را با سیاست های ابلاغی رهبری و اقتصاد مقاومتی همسو سازد. حال با شرایط جدید بین المللی و همچنین فشارهای مختلف همه جانبه اینکه چه مقدار دولت بتواند اقدامات خود را با اقتصاد مقاومتی همسو سازد نیازمند تامل و بازنگری در حمایت از تولید داخلی است. شاید به جرات بتوان گفت تنها اگر دولت از تولید داخلی حمایت ویژه داشته باشد امکان خروج از رکود بر مبنای اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد شد.

با توجه به بالا بودن بودجه شرکت ها که 71درصد بودجه است مجلس تغییراتی در این زمینه انجام خواهد داد یا خیر؟

بودجه شرکت‌ها و مؤسسه‌های انتفاعی سود ده و زیان ده دولتی با توجه به گزارشات دیوان محاسبات در دوره های گذشته به طور دقیق تری در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شاهد آن بوده ایم که دیوان محاسبات در سنوات گذشته عدم تطابق عملکردی مصارف بودجه برخی از شرکت های دولتی را مغایر با قانون بودجه مصوب اعلام کرده که با توجه به گزارشات جمع آوری شده مجلس نسبت به تغییراتی در این زمینه اقدام خواهد کرد.

رویکرد دولت در رابطه با بودجه دفاعی افزایشی است یا کاهشی؟

در خصوص بودجه دفاعی باید توجه داشت که برخی از کشورها اقدام به 2 برابر کردن بودجه نظامی خود نموده اند و با توجه به انجام مذاکرات 1+5، افزایش بودجه دفاعی امری بدیهی است. شرایط زمانی اقتضا می کند که دستور العمل افزایش بودجه دفاعی کشور با توجه به مناسبات منطقه رقم خورده و مجلس و کمیسیون اقتصادی قطعا از این افزایش بودجه، دفاع خواهد کرد.

پیشنهاد مهمی که قابل ارائه باشد از ناحیه مجلس (حتی در حوزه انتخابیه شما) برای بودجه 94 چیست؟ 

امیدواریم که اولا بودجه تخصیص یافته، برای هر بخش به طور حداکثری ابلاغ گردد و پتانسیل های هر منطقه برای تخصیص ها مدنظر قرار گیرد. اتلاف بودجه در زمان کنونی و بدون درنظرگرفتن آمایش سرزمینی هرمنطقه افزایش کسری بودجه که سم اقتصادی است را به همراه خواهد داشت.به طور مثال کارخانه نفلین سینیت سراب برای تولید پودر آلومنیوم از جمله طرح های نیمه کاره ای است که علی رغم گذشت 18 سال که می توانست از ارزبری سالیانه جلوگیری کرده و از جمله منابع تامین کننده بودجه باشد نیازمند تخصیص به موقع است که امیدواریم با توجه به قرار دادی که اخیرا بسته شده به سرانجام نهایی برسد.

تهیه و تنظیم: سید محمد مشکوة الممالک

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات