صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۷۱۷۸۸

اخبار ویژه روزنامه های پنج شنبه 11 دی


*کیهان

تجلیل روحانی از حماسه 9 دی حامیان ورشکسته فتنه را ناراحت کرد


تجلیل مجدد رئیس‌جمهور از حماسه ملت در یوم‌الله 9 دی موجب ناخرسندی ارگان رسمی سازمان سیا و عضو متواری گروهک ملی-مذهبی شد.«مرتضی-کاف» در وبسایت رادیو فردا نوشت: رئیس دولت اعتدال در جدیدترین اظهارنظر خود که در 9 دی ابراز شد، نخواست از کنار روزی که حاکمیت آن را به نمادی علیه جنبش سبز تبدیل کرده، بی‌تفاوت و در سکوت عبور کند. حسن روحانی در تعابیری مختصر اما همدلانه با تجمع 9 دی 1388، به گونه‌ای غیرمستقیم به نقد جنبش سبز پرداخت. روحانی جمعیت نهم دی 1388 را مردمی که خواستند به یک سری اتفاقات ناخوشایند پایان دهند توصیف کرد. روحانی آشکارا از یک سو مدعی شد که لشکر بسیج شده توسط حکومت در روز 9 دی، «مردم» ایران را نمایندگی می‌کردند و متعلق به «یک جناح و گروه سیاسی» نبودند؛ و از سوی دیگر ادعا کرد که این تجمع حکومتی، نمادی از «بیعت» مردم ایران با «رهبری و اصل ولایت‌فقیه» بود.

این گروهکی فراری می‌افزاید: روحانی در بخش دیگری از سخنان اخیر خود با «حماسه» توصیف کردن 9 دی، «پیام» آن را چنین توصیف می‌کند؛ «هر فردی حرف، نقد و یا اعتراضی دارد باید در چارچوب قانون و مقررات آن را بیان کند.» رئیس دولت بنفش در این ارزیابی نیز آشکارا در سمت آن روایتی از حوادث 1388 می‌ایستد که رهبر جمهوری اسلامی آن را نمایندگی و تعریف می‌کند.همکار ارگان سازمان سیا با ابراز ناخرسندی از اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین اکرمی نوشت: سخنان اخیر روحانی و تفسیر معنادار و تأمل‌برانگیز وی از 9 دی، به نوعی تکمیل‌کننده اظهاراتی بود که در روزهای گذشته به نقل از رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری منتشر شد. سیدرضا اکرمی در چند اظهارنظر و مصاحبه، حصر خانگی رهبران جنبش سبز را که از 1400 روز گذشته، «قانونی» توصیف کرد و معترضان به نتایج انتخابات 1388 را «عده معدودی آشوبگر»، و اعتراض در روز عاشورا را «توهین به مقدسات» ارزیابی کرد. اکرمی همچنین تاکید کرده: «وقتی شورای امنیت ملی به جمع‌بندی حصر سران فتنه رسیده و رهبری هم بر آن صحه گذاشتند، نباید حرفی وجود داشته باشد»؛ و نیز از ضرورت «عذرخواهی» و «تجدیدنظر» موسوی و کروبی در مواضع خود گفته است.

رادیو فردا در پایان نوشت: اینک، و با سخنان جدید و تفسیر غریب رئیس‌جمهور از 9 دی، اظهارنظر رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری تکمله‌ای معنادار یافته است. به نظر می‌رسد روحانی تداوم حضور خود در حکومت و پیشبرد برنامه‌هایش را بر جلب رضایت و تداوم اعتماد جمهوری اسلامی و به خصوص شخص رهبر جمهوری اسلامی مبتنی ساخته است.یادآور می‌شود رئیس‌جمهور سال گذشته نیز در جلسه هیئت دولت با اشاره به نامگذاری 9 دی به عنوان روز بصیرت گفته بود «مردم زمانی که احساس کردند به باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی آنها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه‌های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند  به حرکت درآمده،  با حضور و اجتماع‌شان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند».رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حضور مردم در این روز، برای دفاع از اسلام و مقدسات و ادای احترام به اباعبدالله‌الحسین(ع) و حمایت از انقلاب و رهبری بود، گفت: آنچه مردم را به حرکت درآورد دلدادگی مردم ایران به عاشورا و ارزش‌های انسانی برآمده از آن بود. مردم با هدف دفاع از اسلام، اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی به حرکت درآمدند، چون احساس کرده‌ بودند به فرهنگ عاشورا اهانت شده و بیگانگان زمینه را برای مداخله مناسب یافته‌اند.

«مجمع» می‌دانست تقلب دروغ است اما دعوت به آشوب کرد

مجمع روحانیون به انکار نقش ویژه خود در فتنه‌انگیزی و آشوب‌افکنی سال 88 پرداخت.این مجمع ضمن انتشار بیانیه‌ای نوشت: مجمع روحانیون ضمن ابراز تاسف از تبلیغات یک سویه  رسانه ملی و سایر رسانه‌هایی که هر روز به بهانه‌ای به شخصیت‌های مورد احترام مردم و انقلاب اهانت  و تهمت و افترا می‌زنند و جریانات تاریخی را وارونه جلوه می‌دهند ابراز تاسف کرد.این گروه می‌افزاید: یکی از موارد نه چندان مهم نسبت دادن اعلام راهپیمایی به مجمع روحانیون مبارز پس از انتخابات سال 88 است تا دستاویزی دیگر برای هتاکی بیشتر برای خود بسازند. برای جلوگیری از تحریف تاریخ تأکید می‌گردد که مجمع پس از انتخابات 88 هیچگاه از مردم دعوت به راهپیمایی نکرده است. مجمع تنها از وزارت کشور کتبا برای برگزاری راهپیمایی درخواست مجوز کرد و وزارت کشور تا صبح شنبه هیچگونه پاسخی به درخواست مجمع نداد و تنها در حدود ساعت 12 تلفنی به مجمع اطلاع داد که با درخواست شما موافقت نمی‌شود و در پی آن مجمع هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به عدم موافقت وزارت کشور خود به خود موضوع راهپیمایی منتفی است و این اطلاعیه در همان روز چندین بار از رسانه‌ ملی پخش شد. مجمع روحانیون اعلام می‌دارد تمام گفته‌ها و نوشته‌هایی که دراین‌باره از رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها و از ناحیه هر کس ابراز می‌شود  عاری از صحت است و حاکی از جهل به این موضوع یا تجاهل است. سنت تهمت زدن و دروغ‌پردازی و بدون امکان پاسخگویی که در این سال‌ها در مورد منتقدان سیاسی حاکمیت روا داشته می‌شود.
مجمع روحانیون همچنین خواستار وفاداری همه گروه‌ها به حبل‌المتین راه و اندیشه امام بزرگوار شده است.

موضع‌گیری اخیر مجمع روحانیون در حالی است که خاتمی رئیس شورای مرکزی مجمع و برخی دیگر از اعضای آن نقش اصلی را در فتنه‌‌انگیزی سال 88 داشتند و هنوز هم حاضر نشده‌اند میان فتنه بزرگی که یک سر آن آمریکا و انگلیس و اسرائیل و گروهک‌های قسم خورده ضد انقلاب و جبهه دیگر آن انقلاب و نظام اسلامی است، موضع خود را مشخص کرده و نسبت به سران فتنه اعلام بیزاری کنند و جالب‌تر اینکه در بیانیه صادره معلوم نیست مشخصا از طرف چه کسی صادر شده، خود را منتقد سیاسی حاکمیت کرده‌اند!یادآور می‌شود برخی اعضای مرکزیت مجمع روحانیون (نظیر خاتمی) تا همین ماه‌های اخیر با دست‌اندرکاران و بازداشتی‌های فتنه 88 در رفت و آمد بوده‌اند و این در حالی است که خود خاتمی در جلسات محفلی چندین‌بار اعتراف کرده که باور ندارد در انتخابات 88 تقلب صورت گرفته است. ادعای تقلب اسم رمز فتنه‌گری و التهاب و آشوبگری اصلاح‌طلبان تندرو در خیانت بزرگ آن سال بود.

فتنه‌گران وابسته به گروهک‌های ضدانقلاب و جریان نفاق جدید - مستظهر به حمایت طیف‌هایی نظیر مجمع روحانیون - سرانجام کار اوباشیگری  را به هتاکی علیه ساحت امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا کشاندند و این در حالی است که در 8 ماهه پیش از این ماجرای سیاه، به اسلام و جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه و امام و رهبری اهانت کرده بودند. مجمع روحانیون هنوز هم این رفتارهای ضدانقلابی را که به نیابت از آمریکا و اسرائیل و انگلیس صورت گرفت، محکوم نکرده است. در حقیقت استارت آشوب‌افکنی‌ها با اعلان راهپیمایی مجمع روحانیون کلید خورد و حال آن که سران این گروه در پستوها اذعان داشتند ادعای تقلب دروغ است. از دل این فتنه‌گری جسارت به ساحت حضرت امام خمینی(ره) پدید آمد و حال بیانیه منتسب به مجمع از گروه‌ها دعوت می‌کند به حبل‌المتین راه و اندیشه امام وفادار باشند!

دروغ‌های مضحک فتنه‌گران به روایت مشاور سابق کروبی

مشاور سابق مهدی کروبی ادعاهای حامیان فتنه را به تمسخر گرفت.داریوش سجادی همکار پیشین نشریات اصلاح‌طلب با اشاره به ادعاهای فتنه‌گران درباره مصادره به مطلوب ملت حماسه‌آفرین 9 دی و انتساب این حماسه به ساندلیس‌خوران حکومت می‌نویسد: تنها نکته مغفول در این ماجرا عدم التزام سبزها به این اقاریر مطروحه است مبنی بر آنکه؛ در 9 دی مشتی ساندیس‌خوار متصل به حکومت، در مقابل فوج میلیونی(!) که شعار می‌دادند بجنگ تا بجنگیم فائق آمدند، حال آن که همان فوج سلحشور شعار می‌دادند «موسوی دستگیر بشه- ایران قیامت میشه».وی ادامه می‌دهد: شعار «نه غزه- نه لبنان» برخلاف ساحت مذموم‌اش برخوردار از برکت هم بود. به این اعتبار که سبزها بااین شعار نگرانی طرفداران انقلاب اسلامی در جهان را مرتفع کردند و دلبستگان به انقلاب اسلامی در بیرون از مرزها که ابتدا بحران در تهران را جنگ بین بچه‌های انقلاب تلقی کرده بودند بعد از این شعار و شعارهای مشابه نگرانی‌شان مرتفع شد و مطمئن شدند این بحران در ادامه نزاع همیشگی انقلاب و ضد انقلاب است.

سجادی خاطرنشان کرد: از سال 88 به این طرف هزار و یک دلیل برای اثبات دروغ تقلب اقامه شد که البته هیچکدام نتوانست و نخواهد توانست سبزها را متقاعد کند(!) اما در این میان اگر ارزنی معرفت و انصاف بود تنها یک دلیل برای اثبات دروغ بودن تقلب تکافوی ادله می‌کرد؛ تقلب یعنی به دروغ رأی اکثریت مردم ایران به موسوی را بنام احمدی‌نژاد خوانده‌اند. از سوئی سبزها شعار می‌دادند «اگر تقلب بشه- ایران قیامت میشه». اما نشد(!) و دامنه «قیامت» در حد فاصل تهران مرکزی و شمال تهران باقی ماند. چنانچه واقعاً تقلب شده بود آنگاه قاطبه ملت با یک بغض ملی شانه به شانه سبزها ایران را قیامت می‌کردند که نکردند!

وی در پایان نوشت: اخیراً جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مجلس درباره اخراج محمود احمدی‌نژاد از جمعیت ایثارگران، با بیان اینکه توبه و اعتراف هرکس و هر گروهی از اشتباهاتش، حرکت مثبت و ارزنده‌ای است، اظهار داشته «این موضوع موجب می‌شود تا دیگرانی هم که دچار اشتباه در تصمیم‌گیری‌های کلان شده‌اند، اعتراف و از مردم عذرخواهی کنند» فرمایش جلالی‌زاده فرمایش متینی است اما قابل تسری است و همه آن کسانی هم که در جبهه مقابل طی 5 سال گذشته لجوجانه و عنودانه با ناخن کشیدن بر سیمای جمهوریت و رهبری نظام، کشور را در التهاب نگاه داشتند ایشان نیز اکنون و به همین طریق موظفند دست به یک «بازتولید بیعت رضوان» بزنند.

احترام عضو گروهک حامی فتنه به آیین گروهک انگلیسی بهائیت


عضو گروهک موسوم به مجمع مدرسین قم به دفاع از حقوق اعضای گروهک صهیونیستی بهائیت پرداخت.دفاع فاضل میبدی از بهائیان در حالی است که پیش از این سایت حلقه لندن (جرس) به قلم محسن کدیور، حمایت مشابهی از بهائیان کرده و اظهارات موسوی بجنوردی مبنی بر اینکه اعضای بهائیت هیچ حقی ندارند را تخطئه کرده بود.فاضل میبدی در سایت وابسته به گروه متبوع خود نوشت: نمی‌توان کسی را به عنوان اینکه بهایی یا دارای مذهبی دیگر است و تابع جمهوری اسلامی ایران است از حقوق شهروندی  از جمله حق تحصیل محروم کرد.وی می‌افزاید: طبیعی است که عقاید بهائیت نزد ما مسلمانان مردود است و هیچ مسلمانی باور آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، همانطور که باورهای بسیاری از دیگر ادیان و مذاهب نیز مورد قبول اسلام نیست، جز این که در دنیای متکثر و با نگاه پلورآلیستی (تکثرگرایی) باید به همه آیین‌ها احترام بگذاریم.(!) همچنین طبیعی است که هر آیین و مذهبی بر اساس اعتقادات خود عمل می‌کند و در فقه اسلامی داشتن عقیده جرم تلقی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این مسئله اگر غیر مسلمانی با رئیس دولت اسلامی قراردادی بست و قوانین کشور اسلامی را که امروز به عنوان قانون اساسی نام‌گذاری شده است، پذیرفت و مالیات یا جزیه پرداخت همان حقوق مسلمانان را دارا است و این غیرمسلمان می‌تواند با حفظ حقوق شهروندی خود در آن کشور زندگی کند چرا که قوانین حاکم بر کشور را پذیرفته است.معنای ادعای فاضل میبدی درباره ضرورت احترام به همه آیین‌ها این است که باید به شیطان‌پرست‌ها، همجنس‌بازان و... احترام گذاشت و اعمال و رفتار آنها را پذیرفت چون آنها هم قائل به آئینی هستند و بنابراین رفتار آنها جرم نیست!گروهک دست‌ساز رژیم انگلیس در جهان تشیع - به موازات جعل گروهک وهابیت در دنیای اهل تسنن- است و اساسا سازمانی با کارکرد مهره‌سازی و مهره‌چینی در ایران و علیه مرجعیت و مهدویت بود. بنابراین درست در زمانی که صهیونیسم بین‌الملل- به میزبانی انگلیس- نفوذ در عمق خاورمیانه را برنامه‌ریزی می‌کرد، بهائیت نیز راه‌اندازی شد و در دوره سیطره انگلیس بر فلسطین- قبل از اشغال رسمی توسط صهیونیست‌ها- به ایجاد جای پا در سرزمین فلسطین پرداخت. اکنون نیز سران بهائیت وثیق‌ترین پیوندها را با سران رژیم صهیونیستی دارند همچنان که در روزگار رژیم پهلوی، مهره‌های بهایی نزدیک به انگلیس و اسرائیل، در ارکان سیاسی، نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی آن رژیم منحوس حضور تعیین‌کننده داشتند که از آن جمله به امیرعباس هویدا، عبدالکریم ایادی، هژبر یزدانی، حبیب ثابت پاسال، پرویز ثابتی، فرخ روپارسا، ارتشبد ازهاری، ارتشبد جعفر شفقت، ارتشبد فریدون‌جم، و... می‌توان اشاره کرد.

این گروهک صهیونیستی در فتنه 88 نیز نقش عمده‌ای داشتند و برخی اعضای آن در فتنه‌انگیزی و حرمت‌شکنی بی‌سابقه روز عاشورای سال 88 از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شدند. بنابراین گروهک بهائیت ضمن اینکه عاملیت صریح رژیم‌های متخاصم بیگانه را در طول سده گذشته به طور مترتب برعهده داشته، تلاشی سازمان یافته برای تحریف در مکتب اسلام است و از این جهت وابستگان به آن نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‌کنند.این نکته نیز گفتنی است که برخی اعضای گروهک موسوم به مجمع مدرسین در فتنه‌انگیزی سال 88 نقش‌آفرین بودند و بدین معنا دوشادوش گروهک‌های ضدانقلاب - از جمله بهائیان که در حرمت‌شکنی روز عاشورا ایفای نقش کردند - قرار گرفتند. وزارت اطلاعات برخی اعضای سازمان منافقین و گروهک بهائیت را در حرمت‌شکنی روز ششم دی‌ماه 88 (عاشورا) دستگیر کرد.

*ایران

مخالفت محسن رضایی با گفتمان صدا و سیما

محسن رضایی از مشی صدا و سیما درباره پرداختن به حوادث سال 88 انتقاد کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برنامه تلویزیونی متن-حاشیه سخن می‌گفت، در جواب مجری که پرسید «خطاکار‌ترین فرد در فتنه ۸۸ چه‌کسی است» گفت: مخالف این گفتمان صدا و سیما هستم که روی اشخاص متمرکز می‌شود.وی همچنین تأکید کرد: «نظام روی منافع ملی و ارزش‌های انقلاب مسأله حصر را حل می‌کند و دوباره عده‌ای نباید از این جریان یک فتنه دیگر درست کنند. چون اینکه به خیابان بیایند یا نامه بنویسند تأثیری ندارد و نظام براساس منافع ملی، این مسأله را حل خواهد کرد.»

وقفه سه ماهه در ارجاع پرونده رحیمی به دیوان

وکیل‌مدافع محمدرضا رحیمی که 12 مهرماه 93 به حکم صادره علیه موکلش اعتراض کرده بود گفت که این پرونده هنوز برای رسیدگی به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارجاع نشده است.  به گزارش ایسنا «محمد رضا نادری» ضمن ابراز بی‌اطلاعی از علت تأخیر در ارجاع پرونده افزود: این موضوع برای او نیز عجیب است. رحیمی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست مدیر خراسانی محاکمه شد. دادگاه او را مجرم شناخته و به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم کرده است.

ممنوعیت تبلیغ «پدیده شاندیز»، «تبرک» و «پردیسبان» در رسانه‌ها


بعد از پلمب دفاتر شرکت‌های «پدیده شاندیز»، «تبرک» و «پردیسبان» در برخی شهرستان‌ها، دادستان کل کشور درج و انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی و تجاری در مورد این شرکت در صدا و سیما، رسانه‌های نوشتاری، دیداری و گفتاری، شهرداری‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌آهن و تمام معابر را ممنوع اعلام کرد.«سید مرتضی بختیاری» معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور به فارس گفت که این دستور در پی درخواست دادستان عمومی و انقلاب مشهد مقدس از دادستان کل کشور صادر شده است.به گفته وی این دستور در رابطه با تخلفات مالی صورت گرفته در شرکت‌های پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان، - که پرونده قضایی آنان در شعبه 904 بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی مشهد در حال بررسی است- اتخاذ شده است

گردش مالی نجومی بازار آدامس!

هر چند اغلب اوقات از گردش مالی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران سخن گفته می‌شد، اما با انتشار برخی گزارش‌های غیر رسمی به نظر می‌رسد بازار آدامس هم دست کمی از گردش مالی بازار لوازم آرایش ندارد. بنا به گزارشی که تابناک منتشر کرده گردش مالی بازار آدامس در ایران 50 برابر گردش مالی کیوسک‌های مطبوعاتی و حدود 8 برابر بازار تورهای گردشی داخلی است. به عبارت دیگر گردش مالی این بازار یک چهارم گردش مالی سالانه‌ بازار سیگار است. گفته می‌شود برخی از این آدامس‌ها که به صورت قاچاق و با جعل برندهای معروف وارد می‌شود، در ترکیه و افغانستان و در کارگاه‌های زیرپله‌‌ای تولید می‌شود.

بنابرگزارش‌ها تنها 20 درصد آدامس مصرفی از مجاری قانونی وارد کشور می‌شود. بنابراین گزارش، ایرانی‌ها روزانه بین 14 تا 15 تن آدامس می‌جوند که در سال به50 میلیارد تومان می‌رسد. گفته می‌شود آدامس‌های وارداتی با قیمتی بیش از 400 درصد قیمت واقعی به فروش می‌رسد. مرکز مشاوران اقتصاد توسعه در بررسی بازار اعلام کرده است، حدود 49 درصد مردم تهران آدامس را در سبد هزینه‌ای خود قرار می‌دهند.

*جمهوری اسلامی

* روابط رژیم صهیونیستی و امارات دوستانه می‌شود. یک پایگاه خبری از پروازهای منظم هفتگی میان امارات و تل‌آویو خبر داده و به افشای سطح روابط این کشور با رژیم صهیونیستی پرداخت. براساس گزارش وبگاه خبری «سامه پست»، اعلام کنندگان این خبر از بُعد محرمانه روابط عمیق و حیاتی میان امارات و رژیم صهیونیستی خبر دادند و افزودند این ارتباطات به دلیل ترس از پیامدهای افشای آن در منطقه مخفی مانده است. بنابر این گزارش هواپیمایی از شرکت این پروازهای منظم را انجام می‌دهد.

* یک روزنامه اسپانیایی فاش کرد که 20 درصد از اتباع این کشور که به تروریست‌ها در سوریه و عراق پیوسته‌اند، زن هستند. به گزارش العالم، روزنامه اسپانیایی «ای بی‌سی» تاکید کرد، گروه‌های تروریستی به صورت بسیار گسترده در شبکه‌های اجتماعی فعال شده‌اند به صورتی که تروریسم به صورت سریع و نگران کننده‌ای درحال گسترش در این کشور و جذب جوانان است. به نوشته این روزنامه تمایل به دختران غربی پدیده جدی نیست، ولی افزایش این امر طی 2 سال گذشته موجب نگرانی شده است؛ به ویژه اینکه بر شمار کودکان و نوجوانانی که به گروه‌های تروریستی و بیش از همه به داعش پیوسته‌اند افزوده شده است. این روزنامه اسپانیایی خاطرنشان کرد که داعش تمایل دارد دایره کشورهایی را که بر آنها سیطره دارد، افزایش دهد. براساس این گزارش، گروه‌های تروریستی طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی در فیسبوک افزایش داده‌اند تا تعداد هرچه بیشتری از زنان را به عضویت بگیرند و به سوریه و عراق برسانند تا از آنان به عنوان برده جنسی استفاده شود. وزارت کشور اسپانیا حدود دو هفته قبل از دستگیری 7 تن از جمله چند زن به اتهام جذب نیرو برای داعش در عراق و سوریه خبر داد.

* شهادت شیعیان در دادگاه‌های عربستان، قبول نمی‌شود. به گزارش شبکه العالم «محمد النمر» شهروند عربستانی که سنی است، خبر داد که یکی از همکاران سنی از وی و سه تن از همکاران شیعه‌اش درخواست کرد برای گواهی، جهت انحصار وراثت پدرش که اخیراً فوت کرده است، او را در دادگاه خانواده همراهی کنند. وی افزود: محمد النمر، بر روی صفحه خود در توئیتر می‌نویسد: روز یکشنبه، پس از آنکه دادخواست را به همراه شناسنامه‌ها ارائه کردیم، از همه به جز صاحب پرونده خواستند لحظه‌ای از اتاق خارج شوند. وقتی همکارمان خشمگین از اتاق خارج شد، به ما خبر داد که گواهی شهروندان شیعه را قبول نمی‌کنند و گواهی شیعیان فقط برای شیعیان و گواهی سنی‌ها فقط برای سنی‌ها پذیرفته می‌شود. وی گفت: من به او تاکید کردم که 9 سال است با این افراد همکار و دوست هستم و پیش از این درخصوص مسائل دیگری برای من گواهی داده‌اند.عریضه نویس، به قاضی مراجعه کرد و از او خواست در این زمینه نظر دهد، اما قاضی تاکید کرد که گواهی شیعی برای سنی پذیرفته نیست. رسانه‌های عربستانی سعی کردند نظر سخنگوی وزارت دادگستری را در این خصوص جویا شوند اما وی به بهانه تمام شدن ساعت اداری رسمی، از پاسخگویی به رسانه‌ها طفره رفت و از آنها خواست سوالات خود را برای او ایمیل کنند.

* توره جان زاده خواستار تاسیس تلویزیون برای روحانیون معتدل در تاجیکستان شد. حاجی اکبر توره‌جان زاده، روحانی معروف و قاضی سابق تاجیکستان راه اصلی مبارزه با افراط‌گرایی را منبر دادن به دانشمندان معتدل اسلامی دانست. وی گفت: برای نجات از بحران افراط گرایی تاسیس شبکه ماهواره‌ای را که از سوی دانشمندان معتدل اسلامی اداره شود، پیشنهاد کرده است. وی افزود: «دانشمندان بیدار باید یک شبکه ماهواره‌ای که از سوی این قشر معتدل نظارت می‌شود، راه‌اندازی کنند. بیشتر علمای جهان اسلام معتدل‌اند،‌ ولی متاسفانه فقط افراطی‌ها و تندروهای شیعه و سنی بی‌سواد صاحب منبر شده‌اند.» هفته نامه «چرخ گردون» چاپ تاجیکستان نوشت: توره‌جان‌زاده معتقد است رفتار افراطی‌ها و تکفیری‌ها موجب وهن اسلام می‌شود و علت آن، بی‌سوادی و فتواهای افرادی است که خود را مفتی جا زده‌اند و باید جلو این هرج و مرج در فتوا صادر کردن‌ها گرفته شود. حق فتوا دادن را فقط باید فقیهان جامع‌الشرایط داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات