صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۲۱۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4037 چهارشنبه 24 دی ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) انگیزه‌های خباثت‌آلود می‌خواهند مقاطع اثرگذار و مهم انقلاب را تحریف کنند یا از یادها ببرند. (17/10/93)

سرمقاله

مشکوک بودن یک حادثه خونین!

حمله هفته گذشته سه تروریست به دفتر نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در پاریس که دوازده کشته و هشت مجروح بر جای گذاشت و نیز حمله مسلحانه دو روز بعد به یک فروشگاه بزرگ در همین شهر که به کشته شدن پنج تن دیگر منجر شد و جو امنیتی شدیدی که پس از آن بر پاریس حاکم شد، فرانسه را برای چند روز در صدر اخبار جهان قرار داد. درباره انگیزه این حملات تروریستی در رسانه‌ها آمد که تروریست‌ها اعلام کردند این حملات در پاسخ به کاریکاتور ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک تکفیری صهیونیستی داعش، است که نشریه مذکور چندی پیش، آن را بر روی جلد درج کرده بود. پس از حمله تروریستی به دفتر «شارلی ابدو»، داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت و رسانه‌ها اعلام کردند که تروریست‌ها از اعضای القاعده یمن بوده‌اند. سایه دو مسئله بر آنچه که در فرانسه واقع شد و در بالا به‌اختصار آمد، اجازه نداد این حادثه، عمیق‌تر و دقیق‌تر واکاوی شود. این دو مسئله عبارت بودند از:

1- تمرکز تحلیل‌ها بر اینکه داعش به اروپا رسید و در آنجا فعال شد. این موضوع هم برای دولتمردان اروپا و هم مردم اروپا بسیار مهم بود از این رو مایل بودند بر آن توقف داشته باشند تا از رهگذر مباحث درگرفته درباره آن، امنیتشان افزایش یابد.

 2 - دعوت مقامات فرانسوی از مردم فرانسه برای حضور در راهپیمایی یکشنبه هفته جاری در راستای تقویت و تحکیم وحدت ملی بود که مقامات حدود چهل کشور هم در آن شرکت داشتند.

در حاشیه این دو مسئله که پرده‌ای بر روی حقیقت بود و اجازه نداد حقیقت ماجرا آن‌گونه که هست، درک و دیده شود، دو اتفاق جانبی وجود دارد که دریچه‌ای برای مشاهده حقیقت ماجرا است:

 1- حضور نتانیاهو، نخست‌وزیر کودک‌کش رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه و وزیر دارایی این رژیم غاصب در راهپیمایی مذکور که دولت فرانسه با حضور نتانیاهو در این راهپیمایی، کاملاً مخالف بود.

 2 - لجبازی نشریه «شارلی ابدو» که اعلام کرد چاپ نشریه امروزش (24 دی) را از شصت‌هزار نسخه به سه میلیون نسخه افزایش می‌دهد و آن را به دو زبان ترکی و عربی هم ترجمه و منتشر می‌کند. اما در این میان از همه مهم‌تر، درج کاریکاتوری از پیامبر اسلام(ص) بر روی جلد این نشریه است. این همه در حالی است که مقامات آمریکا و انگلیس نیز رسماً از اقدام هتاکانه و توهین‌آمیز این نشریه که حتی مجاز نیست درباره یهودیان مطلب طنز نیز بنویسد، اعلام حمایت کرده‌اند.

علی‌الحساب همین مقدار برای طرح این بحث که حادثه پاریس فراتر از آنی است که ادعا شد، کافی به‌نظر می‌رسد و مشروح آن در شماره آینده هفته‌نامه صبح‌صادق منتشر می‌شود. ان‌شاء‌الله

ترجمه

جایگاه ایران در صحنه سیاسی یمن

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 14 ژانویه 2015 (۲۴ دی) در مقاله‌ای به جایگاه ایران در صحنه سیاسی یمن پرداخت و نوشت: زمانی که 21 سپتامبر 2014 صنعا به دست حوثی‌ها افتاد، مقامات ایرانی از این پیروزی جدید خرسند شدند. در واقع،‌ این تحول می‌توانست سرزمینی جدید برای گسترش نفوذ ایران باشد. علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس ایران، گفت که صنعا چهارمین پایتخت عربی است که پس از بیروت، دمشق و بغداد به دست ایران افتاده است؛ اما آیا می‌توان یمنی را که هرج‌ومرج در آن حکمفرماست، با بیروت، دمشق و بغداد مقایسه کرد؟ ایرانی‌ها اشتباه می‌کنند اگر باور داشته باشند که با به دست گرفتن پایتخت از سوی حوثی‌ها، پیروز شده‌اند. در بیروت، ایران نفوذ گسترده‌ای از طریق حزب‌الله دارد که نقش سیاسی خود را به‌عنوان بخشی از روندی مشخص در میان احزاب مختلف ایفا می‌کند. در سوریه، بعد فرقه‌ای رژیم تنها هویدا شده است. در گذشته این بعد در سوریه نقشی حاشیه‌ای داشت و بیشتر رویکردی ملی‌گرایانه مانند حزب بعث در عراق پیگیری می‌شد.

در ادامه مقاله آمده است: پس از تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 در آنجا حکومتی روی کار آمد که از شیعیان حمایت کرد. با وجود این، در یمن اوضاع کاملاً متفاوت است، زیرا هیچ دولت و قدرت واقعی دولتی در این کشور وجود ندارد. حوثی‌ها به توافق‌نامه صلح و مشارکتی که در آستانه سقوط صنعا در 21 سپتامبر امضا کرده بودند، پایبند نیستند و در واقع مطابق یک چارچوب یا نظام سیاسی حرکت نمی‌کنند. آن‌ها از خروج شبه‌نظامیان خود از شهرهایی که به‌دست گرفته‌اند، امتناع کرده‌اند و در سطح نظامی به تقویت خود می‌پردازند و سایر قدرت‌های سیاسی را که با آن‌ها دشمن هستند، به حاشیه می‌رانند. با وجود این، ‌این گسترش نظامی نمی‌تواند در جامعه‌ای مسلح تداوم یابد؛ جامعه‌ای که برخی نیروهای سیاسی مانند حزب الاصلاح و کنگره سراسری خلق، شاخه‌های نظامی دارند و در وضعیت هرج‌ومرج و ابهام سیاسی، این روند ادامه دارد.

در پایان مقاله آمده است: ایران کاملاً بر نفوذ فرقه‌گرایانه خود در این کشورها متکی است. فرقه زیدیه در یمن، بخشی از فرقه شیعه است و با شیعه دوازده امامی در ایران و عراق متفاوت است. حزب‌الله لبنان نیز معتقد به شیعه دوازده ‌امامی است. در سوریه فرقه علوی مرتبط با تشیع است؛ نه‌تنها به دلیل زمینه‌های مشترک فرقه‌ای،‌ بلکه به‌دلیل مقاومت مشترک علیه اسرائیل[رژیم صهیونیستی]. اگرچه مقامات سنتی زیدی در یمن از خیزش نفوذ ایران نگران هستند؛ ‌اما برخی طلاب زیدی برای تحصیل در حوزه‌های علمیه ایران به این کشور رفته‌اند. به لحاظ جغرافیایی، یمن در مقایسه با سوریه،‌ لبنان و عراق، دورتر است و به لحاظ سیاسی نیز نفوذ ایران در این کشور بالا نیست. شبه‌نظامیان حوثی از خلأ سیاسی و وضعیت هرج‌ومرج پس از تحولات و ناآرامی‌های 2011 بهره‌برداری کرده‌اند. عربستان سعودی به‌منظور گسترش نفوذ خود در یمن فعال است. وفاداران به عربستان در قبایل و تعداد بسیار مهاجران یمنی در این کشور، از اهرم‌های اثرگذاری سعودی‌ها در یمن به‌شمار می‌روند. ایران و عربستان در یمن با یکدیگر رقابت ایدئولوژیک دارند و سعودی‌ها وهابیت را ترویج می‌کنند.

اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده یادداشت فوق از طرفی می‌گوید: ایرانی‌ها اشتباه می‌کنند اگر باور داشته باشند که با به‌دست گرفتن پایتخت از سوی حوثی‌ها، پیروز شده‌اند و یا می‌نویسد: یمن در مقایسه با سوریه، لبنان و عراق دورتر است و به لحاظ سیاسی نیز نفوذ ایران در این کشور بالا نیست. از طرفی هم از صحبت دکتر زاکانی ناراحت است. بنابراین معلوم می‌شود تحولات یمن که در راستای سیاست منطقه‌ای ایران انجام گرفته، اهمیت بسیاری دارد و برخی از منافع منطقه‌ای ایران را تأمین می‌کند که نویسنده با آن، چنین سرگردان و حیران برخورد کرده است.

اخبار

ادعای جدید خاتمی درباره هاشمی!

 به‌تازگی محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی دیداری داشتند. خاتمی در یکی از جلسات محفلی درباره کلیات مباحث طرح شده در این دیدار سه‌جانبه گفت: من با هاشمی درباره انتخابات صحبت کردم. نظر هاشمی رفسنجانی درباره نحوه شرکت در انتخابات این است که همه باید زیر پرچم کارگزاران گرد ‌هم جمع شوند تا همه با هم بتوانیم اهدافمان را پیاده کرده، به پیش ببریم. هاشمی در ادامه هشدار داده که اگر با محوریت کارگزاران هماهنگ نشویم، شکست خوردنمان حتمی است.

خاتمی در ادامه، نظر خود را درباره خروجی این جلسه چنین گفت: ما باید با هاشمی رفسنجانی هماهنگ باشیم. از مدت‌ها پیش، اصلاح‌طلبان و کارگزاران سعی دارند تا در یک جبهه واحد حضور یابند و با هم متحد شوند و حتی دولت را هم با خود همراه کنند؛ اما آن چیزی که پس از گذشت ماه‌ها از تلاش اصلاح‌طلبان برای رسیدن به مجلس می‌توان نتیجه گرفت، چند دستگی و حضور پراکنده آن‌ها در عرصه‌های سیاسی بوده است. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان، کارگزاران و حتی دولتی‌ها نتوانستند به یک اجماع‌نظر کلی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم برسند.

اخبار کوتاه     

 * «تیم ویلکاکس» خبرنگار و مجری سرویس جهانی بی‌بی‌سی، پس از اینکه در گفت‌وگو با یکی از زنان شرکت‌کننده در مراسم یادبود قربانیان حوادث پاریس، به انتقاد جزئی از صهیونیست‌ها پرداخت، مجبور به عذرخواهی رسمی شد. ویلکاکس گفته بود: «بسیاری از منتقدان سیاست‌های اسرائیل این مسئله را مطرح خواهند کرد که فلسطینیان به‌طور بد و شدیدی توسط یهودیان صدمه و رنج دیده‌اند.»

* روزنامه مردم امروز به سردبیری محمد قوچانی، از سردبیران مشهور روزنامه‌های زنجیره‌ای، در اقدامی عجیب، با انتشار تصویری از جرج کلونی، بازيگر و تهيه‌كننده آمريكايي، در مراسم گلدن گلاب ۲۰۱۵، تیتر «کلونی: من هم شارلی هستم» را برای صفحه نخست خود برگزید. با وجود واکنش‌های اعتراض‌آمیز مسلمانان سراسر جهان به توهین به پیامبر اسلام(ص) که این نشریه هم از جمله توهین‌کنندگان است، انتشار چنین مطالب و تصاویری، تعجب‌برانگیز است و این سؤال را به‌وجود می‌آورد که آیا تفکر آن‌ها نیز همسو با این نشریه هتاک است؟! آیا به‌راستی با این اقدام، این شائبه به‌وجود نمی‌آید که تحریریه قوچانی در «مردم امروز» به صف حامیان هتاکان به جایگاه رسول خدا(ص) پیوسته‌اند؟!

* صادق زیباکلام ضمن دست انداختن علی مطهری، خواستار اعطای جایزه صلح نوبل به وی شد! وی در نامه‌ای به سفیر سوئد خواستار آن شد که مطهری به‌عنوان یکی از مدافعان حقوق‌بشر در فهرست جایزه صلح نوبل قرار گیرد، چرا که از موسوی و کروبی و رهنورد (از سران فتنه 1388) حمایت کرده است. چند سال پیش، الهه هیکس با همکاری کسانی چون کریم لاهیجی (بغدادی) و سازمان منافقین، شیرین عبادی را برای دریافت جایزه نوبل معرفی کردند و این در حالی بود که عبادی پیش از آن، تکلیف خود را با اصل انقلاب و بسیاری از ارزش‌ها و اصول اسلامی یکسره کرده بود.

* «رضا رحمانی» از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مجلس، در مراسم یادواره شهدای شهرک امام خمینی(ره) تبریز خبر داد: ۱۰۴ مؤسسه رسمی خارجی درباره تحریم‌ها علیه ایران کار می‌کنند که هدف آن‌ها ایجاد نارضایتی مردم از نظام است.

* گروه تروریستی داعش، سه «کبوترباز» را در منطقه المقدادیه عراق اعدام کرد. بهانه اعدام آن‌ها این است که از نظر داعش، پرورش کبوتر، عملی است که جوانان را مشغول می‌کند و آن‌ها را از رفتن به میدان جنگ باز می‌دارد.

* یک ایرانی که چند ماه پیش در یمن بازداشت شده بود، رسماً به تبلیغ کیش بهائی متهم و علیه او با عنوان «تبلیغ مذهب ساختگی و جاسوسی برای بیگانه (اسرائیل)» کیفرخواست صادر شده است. وی از طریق امور خیریه و کمک به خانواده‌های تنگدست و سوادآموزی و توزیع کتاب، آنان را به گرویدن به کیش بهائی ترغیب می‌کرده است.

پیک پژوهشگاه: اولین همایش آینده‌پژوهی با سخنرانی دکتر حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین در پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. وی در این همایش اظهار داشت: اندیشکده پژوهشگاه امام صادق(ع) می‌تواند کانال ارتباط همه اندیشکده‌ها با حوزه علمیه باشد، این اندیشکده باید نتیجه پژوهش و تحقیقات پژوهشگران این پژوهشگاه را به‌صورت کاربردی در اختیار مدیران بگذارد. عباسی در پایان این همایش به پرسش‌های حاضران پاسخ داد. (سامانه‎ پيام‎كوتاه 1000118259)

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات