تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۷۲۵۰۱

پیام عملیات چشم در برابر چشم/فرزان شهیدی

رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته تا ضربه حزب الله را هضم کند، چرا که شرایط امروز با شرایط جنگ 33 روزه تفاوت بسیاری دارد و پیامدهای منفی ورود به یک جنگ فراگیر برای رژیم اسراییل، به مراتب بیشتر از دستاوردهای احتمالی آن است

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: عملیات موفق مزارع شبعا توسط حزب الله که پاسخی به جنایت رژیم صهیونیستی در قنیطره بود، توجه محافل مختلف منطقه ای و بین المللی را به خود جلب کرد. این عملیات بسیار ‌دقیق و حساب شده بود و بار دیگر توانمندی، هوشمندی، مهارت و شجاعت حزب الله را به نمایش گذاشت. در مقابل، رژیم نامشروع اسرائیل بار دیگر نشان داد که پیش بینی دبیر کل حزب الله که زمانی صهیونیسم را سست تر از خانه عنکبوت خوانده بود، درست از آب درآمده است.

 

آغاز عملیات

رزمندگان حزب الله چهارشنبه (8/11/93) در قالب مجموعه موسوم به «شهدای قنیطره» در مزارع اشغالی شبعا، یک کاروان ارتش رژیم اسراییل را که متشکل از تعدادی از سربازان و افسران ارشد صهیونیستی بود، هدف 6 فروند موشک پیشرفته نسل چهارم «کورنت» قرار دادند. همه خودروهای این کاروان به صورت مستقیم و در آن واحد هدف قرار گرفته و به نظامیان و افسران رژیم صهیونیستی فرصت هیچ ‌گونه واکنشی داده نشد.

مزارع اشغالی شبعا موقعیت پیچیده و دشواری دارد و ضمن آن به لحاظ جغرافیایی دارای عوارض سختی است، مجهز به دستگاه‌های رصد و مراقبت و کنترل پیشرفته رژیم صهیونیستی است. با این حال موشک‌های مقاومت همچون صاعقه بر سر صهیونیست‌ها فرود آمد و اشغالگران بار دیگر طعم ضربات سهمگین مقاومت را چشیدند.

رزمندگان مقاومت بدون آن که هیچ گونه آسیبی ببینند ماموریت خود را با موفقیت به انجام رسانده و به عمق خاک لبنان عقب نشینی کردند. این در حالی بود ‌که در طول این مدت توپخانه مقاومت پوشش آتش لازم برای این عقب نشینی را فراهم کرده و مواضع دشمن صهیونیستی در مناطق السماقه، العلم، رمثا، العباسیه و الغجر را گلوله باران کرد. پس از انجام عملیات آتش توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق زعوره و عمفیت مناطق مختلف مرزی لبنان از جمله العباسیه را گلوله باران کردند که در اثر آن یک سرباز اسپانیایی عضو نیروهای بین المللی «یونیفل» کشته شد.

در سطح داخلی هماهنگی لازم بین حزب الله و ارتش لبنان صورت گرفته و موضع رسمی دولت لبنان حاکی از حمایت و تایید عملیات حزب الله بود. این موضعگیری در سخنان «تمام سلام»، نخست وزیر و «جبران باسیل»، وزیر خارجه که طی تماس ‌های منطقه‌ ای و بین المللی آن را بیان کردند، کاملا مشهود بود. پس از عملیات نیز حزب الله با سیلی از پیام ‌های حمایت و تبریک از محافل و تشکلات مختلف داخلی و منطقه ای به ویژه از سوی گروه‌ های مقاومت فلسطینی مواجه شد.

مخالفین داخلی حزب الله خصوصا سمیر جعجع و سعد حریری نیز این بار مخالفتی نشان ندادند و بلکه مذاکرات میان حزب الله و المستقبل (به رهبری حریری) ادامه یافت، با این تفاوت که حزب الله این بار با اعتماد به نفس و قدرت بیشتری در مقابل رقبای خود ظاهر شد.

 

شباهت ها و تفاوت های دو حمله

آن گونه که سید حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه خود بیان کرد، پاسخ حزب الله در مزارع شبعا در بسیاری موارد مشابه حمله نیروهای اسراییلی در قنیطره بود. حمله حزب الله به لحاظ زمانی در روشنایی روز و حتی در محدوده ساعت مشابه انجام گرفت. همچنین حمله رژیم اسراییل، موشکی و به خودرو نیروهای حزب الله بود. واکنش مقاومت نیز دقیقا به همین ترتیب بود و تداعی گر مقوله «چشم در برابر چشم» بود. عنصر غافلگیری و ضربه ناگهانی نیز در دو حمله مشهود بود.

این دو عملیات اما تفاوت های مهمی با یکدیگر داشت: نخست آن که حمله صهیونیست ها تهاجمی و بلکه تروریستی بود، در حالی که عملیات حزب الله حالت واکنشی و انتقامی داشت. دیگر آن که حمله اشغالگران حالت تجاوزکارانه داشت و در اراضی سوریه انجام شد که فی نفسه تجاوز به تمامیت یک کشور محسوب می شود. اما عملیات مقاومت در مزارع اشغالی شبعا صورت گرفت که متعلق به لبنان است و صبغه تجاوز ندارد، بلکه پاسخی بوده به تجاوز دشمن که خاک لبنان را از سال ها پیش اشغال کرده است.

تفاوت دیگر آن که ضربه رژیم اسراییل بدون اعلام قبلی و ناجوانمردانه صورت گرفت، در حالی که حزب الله بلافاصله پس از حمله صهیونیست ها تهدید کرد که انتقام خواهد گرفت و در نتیجه رژیم صهیونیستی با اطلاع و در آماده باش کامل متحمل این ضربه شد. این امر به خودی خود علاوه بر شکست میدانی، شکست اطلاعاتی و امنیتی بزرگی به رژیم غاصب تحمیل نمود.

و بالاخره درحالی ‌که رژیم صهیونیستی تاکنون جرات نکرده، به صورت رسمی و علنی مسئولیت تجاوز قنیطره را برعهده بگیرد، حزب الله پس از عملیات شبعا با انتشار بیانیه ‌ای (با نام بیانیه شماره یک) مسولیت حمله به کاروان نظامی اسراییل را بر عهده گرفت و دو روز بعد دبیرکل حزب الله به طور مشروح جزئیات عملیات را تشریح کرد.

 

واکنش های داخلی رژیم صهیونیستی

حمله به کاروان نظامی رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا، که حداقل جان دو نظامی صهیونیست را گرفت و ده‌ ها نظامی دیگر را مجروح کرد، شوک بزرگی به این رژیم وارد ساخت. اسراییلی ها حداقل به مدت ده روز زیر فشار روانی انتقام حزب الله بودند و فضای داخلی این رژیم کاملا امنیتی شده بود. این فضای امنیتی بالاخره شکسته شد، اما شاهد ضربه ای حرفه ای در میدان بودند.

«موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد نیروهای حزب‌الله لبنان برای ورود به اسرائیل نیاز به تونل ندارند و می ‌توانند از روی زمین وارد اسرائیل شوند. وی مدعی شد که حزب‌الله در «جولان» زیر ساخت های نظامی ایجاد کرده و قصد دارد در این منطقه علیه اسراییل عملیات انجام دهد.

«اویگدور لیبرمن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم گفت: «بازدارندگی که بعد از جنگ دوم لبنان (جنگ ۳۳ روزه) به دست آمده بود، از بین رفت». وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز طی یک موضع‌گیری توام با نگرانی گفت: «واکنش اسرائیل به عملیات حزب‌الله در مزارع شبعا مناسب بوده است و نیازی به تشدید بحران در منطقه نیست». این مقام صهیونیست در حالی از واکنش تل‌آویو سخن گفت که ارتش صهیونیستی به جز گلوله ‌باران برخی مناطق که مرگ یک نظامی اسپانیایی عضو «یونیفل» را در پی داشته، اقدام دیگری نکرده است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به عملیات حزب‌الله در مزارع شبعا نوشت: با توجه به نگرانی از شروع جنگی دیگر در مرزهای شمالی، این حس وجود دارد که عملیات اسراییل (در قنیطره) یک اشتباه راهبردی بوده است. هاآرتص همچنین نوشت  پاسخ حزب‌ الله قابل پیش‌بینی بوده و هم ‌اکنون اسرائیل در حال پرداخت هزینه به خاطر حمله نمایشی خود است.

در همین راستا کارشناسان با اشاره به عملیات حزب‌الله و هراس صهیونیست‌ ها، پیش ‌بینی می‌کنند با توجه به توان بازدارندگی حزب الله، رژیم صهیونیستی در آینده نخواهد توانست جنگ دیگری را علیه حزب‌ا‌لله آغاز کند.

 

ناکامی و عقب نشینی دشمن

عملیات مزارع شبعا نشان داد رژیم صهیونیستی ضعف خود را در معادله امنیتی در برابر حزب الله پذیرفته است. به تعبیر روزنامه السفیر چاپ لبنان، عملیات مقاومت چیزی فراتر از انتقام و کمتر از جنگ فراگیر بود. به عبارتی رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته تا ضربه وارده را هضم کند، چون در غیر این صورت باید واکنشی فراتر و گسترده‌ تر از عملیات مزارع شبعا نشان می داد. حتی برخی کارشناسان احتمال برافروختن جنگی همانند جنگ 33 روزه را دور از ذهن نمی دانستند، اما عقب نشینی رژیم اشغالگر نشان داد شرایط امروز با شرایط سال 1385 تفاوت بسیاری دارد و پیامدهای منفی ورود به یک جنگ فراگیر برای رژیم اسراییل، به مراتب بیشتر از دستاوردهای احتمالی آن است. به رغم رجزخوانی های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر دادن پاسخ به این عملیات، اما واقعیت امر آن است که نتانیاهو قادر به انجام ریسک بزرگ در آستانه انتخابات نیست. وی از توانمندی ها کمی و کیفی حزب الله به خوبی آگاه است و از طرفی ایالات متحده از این رژیم خواسته است اوضاع را بدتر از این نکند.

حزب الله نیز طی یک عملیات روانی حساب شده، بیانیه خود را که بلافاصله پس از حمله به نظامیان صهیونیستی صادر کرد، بیانیه شماره یک نامید؛ بدین معنا که در صورت واکنش رژیم صهیونیستی، مقاومت خود را برای ادامه حملات آماده کرده است.

اما به دلیل عقب نشینی اسراییل، بیانیه شماره دو هیچ گاه صادر نشد. برخی ناظران بر این باورند که بیانیه شماره دو حزب الله همان سخنان مبسوط سید حسن نصرالله در باره عملیات شبعا بود که در واقع پیروزی میدانی مقاومت را علیه رژیم اشغالگر، در عرصه افکار عمومی و جنگ روانی کامل کرد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات