تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۲۵۲۴
آفتاب یزد نامه بذرپاش به عارف را بررسی کرد

نامه‌ای که بذرپاش به احمدی‌نژاد ننوشت


رضا بردستانی

در تمام تاریخ سیاسی ایران ـ حداقل در سی و پنج سال گذشته ـ نظیری برای مهرداد بذرپاش نمی‌توان یافت! سیاستمداری جوان که همراه با دولت عدالت محور خیلی زود و بدون هر پشتوانه تجربی ـ‌ مدیریتی، جایگاه‌هایی را تجربه و تصاحب کرد که کمتر کسی می‌تواند حتی آرزوی آن پست‌ها را در خلوت و تنهایی خود نیز داشته باشد. از روابط نسبی و سببی با برخی از نزدیکان احمدی‌نژاد که در گذریم وی نخست خود را به عنوان یکی از مشاورترین مشاوران جوان محمود احمدی‌نژاد مطرح کرد و خیلی زود هوای نشستن بر صندلی‌های سیاسی ـ مدیریتی وی را راهی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کرد، همان جایی که خاطرات خوشی از آن ندارد یا بهتر است بگوییم تلخ‌ترین خاطرات را از همانجا به یادگار نگاه داشته است.

مدیریت در مجموعه بزرگ و صنعتی سایپا در 28 سالگی و نهایتا ریاست بر سایپا از جمله مشاغلی است که بذرپاش آن را در عنفوان جوانی تجربه کرده است این ترقی مدیریتی به طور قطع نه ارتباطی به تحصیلات وی دارد و نه در قاعده شانس و اقبال می‌گنجد و نه حتی به زعم کسانی که قائل به رعایت قواعد بازی هستند در گردونه روابط جایی برای آن در نظر گرفته‌اند زیرا بردن چنین بلیت‌هایی به نوعی با دور زدن «نیروی لایتناهی کیهانی» نیز از جمله اوامر غیرممکن و هرگز دست‌نیافتنی است. رفت و آمدهای مدیریتی و نهایتا اخذ مجوز روزنامه وطن امروز و تکیه زدن بر صندلی سبز بهارستان دنباله همان «یکی صد تا یا یکی هزار تا پیمودن» پله‌هایی است به نام ترقی! که بیشتر به افسانه شبیه است تا واقعیت!

اگرچه در نظام سیاسی ـ‌ حزبی وی را اصولگرا می‌دانند اما به دنبال کردن برخی از جریانات دو ـ سه ساله اخیر؛ پیوند مستحکم‌تر وی با جبهه پایداری به باور ذهن و حقیقت رخ داده‌ها نزدیک‌تر است یعنی این چهره همچنان جوان در عالم سیاست! در جبهه‌گیری‌های تا قبل از نشستن بر صندلی هیئت رئیسه مجلس چنین می‌نماید که متمایل به طرفداران یک طرز فکر خاص است که آن طرز فکر خاص! پشتیبان ایدئولوژیک جبهه پایداری محسوب می‌شود اما با قرار گرفتن در بین اعضای محترم هیئت رئیسه مجلس اندکی از چاشنی پشتیبان پایداری‌ها بودن کاسته شده و این حرکت و همراهی را به جاهایی دیگر منتقل کرده است که نمونه‌هایی از آن را می‌توان به عینه در تیترهای نخست روز وطن امروز ملاحظه کرد.

از مجموعه خاطرات مطبوعاتی بر یاد مانده در ذهن و شاید جالب توجه‌ترین آن، یادداشتی است ممهور به مهر مهرداد بذرپاش منتشر شده در روزنامه قدس در آستانه سالروز شهادت مدرس که برای نگارنده بسی مایه خرسندی شد که نماینده‌ای از نمایندگان مجلس دست به قلم شده است و مدرس و بایدهای نمایندگی مجلس را پیش چشم آورده، ایده‌آل‌های محکمی را تصویر و تبیین ساخته است.

تیترهای انتخابی وطن امروز با مدیر مسئولی مهرداد بذرپاش نشان می‌دهد خیلی از بر روی کار آمدن «تدبیر و امید» خرسند نیست که این حدس را نیز اگر لامحاله استنباط کنیم جمله معروف «نکند هم سانتریفیوژها نچرخد هم چرخ زندگی مردم» نشان می‌دهد دلواپسی بذرپاش با دلواپسی دلواپسان از یک خانواده و تحقیقا از یک جنس و گونه است.

اینها مقدمه‌ای بود برای یک حاشیه‌نگاری شتابزده بر توصیه‌نامه قابل تأمل که از مبدأ بذرپاش به مقصد عارف صادر شده است.

این توصیه‌نامه پس از آن نوشته و ارسال شده است که محمدرضا عارف مهم‌ترین مسئله امروز اصلاح‌طلبان (از نقطه نظر سیاسی) را انتخابات آتی مجلس عنوان کرده است. این توصیه‌نامه هدایت شده نشان می‌دهد نه تنها مهم‌ترین مسئله امروز اصلاح‌طلبان از زاویه سیاست روز مسئله انتخابات مجلس آینده در اسفند 1394 است که علی‌القاعده هرگونه انتخاباتی ـ حتی ریاست جمهوری 1396 ـ مهم‌ترین مسئله همه احزاب و فعالین سیاسی است پس بذرپاش در قالب سؤالاتی معنادار نشان داده است مهم‌ترین مسئله امروز اصولگرایان و پایداری‌ها نیز انتخابات آتی مجلس است پس برای عقب نیفتادن از قافله، توصیه‌نامه نگاری نیز بد نیست و اما در این توصیه‌نامه دلسوزانه و مشفقانه! می‌خوانیم:

جناب آقای دکتر عارف

با سلام و تحیت

مهم‌ترین مسئله ما انتخابات مجلس است. این جمله‌ای است که مرتب از شما در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها شنیده می‌شود و برخی از رسانه‌های خاص مرتب به آن می‌دمند. در این خصوص لازم است نکاتی را اشاره نمایم.

به نظر شما گران کردن نان، گاز، آب، برق و بسیاری از اقلام دیگر و پرداخت نکردن یارانه متعلق به آن چه میزان اهمیت دارد؟

به نظر شما رشد واردات حدودا 100 درصدی بسیاری از کالاها و اقلام اساسی و مصرفی و سرمایه‌ای از جمله روغن پالم و ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی چه میزان دارای اهمیت است؟

به نظر شما رکود دامن‌گیر در صنایع کشور که باعث بیکاری جوانان است، از مسائل مهم به شمار می‌آید؟

به نظر شما پرداخت نکردن وام ازدواج سه میلیون تومانی مسئله مهمی نیست؟

به نظر شما از بین رفتن سرمایه مردم در بورس، مسئله مهمی به شمار نمی‌آید؟

به نظر شما گران کردن دو برابری مسکن مهر و تعطیلی آن پروژه اصلا مسئله مهمی به حساب می‌آید؟

به نظر شما کاهش قیمت نفت به حدود کمتر از 60 دلار در سایه ناکارآمدی تحرکات بین‌المللی و کاهش 45 درصدی درآمدهای نفتی کشور از این محل، مسئله مهمی به شمار نمی‌آید؟

اینها تنها بخش کوچکی از مهم‌ترین مسائل ما است. ان‌شاءالله با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به موضوعات، مهم‌ترین مسئله شما هم از این جنس موضوعات باشد.

والعاقبه للمتّقین / برادر کوچک شما / مهرداد بذرپاش/ 93/9/26

این نامه مخاطبی خاص در ظاهر و مخاطبی عام در باطن دارد پاسخ به سؤالات را بر عهده دکتر عارف می‌نهیم چون هم می‌داند و هم می‌تواند اما سؤال مهم ایجاد شده در ذهنی پرسشگر این است که آیا این جوان مهربان و دلسوز در کارنامه فعالیت‌های نوشتاری خود مشابه چنین توصیه‌نامه‌هایی دارند که موفق به مطالعه آن نشده باشیم؟

مثلا می‌توان توصیه‌‌نامه‌ای از ایشان یافت خطاب به آقای دکتر احمدی‌نژاد با این مضمون:

جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد

با سلام و تحیت

مهم‌ترین مسئله ما رعایت قانون، شایسته‌سالاری و حفظ امید و اطمینان در مجموعه‌های بزرگ صنعتی است از حسن نظر شما بسیار سپاسگزارم و از این که اینجانب را برای مدیریت بر مجموعه عظیم و صنعتی سایپا برگزیده‌اید صمیمانه تشکر می‌کنم اما از آن جایی که این انتخابات در این برهه از زمان ممکن است سؤالات، ابهامات و شائبه‌هایی ایجاد نماید در این خصوص لازم است نکاتی را گوشزد و به آن اشاره نمایم.

به نظر شما مدیریت بر چنین مجموعه‌هایی (بزرگ و تأثیرگذار بر روند صنعت خودروسازی در شرایط سخت تحریم‌های کمرشکن!) به صرف اعتماد ریاست دولت به شخصی خاص بدون در نظر گرفتن توانایی‌های مدیریتی، سوابق اجرایی و تحصیلات آکادمیک و نیز بدون در نظر گرفتن مدیرانی توانمند، کاربلد و باسابقه در همان مجموعه سؤال برانگیز نیست؟

این سؤال برانگیز بودن برای شما تا چه میزان اهمیت دارد؟

به نظر شما تبعات سیاسی ـ اقتصادی چنین انتخاب یا انتصابی که احتمالا دوست و دشمن، همراه و منتقد و دور و نزدیک را متعجب خواهد ساخت بر روند حرکتی صنعت خودروسازی با تأکید بر این موضوع که تخصصی بودن مدیریت بر مجموعه‌های اینچنینی امری غیرقابل اغماض است تا چه میزان می‌تواند جامعه مدیریتی را به حاشیه بکشاند و آیا به کار گماردن شخصی که خودتان قطعا می‌دانید در این زمینه تخصص و تجربه‌ای ندارد تا چه میز‌ان می‌تواند بر انحراف افکار و اندیشه‌های جامعه تأثیر داشته باشد آیا آن انحراف افکار عمومی و اندیشه‌هایی که به دنبال چرایی این انتصاب خواهد رفت اساسا در نظر شما دارای اهمیت است؟

از این انتصاب حرف و حدیث‌دار که در گذریم آیا به نظر شما رکود دامن‌گیر صنعت ساختمان و تبعات تورم‌زایی که ممکن است از پس پروژه بررسی نشده مسکن مهر ظهور کند با این توضیح که این طرح عظیم هنوز در مقیاس‌هایی کوچکتر نیز آزمایش نشده است از مسائل مهم و مورد نظر حضرتعالی به شمار می‌آید؟

به نظر شما پرداخت نکردن وام ازدواج سه میلیون تومانی و سرمایه یک میلیون تومانی نوزدان تازه متولد شده مسئله مهمی نیست؟

به نظر شما از بین رفتن ارزش واقعی بورس با توجه به رشد حبابی و غیرواقعی آن که در آینده‌ای نزدیک پرده از چهره خواهد گشود و به تبع آن اتلاف بخشی از سرمایه مردم در بورس رقم خواهد خورد و از آن مهم‌تر گردش سرمایه در بورس دچار افتی فاحش و وقفه‌ای غیرقابل تصور خواهد شد، مسئله مهمی به شمار نمی‌آید؟

به نظر شما تأملی بیشتر در آغاز به کار طرح عظیمی به نام مسکن مهر که قطعا هیچ دولتی توان تحمل هزینه‌های سرسام‌آور آن را نخواهد داشت و احتمالاً به تعطیلی این پروژه شتابزده تن در خواهد داد اصلا مسئله مهمی برایتان به حساب می‌آید؟

به نظر شما اکنون که قیمت نفت در بهترین وضعیت ممکن است بهتر نیست تا بیشتر و بهتر به صنایع زیرساختی توجه نماییم و کمتر به مجموعه رفتارهای تبلیغی و روانی بپردازیم؟ آیا اندیشیده‌اید دولت‌های پس از شما اگر دچار کاهش قیمت نفت به کمتر از 100 دلار شوند به دلیل رشد بی‌رویه نقدینگی هرگز نخواهند توانست حداقل هرج و مرج‌های اقتصادی را مدیریت نمایند! آیا سرنوشت درآمدهای نفتی کشور و هدایت منطقی این درآمدها از محل رشد خارق‌العاده قیمت، مسئله مهمی به شمار نمی‌آید؟

اینها تنها بخش کوچکی از مهم‌ترین مسائلی است که گمان می‌کنم از انتصاب برادر کوچکتان بر مجموعه بزرگ سایپا از درجه اهمیت بالاتری برخوردار باشد. انشاءالله با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به موضوعات مطروحه نخست با مطالعه‌ای عمیق‌تر مدیری کارآمدتر بر آن مجموعه بگمارید و سپس به این مهم‌ترین مسائلی که قطعا گوشه‌ای از ذهن شما را به خود مشغول داشته است مهربانانه‌تر بیندیشید البته امیدوارم مشغله‌های ذهنی شما هم از جنس همین موضوعاتی باشد که گوشه‌هایی از آن برشمرده شد.

والعاقبه للمتّقین / برادر کوچک شما/ مهرداد بذرپاش

یکی از روزهای خدا

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات