تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۷۲۶۰۰
رئیس سازمان پدافند غیرعامل: همه مسئولان جنگ اقتصادی را باور کنند

کشور در دوراهی تولید یا التماس قرار دارد


نویسنده: هادی غلامحسینی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه برخی از مسئولان به این باور نرسیده‌اند که ما در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی با غرب قرار گرفته‌ایم، افزود: تمام فعالیت‌های اقتصادی و سفرهای خارجی مسئولان ما توسط تحریم‌کنندگان مانیتور می‌شود، هم اکنون نیز سامانه‌ای در گمرک برای رصد ورود و خروج کالا طراحی شده اما این سامانه توسط شرکتی فرانسوی برای ایران تهیه شده است و به محض ورود کالا دشمن می‌تواند اطلاعات آن را دریافت کند.

به گزارش «جوان» سردار غلامرضا جلالی روز گذشته در همایش نقش پدافند غیرعامل در اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری پدافند غیرعامل مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات است، گفت: هم اکنون در واقع جنگ اقتصادی با ابزار و اهداف اقتصادی شکل گرفته است که از اثرات این تحریم‌ها می‌توان به تضعیف پول ملی و تحریم سیستم بانکی اشاره کرد. بُعد دیگر آن اثر روانی است، این مسئله که کشور در شرایط تحریم امکان ادامه فعالیت ندارد بارها از طریق رسانه‌های مختلف برای مردم مطرح شده و در نتیجه ابعاد جنگ را به سمت امنیتی می‌کشاند. رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تأکید بر اینکه در شرایط جنگ اقتصادی یا باید التماس کنیم یا تولید کنیم،‌ گفت: اول باید این باور بین مسئولان کشور به وجود بیاید که جنگ اقتصادی وجود دارد و بعد سیاست‌ها و برنامه‌ها در جهت مقابله با آن طراحی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه جنگ اقتصادی در نهادهای دولتی امریکا گفت: سه سال پیش نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت نوشتم و اعلام کردم دشمن قرارگاه جنگ اقتصادی برای مقابله با ایران طراحی کرده است که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

همه فعالیت‌های اقتصادی ما مانیتور می‌شود

سردار جلالی تصریح کرد: تمام فعالیت‌های اقتصادی و سفرهای خارجی مسئولان ما رصد می‌شود و آنها از افراد مختلفی برای مانیتور کردن اقدامات ایران در داخل و خارج استفاده می‌کنند.

وی به مقدمه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری آن را نوشتند اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند ما درگیر جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم، باید ساختاری شکل بگیرد تا بتوانیم اقدامات دشمن را رصد کنیم و همچنین کار‌گروهی برای عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و هماهنگ‌سازی اقدامات اقتصادی ایجاد کنیم تا دیگر امکان خروج 18‌میلیارد دلار ارز برای جهانگردی و میلیون‌ها دلار برای واردات خودروهای لوکس صرف نشود.

اطلاعات گمرک ایران کف دست ��رانسوی‌هاست!

رئیس سازمان پدافند غیرعامل مقابله با جنگ اقتصادی را نیازمند قانون مشخص و مدون دانست و گفت: یکی از مشکلات نداشتن قوانین مشخص در جنگ اقتصادی است. هم اکنون سامانه‌ای در گمرک برای رصد ورود و خروج کالا طراحی شده اما این سامانه توسط شرکتی فرانسوی برای ایران تهیه شده است و به محض ورود کالا دشمن می‌تواند اطلاعات آن را دریافت کند، این در حالی است که ما در شرایط تحریم هستیم و کالاها در برخی مواقع با چند واسطه وارد می‌شود.

بودجه 94 غیر‌پدافندی است

وی افزود: در شرایط فعلی همه قوانین دست‌و‌پا‌گیر از سر راه تولید باید برداشته شود و دولت باید لوایح بودجه و قانون برنامه ششم توسعه را بر اساس اقتصاد مقاومتی تدوین کند، اما لایحه بودجه سال آینده با نفت 72‌دلاری بسته شده و در مجموع در لایحه بودجه مؤلفه‌ای از اقتصاد مقاومتی نیست.

سردار جلالی با بیان اینکه برخی مواقع تحریم‌های داخلی برای تولید به وجود می‌آید، گفت: در جلسه‌ای که با کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم به آنها گفتم شما می‌توانید لیست همه کالاهایی را که مورد تحریم واقع شده‌اند، تهیه و دستگاه‌های اجرایی را مکلف کنید تا بخشی از نیاز داخل یک سال بعد از طریق تولید داخل این کالاها تأمین شود. اگر به طور متوسط هر سال 20 درصد از نیاز داخل این کالاها در ایران تولید شود در طول پنج سال همه نیاز ما در داخل تأمین خواهد شد.

جریان ضدتولیدی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه یک جریان ضد‌تولید شکل گرفته که باید با آن مقابله کرد با ذکر مثالی‌ در این‌باره گفت: کارخانه‌های تولید بنزین در داخل به خاطر برخی مسائلی است که تعطیل می‌شوند و دولت از طریق واردات نیاز بنزین را تأمین می‌کند که این برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

حکم مفسد اقتصادی در شرایط تحریم

سردار جلالی لازمه دیگر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد در شرایط جنگی را مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و گفت: هر مفسد اقتصادی که محکوم می‌شود باید اعدام شود، اگر اقدامات قاطعی در این زمینه انجام گیرد، مطمئناً فسادهای 3‌هزار میلیارد تومانی به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: باید نقش بانک در اقتصاد مقاومتی مجدداً تعیین شود. بانک‌ها در شرایط فعلی عامل تورم و ضد‌تولید عمل می‌کنند، بنابراین باید باز‌تعریفی از نقش بانک داشته باشیم.  وی هدف اصلی جنگ اقتصادی را مردم دانست و گفت: دولت باید برنامه‌هایی را در نظر بگیرد تا اثر جنگ اقتصادی در سبد خانوار دیده نشود. در این راستا دولت باید سامانه صیانت از کالاهای اساسی برای مردم ایجاد کند و کالاهای اساسی مردم از ابتدای زنجیره تولید تا مصرف نهایی به طور کامل تحت نظارت دولت قرار گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات