تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۷۲۶۲۸
سیدمحمد خاتمی در دیدار با نمایندگان ٧٠ تشکل دانشجویی:

اصلاح‌طلبان باید خود را نقد کنند


گروه سياسي: كمتر از دو هفته از روز دانشجو گذشته اما تب و تاب فضاي دانشجويي در كشور ادامه دارد. فاصله اندك بين ١٦ آذر تا هفته وحدت حوزه و دانشگاه، همچنان داغي فضا را نگه داشته است. هنوز سر و صداها از حاشيه‌هاي مراسم روز دانشجو كاملا نخوابيده كه نشست مشترك دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي و دانشگاه آزاد اسلامي از سراسر كشور، بهانه‌يي مي‌شود براي جديدترين دور از اظهارات چهره‌هاي سياسي، اين‌بار البته آرام‌تر و بي‌حاشيه‌تر از مراسم روز دانشجو. دانشجويان شركت‌كننده در اين نشست از فرصت خود استفاده كردند و قطاري از ديدارها را به راه انداختند؛ از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گرفته تا سيد محمد خاتمي و محمدرضا عارف. معصومه ابتكار و محمدرضا جلايي‌پور هم از ديگر چهره‌ها بودند. در اين ميان آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و سيد محمد خاتمي دو چهره‌يي بودند كه دانشجويان شركت‌كننده در مراسم بهتر ديدند براي تبادل نظر و شنيدن سخنان آنها، خود به ديدارشان بروند.

اما محمدرضا عارف، معصومه ابتكار و حميدرضا جلايي‌پور با شركت در نشست مشترك دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي و دانشگاه آزاد اسلامي از سراسر كشور به سخنراني براي حضار پرداختند. البته باز هم همين مراسم از حاشيه‌ها دور نماند. سخنان محمدرضا عارف كه گفته بود انتخابات مهم‌ترين مساله اصلاح‌طلبان است با واكنش‌هايي منفي از سوي اصولگرايان مواجه شد تا اين نامزد انتخابات سال ٩٢ را به سياسي‌كاري متهم كنند. اوج اين انتقادات هم البته نامه مهرداد بذرپاش به محمدرضا عارف بود كه از او درباره اهميت وضعيت معيشت مردم در اولويت‌هاي اصلاح‌طلبان پرسيده بود. نشست اخير دانشجويان كه به بهانه هفته وحدت حوزه و دانشگاه برگزار مي‌شود، شايد در روزهاي آينده درگير حاشيه‌هاي بيشتري شود. علي‌الخصوص به اين دليل كه در اين نشست مطالبي با رويكردهاي اصلاح‌طلبانه مطرح شده كه به مذاق جريان‌هاي اصولگرا چندان خوش نمي‌آيد.

اصلاح‌طلبان بار‌ها گفته‌اند با براندازي و براندازان مخالفند

رييس‌جمهور اسبق كشورمان، با بيان اينكه دانشجويان بايد به نقد مجهز شوند و خود جامعه و قدرت را نقد كنند، گفت: نقد جامعه لازم است؛ آيا انديشيده‌ايم كه اگر مردم‌سالاري مي‌خواهيم، فرهنگ و زمينه اين مردم سالاري در جان يكايك انسان‌هاي جامعه هست؟ چرا نيست و علت آن چيست؟ به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در ديدار نمايندگان ۷۰ تشكل دانشجويي سراسر كشور از دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد به دانشجويان توصيه كرد: شما براي آنكه از مسير منحرف نشويد بايد خود را به نقد مجهز كنيد؛ نقد خود، نقد جامعه و نقد قدرت. اگر قدرت بي‌مهار باشد و مورد نقد قرار نگيرد هم به ديكتاتوري مي‌انجامد و هم به فسادهاي بزرگ. فسادهاي بزرگ در متن قدرت‌هايي ايجاد مي‌شود كه دست خود را باز مي‌دانند و به كسي پاسخگو نيستند.

خاتمي با تاكيد بر اهميت نقد قدرت‌ها كه به راي و حاكميت مردم تن دهند، هشدار داد كه نقد، مچ‌گيري نيست. نقد بيان خوب‌ها و بدهاست و تلاش براي از بين بردن يا كم كردن بدي‌ها و تقويت خوبي‌هاست. خاتمي گفت: ما همه مزاياي جمهوري اعم از آزادي، آزادي بيان و تجمعات و تعيين‌كننده بودن راي و حق حاكميت بر سرنوشت و... را مي‌خواهيم و علاوه بر آن اخلاق و عدالت را كه روح اسلام است مي‌خواهيم. ما اين جمهوري اسلامي را مي‌خواهيم. جمهوري كه هم مردم آزاد باشند و هم اخلاق بر آن حاكم باشد، نه آنكه بداخلاقانه‌ترين رفتار‌ها و گفتار‌ها به نام گفتمان انقلابي و اسلامي بر جامعه تحميل شود. چقدر دروغ گفته مي‌شود؟ و دروغگويان مصونيت دارند. مساله فقط اين نيست كه كساني گرفتار و در محدوديت هستند بلكه بخش‌هاي قابل توجهي از جامعه ما كه امروز مورد پسند گروه‌هايي نيستند، ترور شخصيت مي‌شوند و آن گروه‌ها غافل از اين هستند كه چون چنين رفتارهايي با فطرت انسان همخواني ندارد، افراد و گروه‌هاي مورد تهاجم و تهمت محبوب‌تر مي‌شوند و دروغگويان و تهمت‌زنندگان از چشم جامعه مي‌افتند.

راي مردم حق‌الناس است

وي با تاكيد بر اهميت عدالت به معناي وسيع كلمه و نه فقط عدالت اقتصادي يادآور شد كه عدالت يعني دادن حق انسان به او و مهم‌ترين حق انسان حق حاكميت بر سرنوشت خود است؛ اينكه به درستي گفته مي‌شود راي مردم حق‌الناس است، اين حق الناس بايد رعايت و تبيين و پاسداري شود تا عدالت، اجرايي شود. خاتمي در ادامه به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره كرد و گفت: حوزه و دانشگاه كه نمي‌توانند يكي شوند؛ نه دانشگاه مي‌تواند در ذيل حوزه تعريف شود و نه حوزه مي‌تواند با دانشگاه ادغام شود؛ رسالت آنها با هم متفاوت است اما اهداف مشترك مي‌توانند داشته باشند. حوزه مي‌تواند از دانش روز و موضوع‌شناسي دانشگاه استفاده كند و احكام متناسب بياورد و دانشگاه مي‌تواند از حوزه كه مبلغ روح اسلام است، بهره ببرد و حوزه بايد روح اسلام كه عبوديت حق تعالي و اخلاق و انسانيت و عدالت است را بشناسد و بشناساند. رسالت حوزه سنگين است تا همسويي حوزه و دانشگاه در مسير بهبود جامعه تامين شود.

دانشگاه بايد مستقل باشد و از بيرون فرمان نگيرد

وي در ادامه بر ضرورت توسعه خواهي و نه توسعه‌طلبي تاكيد و اظهار كرد: بايد خواهان پيشرفت كشور باشيم و دولت در برخورداري از تكنيك و فعاليت‌ها بايد از نظرات كار‌شناسي دانشگاه استفاده كند و دانشگاه بايد مستقل باشد و از بيرون فرمان نگيرد بلكه تصميم ساز باشد، فكر كند و راهكار ارايه دهد و حكومت‌ها از اين راهكارهاي علمي استفاده كنند. رييس بنياد باران توجه به اخلاق مداري را ضروري دانست و خطاب به دانشجويان يادآور شد: در مسيري كه داريد صبر و استقامت داشته باشيد. خاتمي به دانشجويان توصيه كرد كه تشكل‌هاي دانشجويي چه ادوار و چه دانشگاه‌هاي مختلف با يكديگر همبستگي بيشتري داشته باشند و با ديگر تشكل‌هاي موجود و ديدگاه‌هاي مختلف در دانشگاه نيز به بحث و گفت‌وگو بپردازند. رييس پيشين جمهوري اسلامي ايران، فضاهاي امنيتي و نظامي را در خور هيچ جامعه‌يي ندانست، چه رسد به جامعه‌يي كه انقلابش اسلامي و مردمي بوده است. وي گفت: چرا بايد از مردم ترسيد؟ امنيت اين است كه ما مردم را باور داشته باشيم و در زندگي‌مان مشاركت دهيم.

فضاي امنيتي و سخت افزارانه در دنياي امروز نمي‌تواند امنيت واقعي را تامين كند. وي با بيان اينكه آزادي و نبودن فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها از هوا براي تنفس كردن، لازم‌تر است، به دانشجويان گفت: فعاليت‌هاي خود را درون نظام تعريف كنيد؛ اگر ما ناروايي‌هايي مي‌بينيم براي اين است كه به نظام جفا مي‌شود. كساني گرايش خاص و سليقه‌هاي خود را به عنوان نظام مطرح و سعي مي‌كنند همه را دفع كنند، جفا مي‌كنند. اين ما هستيم كه مدافع نظام هستيم؛ ما مدافع ارزش‌هاي نظام و مدافع حركت در چارچوب قانون اساسي هستيم و بايد با آن طرف هم گفت‌وگو كنيم و به اين نتيجه برسيم كه امنيت كشور را با ايجاد فضاي امنيتي نمي‌توان تامين كرد.

خاتمي در ادامه و در پاسخ به پرسش‌ها و نقدهاي دانشجويان از عملكرد دولت روحاني بيان كرد: شما در عين حال كه محدود نيستيد و مي‌توانيد دولت و اركان قدرت را نقد كنيد اما متوجه باشيد كه دولت مشكلات بزرگي دارد. درست است آنچه گفته شده هنوز همه‌اش حاصل نشده است اما مگر قرار بوده همه اينها يك شبه حاصل شود؟ وي با بيان اينكه آقاي روحاني و دولتش بر شعارهاي خود ايستاده‌اند، يادآور شد كه بايد به دولت كمك كرد. مشكلات فراوان است و واقعا ويرانگري‌هايي كه در سال‌هاي قبل رخ داده - نمي‌خواهم بگويم سوءنيت بوده - مملكت را با مشكلات زيادي مواجه كرده و تلاش دولت قابل قبول است. خاتمي با بيان اينكه اگر مشكلات خارجي حل شود بسياري از مشكلات داخلي ما هم ان‌شاءالله حل خواهد شد، يادآوري كرد كه با اين حال نبايد اولويت دادن به مسائل خارجي ما را از پرداختن به مسائل داخلي غافل كند. خاتمي با اشاره به خواست‌ها و مطالباتي كه جامعه دارد از جمله موضوع رفع حصر يادآور شد كه دولتي كه متكي به راي مردم است نيز‌‌ همان خواسته‌ها را دارد.

وي با بيان اينكه بايد صبور باشيم و پيش برويم درباره اعتدال و اصلاحات گفت: اعتدال يك روش است و اصلاحات يك گفتمان است كه ۲۰۰ سال است كه اين گفتمان شكل گرفته و گرچه خواست‌هاي متفاوتي در اين زمينه بوده و ممكن است سليقه‌هاي مختلف در آن باشد اما اصلاحات گفتماني است كه مردم پاي آن ايستاده‌اند. خاتمي توضيح داد: مهم‌ترين خواست مردم ما در ۲۰۰ سال گذشته اين بوده كه استبداد نمي‌خواستند آزادي مي‌خواستند، وابستگي نمي‌خواستند استقلال مي‌خواستند، عقب افتادگي نمي‌خواستند پيشرفت مي‌خواستند، تبعيض و فساد نمي‌خواستند عدالت مي‌خواستند و اكثريت جامعه ما اينها را بر اساس هويت تاريخي خود يعني اسلام مي‌خواست و طبعا قرائتي از اسلام كه توانسته اين انقلاب را ايجاد كند، همان اسلامي است كه با آزادي و استقلال و پيشرفت سازگار است و قرائت‌هايي از اسلام كه ضد آزادي و ضد پيشرفت جامعه است، ربطي به انقلاب ملت ما و جريان اصلاح‌طلبي اصيل ندارد. اين گفتمان هست و مخالفانش بار‌ها تلاش كردند كه آن را حذف كنند ولي چون در متن وجدان جامعه ما بود، نتوانستند.

گفتمان اصلاحات ريشه در عمق وجدان جامعه ما دارد

وي افزود: همين گفتمان اصلاحات است كه مشروطيت را پيروز كرد اما به علل گوناگون ديكتاتوري رضاخان از آن بيرون آمد. بعد از شهريور ۲۰ همين گفتمان بود كه به صورت ملي شدن صنعت نفت يك حكومت مردمي را ايجاد كرد كه باز به خاطر اشتباهات خودمان و توطئه خارجي، با كودتاي ۲۸ مرداد ملت ما با مشكل مواجه شد اما مردم عقب ننشستند و انقلاب اسلامي شد. روح انقلاب اسلامي، اصلاح‌خواهي و اصلاح‌طلبي است و مگر انقلاب اسلامي با شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي پيروز نشد و مگر مردم به جمهوري اسلامي راي ندادند؟ و انصافا تحول بزرگي ايجاد شد اما گرايش‌هاي ديگري هم هست كه اين را قبول ندارد.

راه درست حفظ انقلاب و نظام اين است كه به اين گفتمان كه با همه مشكلات باقيمانده و از ميدان بيرون نرفته اهتمام كنيم و اساس نظام، انقلاب و جمهوري اسلامي را بر اين گفتمان قرار دهيم و اين است كه كشور را نجات مي‌دهد. گفتمان اصلاحات ريشه در عمق وجدان جامعه ما دارد. خاتمي با بيان اينكه اطلاح‌طلبان روش اعتدالي را تاييد مي‌كنند، گفت: ما معتقديم بايد زمينه تحقق اين خواست مردم فراهم شود. بايد زمينه اعتدال، تعامل، گفت‌وگو و بحث و صحبت فراهم شود. رييس بنياد باران اظهار كرد: اصلاح‌طلبان بار‌ها گفته‌اند با براندازي و براندازان مخالفند. براندازان جايي در ميان جامعه ندارند. ما اين كشور و نظام و پيشرفت آن را مي‌خواهيم و همه در چارچوب اين قانون اساسي حركت مي‌كنيم ممكن است نقد به قانون اساسي هم مطرح باشد اما مبناي حركت در جامعه قانون اساسي است و قانون اساسي ظرف يك‌بار مصرف نيست كه دور بيندازيم و ما پايبند به اين قانون اساسي هستيم و مي‌گوييم هر كسي به اين قانون پايبند باشد با هر عقيده‌اي، شهروند جمهوري اسلامي است و از همه حقوق شهروندي بايد برخوردار باشد و اگر ديگران چيز ديگري مي‌گويند اختلاف ما در همين‌جاست و بايد صبوري و گفت‌وگو كنيم.

عده‌يي مي‌خواهند به گفتمان اعتدال لطمه بزنند و ما نبايد بگذاريم كه آنان موفق شوند

همچنين رييس سازمان حفاظت از محيط زيست نيز در نشست مشترك دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي و دانشگاه آزاد اسلامي گفت: ما بايد از فراز و فرودهاي جنبش دانشجويي درس بگيريم. نقش‌آفريني اين جنبش در طول شكل‌گيري‌اش زياد بوده و بي‌ترديد در شكل‌گيري انقلاب اسلامي نيز موثر بوده است. واقعه۱۳ آبان نيز باعث شكل‌گيري بسياري از نهادهاي مردم‌سالاري در كشور شد و كشور توانست پس از آن به يك ثبات برسد. جنبش دانشجويي در دوره اصلاحات نيز موثر بود و همان‌طور در دوره‌هاي بعد نيز نقش‌آفريني كرد و در اين دوره كه شعار اعتدال مطرح است بازهم مي‌شود از تاثيرگذاري اين جنبش در روي كار آمدن اين گفتمان حرف زد. معصومه ابتكار افزود: امروزه جنبش دانشجويي مي‌تواند در قالب تشكل‌ها و با هم‌افزايي و ارتباط با دولت به پيشبرد اهداف اصلاح‌گرايانه و موثر در جامعه كمك كند. تحولات فردي و فكري كه در نگرش دانشجويان وجود دارد مي‌تواند نقشي سازنده ايفا كند. دولت تدبير و اميد نيز فضايي را براي تشكل‌ها فراهم كرده كه نگاه امنيتي جايي در آن ندارد. بايد گفت كه بخشي از مطالبات دانشجويان در دولت محقق شده است و بخش‌هاي ديگر آن‌هم مورد توجه و اهميت است.

همه مي‌دانيم كه عده‌يي مي‌خواهند به گفتمان اعتدال لطمه بزنند و ما نبايد بگذاريم كه آنان موفق شوند. وي با اشاره به موضوع فساد و راه‌هاي مقابله با آن گفت: دستگاه‌ها مكلف شدند كه بنابر دستور دولت با فساد اداري مقابله كنند و بايد مراقب بود با اين مدل از اطلاع‌رساني فضاي نااميدي در جامعه به وجود نيايد و طرح آن موجب عدم امنيت در بازار نشود. دولت در مقابل تمامي فسادها موضع گرفته و رويكرد مبارزه با فساد و پيگيري آن توسط دولت ادامه دارد. متاسفانه موارد بسياري از زمين‌خواري در دولت گذشته وجود داشته كه زمين‌هاي متعلق به محيط زيست را به مالكيت خود درآوردند و سازمان محيط زيست در حال پيگيري اين تخلفات است. وي در پاسخ به سوالي درباره عدم اعتماد دولت به جوانان افزود: تعبير بي‌اعتمادي به جوانان از سوي دولت درست نيست و دولت يكي از خاستگاه‌هاي اصلي پيروزي خود در انتخابات را جوانان مي‌بيند. بحث اشتغال و بيكاري در شهرهاي كشور عزت و جايگاه انساني جامعه ما را خدشه‌دار مي‌كند. دولت تدبير و اميد كشور را در شرايط بحراني از دولت سابق تحويل گرفت و با مشكلات بسياري روبه‌رو است. ابتكار در پاسخ به سوالي درمورد اشغال سفارت امريكا گفت: واقعه ۱۳آبان جرياني كاملا خودجوش بود و توسط دانشجوياني مسلمان انجام شد كه تابع انديشه‌هاي امام(ره) بودند و دغدغه جلوگيري از انحراف انقلاب‌هاي ضدامپرياليستي از مهم‌ترين انگيزه‌هاي اين دانشجويان بود.

تندروها در عرصه اقتصاد و سياست خارجي به نوعي عقب‌نشيني كردند

استاد جامعه‌شناسي دانشگاه تهران تاكيد كرد: فاصله گرفتن تندروها از مواضع خود در عرصه سياست خارجي به اين دليل است كه دست‌شان در اين مورد بسته شده است و آن نيز به اين دليل است كه مقام معظم رهبري درباره سياست خارجي موضع گرفتند كه البته اين موضع‌گيري ايشان نيز به دلخواه تندروها نيست. حميدرضا جلايي‌پور در نشست مشترك‌ تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد كه در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد، با اشاره به مسائل و مشكلات اقتصادي و اجتماعي گفت: مشكلات فعلي قابل حل است اما بايد دانست زماني اين معضلات از بين مي‌رود كه فساد ساختاري و تشكيلاتي ريشه‌كن شود.

وي درباره رسيدن به وضعيت مالي و معيشتي خوب در جامعه فعلي اظهار داشت: اينكه مي‌گويند عده‌يي مي‌خواهند پولدار شوند، بايد دانست كه به كارهايي غير از كارهاي شرافتمدانه دست مي‌زنند و اين فاجعه‌يي است كه دولت قبل باعث و باني آن بود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به پرونده ١٢ هزار ميلياردي كه اخيرا افشا شده است، تصريح كرد: با نگاهي بر افراد و اشخاص دخيل در اين پرونده مي‌توان دريافت كه اين پرونده را عده‌يي اراذل و اوباش و لات‌هاي سركوچه به وجود نياورده‌اند بلكه همان كساني كه ادعاي متدين بودن داشتند، مسبب به وجود آوردن اين پرونده بودند.

جلايي‌پور در خصوص جامعه سياسي ايران در بيرون از دانشگاه‌ها بيان كرد: اتفاق خوب و مهمي در كشور رخ داد و آن، انتخابات سال ٩٢ بود كه موجب شد از فضاي امنيتي فاصله بگيريم و البته دولت آقاي روحاني با مشكلاتي روبه‌رو خواهد بود. اين استاد جامعه‌شناسي دانشگاه تهران درباره شركت كردن شهروندان تهراني در انتخابات سال ٩٢ ابراز داشت: در انتخابات سال ٩٢، ٥٠ درصد از تهراني‌ها شركت نكردند به گونه‌يي كه ٢٠ درصد كلا در هيچ انتخاباتي شركت نمي‌كنند و ٣٠ درصد ديگر نيز با يك فضاي نااميدي كه در كشور القا شده بود، روبه‌رو شدند و در انتخابات شركت نكردند و همين دانشجويان در انتخابات ٩٢ حضور پيدا كردند و به گونه‌يي ورق برگشت. وي در خصوص انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: بايد در انتخابات مجلس يك اتفاق خوبي بيفتد و آن، به اين معنا نيست كه ما يك مجلس اصلاح‌طلب داشته باشيم بلكه موضوع اين است كه بايد عده‌يي عاقل در مجلس حضور پيدا كنند و خيلي خوب است كه يك هدفي داشته باشيم كه آن نيز داشتن مجلسي عاقل است.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به تندروها خاطرنشان كرد: تندروها از لحاظ سياسي اهميت دارند چراكه منابع مالي و دستگاه‌ها را در اختيار دارند، لذا انتظار اين بود كه از مواضع خود فاصله بگيرند كه اين فاصله گرفتن تنها در سياست خارجي اتفاق افتاد. جلايي‌پور ادامه داد: فاصله گرفتن تندروها از مواضع خود در عرصه سياست خارجي به اين دليل است كه دست‌شان در اين مورد بسته شده است و آن نيز به اين دليل است كه مقام معظم رهبري درباره سياست خارجي موضع گرفتند كه البته اين موضع‌گيري ايشان نيز به دلخواه تندروها نيست.

اين استاد جامعه‌شناسي دانشگاه تهران با اشاره به اينكه فعاليت اقتصادي تندروها با عرصه سياست خارجي در ارتباط است، عنوان كرد: تندروها در عرصه اقتصاد به نوعي عقب‌نشيني كردند چراكه اقتصاد هم به نوعي با سياست خارجي ما در ارتباط است اما در اين مورد دست آنها نيز بسته شده است و يك عقب‌نشيني از تندروها صورت گرفت. وي با اشاره به تشييع جنازه مرحوم مرتضي پاشايي و بررسي آن از منظر جامعه‌شناسي گفت: اينكه بعضي‌ها مي‌گويند جامعه ما، جامعه سياست‌زده شده است درست نيست چراكه اين حركت، حركتي غيرمنتظره بود يعني يك حضور جمعي اتفاق افتاد و به نوعي يك عزاداري صورت گرفت. در مراسم تشييع مرتضي پاشايي كه بنده نيز نظاره‌گر آن بوده‌ام، جمعيت كثيري به صورت خودمختار و خودجوش در آن شركت كردند و بدون هيچ زد و خوردي به خانه‌هاي خود رفتند و بايد گفت اين يك حركت كاملا مدني بود و لذا نبايد گفت كه جامعه سياست‌زده شده است. براي مثال مي‌توانم بگويم اگر نمايشگاهي از نقاشي‌هاي مهندس موسوي در دانشگاه تهران برگزار شود، بنده مي‌گويم جمعيتي در حدود ١٠٠ هزار نفر در آن شركت مي‌كنند.

هاشمي: حركت‌ها و تفكرات دانشجويان در صندوق‌هاي رأي تاثيرگذار است همچنين رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر ضرورت حفظ و تقويت وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: تعامل فكري ميان حوزه و دانشگاه از اهداف انقلاب اسلامي است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار شركت‌كنندگان نشست مشترك دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي و دانشگاه آزاد اسلامي از سراسر كشور، با اشاره به اينكه با شهادت آيت‌الله شهيد مفتح، تفكر وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام(ره) پايه‌گذاري شد، افزود: اين اقدام وحدت‌بخش امام (ره) در آن مقطع تاريخي انقلاب، اهميت فوق‌العاده‌يي براي آرامش جامعه داشت و اتحاد و عدم تقابل حوزه و دانشگاه را به ارمغان آورد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر ضرورت حفظ و تقويت وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: پيوند طلبه و دانشجو آميختن دين، دانش، بالندگي، تعهد و تخصص را به بار مي‌آورد و در سايه اين پيوند، افكار هر دو قشر در جامعه و دانشگاه ترويج مي‌يابد. هاشمي‌رفسنجاني همچنين خاطرنشان كرد: تقويت روشنفكري ديني از طريق افزايش هم‌‌انديشي و تعامل فكري ميان دو نهاد مهم، يعني حوزه و دانشگاه، از اهداف انقلاب اسلامي است.

وي همچنين ضرورت وحدت در جهان اسلام به‌ويژه ميان شيعه و سني را نيز مورد تاكيد قرار داد و افزود: يك ميليارد و ٧٠٠ ميليون مسلمان در ٦٠ كشور مستقل دنيا زندگي مي‌كنند كه اگر با هم متحد شوند، قدرت و نفوذ وصف ناشدني در جهان پيدا مي‌كنند و منشأ تحولات عظيمي خواهند شد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به اجتماع پرشور مردم در مراسم اربعين حسيني اشاره و تصريح كرد: مانور باشكوه مسلمانان در عراق دنيا را تكان داد و حماسه جاودانه ديگري از سوي دوستداران خاندان اهل بيت(ع) اعم از شيعه و سني رقم زد كه پذيرايي گرم و صميمانه مردم عراق بر عظمت آن افزود. هاشمي‌رفسنجاني تاكيد كرد: اين نمونه اتحاد مي‌تواند الگويي براي تمام بخش‌ها و جوامع و كشورهاي اسلامي باشد و نشان داد اگر مسلمانان متحد باشند، به پيروزي‌هاي چشمگيري دست خواهند يافت و احمقانه‌ترين تفكر ايجاد تفرقه بين شيعه و سني است. وي در ادامه سخنانش تحولات موجود در جامعه را حاصل پافشاري دانشجويان بر روي عقايد خود و ترويج آنان دانست و تاكيد كرد: حركت‌ها و تفكرات دانشجويان در صندوق‌هاي راي تاثيرگذار است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به درد دل‌ها و بيان مشكلات از سوي دانشجويان حاضر در جلسه، گفت: منتقدان مي‌توانند آزادانه و منصفانه مسائل و مشكلات را مطرح كنند و اگر رسانه‌ها و مطبوعات رسالت خود را ايفا كنند، تنش در جامعه كمتر شده و وحدت علاوه بر دانشگاه و حوزه در جامعه بسط يافته و منجر به حل بسياري از مشكلات خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات