تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۷۲۶۸۹

خاتمي با فرمان شورش عليه جمهوريت مثلث فتنه را ترسيم كرد


نویسنده: سعيد همتي

با مرور تقويم سالانه كشور مي‌توان به روزهايي رسيد كه بايد از آن به عنوان نقطه عطف يا روز سرنوشت‌‌ساز ياد كرد و گاه آنقدر آن روز برجستگي داشته كه بايد از آن به عنوان «تجديد حيات يك كشور» نام برد.

درج روزهايي نظير 12 و 22 بهمن و 15 خرداد در تقويم هم بر اين اساس صورت گرفته كه روزهاي ملي و سرنوشت‌ساز براي تاريخ ملت‌مان به حساب مي‌آيند. در سال 88 هم واكنش خودجوش و بي‌نظير مردم سراسر كشورمان در روز 9 دي، نسبت به هشت ماه غائله‌آفريني و غوغاسالاري جماعتي در داخل براي هميشه در يكي از صفحات تاريخ انقلاب كنده‌‌كاري شد و ماندگار ماند. اگرچه نزديك به پنج سال از آن واقعه تاريخي گذشته اما بازگشت آرام و زيرپوستي برخي از عوامل جريان‌برانداز آن سال در بدنه قوه مجريه در طول يك سال و نيم گذشته اندكي افكار جامعه را مكدر و آزرده كرده و مي‌رود تا زمينه غائله‌سازي تازه‌اي را براي جريان دگرانديش عليه حاكميت فراهم سازد.

در اين ميان تحركات يكي از رهبران فتنه 88 را بايد برجسته‌تر از ديگر عوامل اين جريان دانست؛ رهبري كه پيشنهاد «برگزاري رفراندم چند هفته پس از انتخابات 22 خرداد سال 88» را رسانه‌اي كرد و تلاش مي‌كرد به مانند هم‌كيشان خود آتش توطئه و فتنه را همچنان تند و تيز نگه دارد. سخن از رئيس دولت اصلاحات است كه چه در زمان احراز پست رياست جمهوري و چه پس از آن هزينه‌هاي زيادي را بر دوش نظام و مردم تحميل كرده و همچنان درصددند تا با ريكاوري جريان متبوع خود و ترميم پايگاه اجتماعي‌اش به تهييج مردم نسبت به حاكميت همت گمارد و خواسته‌هاي دست‌نيافتني گذشته را جامه عمل بپوشاند.

پروژه ميام نميام خاتمي ماه‌ها قبل از انتخابات

اگرچه عمده نقش خاتمي جهت براندازي نظام در سال 88 را بايد پس از روز انتخابات آن سال دانست اما برخي تحركات وي ماه‌ها قبل از انتخابات را هم بايد مورد توجه قرار داد؛ آنجايي كه وي در اوايل زمستان 87 بازي معروف خود مبني بر «پروژه ميام نميام» را وارد مرحله اجرايي كرد. القا و تعميق شكاف بين اصولگرايان، بحراني نشان دادن اوضاع اقتصادي و سياسي كشور و بازي معروف «ميام، نميام خاتمي» از جمله رونوشت‌هايي بود كه مدعيان اصلاح‌طلبي باز شش ماه مانده به انتخابات به آن دل‌خوش كرده بودند، خاطر خود را با آن تسلي مي‌دادند.

تئوريسين‌هاي تجديدنظرطلب بر اين باور بودند كه پروژه «آمدن يا نيامدن محمدخاتمي» در انتخابات تأثيرگذار خواهد بود، بازي انتخاباتي كه سابقه آن به سال‌ها قبل برمي‌گشت اما خروجي كار به اينجا ختم شد كه خاتمي به نفع ميرحسين كنار كشيد و تلاش كرد در بسياري از ميتينگ‌هاي سياسي- انتخاباتي، جلسات و همايش‌هاي استاني به دفاع و حمايت مطلق از ميرحسين روي بياورد و وي را صلاحيت‌دار پست رياست جمهوري عنوان كند. اگرچه مواضع خاتمي در بسياري از همايش‌ها و تجمعات انتخاباتي حاميان ميرحسين رنگ و بوي مشكوك و جهت‌دار داشت اما مي‌توان با مرور مواضع وي از روز 22 خرداد تا روزهاي منتهي به 9 دي در سال 88 چهره‌اي واقعي از خاتمي و اهداف و شخصيت وي ترسيم كرد.

خاتمي پيشگو مي‌شود!

خاتمي در روز 22 خرداد با حضور در پاي صندوق رأي در جماران با جملاتي خاص القاي شبهه تقلب در انتخابات را از ماه‌ها پيش با «كميته صيانت از آرا» تكميل مي‌كند.

خاتمي رئيس‌جمهور اسبق كشور ضمن حضور در حسينيه جماران و انداختن رأي خود به صندوق، در جمع خبرنگاران اعلام مي‌كند: «همه بايد آنچه مردم انتخاب مي‌كنند، بپذيرند و از رأي مردم تمكين كنند.» وي در ادامه تأكيد كرد: «همه شواهد امر حاكي است كه مهندس موسوي انتخابات را برده است اما من پيشگو نيستم.»

پيام تبريك پيروزي به موسوي!

خاتمي در همان روز رفتارهاي غيرقانوني و غائله‌آفرين خود را ادامه مي‌دهد. سايت ياري‌نيوز ساعت ۱۲:۱۰ روز ۲۲ خرداد، به نقل از خاتمي، خبر پيروزي ميرحسين موسوي در دور نخست انتخابات را مخابره نمود، همچنين سايت جمهوريت در ساعت ۲۱:۰۶ خبري را با عنوان خاتمي به ميرحسين تبريك گفت منتشر كرد.

ضلع ميرحسين و كروبي را كامل مي‌كند

فرداي انتخابات و پس از مشخص شدن نتيجه آرا كه اولين بيانيه ميرحسين موسوي در رد نتيجه انتخابات و فرمان شورش عليه جمهوريت صادر مي‌شود، خاتمي نيز كه پاي صندوق رأي دم از تبعيت همه به قانون زده، از لزوم پذيرش رأي مردم سخن گفته بود و با اينكه خود بهتر از هر كس مي‎‎دانست واقعيت چيست، با موسوي و كروبي همراه مي‌شود و عملاً به يكي از سه ضلع سران فتنه تبديل شد.

حضور در راهپيمايي خونين 25 خرداد

دوشنبه بعد از انتخابات در روز ۲۵ خرداد، حاميان مير‌حسين راهپيمايي غيرقانوني از ميدان انقلاب تا آزادي را شكل مي‌دهند كه علاوه بر حضور موسوي و كروبي افرادي نظير خاتمي، فائزه هاشمي، مجيد انصاري، غلامحسين كرباسچي و محمدرضا خاتمي را هم در خود جاي داده بود. در انتهاي اين مراسم آشوبگران تعدادي اتوبوس، بانك، موتورسيكلت و ديگر اموال عمومي و شخصي را به آتش كشيدند.

بيانيه تحريك‌كننده به اغتشاشگران

 خاتمي پس از حضور در مراسم غيرقانوني 25 خرداد در بيانيه‌اي تحريك‌كننده خطاب به هواداران ميرحسين موسوي بدون اشاره به رفتارهاي خشن و خسارات حاميانشان در آن روز بيان مي‌كند: «حضور شاداب و پرنشاط شما با روش‌هاي مسالمت‌آميز حق شما است كه آن را رعايت كرده‌ايد و توصيه مي‌كنم كه همچنان رعايت كنيد و از چارچوب قانون خارج نشويد و آرامش و متانت خود را حفظ كنيد.»

خاتمي دست پيش را مي‌گيرد

ميرحسين موسوي و محمد خاتمي طي نامه‌اي سرگشاده خطاب به آيت‌الله هاشمي شاهرودي از وي مي‌خواهند تا نسبت به برخوردهاي صورت گرفته با بازداشت‌شدگان تجديدنظر صورت گرفته و نسبت به آنها ملاطفت بيشتر صورت بگيرد.

در اين نامه آمده بود: دستگيري اين شخصيت‎‎ها و افرادي كه غالباً نقش فعال و مؤثري در خدمت به مردم كشور و جلوگيري از خشونت و رفتار‎هاي غيرمدني دارند، نه‎تنها مشكلي را حل نخواهد كرد، بلكه موجب تخريب افكار عمومي و تشديد نگراني و ناآرامي‎هاست.

خاتمي در اين نامه هم بدون اشاره به هزينه‌هاي هنگفتي كه جريان متصل به آنها به كشور و مردم تحميل كرده بودند در موضعي تهاجمي و براي فرار از تبعات حقوقي رفتارهاي خود و دوستانش از قوه قضائيه احقاق حقوق فتنه‌گران را مي‌خواهد. اين موضع خاتمي، يادآور موضع او در فتنه كوي دانشگاه تهران بود كه خواستار مدارا با اغتشاشگران شد.

بيانيه خاتمي بعد از حوادث ۳۰ خرداد

سيد محمد خاتمي پس از حوادث روز ۳۰ خرداد با صدور بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني از امنيتي و نظامي شدن فضاي كشور تأكيد كرد: بر اين باورم كه هنوز راه رهايي از اين وضعيت آشفته بسته نيست. وي در اين بيانيه اعلام داشت: بايد حق مردم را پاس داشت و در عين تدبير در برابر هرگونه تشنج، تشنج‌آفريني و ناامني، بايد از شيوه‌هاي پرهزينه و زيانبار براي نظام و مردم از جمله مقابله نظامي و خشونت فاصله گرفت و همگان در جهت ترميم اعتماد عمومي كه پشتوانه اصلي نظام و كشور است برآييم و حركت كنيم.

بانيان خشونت مسبب خسارات وارده هستند!

بنا بر اخبار مندرج در پارلمان نيوز سيد محمد خاتمي 10 تير در جمع تعدادي از خانواده‌هاي متهمان پس از انتخابات حاضر شد و گفت: در فضايي كه خشونت حاكم شد، عقل رخت بر مي‌بندد و مسبب تمام اين خساراتي كه متوجه ايران و جمهوري اسلامي شد، بانيان اين خشونت هستند. آنان كه اعتراض مردم را سركوب مي‌كنند بزرگ‌ترين پشتوانه نظام را از بين برده، فرصت را براي سوءاستفاده بيگانگان و مغرضان فراهم مي‌كنند نه كساني كه مردم را به صحنه فرا خوانده و خواهان رسيدگي به اعتراض مردم در فضايي بي‌طرف و مورد اعتماد جامعه هستند.

اتكا به همه‌پرسي، راه برون‌رفت از بحران است

طبق گفته‌هاي پارلمان نيوز، محمد خاتمي در ديدار با خانواده‌هاي چند تن از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات با تأكيد بر اينكه بايستي توصيه‌هاي خيرخواهانه آقاي هاشمي در «نماز جمعه ۲۶ تير» مبناي عمل قرار گيرد، گفت: بايستي اعتماد عمومي را به جامعه برگرداند. دوام نظم و تداوم پيشرفت كشور در گرو بازگرداندن اعتماد عمومي است. ما از ابتدا عنوان كرديم كه براي بازگرداندن اين اعتماد راه قانوني وجود دارد و مورد توجه قرار نگرفت؛ اكنون هم به صراحت مي‌گويم راه برون‌رفت از بحران فعلي اتكا به همه‌پرسي از مردم طبق قانون اساسي است.

نامه خاتمي و جمعي ديگر به مراجع تقليد

به گفته قلم‌نيوز، سيد محمد خاتمي، ميرحسين موسوي و مهدي كروبي به همراه جمع ديگري از اصلاح‌طلبان كه در ميان آنها نام هاشم آغاجري، عليرضا بهشتي و محمد سلامتي به چشم مي‌خورد در نامه‌اي سرگشاده به مراجع تقليد خواستار موضع‌گيري آنان در قبال بازداشت متهمين حوادث پس از انتخابات شدند.

واكنش به اعترافات ابطحي

خاتمي پس از اعترافات ابطحي، با نمايشي خواندن دادگاه متهمان، اعترافات مطرح شده را فاقد اعتبار عنوان كرد. دو روز بعد از اين رويداد، روزنامه الجزيره چاپ عربستان سعودي در گزارشي نوشت: اعترافات اخير محمدعلي ابطحي از چهره‌هاي شاخص جريان اصلاحات و از دستگيرشدگان حوادث اخير تهران، سيدمحمد خاتمي را به فكر پناهنده شدن به يك كشور اروپايي انداخته است. اين رسانه ادامه مي‌دهد: خاتمي قصد دارد با هدف تشكيل جبهه‌اي متشكل از جريان‌هاي سياسي مخالف دولت و حكومت ايران به‌زودي راهي يكي از كشورهاي اروپايي شود. اگرچه خاتمي واكنشي به اين گزارش كه در رسانه‌هاي داخلي نيز منعكس شد نداد، اما ماه‌ها بعد، خبرگزاري‌ها‌ از ممنوع‌الخروج بودن خاتمي خبر دادند.

ارتباط خاتمي با بنياد سوروس

كيان تاج‌بخش، نماينده سابق بنياد سوروس در ايران در قسمتي از اظهاراتش در دادگاه در جمع خبرنگاران پرده از بخشي از اقدامات خاتمي بر مي‌دارد: اگر يكي از اولين نمونه‌هاي براندازي را ارتباط سفر عطريانفر به بنياد سوروس قبل از ۱۳۷۶ بدانيم، مي‌توان نهايت آن را ملاقات مستقيم خاتمي همراه جواد ظريف با سوروس در نيويورك در سال ۸۵ دانست كه اين يك ارتباط مستمر بوده و ادامه داشته است.

حضور در راهپيمايي روز قدس

پارلمان نيوز در خبري از حضور خاتمي در راهپيمايي روز قدس مي‌نويسد: از ساعتي پيش رئيس‌جمهور سابق كشورمان سيد محمد خاتمي در ميان هزاران نفر از مردم حامي جنبش سبز در مسير خيابان حجاب به سمت ميدان فلسطين حاضر شد. در حالي كه حضور خاتمي با استقبال بسيار گسترده مردم روبه‌رو شده بود و بعد از حمله به سمت وي، مجبور به ترك راهپيمايي روز قدس شد؛ نكته جالب آنكه مردم حامي جنبش سبز در پاسخ به بلندگوها كه مرگ بر اسرائيل و امريكا را سر مي‌دادند يكصدا شعار مرگ بر روسيه را سر‌مي‌دادند.

شب عاشورا و استقبال از خاتمي با سوت و كف در حسينيه جماران

بسياري از رسانه‌ها در ايام محرم آن سال مي‌نويسند: فتنه‌گران در شب عاشوراي حسيني با حضور در حسينيه جماران به سر دادن شعارهاي انحرافي پرداخته و همزمان با حضور خاتمي در حسينيه سوت و كف زدند. در اين مراسم كه اجراي آن به عهده سهيل محمودي بود و فائزه هاشمي نيز حضور داشت، خاتمي در حسينيه جماران وارد شد و همزمان با حضور وي حضار با سوت و كف به استقبال وي رفتند.

9 دي خاتمي را هم مدافع نظام كرد

اقدامات براندازانه خاتمي و ديگر همفكرانش در مجمع روحانيون و احزاب دوقلوي منحله تا روز عاشورا هم ادامه پيدا كرد به گونه‌اي كه آنها هتك حرمت فتنه‌گران به ساحت اباعبدالله‌(ع) را هم مورد تأييد قرار دادند و تلاش كردند رفتار آنها را به دور از خشونت معرفي كنند. اين در حالي بود كه مردم در اجتماع حماسي خود در 9 دي پاسخ در‌خوري به اقدامات خاتمي و ديگر رهبران فتنه دادند و بعداز اين حماسه مردمي بود كه خاتمي هم به صف حاميان نظام درآمد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات