تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۲۶۹۳
نخستین گردهمایی پس از سال‌ها برگزار شد

بازگشت اصلاح‌طلبی


اشاره: گروه سیاسی ـ نخستین همایش سراسری اصلاح‌طلبان پنجشنبه در حالی پس از سال‌ها فشار بر این جناح سیاسی برگزار شد که بنا به گزارش‌ها، استقبال کم‌نظیری چه از جانب مردم و چه از جانب تشکل‌های اصلاح‌طلب صورت گرفت. در این همایش که در کانون توحید تهران برگزار شد، در کنار رهبران بیشتر گروه‌های کهنه‌کار اصلاح‌طلب، حضور نمایندگانی از احزاب تازه تاسیس مانند ندای ایرانیان در این همایش، چهره‌ای متفاوت به آن بخشیده بود. به گزارش ایلنا، از آن سو نیز، عدم حضور سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اصلاحات و قناعت کردن وی به فرستادن پیام، از جمله دیگر نکات قابل توجه بود غیبتی که شاید بتوان براساس گفته‌های برخی سخنرانان، آن را به حساب تداوم برخی مسائل گذاشت.

در زیر چکیده‌ای از سخنان حاضران در این جلسه را می‌خوانید:

محمدرضا عارف: باید بدست آوردن اکثریت مجلس را در دستور کار قرار دهیم

معاون اول رئیس دولت اصلاحات نیز در سخنانی در این همایش تاکید کرد: امیدواریم که در آینده بتوانیم نه تنها از پیام بلکه از حضور رهبر اصلاحات استفاده کنیم. عارف با تاکید بر اینکه راهی جز اجماع کامل برای انتخابات آینده مجلس نداریم، گفت: ما درون جریان اصلاحات نیاز به همگرایی و اجماع کامل داریم.

وی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهند ما در روی کار آمدن دولت سهیم بوده‌ایم، بنابراین باید تلاش کنیم تا این دولت موفق شود که خوشبختانه روند حرکت دولت نیز بسیار خوب و موفقیت‌آمیز بوده است و در این بین جا دارد ما به شرایط روی کار آمدن آن هم توجه کنیم. وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم با توجه به این وحدت و همدلی بر مشکلات به وجود آمده فائق آییم و مسئله حصر را با درایت و از طریق مراجع قانونی حل و فصل کنیم زیرا امروز بیش از هر زمان دیگری ما به همگرایی نیازمندیم و همه جریان‌ها باید منافع ملی را به منافع جناحی ترجیح دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که امروز ما باید در کنار تقویت دولت دنبال کنیم تکمیل پروژه انتخابات سال 92 با پیروزی در انتخابات سال 94 می‌باشد که باید بتوانیم شرایط آن را فراهم کنیم. وی تاکید کرد: ما باید بدانیم عملکرد اصلاحات در سال 92 نویدبخش پیروزی ما در سال آینده ماست. ما باید چند راهبرد اصلی را مدنظر خود قرار دهیم. اولین راهبرد ما باید تلاش برای افزایش مشارکت مردم و حفظ سرمایه اجتماعی به وجود آمده باشد بنابراین باید مشارکت بالای 73 درصد را فراهم کنیم زیرا تجربه نشان داده است هرگاه مشارکت بالای 50 درصد باشد علی‌الاصول رای‌ها به سمت اصلاح‌طلبان ریخته می‌شود.

عارف بیان کرد: دومین راهبرد ما باید ضرورت وجود حضور زنان و جوانان در مجلس باشد زیرا در جامعه‌ای که بالای 50 درصد دانشگاهیان آن زنان هستند در شان آن نیست که حضور زنان در مجلس آن تک‌رقمی باشد. عارف در مورد انتخابات سال آینده نیز بیان کرد: امیدوارم همه نهادهای حکومتی صحبت مقام معظم رهبری را که فرمودند رای مردم حق‌الناس است را سرلوحه و مد نظر خود قرار دهند ما به هیچ‌وجه نگران اینگونه مسائل نیستیم زیرا تجربه کاشتن گل در پارک‌ها را داریم امروز دیگر کسی گل‌های پارک‌ها را نمی‌کند. عارف افزود: در این مسیر باید افتخار کنیم که اگر به نفع کسی کنار می‌رویم، تلاش حداکثری برای رسیدن به وحدت داشته باشیم.

نباید فراموش کنیم که در راستای هماهنگی با جبهه اصلاحات قدم برمی‌داریم و خوشبین هستم که بتوانیم اکثریت را در مجلس بعدی بدست آوریم و باید از بعضی از تحلیل‌ها و مشابه‌سازی با مجلس پنجم دوری کنیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ما باید اکثریت و بدست آوردن اکثریت را در دستور کار خودمان قرار دهیم و برای آن به میدان بیاییم و باید به همه مردم بگوییم اگر ما اکثریت را بدست بیاوریم کارهایی از جمله حق و حقوق قانونی آن‌ها و اجرای کامل قانون اساسی را در دستور کار خود داریم.

موسوی لاری: روش حذفی جریان افراطی جواب نداده است

وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در سخنانی، با بیان این‌که ما نمی‌توانیم در قبال مسائل عمومی جامعه بی‌طرف باشیم، افزود: مجموعه حاضر در این همایش از تشکل‌های اصلاح‌طلب و معتدل آماده است تا زیر چتر قانون به فعالیت خود بپردازد. عبدالواحد موسوی لاری با بیان اینکه جریان اصلاح‌طلب جامعه با این همه تبلیغات، قابل حذف شدن نیست، افزود: به رغم تبلیغات یک طرفه و شدید جریان افراطی و همچنین اظهارنظرهای مختلف علیه اصلاح‌طلبان، دیدیم که اصلاحات حذف‌شدنی نیست.

موسوی لاری افزود: روش حذفی جریان افراطی اصولگرایی جواب نداده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص بهبود مسائل جامعه و حضور اصلاح‌طلبان تصریح کرد: ما می‌خواهیم سهمی در بهبود مسائل جامعه داشته باشیم چرا که نمی‌توانیم در قبال مسائل جامعه بی‌تفاوت باشیم و تا آنجایی که فرصت است می‌خواهیم در جهت اعتلای جامعه تلاش کنیم که البته این تلاش باید همه جانبه باشد.

مشاور سیدمحمد خاتمی با اشاره به اولین حقوق عامه هر ملت ابراز کرد: اولین حقوقی که مجموعه یک ملت از آن برخوردار هستند، این است که سرنوشت‌شان توسط خودشان رقم زده شود و این بالاترین حق آحاد جامعه است تا در عرصه‌هایی که می‌توانند حضور پیدا کنند حاضر باشند و در حوزه‌هایی که می‌توانند توانایی خود را بروز دهند این عمل صورت گیرد و این حق یعنی حق گزینش و انتخاب در اینجا معنا پیدا می‌کند و موضوعی که در اینجا مطرح است این است که چه کسی می‌تواند زمام امور را به عهده گیرد. وی افزود: همچنین باید بگویم این نشست دو مخاطب دارد یعنی مخاطب اول خود جریان اصلاح‌طلبی که دو تابلوی سال 84 و سال 92 را در مقابل خود دارد.

وزیر کشور دولت اصلاحات در خصوص تابلوهای سال 92 و 84 اظهار داشت: تابلوی سال 84 می‌گوید که باید اتحاد داشته باشیم و تابلوی 92 می‌گوید با تمامی محدودیت‌ها که برای ما ایجاد شده بود موفق بوده‌ایم و باید بگویم از این جلسه پیام وحدت و انسجام برخواهد آمد و باید بدانیم که نباید کلاه بر سرمان برود. وی با اشاره به کسانی که در اردوگاه اصولگرایی هستند خاطرنشان کرد: سخن ما با کسانی که در اردوگاه اصولگرایی هستند، اما از دوستان خود عقلایی‌تر فکر می‌کنند این است که باید با واقعیت‌ها روبرو شوند به طوری که در انتخابات سال 92 با یک تفکر و انسجام خوب مسیر عوض شد و باید بگویم که مسیر حذف به جایی نخواهد رسید و به جایی اینکه از افراطی‌‌ها دعوت کنند تا در محافل و همایش‌های خود سخنرانی کنند، بیایند و با مردم و روشنفکران صحبت کنند.

اصلاح‌طلبان به وضع موجود رضایت نمی‌دهند

عضو مؤسس حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه اصلاحات حرکتی رو به پیش است، گفت: اصلاح‌طلبی برای ساختن زندگی بهتر است. رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در همایش سراسری اصلاح‌طلبان کشور گرفت: قرار نبود بنده سخنرانی کنم و بنابود من وقت خودم را به دیگران دوستان اختصاص دهم اما دوستان به من گفتند حداقل شما به صورت نمادین از طرف حزب اعتماد ملی صحبتی داشته باشید.

وی گفت: اصلاح‌طلبان همیشه تحول‌خواه بوده و به وضع موجود رضایت نمی‌دهند تا شایستگی‌ها و حق حاکم شود علاوه بر آن نه تنها شرایط موجود را قبول ندارم، اجازه نمی‌دهم تا شرایط به عقب و قهقرا حرکت کند. منتجب‌نیا گفت: از مسئولان کشوری و همه نهادها تقاضا دارم در شرایط حساس کنونی که دشمنان توطئه‌های گوناگونی را علیه ملت ما طراحی کرده‌اند، به جای دامن زدن به اختلافات با کرامت عفو و گذشت شرایط وحدت را فراهم آورند تا همه احزاب اقوام و غیره در مقابله با توطئه دشمنان در کنار یکدیگر قرار گیرند. منتجب‌نیا خطاب به دست‌اندرکاران انتخابات نیز گفت: از آنها می‌خواهم با کمال دقت از هم اکنون زمینه و بستر انتخابات را فراهم کنند.

وی درباره طرح کلی انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است، گفت: درخواست دارم قاعده‌ای که در قانون انتخابات و نظارت استصوابی شورای نگهبان تغییر کند! این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از همه احزاب و گروه‌های فعال اصلاح‌طلب درخواست می‌کنم در کلیه استان‌ها، شهر و روستاها با کمال بردباری حول محور اصلاحات گرد آیند و در مقابل از همه بزرگان اصلاحات می‌خواهم با بزرگواری زمینه اتحاد را فراهم آورند.

هادی خامنه‌ای: احترام به رأی مردم از مباحث مهم اصلاح‌طلبی است

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام نیز، با تاکید بر اینکه بازگشت به دوران طلایی انقلاب اسلامی، هدف جریان اصلاح‌طلبی است، حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای با بیان اینکه اصلاح‌طلبی به معنای پیگیری مطالبات مردمی است، افزود: پیگیری مطالبات مردمی دلیل مناسبی است تا برادر عزیزمان، آقای مطهری را هم بتوانیم اصلاح‌طلب بنامیم چرا که ایشان هم پیگیر مطالبات مردمی هستند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه گفت: اصلاح‌طلبی، جریانی اجتماعی است، نه جریانی ناظر به قدرت بنابراین این جریان به دنبال مطالبات اجتماعی است. وی با اشاره به اینکه قیام تاریخی امام حسین(ع) براساس جریان اصلاح‌طلبی بود، گفت: طبیعتا اصلاح‌طلبی در ماهیت خود بازگشت به اصول و اصالت‌ها را دارد، همانطوری که در طول تاریخ همه مصلحان و اصلاح‌طلبان نیز این‌گونه بوده‌اند؛ امثال سیدجمال‌الدین اسدآبادی، آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی و از میان دانشگاهیان دکتر شریعتی.

وی افزود: پروسه تاریخ نشان‌دهنده رویارویی همیشگی میان اصلاح‌طلبان با کسانی است که به تغییر اعتقادی ندارند و این تقابل همیشه وجود دارد و از بین نخواهد رفت این مبارزه تا زمانی که انسان به ملاقات پروردگار خود نایل شود نیز ادامه دارد. وی بازگشت به قانون و بازگشت به اصل انقلاب اسلامی را از اصیلترین اهداف اصلاح‌طلبی دانست و افزود: همانطور که شاهدیم امروزه افرادی با ریشه‌های مستحکم از لحاظ روابط رنگ اصلاحاتی به خود گرفته‌اند هرچند ممکن است که آن‌ها در رده‌بندی‌های سیاسی با اصلاح‌طلبان ارتباط کلاسیک نداشته باشند اما از آنجایی که فکر و اندیشه آن‌ها اصلاح‌طلبی است ما آن‌ها را اصلاح‌طلب می‌دانیم.

وی تاکید کرد: هر کسی به اصول اصلاحات معتقد باشد اصلاح‌طلب است کسانی که گرایششان اصلاح‌طلبی باشد اما نام اصلاح‌طلب نداشته باشند چون شجاعت و شهامت پیگیری خواسته‌های اصلاح‌طلبی را دارند اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند پس دایره اصلاح‌طلبی بسیار وسیع است. وی با اشاره به احترام به رای مردم که از مباحث مهم اصلاح‌طلبی است گفت: زمانی که حضرت علی(ع) بعد از رسیدن به خلافت امور را در دست گرفت پیشبرد کارها را براساس نظر آحاد مردم دانست این یک استراتژی است.

سیدهادی خامنه‌ای با اشاره به جمله رهبری در انتخابات اخیر، گفت: رای مردم حق‌الناس است و همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند، حتی کسانی که ما را قبول ندارند شرکت کنند و به کسی رای دهند که قبولش دارند، نه آن کسی که من می‌گویم. وقتی کسانی که مرا قبول ندارند در انتخابات می‌توانند شرکت کنند. یک ضوابط کلی وجود دارد اما انتخابات واقعی در صورت واگذاری به رای مردم است بنابراین مسئولان بدون آنکه ذکر نام داشته باشند اگر به سخنان رهبری اعتقاد دارند به این صحبت اهمیت دهند.

فاطمه راکعی: مجلسی می‌خواهیم که پیگیر مطالبات مردمی باشد

همچنین فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم با انتقاد از رفتارهای مجلس گفت: ما مجلسی می‌خواهیم که در سایه قانون اساسی پیگیر مطالبات مردمی باشد.

فاطمه راکعی در همایش سراسری اصلاح‌طلبان ضمن گلایه و انتقاد از رفتار برخی وکلای مجلس گفت: سهم مشارکت زنان در فضای سیاسی کشور همچنان کمتر از 5% است که انتظار می‌رود این قضیه با نگاهی به آینده کشور و توسعه همه‌جانبه افزایش یابد. راکعی افزود: آرزوی ما مجلسی کارآمد و در ارتباط با قانون می‌باشد و اینکه در چارچوب قانون اساسی حرکت کند و نمایندگان مردم همچون علی مطهری بتوانند حرفهایشان را بزنند. وی در مورد نقش زنان نیز بیان کرد: زنان از اوایل انقلاب نقش بسیار برجسته‌ای داشته‌اند و ما نباید دیگر نباید حقوق خودمان را مطرح کنیم بلکه امروز حرف اول را در عرصه سیاسی کشور می‌زنیم و همه باید آن را باور کنند.

وی به رهبری امام خمینی اشاره کرد و بیان کرد: ایشان همچون پیامبر به نقش زنان اعتقاد بسیاری داشتند و آن را با قرآن که بسیار انسان است مقایسه می‌کردند. این نماینده مجلس ششم تصریح کرد: ما نگران مسئله منطقه و جهان هستیم که عده‌ای به عنوان اسلام به اسم داعش فعالیتهایی می‌کنند. راکعی اظهار کرد: زنان همیشه در کابینه و مجلس حضور جدی داشتند و ما امروز توقع داریم نیمی از لیست اصلاح‌طلبان به آنها اختصاص یابد و این هدف را دنبال می‌کنیم و از احزاب اصلاح‌طلب هم خواستاریم که این موضوع را دنبال می‌کنیم و از احزاب اصلاح‌طلب هم خواستاریم که این موضوع را دنبال کنند که حداقل به سرانه جهانی که 30 درصد است برسیم.

سیدمحمد خاتمی: رسالت شورای هماهنگی نقد رویکردها است

رئیس دولت اصلاحات در پیامی به همایش سراسری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: به جا است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جهت هرچه بیشتر شدن نزدیکی جریان‌های گوناگون اصلاح‌طلب و نیز همه آن‌هایی که اصل نظام و تلاش برای استوار کردن پایه‌های جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند تلاش کنند. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در پیام خود تصریح کرد: شورای هماهنگی اصلاحات یکی از رسالت‌های خود را نقد رویکردها و برنامه‌هایی می‌داند و این نقد را در جهت تقویت نظام و جست‌وجوی راهکارها و سیاست‌های بهتر با آرمان‌های اصیل ملت بزرگوار ایران که در انقلاب اسلامی متجلی شده است، می‌داند.

وی در ادامه پیام خود افزود: تقویت نظام، به تقویت جمهوری اسلامی است که رکن رکین آن مردمی هستند که آزادی و پیشرفت و استقلال را با رعایت ارزش‌های والای اسلامی طلب می‌کنند و این هم با حضور جریان‌ها و تشکل‌های مدنی که در عین پایبندی به اصل نظام و حرکت در چارچوب قانون اساسی با راهبردها و سلایق متنوع از بخش‌های مختلف جامعه نمایندگی می‌کنند. خاتمی تاکید کرد: جا دارد که به طور ویژه از استقامت و تلاش ارزشمند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تقدیر شود؛ شورایی که در همه فراز و نشیب‌ها و احیانا طوفان‌ها، با سعه‌صدر، چراغ اصلاح‌طلبی را روشن نگه داشته است و تشکل‌ها و گروه‌های چندی را گرد هم آورده است و راه‌های بهتر حضور در عرصه سرنوشت را جست‌وجو کرده است.

وی تاکید کرد: خداوند منان را سپاسگزاریم که در دولت تدبیر و امید زمینه گردهم آمدن این جمع با رویکرد نزدیک‌تر کردن دل‌ها و زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت، نشاط گروه‌ها و تشکل‌ها و به طور کلی مردم در عرصه سرنوشت فراهم آمده است و همچنین باعث تقویت این امید می‌شود که به یاری خداوند هرچه بیشتر به فضای سیاسی باز و سالم نزدیک‌تر شویم تا همه دلسوزان بتوانند نقش خود را در جهت پیشرفت کشور و نزدیک‌تر شدن به اهداف بلندی که انقلاب داشته است ایفا کنند. رئیس دولت اصلاحات در پیام خود افزود: بجا است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جهت هرچه بیشتر شدن نزدیکی جریان‌های گوناگون اصلاح‌طلب و نیز همه آن‌هایی که اصل نظام و تلاش برای استوار کردن پایه‌های جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند تلاش کنند.

خاتمی در پایان تاکید کرد: این شورا با دفاع از اسلام رحمانی که در آن انسان دارای کرامت، حرمت و حق است و از اخلاق و عدالت که روح اسلام عزیز و تجلی توحید در عرصه حیات مردمی و اجتماعی است و بالاخره حفظ هوشیاری در برابر توطئه‌های بیرونی و درونی برای همگرایی بیشتر در جامعه، دین خود را به انقلاب و مردم ادا کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

التزام به جمهوریت، مستلزم وجود احزاب قدرتمند است

پیام‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب به شرح زیر است: همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب و معتدل کشور را در راستای توسعه فعالیت احزاب و نهادهای مدنی به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم گردهمایی‌ها و نشست‌هایی از این نوع بتواند به بسط و گسترش هرچه بیشتر فضای هم‌اندیشی و تضارب آراء و اندیشه‌های متفاوت سیاسی و اجتماعی جامعه کمک نماید. اصولاً التزام به نظام جمهوریت، مستلزم التزام به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند و فراهم ساختن زمینه فعالیت رسمی و مؤثر آنها با سلایق مختلف داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامی است و بدون وجود احزاب و نهادهای سیاسی مستقل از دولت و سایر قوا، امکان تعمیق نظام جمهوریت و وصول به اهداف نهایی چنین نظامی ممکن نیست.

در همین راستا ضرورت دارد کلیه مسئولین دلسوز کشور و به خصوص دست‌اندرکاران انتخابات، بسترهای مناسب را برای جلب مشارکت حداکثری مردم از طرق مختلف، از جمله فراهم ساختن زمینه فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود خودداری کرده و خود را مکلف به اجرای قانون و حفظ حق انتخاب آزاد و رقابتی مردم که حقیقتاً "حق‌الناس" محسوب می‌گردد، بدانند. در همین راستا تذکر چند نکته مهم را برای جمع حاضر در این همایش، سایر دوستان، مردم و دلسوزان انقلاب ارزشمند اسلامی لازم می‌دانم:

1- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصریح چشمگیر آن به این امر که گردش کلیه امور اساسی مردم مبتنی بر آراء مردم می‌باشد از جمله میراث‌های گرانبهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (قدس‌سره) می‌باشد و از این حیث ضرورت دارد بر اجرای تام و تمام همه اصول قانون اساسی از جمله، فصل سوم آن مربوط به حقوق ملت تأکید شود و از گرایش‌هایی تقلیل‌گرایانه و اجرای حداقلی قانون اساسی پرهیز شود.

2. اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت، هیچ اقدام و حاکمیتی به نام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست. این تفکر و مبنا میراث‌دار تلاش یک صد ساله روحانیون آگاه به شرایط زمان و مکان و روشنفکران دین باور در مسیر تحقق جامعه‌ای آزاد، آباد، اخلاق‌مدار و عدالت محور و گشاده‌رو نسبت به همه دستاوردهای عقلانی و علمی بشریت و متکی به اجتهادی پویا و راهگشا در مسیر برپایی جامعه‌ای پیشرفته، مرفه و مردم‌سالار می‌باشد.

3. ضرورت دارد دوستان بر حفظ و ارتقاء بنیان‌های وحدت ملی از طریق به رسمیت شناختن حقوق حقه همه ملت از همه اقوام و مذاهب تأکید ورزیده و نیز بر لزوم احترام و تضمین هرچه بیشتر حقوق مشروع زنان و فراهم ساختن امکانات مناسب‌تر حضور مؤثرتر آنان در عرصه‌های مختلف جامعه و مدیریتی کشور تلاش نمایند.

4. با توجه به آنچه که در کشورهای اسلامی منطقه، به خصوص کشورهای همجوار به نام دین و اجرای احکام اسلام از حیث اعمال خشونت و ترویج فرقه‌گرایی و توسعه عقاید تکفیری ملاحظه می‌شود، لازم است چنین نشست‌هایی نسبت به محکومیت هرگونه اقدام و اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی و باور به تقابل این روش‌ها و منش‌های خارج از سیره رهبران اصیل ادیان ابراهیمی از طریق اعمال رسالت رحمانی همه انبیاء و به ویژه پیامبر گرامی اسلام و اصول وحیانی اقدام نموده و خود نیز با تحمل و مدارا با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مخالف در جهت هرچه بیشتر کاهش خشونت و افراطی‌گری و توسعه فضای گفتمان و تضارب اندیشه قدم بردارند.

5- احزاب و تشکل‌های سیاسی ضمن حفظ و توسعه جایگاه احزاب و دفاع از حقوق قانونی نهادهای مستقل کشور بر ضرورت حفظ احترام جایگاه رهبران دینی و سیاسی و پیشکسوتان انقلاب و دوران سخت مبارزه که همگی سرمایه عظیم اجتماعی و ملی محسوب می‌شوند تأکید ورزیده و از حضور و جایگاه این سرمایه‌های اجتماعی و ملی و احیاء و تقویت فرهنگ تحزب و تحمل و مدارا و ارتقاء تشکیلات قانونمند و نیز نهادینه کردن تفکر و اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی حسن استفاده را بنمایند.

محسن رهامی: غربالگری کار مردم است

حجت‌الاسلام رهامی با حضور در همایش سراسری اصلاح‌طلبان و تشکل‌های اصلاح‌طلب، با یادآوری غائبین مراسم گفت: همایش امروز غائبینی دارد که امیدواریم با تدبیر مسئولان در سمینارهای آینده حضور داشته باشند.

نماینده مجلس ششم در ادامه افزود: پیشنهادی را همواره مطرح کرده‌ام که بسیار اهمیت دارد و مجددا تکرار می‌کنم؛ اینکه رای‌دهی الکترونیک به کار می‌رود لذا باید سعی کنیم به سمت اینها حرکت کنیم. وی افزود: امیدوارم وقت نهادهای نظارتی به غربالگری نگذرد، چرا که غربالگری کار مردم است و غربالگری را به باید به مردم سپرد.

مسئول کمیته هماهنگی انتخابات اصلاح‌طلبان اظهار داشت: محدودیت‌هایی در برگزاری همایش وجود داشت که امیدواریم در آینده این محدودیت‌ها از میان برداشته شود چرا که در این همایش غیبت چند نفر کاملا مشهود است و صندلی‌هایشان در اینجا خالی است. حجت‌الاسلام محسن رهامی در همایش سراسری اصلاح‌طلبان کشور اظهار داشت: مجلسی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده اختیارات زیادی در به وجود آوردن ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور دارد و همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند اگر مجلس اصلاح شود کشور هم اصلاح می‌شود و باید دانست هیچ مقامی حق بهم زدن مجلس و احوال آن را ندارد.

وی با اشاره به تصمیمات کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان تصریح کرد: آنچه که در جمع‌بندی جلسات بدان رسیدیم این است که تلاش کنیم حداکثر مردم به پای صندوق بیایند تا بتوانیم درصد بیشتری از آراء را در سبد آراء کسب کنیم و این درصد را افزایش دهیم و موضوع بعد این است که نباید در این مسیر کوتاه بیاییم و باید بررسی کنیم که کف انتخابات کجا و چیست؟ لذا تهران برای مابقی استان‌ها تصمیم‌گیرنده نیست چرا که چهره‌های مناسبی در این استان‌ها وجود دارند که باید به میدان بیایند و اگر هم حزبی در یک استان دفتر ندارد باید دفترش دوباره برقرار و تاسیس شود. رهامی در پایان تاکید کرد: باید کمک کنیم تا خروجی ما در تهران و شهرستان‌ها در مجموع کسانی که در چرخه اصلاحات قرار می‌گیرند، خروجی مناسب و بالایی باشد و اگر می‌خواهیم که سختی مردم در هشت سال گذشته داشتیم، تکرار نشود، باید مردم به پای صندوق رای بروند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات