تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۲۸۵۶
غرب زودتر تصمیم بگیرد

ظریف: صبر هسته‌ای ایران بی‏ انتها نیست


امروز مذاکرات هسته‌ای میان تیم هسته‌ای کشورمان با معاونان سه کشور اروپایی در ‏استانبول در حالی آغاز می‌شود که ‏وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ماه مارس تاریخ خوبی برای دستیابی به توافق هسته‌ای است هشدار داد که ‏صبر ایران بی‏انتها نیست. ‏

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سؤالی در خصوص ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر امکان ‏دستیابی به توافق در ماه مارس گفت: ‏احساس می‌کنم ضرورت دارد اگر طرف غربی به دنبال دستیابی به توافق است سریع‌تر ‏اقدام کند، چون بالاخره زمان محدود ‏است و صبر جمهوری اسلامی هم برای رسیدن به راه حل بی‏انتها نیست. ‏

وی گفت: اعتقاد دارم اگر اراده سیاسی در ‏طرف مقابل برای اجرای مفاد توافق ژنو وجود داشته باشد، دستیابی به ‏توافق امکان پذیر است. ‏ ظریف ادامه داد: توافق نامه ژنو دو هدف برای ما تعیین کرده است اول اینکه برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز باشد، یعنی ‏‏فعالیت‌های هسته‌ای وجود داشته باشد ولی فقط صلح آمیز باشد و دوم اینکه تحریم‌ها برداشته شود. ‏

ظریف تأکید کرد: اگر غرب به این دو توافق وفادار باشد رسیدن به راه حل کار دشواری نیست. ‏ وزیر امورخارجه گفت: در حال حاضر نیز در کلیات این دو موضوع توافق شده است، یعنی برنامه هسته‌ای ایران در حد غنی ‏‏سازی خواهد بود، هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای ایران بسته نخواهد شد، تحریم‌ها برداشته خواهد شد و بحث نظارت‌ها طبق ‏‏توافق ژنو وجود دارد. ‏

ظریف گفت: البته برای ما طبیعی است که نظارت‌هایی را طبق مقررات بین‌المللی برای اعتماد‌سازی بپذیریم اما راجع به ‏‏جزئیات اینکه تحریم‌ها چه وقت برداشته می‌شود و در برابر چه اقداماتی این کار انجام می‌شود به نظر من کاملاً مشخص است ‏‏اما هنوز طرف مقابل روی این موضوعات توافق نکرده است. ‏

ظریف همچنین در گفت‌وگو با فارس گفت: به اعتقاد من نیاز است که طرف مقابل این واقعیت را درک کند که اگر قرار ‏است به توافق با ایران برسد توافق ‏با حفظ فشار امکانپذیر نیست و ایرانی‌ها در برابر فشار توافق نمی‌کنند. ‏ ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا معتقدید تا قبل از چهار ماه حصول توافق امکانپذیر است، افزود: رسیدن به توافق کاملاً ممکن و ‏متحمل است، اما طرف مقابل ملاحظاتی دارد و فشارهای سیاسی بر آن وارد می‌شود که ممکن است این اراده و تصمیم ‏سیاسی را مقداری با مشکل مواجه کند. ‏

وی اضافه کرد:‌معتقدم اگر اراده سیاسی و واقع‌بینی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد مذاکرات کاملاً می‌تواند به نتیجه برسد ‏حتی قبل از چهار ماه. ‏ وی با بیان اینکه مذاکرات به مراحل بسیار حساسی رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خصوص جزئیات و ‏موضوعات ریز کارشناسی بحث می‌کنیم. ‏  ظریف ادامه داد: قبلاً من و همکاران گفتیم راجع‌ به اصول بحث نمی‌‌کنیم، راجع‌ به جزئیات بحث می‌کنیم و درباره جزئیات در ‏برخی موارد نظرات خیلی نزدیک است و در برخی موارد ممکن است هنوز درباره نظرات اختلافاتی وجود داشته باشد. ‏

وزیر خارجه کشورمان در خصوص تمدید مذاکرات در صورت عدم حصول توافق بعد از چهار ماه نیز گفت: بسیار دشوار است که ‏بخواهم تصور کنم این زمان قابل تمدید باشد. ‏ دور قبل هم فکر می‌کردیم به تمدید نیازی نیست و بدون تمدید باید به نتیجه برسیم و در این دور نیز همین ‏دیدگاه را داریم. به نظر می‌رسد در جمهوری اسلامی در این دور، کسی آمادگی تمدید را نداشته باشد ظریف ‏ در خصوص برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در اوایل فوریه با بیان اینکه ‏همه اعضای 1+5 در زمان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در این کنفرانس حضور ندارند و فقط جان کری، لوران فابیوس و ‏اشتان مایر وزرای خارجه امریکا، فرانسه و آلمان در مونیخ هستند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی برای برگزاری جلسه با 1+5 ‏در مونیخ نگرفته‌ایم. ‏

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای همچنین گفت که نشست ایران و 1+5 در مونیخ و در سطح معاونان نیز هنوز قطعی نشده و آنچه ‏هنوز قطعی است جلسه امروز معاونان وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی در استانبول ‏است. ‏

پارازیت‌های نتانیاهو و ملک سلمان

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید که توافق هسته‌ای مورد انتظار 1+5، امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد. ‏ ‏«بنیامین نتانیاهو» به روال معمول سخنرانی‌هایش در خصوص ایران، به موضوع هسته‌ای هم پرداخته و گفته «اسرائیل هر ‏توافقی که ایران را در آستانه تبدیل به یک کشور هسته‌ای رها کند، رد می‌کند؛ این دقیقاً همان پیشنهادی است که 1+5 اکنون به ‏ایران ارائه می‌دهند.»‏ از سوی دیگر یک مقام امریکایی گفته که اوباما و شاه جدید عربستان دیروز در خصوص ایران صحبت کرده‌اند و ملک سلمان ‏گفته که ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد.‎

آمریکا گول همه گزینه‌ها را نخورد

‏«جیمز فالوز» تحلیلگر نشریه «آتلانتیک» که یک دهه قبل در گزارشی تحت عنوان «آیا ایران هدف بعدی است؟»، امکان اقدام ‏نظامی موفق علیه برنامه هسته‌ای ایران را با استناد به شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته رد کرده بود، روز سه‌شنبه در گزارش ‏تازه‌ای، تصریح کرد ایران امروز بیش از گذشته در برابر اقدام نظامی، مقاوم است. ‏ فالوز در ابتدای این یادداشت به مرور بخش‌هایی از گزارش یک دهه قبل خود پرداخته و نوشته است: «بیش از یک دهه از آن ‏زمان گذشته است.

از آن وقت تا الان، تنها اهرم ایران که تضعیف شده، این است که دیگر ده‌ها هزار نیروی نظامی ایالات متحده ‏در نزدیکی ایران در عراق مستقر نیستند تا هدفی بالقوه برای ایران باشند. به غیر از این یک مورد، از دیگر جهات، ایران به ‏اندازه 10 سال در محافظت از تأسیسات خود و بررسی گزینه‌های خود، پیش است. »‏

به نوشته فالوز ‏، «سم گاردینر» سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی امریکا در سال 2004 پس از شبیه‌سازی‌ای که توسط او از ‏حمله به ایران صورت گرفت، گفته بود: «بعد از تمام این اقدامات، من فقط دو جمله دارم که می‌خواهم به سیاستگذاران بگویم. ‏شما برای حل مسائل ایران، هیچ راهکار نظامی‌ای ندارید. مجبورید دیپلماسی را به نتیجه برسانید.»‏

فالوز در مخالفت یادداشت روز دوشنبه «جفری گلدبرگ» که گفته بود واشنگتن توان توقف ‏برنامه هسته‌ای ایران از طریق نظامی را دارد، نوشته است: «نه اسرائیل ظرفیت «متوقف کردن» ایران در رسیدن به سلاح ‏هسته‌ای را دارد، نه ایالات متحده، دست‌کم در شرایطی که نخواهد وارد یک جنگ تمام عیار شود، چنین توانی دارد.»‏  وی با بیان اینکه هم جورج دابلیو بوش و هم باراک اوباما، دائما عنوان کرده‌اند که همه گزینه‌ها روی میز است، نوشت: «این موضع تا زمانی در مذاکرات مفید است که از گول زدن ایرانی‌ها، به گول زدن خودمان ‏تبدیل نشود. اینکه کاری کنیم سران ایران تصور کنند ایالات متحده، به حمله نظامی فکر می‌کند، ممکن است نتیجه‌بخش باشد. اما ‏اگر واقعا به آن فکر شود، می‌تواند فاجعه‏‏بار باشد.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات