تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۷۲۸۷۸
دبيركل جمعيت ايثارگران خبر داد

لغو عضویت احمدی‌نژاد از یک ‌تشکل‌ سیاسی

مطهره شفیعی - اشاره: احزاب را زیاد قبول نداشت! ویژگی او همین بود و کمی که از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 گذشت، داد بسیاری از اصولگرایان را درآورد که معتقد بودند محمود احمدی‌نژاد یک عنصر حزبی است و نامش در لیست دو تشکل جمعیت ایثارگران و جامعه اسلامی مهندسین وجود دارد. پس این بی‌اعتنایی به فعالیت احزاب به چه معناست؟ بسیاری که از جنس اصولگرایان بودند خواستند به ملاقاتش بروند و پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند اما درِ بسته اتاق ریاست‌جمهوری تنها دستاوردی بود که نصیب آنها شد. اصولگرایان خودشان را نباختند و با توجیهاتی مانند اینکه «مشغله احمدی‌نژاد زیاد است.» یا «احمدی‌نژاد نمی‌خواهد به طرفداری از همحزبی‌های سابق متهم شود.» خودشان را تسلی می‌دادند. کمی که گذشت فهمیدند خودگول زنی علاج دردهای سیاسی آنها نیست و مهم‌تر از آن مشاهده کردند افرادی رفیق گرمابه و گلستان احمدی‌نژاد شده‌اند که حتی یک روز سابقه عضویت در احزاب را ندارند و کلا تحزب را نفی می‌کنند! بعدتر که کمی رنگ مواضع احمدی‌نژاد با سایر اصولگرایان به‌ویژه دوحزبی که در آنها عضویت داشت، تغییر کرد بهترین زمان بود که بغض فروخورده را بیرون بریزند و از او اعلام برائت کنند. یازدهم اسفندماه سال 91 بود که جمعیت ایثارگران طی بیانیه‌ای اولویت و ترجیحات جمعیت در رابطه با نامزدهای ریاست‌جمهوری را حدادعادل، زاکانی و جلیلی عنوان کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده بود: «امید ملت ما بر این بود که احیای گفتمان انقلاب اسلامی و شکل‌گیری گفتمان اصولگرایی که در سوم تیر 84، نهم دی‌ماه 88 و 22 بهمن هر ساله بالاخص 22 بهمن سال 91 ظهور و بروز ویژه‌ای داشته است؛ ظرفیتی ایجاد کرده که مسئولین اجرایی و در راس آنها ریاست محترم جمهور، قدرشناس آن باشند و در راستای آرمان‌های اسلام و انقلاب گام‌های جدی و اساسی بردارند تا جبران مافات شود لیکن متاسفانه آنچه امت حزب‌ا... و نیروهای انقلاب انتظار داشتند روی نداد و ضعف و انحراف و ناکارآمدی مدیریتی آسیب‌هایی را متوجه گفتمان انقلاب و اصولگرایی نموده که ضرورت یک آسیب‌شناسی جدی و اساسی را هشدار می‌دهد.» این تشکل درحالی چنین بیانیه را در راستای انتقاد از احمدی‌نژاد منتشر کرده بود که در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 و در سال 88 از او حمایت کرده بود.

اعلام دیرهنگام لغو عضویت!

دیروز حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران خبر از لغو عضویت محمود احمدی‌نژاد در این حزب داد. به نوشته تسنیم، او گفته است: «عضویت آقای احمدی‌نژاد در جمعیت ایثارگران بعد از زاویه گرفتن ایشان از سیاست‌ها و مرامنامه جمعیت، تعلیق و لغو شد.»

و ایسنا هم نوشت؛ فدایی درباره رابطه جمعیت ایثارگران با احمدی‌نژاد و حضور او در هیأت موسس این تشکل، اظهار کرد: هیأت موسس ما مراحل مختلفی را طی کرد. در هیأت موسس اولیه که آقای احمدی‌نژاد حضور نداشت ولی به علت فوت مرحوم ابوترابی بزرگ و مشکلاتی که برای یکی دو نفر از دوستان به‌وجود آمد بر اساس اساسنامه باید جایگزینی پیدا می‌کردیم و به همین دلیل آقای احمدی‌نژاد عضو جمعیت و هیأت موسس آن شدند. در مراحل کار بعد از این‌که آقای احمدی‌نژاد مسئولیت پیدا کرد و بر اساس سیاست‌ها، مرامنامه و اساسنامه ما طبعاً عضویتش در جمعیت ایثارگران تعلیق و بعد از آن لغو شد. الان هم مدت‌هاست که جمعیت ایثارگران با احمدی‌نژاد رابطه‌ای ندارد.»

نظرسنجی حمایتی از احمدی‌نژاد

اما ایسنا یک نقل قول دیگر از دبیرکل جمعیت ایثارگران داشت. فدایی در پاسخ به این سوال که درصورت کاندیداتوری احمدی‌نژاد آیا جمعیت ایثارگران از او حمایت خواهد کرد یا خیر؟ یادآور شد: «در مقطع انتخابات باید افراد را در کنار هم ارزیابی کنیم. گاهی در فضای سیاسی در مقایسه بین افراد ممکن است کسی که کمترین آسیب و ضرر را دارد انتخاب شود. اما الان قضاوت مشکل است و باید هر مسأله‌ای را در زمان خودش بررسی کرد.»

این به معنای عدم تبری‌جستن جمعیت ایثارگران از احمدی‌نژاد است و دوپهلو سخن گفتن فدایی معانی زیادی دارد. یک معنی این است که شاید تصور شود با رد حمایت از احمدی‌نژاد در این مقطع، او با تقویت نیروهایی که دارد درصدد تضعیف جریان اصولگرایی برآید. گمانه دیگر این است که انتقادات از عملکرد رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم یک برنامه از پیش تعیین شده بوده و آنها سیاست «نقد علنی- حمایت پنهان» را دنبال می‌کردند. گمانه دوم زمانی تقویت می‌شود که به سایت جمعیت ایثارگران مراجعه شود.

به‌رغم اینکه این سایت در حال بازسازی است اما یک نظرسنجی دارد که چنین است: علت حمله مخالفین دولت به دولت دکتر احمدی‌نژاد چیست؟ 1- جلوگیری از نقد عملکرد 16 سال گذشته، 2- ناکارآمد نمایاندن دولت نهم، 3- خیز برای تصاحب کرسی‌های از دست‌رفته و 4-تمام موارد. مشخص نیست این نظرسنجی چه زمانی در ارگان اطلاع‌رسانی جمعیت ایثارگران گذاشته شده است اما اکنون فعال است و نشان از آن دارد که تمایلی برای حذف این نظرسنجی نبوده است.

به نظر می‌رسد شکست سنگین اصولگرایان در 24 خرداد 92 تاثیر زیادی در رویکرد اصولگرایان برای آینده داشته است چنانکه آنها اکنون پروژه نقد احمدی‌نژاد را متوقف و سعی دارند بار دیگر او را به درون خود بکشانند و احتمال دارد اعلام لغو عضویت او در جمعیت ایثارگران پس از ماه‌های زیادی از آغاز به‌کار دولت یازدهم، اقدامی جهت ترغیب او به بازگشت باشد.

مهندسین؛ پذیرای احمدی‌نژاد؟

حزب دیگری که احمدی‌نژاد عضو آن بود «جامعه اسلامی مهندسین» است. این حزب بلندتر از «جمعیت ایثارگران» تبری خود از اقدامات احمدی‌نژاد را اعلام کرده و می‌کند چنانکه دبیرکل آن یعنی محمدرضا باهنر بارها بدون هیچ پرده‌پوشی همانند یک رقیب سیاسی عملکرد رئیس‌جمهور دولت دهم را به چالش کشیده است. باهنر روزی با اشاره به اهمیت مساله تحزب در کشورمان گفت: «اینطور نیست که در کشور ما احزاب پاسخگوی عملکرد اعضای خود باشند. به‌طور مثال: آقای احمدی‌نژاد ۲۰ سال عضو جامعه اسلامی مهندسین بود، اما بعد که رئیس‌جمهور شد، دیگر نتوانستیم مسئولیت کارهای ایشان را بپذیریم.»

نیکفر دیگر عضو جامعه مهندسین هم درباره حمایت این تشکل از احمدی‌نژاد گفت: «در مرحله دوم انتخابات ۸۴ که رقابت میان هاشمی و احمدی‌نژاد بود، بعضی از اشخاص عضو جامعه اسلامی مهندسین از هاشمی حمایت کردند اما عموم اعضا، از کاندیداتوری احمدی‌نژاد حمایت کردند.» به نظر نمی‌رسد احمدی‌نژاد به‌طور رسمی از جامعه اسلامی مهندسین کنار گذاشته شده باشد چون در ویکی‌پدیا زمانی که صفحه او باز می‌شود؛ از وی به عنوان عضو سابق جمعیت ایثارگران و عضو جامعه اسلامی مهندسین یاد می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات