تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۷۲۸۹۷

اهداف انتخاباتی از مقابله با مفاسد اقتصادی


حسین عبداللهی‌فر

در امتداد روند سوءاستفاده از برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با فساد اقتصادی که در پرونده محمدرضا رحیمی وارد مرحله جدیدی شده بود، این هفته، اهداف انتخاباتی و تسویه‌حساب با رقبای آینده از سوی یک جریان سیاسی در این ماجرا آشکار شد. مروری بر صفحه اول روزنامه‌ها در این هفته اهداف انتخاباتی از این بازی سیاسی را عیان می‌کند.

«آرمان»؛ «این بار لیست در جبهه رحیمی است» را به عنوان تیتر اول روز اول هفته(۱۱/۱۱/) خود برگزید و در روتیتر آن نوشت: «همه دنبال 170 گیرنده پول انتخاباتی».

«اعتماد» هم در این روز به بررسی «پوست‌اندازی یاران احمدی‌نژاد» پرداخت و زیر تیتر «مرد حلقه‌ها» اهداف پشت پرده هیاهوی رسانه‌ای پیرامون حکم قضایی رحیمی را آشکار کرد و نوشت: «احمدی‌نژاد اگر یک روز حلقه وزرای کشور را شکست و جمع کثیری را به عنوان کارگزاران ارشد نظام معرفی کرد، حالا می‌تواند در قالبی جدید حلقه نمایندگان مجلس را بشکند؛ حلقه‌ای که در سال‌های گذشته در اختیار اصولگرایان بوده و ضریب قابل قبولی شاکله اصلی مجلس را در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم حفظ کرده است... احمدی‌نژاد با حلقه ارومیه شروع کرد. به حلقه نزدیکان در دولت نهم رسیده، حلقه انحرافی در دولت دهم را تشکیل داد و حالا شاید به دنبال حلقه‌ای تازه برای مجلس است.»

«آفتاب یزد» یک روز بعد(۱۲/۱۱/) «رحیمی قربانی بازگشت احمدی‌نژاد؟» را تیتر اول خود قرار داد و نوشت: «احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت نیازمند چانه‌زنی و لابی با لایه‌های قدرتمند اصولگراهاست. او برای کنار آمدن با قدرتمندان حاکمیت نیازمند است وزنه‌هایی که او را پایین می‌کشند، از خود جدا کند.»

دوشنبه(۱۳/۱۱/) «آرمان» درخواست 20 نماینده برای اعلام لیست 170 نفره را تیتر کرد و با حروف درشتی نوشت: «باید دلواپس بند به بند نامه رحیمی شد.»

«شرق» این خبر را به تیتر اول خود برد و زیر تیتر درشت «افشای اسامی گیرندگان پول از معاون احمدی‌نژاد» نوشت: «نامه رحیمی و افشاگری اصفهانی، موج جدیدی در بهارستان به راه انداخته؛ موجی تازه در مسیر افشای خلافکاران و سیاسیونی که از پول‌های ناصواب به قدرت رسیده‌اند.»

«اعتماد» در همین روز مستقیم به سراغ ریشه این برخوردها رفت و در تیتر اول خود نوشت: «به زودی می‌آییم. این جمله‌ای است که در تنها صفحه قابل دسترس سایت رسمی احمدی‌نژاد دیده می‌شود. از همین جمله سه کلمه‌ای آن قدر سؤال و ابهام می‌توان استخراج کرد که کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ها به آن بپردازند.»

«شهروند» هم تیتر اول خود را به «برگ تازه در ماجرای رحیمی» اختصاص داد و نوشت: «سخنگوی شورای نگهبان و تعدادی از نمایندگان خواستار بررسی ادعای رحیمی درباره پرداخت پول به نمایندگان شدند.»

«آفتاب یزد» در همین روز (دوشنبه) با اختصاص سرمقاله، تیتر و تصویر اول خود به این موضوع از پیشگویی اصلاح‌طلبان درباره مفاسد اقتصادی دولت نهم و دهم سخن گفت و نوشت: «تمام پیش‌بینیها و هشدارهای اصلاح‌طلبان درخصوص دولت احمدی‌نژاد را مطرح و سپس بررسی نموده که چقدر از این مطالب امروز محقق شده است.»

یک روز بعد(۱۴/۱۱/) هم این روزنامه، تیتر، تصویر و سرمقاله خود را به همین ماجرا اختصاص داد و با اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد، از قول وی نوشت: «احمدی‌نژاد در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به رحیمی نکرد، اما در عوض تلویحاً گفت که می‌آید و کنایه‌هایی را به دولت فعلی زد!»

سه‌شنبه(۱۴/۱۱/) «شرق»؛ «بزرگ‌ترین فساد قرن در دولت گذشته رخ داد» را تیتر اول خود برگزید و با زدن این تیر خلاص به دولت نهم و دهم از قول معاون اول رئیس‌جمهور نوشت: «اگر قرار بود با شعار، مشکلات حل شود، بیشترین شعار در مورد مبارزه با فساد اقتصادی در دوره گذشته داده شد، اما بیشترین و بزرگ‌ترین فسادها اتفاق افتاد.»

«آرمان» هم روی تصویری از احمدی‌نژاد، «جا خالی وی برای رحیمی» را برجسته کرد و آن را از پس‌لرزه‌های نامه معاون اول دولت دهم توصیف کرد. «مردم‌سالاری» ابعاد دیگری از این ماجرا را در تیتر اول خود مطرح ساخت و با حروف درشتی نوشت: «باهنر دریافت پول از رحیمی را تکذیب نکرد.»

«اعتماد» با حروف کوچک‌تری به واکنش باهنر به این جنجال رسانه‌ای پرداخت و نوشت: «اگر پول گرفتم و خرج کردم پاسخگویم.»

چهارشنبه(۱۵/۱۱/) «آرمان» پیرامون همین موضوع با یک حقوقدان به گفت‌وگو نشست و به نقل از وی نوشت: «علیه لیست 170 نفره می‌توان اعلام جرم کرد.»

«جوان» در همین روز به تحلیل روند سوءاستفاده سیاسی از این ماجرا پرداخت و زیر تیتر «استرس احمدی‌نژاد روی دماغ اصلاح‌طلبان» نوشت: «این همه پرداختن اصلاح‌طلبان به احمدی‌نژاد در جلا و خفا به خاطر چیست و چرا آنان تا به این حد در گفتار و رفتارهای‌شان نمی‌توانند استرس احمدی‌نژاد را مخفی کنند؟ با اینکه احمدی‌نژاد ساکت است، چرا اصلاح‌طلبان درباره او این قدر شلوغ می‌کنند؟»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات